9-3t -02 stg3 nykii ja tyhjäkäynti heijaa...ei enää
9-3t -02 stg3 nykii ja tyhjäkäynti heijaa...ei enää
Etsin tuossa aiheita kyseiseen vikaan liittyen, mutta aika vähän löysin tähän automalliin liittyen mitään.
Oireet alkoivat kuumilla keleillä kesäkuun alkupuolella eli tyhjäkäynti heijaa ilmastoinnin asennosta riippumatta. Kone ns. ryntäilee esim. liikennevaloissa seisoessa. Kierrokset pysyvät kuitenkin n. 900-1100 välillä.
Tätä edelsi aika voimakkaasti ajettu pätkä Kuopiosta Pirkkalaan.
Lisäksi ajettaessa tasakaasulla, auto nykii häiritsevästi. Auto myös nykäisee kun jonossa ajaessa joutuu löysäämään kaasua ja sitten taas painamaan kaasua.
Aluksi epäilin ilmastointia (sen ryntäilyn takia) ja huollatinkin sen. 5 vuotta oli kulunut aiemmasta huollosta, eikä ainetta mennyt kuitenkaan kuin 130 g. Vaihdoin tulpat, putsasin ilman suodattimen (itse putsattavissa) ja auto toimikin ehkä viikon verran ihan ok. Nyt alkoi sama uudelleen.
Nyt olen putsaamassa massailmamittaria, mutta en usko senkään auttavan. ...sillä miksi auto olisi toiminut viikon ja sitten taas sama uudelleen.
Voisiko joku neuvoa (laittaa vaikka kuvan) miten ja onko yleensäkään mahdollista putsata tyhjäkäyntimoottoria.
Voisin toki kokeilla toista sytkäkasettiakin, jos jollakin tässä Pirkkalan lähistöllä olisi sellaista lainata hetkeksi.
Notta tällaasta apua tarvittais nyt.
Kiitos kaikille jotka vaivautuvat auttamaan.
-Janezki
Oireet alkoivat kuumilla keleillä kesäkuun alkupuolella eli tyhjäkäynti heijaa ilmastoinnin asennosta riippumatta. Kone ns. ryntäilee esim. liikennevaloissa seisoessa. Kierrokset pysyvät kuitenkin n. 900-1100 välillä.
Tätä edelsi aika voimakkaasti ajettu pätkä Kuopiosta Pirkkalaan.
Lisäksi ajettaessa tasakaasulla, auto nykii häiritsevästi. Auto myös nykäisee kun jonossa ajaessa joutuu löysäämään kaasua ja sitten taas painamaan kaasua.
Aluksi epäilin ilmastointia (sen ryntäilyn takia) ja huollatinkin sen. 5 vuotta oli kulunut aiemmasta huollosta, eikä ainetta mennyt kuitenkaan kuin 130 g. Vaihdoin tulpat, putsasin ilman suodattimen (itse putsattavissa) ja auto toimikin ehkä viikon verran ihan ok. Nyt alkoi sama uudelleen.
Nyt olen putsaamassa massailmamittaria, mutta en usko senkään auttavan. ...sillä miksi auto olisi toiminut viikon ja sitten taas sama uudelleen.
Voisiko joku neuvoa (laittaa vaikka kuvan) miten ja onko yleensäkään mahdollista putsata tyhjäkäyntimoottoria.
Voisin toki kokeilla toista sytkäkasettiakin, jos jollakin tässä Pirkkalan lähistöllä olisi sellaista lainata hetkeksi.
Notta tällaasta apua tarvittais nyt.
Kiitos kaikille jotka vaivautuvat auttamaan.
-Janezki
Viimeksi muokannut Janezki, To Kesä 30, 2011 14:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#2898
9000 CS, 2.0t -97
9-3, 2.0t -02
9-3 Monsterious RC
9000 CS, 2.0t -97
9-3, 2.0t -02
9-3 Monsterious RC
Re: 9-3t -02 stg3 nykii ja tyhjäkäynti heijaa
T7:ssa ei ole erillistä tk-moottoria vaan sähköinen kaasuläppä hoitaa asian ecun ohjaamana.
Olethan tarkistanut tarkkaan kaikki alipaineletkut, ylimääräinen happi immun jälkeen sekoittaa seoksia. Immun puhdistus vaikka asiaankuuluvalla sprayllä ei ole pahitteeksi sekään.
