Onko tosiaankin asia näin: Kyseessä auto jonka kilvet palautettu konttorille vapaaehtoisesti + johon pitäisi tehdä omistajanvaihdos. Omistajaa ei saa vaihdettua kun viimeisessä rekisteriotteessa on rasti ruudussa "poistettu rekisteristä"?? Pitääkö paikkansa?
Erään Porilaisen katsastuskonttorin virkailijoiden mukaan täytyy auto ensin ottaa liikennekäyttöön eli katsastaa ja jonka jälkeen vasta onnistuu omistajan vaihdos!! Siis hä
Poistetut kilvet (mustapohjaiset) sain tilattua "vääränä" omistajana ilman ihmettelyjä vaikka en autoa virallisesti omistakkaan.
Tuntuu tyhmältä jopa idioottimaiselta.
#jäsen 4060#
OG 900 Tbo automaatti Vm1984
OG 900i Automaatti Vm1985 & 1988
99 Vm 1970 2kpl (projekti + varaosa auto)
Ite ostin vuonna 2008 auton mikä oli 2006 poistettu käytöstä, kilvet oli palautettu normaalijärjestykessä konttorille. En saanu autoa nimilleni ennekuin 2010 vein sen katsastukseen....
Tuohon liittyi juuri joku vastaava ruksi ruudussa!
Kyllä se niin on, että ainakaan vanhaan malliin poistettua autoa et saa omille nimille, ennenkuin se on uudelleen rekisteröity. Eli luovareilla seilataan niin kauan, kunnes auto on läpäissyt rekisteröintikatsaatuksen, jonka jälkeen sen saa oman nimen "paperiin".
Eli jos haluat auton itsellesi, katso että sinulta löytyy aukoton omistajahistoria luovareineen edellisesta rekisteriin merkitystä omistajasta sinulle asti. Siten rekksteröintikatsastuksen yhteydessä sinut merkataan auton omistajaksi.
Ps. Yllättävän hyvin löytyy tiedot ed omistajasta ihan esim 020202 vaikka auto onkin poistettu rekisteristä. Hyvä tapa ainakin varmistaa.
Tässä nyr myös hämää termi liilekennekäytöstä poisto. Aiemmin ko. Toimenpide suoritettiin poistamalla auto rekisteristä, palautettiin kilvet. Nykyäänhän noi kilvet ns. Seura hautaan asti, ja auto poistetaan liikennekäytöstä, paaliin.
Ja tosiaan saat kyllä tilattua rekisteristä poistettuun autoon org kilvet, vaikket olekkaan ns rekisteriin merkitty omistaja. Muistaakseni ei minultakaan esim. Omaan 99:n kysyttu edes luovareita kun siihen kilvet tilasin. Kukapa nyt tilaisi kilvet autoon, jota ei saisi omille nimille,eli katsastettua. Kilpien tilaus etukäteen kaiketi mahdollista juuri siksi, että autoa ei tarvitse ensin rekisteröidä jollekkin toiselle tunnukselle, ja sitten taas vaihtaa tunnuksia. Järkevää.
Noh toivottavasti ei ainakaan sekoittanut lisää tämä kommentti.
Saab 900 T16 Airflow
BMW 316 M10 turbo
Skoda 130 Coupe S
Tuo oli kyllä pääasia että sain tilattua autoon takaisin nuo entiset mustapohjaiset kilvet.
Tuli mieleeni vielä jatkokysymys: Saanko ajaa auton joka on poistettu rekisteristä katsastusasemalle rekisteröinti katsastukseen jos on aika tilattu etukäteen?
#jäsen 4060#
OG 900 Tbo automaatti Vm1984
OG 900i Automaatti Vm1985 & 1988
99 Vm 1970 2kpl (projekti + varaosa auto)
Ei saa, pitää olla siirtokilvet, koska auto ei ole rekisterissä. Liikennekäytöstä poistetutn auton (uuden systeemin mukaan) sen sijaan saa ajaa, jos on varattu aika.
Siirtokilpiä hakiessa kantsii muuten ottaa autoon liikennevakuutus, kunhan on varma, että auton saa katsastettua.
Saab 900 T16 Airflow
BMW 316 M10 turbo
Skoda 130 Coupe S
Porilaine kirjoitti:
Erään Porilaisen katsastuskonttorin virkailijoiden mukaan täytyy auto ensin ottaa liikennekäyttöön eli katsastaa ja jonka jälkeen vasta onnistuu omistajan vaihdos!! Siis hä
Vuosia sitten puhuttiin rekisteröintikatsastuksesta, joka oli normaalia katsastusta kalliimpi. Luonnollisesti jos auto ei ole rekisterissä, sillä ei myöskään ole "omistajaa" sikäli kun omistajuus on yksi tieto rekisteritiedoissa. Omistajan vaihdos on tarpeeton ja mahdoton toimenpide silloin. Kauppakirja/luovutuskirja on riittävä dokumentti pitää rekisteristä poistettu auto "omanaan". Näin minä sen järkeilen.
Auton rekisteröinti omalle nimelle edellyttää luovutuskirjaa viimeiseltä omistajalta joka on rekisteritiedoissa (se ei välttämättä ole sama henkilö kuin se joka autoa sinulle myy).