Yhtä lailla kaasuläppäkotelo saattaa takelllella/ potentiometri mitata kaasuläpän asentoa epätarkasti mutta se onkin sitten jo hinnakkaampi vaihdettava
Olethan tarkistanut tarkkaan kaikki alipaineletkut, ylimääräinen happi immun jälkeen sekoittaa seoksia. Immun puhdistus vaikka asiaankuuluvalla sprayllä ei ole pahitteeksi sekään.
Yhtä lailla kaasuläppäkotelo saattaa takelllella/ potentiometri mitata kaasuläpän asentoa epätarkasti mutta se onkin sitten jo hinnakkaampi vaihdettava
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
Re: 9-3t -02 stg3 nykii ja tyhjäkäynti heijaa
Kävin alipaineletkut läpi enkä löytänyt niistä mitään pykimiä tai muutakaan huonouteen vaikuttavaa.
Eilen vaihdettiin bensansuodatin, orkkis ilmanputsari ja putsasin ilmamassamittarinkin.
Aamulla auto vaikutti olevan ok, mutta kun taas läksin töistä kotiin, niin nykiminen ja kierrosten heijaaminen alkoi. Tämä tapahtuu siinä vaiheessa kun moottori saavuttaa normi lämpötilan. ...jännä ettei sitä tapahtunut aamulla.
Pistin ilmastoinnin ECON -asentoon ja oireet poistuivat. Pistin ilmastoinnin päälle, enkä huomannut mitään vikaa enää.
Tässä vaiheessa pahoittelen jos en osaa kertoa osien oikeita nimiä:
Otin auki kaasuläpän yläpuolelta lähtevän mustan ilmaputken ja siellä oli vähän öljyä. (ei siis uinut öljyssä vaan oli hieman öljyinen)
Kyseisen putken alaosassa on jokin anturi johon tulee kolme tai neljä johtoa. Jouduin siis irroittamaan senkin ja huomasin että ne kaksi o-rengasta oli rikki. Vaihdoin sinne uudet o-renkaat, putsasin öljyä pois kaasuläpän luolta ja kasasin taas takaisin.
Kävin koeajolla kaupungissa ja moottoritiellä, enkä huomannut autossa mitään vikaa.
Voisiko olla että kyseisen anturin tiivisteet pystyvät vaikuttamaan tällaiseen.
Mikä tämä anturi on?
Jos taas huomenna on samat oireet, niin pitänee uusia alipaineletkut. Vaihdoin kyseiset letkut n. pari vuotta sitten, mutta olisko tulleet taas tiensä päähän.
-Janezki
Eilen vaihdettiin bensansuodatin, orkkis ilmanputsari ja putsasin ilmamassamittarinkin.
Aamulla auto vaikutti olevan ok, mutta kun taas läksin töistä kotiin, niin nykiminen ja kierrosten heijaaminen alkoi. Tämä tapahtuu siinä vaiheessa kun moottori saavuttaa normi lämpötilan. ...jännä ettei sitä tapahtunut aamulla.
Pistin ilmastoinnin ECON -asentoon ja oireet poistuivat. Pistin ilmastoinnin päälle, enkä huomannut mitään vikaa enää.
Tässä vaiheessa pahoittelen jos en osaa kertoa osien oikeita nimiä:
Otin auki kaasuläpän yläpuolelta lähtevän mustan ilmaputken ja siellä oli vähän öljyä. (ei siis uinut öljyssä vaan oli hieman öljyinen)
Kyseisen putken alaosassa on jokin anturi johon tulee kolme tai neljä johtoa. Jouduin siis irroittamaan senkin ja huomasin että ne kaksi o-rengasta oli rikki. Vaihdoin sinne uudet o-renkaat, putsasin öljyä pois kaasuläpän luolta ja kasasin taas takaisin.
Kävin koeajolla kaupungissa ja moottoritiellä, enkä huomannut autossa mitään vikaa.
Voisiko olla että kyseisen anturin tiivisteet pystyvät vaikuttamaan tällaiseen.
Mikä tämä anturi on?
Jos taas huomenna on samat oireet, niin pitänee uusia alipaineletkut. Vaihdoin kyseiset letkut n. pari vuotta sitten, mutta olisko tulleet taas tiensä päähän.