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Nykyäänhän on liikennekäytöstä poistaessa myös mahdollista palauttaa kilvet niin että kaikki maksut katkeaa. Itsekin älysin tuon vasta joskus kun poistin liikennekäytöstä pitäen kilvet ja silti tuli vakuutusmaksua. Jos liikennekäytöstä poistetun / kilvet palautetun ottaa vielä liikenteeseen tai ostaa/myy mitä pitäisi ottaa huomioon ? Omistajanvaihdos varmaankin menee normaaliiin tapaan eikä tarvitse ensin katsastaa ? Mutta siirtokilvet pitää silti ottaa katsastukseen ajaessa ? Jos menee läpi tuleeko joku väliaikaiskilpi kunnes uudet tilataan, voiko kilvet saada heti jos ottaa jonkun konttorilta suoraan hyllystä löytyvän kilven ym. ?
wesku kirjoitti:Nykyäänhän on liikennekäytöstä poistaessa myös mahdollista palauttaa kilvet niin että kaikki maksut katkeaa. Itsekin älysin tuon vasta joskus kun poistin liikennekäytöstä pitäen kilvet ja silti tuli vakuutusmaksua.
Mitä maksuja sinulle tuli? Ainakin Fenniassa liikennevakuutus katkeaa automaattisesti liikennekäytöstä poiston myötä. Ja vapaaehtoiset vakuutuksethan voi aina katkaista vaikka auto olisi liikenteessäkin.
Mulle ei ole ainakaan tullut mitään maksuja, vaikka kilvet on ollut joka kotterossa, maksut katkeaa oitis, kun on liikennekäytöstä pois. Kilpiä olen palautellut vasta, kun on paaliinmenon aika.
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Omalla kohalla ei osakasko ainakaan ole katkennut vaikka
AERO on liikennekäytöstä poistettu. Kilpiä ei ole palautettu.
Reijo L #1181
Saab 9-5 Wagon ARC 2.0t AT Linear Sentronic MY03. 281tkm BioPower.
Saab 900 i 16v 2.1 5d -93 ABS. kuvat
Scania P82 ic MY84 Kova peli nosturilla ja vl-laitteella.
Mulle ei tullu laskuja aikasemmin, mutta nyt Pohjantähti lähettelee 13e laskuja aina välillä ja se on hinnastossa minimimaksu. Mielenkiintoseks menny tää touhu kyllä, haluaisin takas ne laskut missä lukee **MAKSUTON**.
900turbo3d kirjoitti:
Siirtokilpiä hakiessa kantsii muuten ottaa autoon liikennevakuutus, kunhan on varma, että auton saa katsastettua.
"Siirtolupa ja siirtomerkit maksavat yhteensä 17,40 euroa luvan voimassaoloajasta riippumatta. Siirtovakuutuksen hinta on ensimmäiseltä päivältä 10 euroa ja seuraavilta päiviltä 6 euroa/päivä. Jatkuvan liikennevakuutuksen hinnoista saa tietoa vakuutusyhtiöistä." http://www.ake.fi/AKE/Rekisterointi/V%C ... +hinta.htm
wesku kirjoitti:Nykyäänhän on liikennekäytöstä poistaessa myös mahdollista palauttaa kilvet niin että kaikki maksut katkeaa. Itsekin älysin tuon vasta joskus kun poistin liikennekäytöstä pitäen kilvet ja silti tuli vakuutusmaksua.
Mitä maksuja sinulle tuli? Ainakin Fenniassa liikennevakuutus katkeaa automaattisesti liikennekäytöstä poiston myötä. Ja vapaaehtoiset vakuutuksethan voi aina katkaista vaikka auto olisi liikenteessäkin.
Pohjolassa tulee minimimaksu 14€/vuosi, kun auto on rekisterissä ja liikennekäytöstäpoistettu. Ei mikään budjetinkaataja tuollainen summa, kun muutenkin maksan Osakaskoa 99:stä, kun kotivakuutus ei korvaa tallissa sisällä olevalle autolle tulleita vahinko, ainoastaan ns. irtaimistoon eli työkalut jne.
Osakasko jää päälle, ellei sitä katkaise erikseen. Tämä siksi, että se korvaa mm.varastamisen, ilkivallan ja tulipalon, jotka ei ole välttämättä ajamisesta johtuvia vahinkoja. Osakaskon saa tietty itse katkaistua aina.
Liikennevakuutuksesta tietyt yhtiöt perii pienen vuosimaksun, jos ei ole auto ajossa koko vuonna.
Ymmärtääkseni jos haluaa kokonaan eroon autosta ja rekisterimerkinnöistä, pitää auto myydä, tai viedä jonkinlainen romutustodistus konttorille, jonka jälkeen autoa ei kai saa takaisin kilpiin enää millään? Mutta voin olla käsittänyt väärin, tai perustuu vanhoihin suunnitelmiin, jotka ei koskaan toteutunutkaan.
Itse kun 2v sitten rekisteröintikatsastin joskus 90-luvun alussa rekisteristä poistunutta Kuplaa, oli katsastuskonttorin virkailijalle oikein selitettävä, että tämä ei ole tuontiauto, mutta tämä pitää rekisteröintikatsastaa. Otteeseen tuli siitä huolimatta merkintä: "tuontimaa: Suomi".
Eivät meinaa osata enää rekisteröintikatsastaa muita kuin tuontiautoja siis...
Niin ja olin ostanut auton rekisteristä poistettuna, ja käytäntö meni juurikin niin, että ensin katsastettiin, tehtiin paperit ja sitten rekisteriin laitettiin omistajanvaihdos, jonka todistin vanhalla rekisteriotteella ja luovutuskirjalla.
Pohjola taitaa periä myös jotain "turvaa" 13€ vuodessa liikennevakuutuksista, jos auto on väliaikaisesti poistettu liikenteestä. Tapiola taas ei peri maksua 96:n liikennevakuutuksesta. Toisaalta sen vakuutus taitaa olla jossain vanhemmassa liikennevakuutus systeemissä, koska kyselivät joskus uuteen systeemiin siirtymistä, jolloin liikennevakuutus olisi kallistunut...