-Janezki
#2898
9000 CS, 2.0t -97
9-3, 2.0t -02
9-3 Monsterious RC
9000 CS, 2.0t -97
9-3, 2.0t -02
9-3 Monsterious RC
Re: 9-3t -02 stg3 nykii ja tyhjäkäynti heijaa
Kyllä ne mahdoliset ilmavuodot pitää vaan saada kuriin. Painetta putkistoon ja kuuntelemaan / saippuavedellä havaitsemaan mistä vuotaa.
Imukärsä irti immusta, sen saa tukittua 1,5L limupullolla tms.
C-letku irti mankkuvenalta ja sinne pistoolilla paineilmaa sopivasti. Olikohan T7 koneissa vielä jokin tukittava paikka erilailla kuin T5 koneissa ...
onko softassa open SID:t päällä ?
Imukärsä irti immusta, sen saa tukittua 1,5L limupullolla tms.
C-letku irti mankkuvenalta ja sinne pistoolilla paineilmaa sopivasti. Olikohan T7 koneissa vielä jokin tukittava paikka erilailla kuin T5 koneissa ...
onko softassa open SID:t päällä ?
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
Re: 9-3t -02 stg3 nykii ja tyhjäkäynti heijaa
No nyt on ohitettu se mangneettiventtiili näiden ohjeiden mukaan... http://www.saab-tuners.com/en/hardware/ ... dification
...ja samalla uusittu nämä alipaineletkut.
Vika ei poistunut.
Ihmetyttää, että kun kone on lämmennyt, niin kone jatkaa tätä oiretta jonkin aikaa, mutta saattaa poistua taas ihan itsestään. Ainakin jos sammutat auton ja käynnistät uudelleen niin on kuin ei mitään olisi ollutkaan...
En tidä, mutta jotenkin vain liitän tätä vikaa ilmastointiin.
Minulta kun löytyy lyhyt moniurahihna, niin kokeilisko ilman ilmastoinnin kompuraa.
Jatkan juttua kun taas jotain tulee kokeiltua tai ongelmat poistuvat.
-Janezki
...ja samalla uusittu nämä alipaineletkut.
Vika ei poistunut.

Ihmetyttää, että kun kone on lämmennyt, niin kone jatkaa tätä oiretta jonkin aikaa, mutta saattaa poistua taas ihan itsestään. Ainakin jos sammutat auton ja käynnistät uudelleen niin on kuin ei mitään olisi ollutkaan...
En tidä, mutta jotenkin vain liitän tätä vikaa ilmastointiin.

Minulta kun löytyy lyhyt moniurahihna, niin kokeilisko ilman ilmastoinnin kompuraa.
Jatkan juttua kun taas jotain tulee kokeiltua tai ongelmat poistuvat.
-Janezki
#2898
9000 CS, 2.0t -97
9-3, 2.0t -02
9-3 Monsterious RC
9000 CS, 2.0t -97
9-3, 2.0t -02
9-3 Monsterious RC
-
- "Hirsch"
- Viestit: 944
- Liittynyt: Pe Huhti 28, 2006 01:07
- Paikkakunta: Vantaa
Re: 9-3t -02 stg3 nykii ja tyhjäkäynti heijaa
mulla 900ng:ssä oli samanlainen vika liittyen ilmastointiin, kylläkin niin että AUTO asennossa toimi ok, mutta ECONnilla alkoi tyhjäkäynti humppaamaan...apu löytyi ilmastoinnin releestä, oli tarkoitus vaihtaa koko rele mutta pelkkä irroitus ja napojen putsaus riitti...liekkö sama systeemi t7 vehkeissä?
EDIT...
rele löytyy kuskin puolelta isosta relerasiasta tuulilasin alla...
EDIT...
rele löytyy kuskin puolelta isosta relerasiasta tuulilasin alla...
900 2.3T -95 RE85, BMW 335da -07
NF Metals ,Tech Line kitka- ja lämmönhallinta pinnoiteet. esim.pakosarjat, männät, palotilat, laakerit jne.
NF Metals ,Tech Line kitka- ja lämmönhallinta pinnoiteet. esim.pakosarjat, männät, palotilat, laakerit jne.
Re: 9-3t -02 stg3 nykii ja tyhjäkäynti heijaa
Nyt on tsekattu myös rele ja kaikki navat näyttivät olevan ok.
Putsasin ne varmuuden vuoksi ...tuloksetta.
Nyt alan todellakin epäilemään ilmastointiin liittyvää ongelmaa.
Kun auto alkaa temppuilemaan, käytän ilmastointia ECON-asennossa hetken. Tämän jälkeen kun kytken ilmastoinnin taas AUTO-asentoon kaikki toimii kuin ei mitään olisi ollutkaan.
Onkohan ilmastoinnin kompurassa jokin kytkin, joka saattaisi temppuilla ja jonka voisi itse vieläpä testata / putsata / vaihtaa ilman että pitää laskea aineet pois?
Putsasin ne varmuuden vuoksi ...tuloksetta.
Nyt alan todellakin epäilemään ilmastointiin liittyvää ongelmaa.
Kun auto alkaa temppuilemaan, käytän ilmastointia ECON-asennossa hetken. Tämän jälkeen kun kytken ilmastoinnin taas AUTO-asentoon kaikki toimii kuin ei mitään olisi ollutkaan.
Onkohan ilmastoinnin kompurassa jokin kytkin, joka saattaisi temppuilla ja jonka voisi itse vieläpä testata / putsata / vaihtaa ilman että pitää laskea aineet pois?
#2898
9000 CS, 2.0t -97
9-3, 2.0t -02
9-3 Monsterious RC
9000 CS, 2.0t -97
9-3, 2.0t -02
9-3 Monsterious RC
Re: 9-3t -02 stg3 nykii ja tyhjäkäynti heijaa
No nyt loppui nykiminen ja tyhjäkäynnin heijaaminen.
Maanantaina töihin mennessä auto oikutteli samalla tavalla kuin aiemminkin.
En tiedä lopullista syytä vian katoamiseen, mutta tein seuraavat toimenpiteet:
...siis ihan oikeasti...
Iltapäivällä kotiin tullessa auto teki ensimmäisissä liikennevaloissa sitä kierrosten ryntäilyä. Laitoin ilmastoinnin ECON-asentoon ja seuraavissa liikennevaloissa taas AUTO-asentoon. Tämän jälkeen kirosin autolle että jos tämä peli ei lopu, niin maalaan sinut vihreäksi ja ajan suohon. Sanoin myös autolleni että ei sinun tarvitse olla mustasukkainen vaikka puolisoni ostikin hienon tonnarin.
Sitten painoin ECON nappia niin että siihen tuli se LOW TEMP asento päälle.
Tämän jälkeen ei ole ollut pienitäkään ongelmaa minkään aiemmin mainitsemieni ongelmien kanssa. Kaikki viat ovat häipyneet kuin pieru kairaan.
Lopputulos omasta mielestäni on, että ilmastointi häröili jotain ja tämän vuoksi ongelmia ilmeni. Sitä vaan en tiedä mikä noista tempuista oikeasti auttoi, mutta nyt uskon sanontaan "asioista puhuminen auttaa".
Muistakaa keskustella asioista

Maanantaina töihin mennessä auto oikutteli samalla tavalla kuin aiemminkin.
En tiedä lopullista syytä vian katoamiseen, mutta tein seuraavat toimenpiteet:
...siis ihan oikeasti...
Iltapäivällä kotiin tullessa auto teki ensimmäisissä liikennevaloissa sitä kierrosten ryntäilyä. Laitoin ilmastoinnin ECON-asentoon ja seuraavissa liikennevaloissa taas AUTO-asentoon. Tämän jälkeen kirosin autolle että jos tämä peli ei lopu, niin maalaan sinut vihreäksi ja ajan suohon. Sanoin myös autolleni että ei sinun tarvitse olla mustasukkainen vaikka puolisoni ostikin hienon tonnarin.
Sitten painoin ECON nappia niin että siihen tuli se LOW TEMP asento päälle.
Tämän jälkeen ei ole ollut pienitäkään ongelmaa minkään aiemmin mainitsemieni ongelmien kanssa. Kaikki viat ovat häipyneet kuin pieru kairaan.
Lopputulos omasta mielestäni on, että ilmastointi häröili jotain ja tämän vuoksi ongelmia ilmeni. Sitä vaan en tiedä mikä noista tempuista oikeasti auttoi, mutta nyt uskon sanontaan "asioista puhuminen auttaa".
Muistakaa keskustella asioista

#2898
9000 CS, 2.0t -97
9-3, 2.0t -02
9-3 Monsterious RC
9000 CS, 2.0t -97
9-3, 2.0t -02
9-3 Monsterious RC