jarrulevyt
Re: jarrulevyt
Väärät lämpökäsittelyt, virheet valuaihion jäähdytysvaiheessa eli nopeudessa, ja aihion koneistaminen nopeasti lopullisiin mittoihinsa antamatta valuaihion ikääntyä eli "heittäytyä" ensin, tarjoavat hyvät edellytykset myöhemmille "mystisille" muodonmuutoksille.
http://www.msm.cam.ac.uk/phase-trans/20 ... .iron.html
http://www.msm.cam.ac.uk/phase-trans/20 ... .iron.html
Re: jarrulevyt
Jännittävinta tuossa on se että epäsuotuisaan muotoon muotoutunut napa ei aiheuta minkääasteisia värinöitä muulloin kuin jarruttaessa.
Saab 9-5 2.3t -98
Kawasaki ZX-12R -05
Ex: Saab 9-5 2,3T -04 Aero Wagon
Kawasaki ZX-12R -05
Ex: Saab 9-5 2,3T -04 Aero Wagon
Re: jarrulevyt
No loogisesti ajateltuna silloin sen muodonmuutoksen on täytynyt tapahtua jarrulevyyn vastaavassa kiinnityspinnassa. Heittojen mittaus levy paikallaan toisi selvennystä asiaan. Ennen tehtiin, enkä tiedä tehdäänkö nykyään enää missään jarrulevyjen sorvausta/hiontaa levy paikoillaan navassa. Parhaassa tapauksessa napoja ei tarvitsisi vaihtaa vaan koko paketti tulisi heitottomaksi siinä samalla.
Re: jarrulevyt
No tuota minäkin olen miettinyt että jos koko paketin saisi sorvailtua suoraksi. Selviäisi varmasti halvemmalla kuin uusien napojen ja mahdollisesti levyjen ostolla. Tällöin napa täytyisi kuitenkin mitä ilmeisemminkin irroitella ja viedä sorvailtavaksi. Lieköhän minkälainen rasti irroittaa näin kotiolosuhteissa?
Saab 9-5 2.3t -98
Kawasaki ZX-12R -05
Ex: Saab 9-5 2,3T -04 Aero Wagon
Kawasaki ZX-12R -05
Ex: Saab 9-5 2,3T -04 Aero Wagon
Re: jarrulevyt
Eli virittelemällä jarrusatulaan sopiva hiontavejekeksintö, niin napojakaan ei tarvii repiä irti autosta...Minuteman kirjoitti:Ennen tehtiin, enkä tiedä tehdäänkö nykyään enää missään jarrulevyjen sorvausta/hiontaa levy paikoillaan navassa. Parhaassa tapauksessa napoja ei tarvitsisi vaihtaa vaan koko paketti tulisi heitottomaksi siinä samalla.
(En tiije toimiiiko se, mutta saahan sitä koittaa ihminen, jos haluaa)
Saab 9-5 2.0 -99 + XYL:n Saab 900S -96
Re: jarrulevyt
Sitä juuri meinasin eli levyjen suoriksi hiontaa osien ollessa kiinni autossa, oli ennen wanhaan verraten yleistäkin touhua miltei korjaamossa kuin korjaamossa. Joku aika sitten oli autoon ja pyörännapaan kiinnitettävä hiontalaite nettikoneessa myytävänäkin parilla satasella vaan eipä löydy enää.
Kannattanee kuitenkin penkoa nettiä ja kysellä etenkin pitkään toimineista korjaamoista, saattaa maksaa vaivan jos löytyy tekijä eikä tarvitsisi ostaa uusia, taas hetken päästä kieroutuvia napoja.
Kannattanee kuitenkin penkoa nettiä ja kysellä etenkin pitkään toimineista korjaamoista, saattaa maksaa vaivan jos löytyy tekijä eikä tarvitsisi ostaa uusia, taas hetken päästä kieroutuvia napoja.
Re: jarrulevyt
No aina vaan paranee! Ei auta kuin lähteä kyselemään mistä löytys joku vanhanliiton mies hoitamaan homman. Maksaisin kyllä mielelläni jokusen euron jos saisi vanhat osat pelittämään ilman uusien osien ostoa.
Kiitosta vinkeistä!
Kiitosta vinkeistä!
Saab 9-5 2.3t -98
Kawasaki ZX-12R -05
Ex: Saab 9-5 2,3T -04 Aero Wagon
Kawasaki ZX-12R -05
Ex: Saab 9-5 2,3T -04 Aero Wagon
Re: jarrulevyt
Tämä sorvi jota "Minuteman" tarkoittaa oli kaksiteräinen sorvi joka oikoi kummatkin puolet levystä samaan aikaan, sen käyttö kiellettiin ainakin Saabilla, mutta en muista syytä siihen jossain kyllä nakuttaa, että se liittyi jotenkin magnetismiin.Lasu kirjoitti:No aina vaan paranee! Ei auta kuin lähteä kyselemään mistä löytys joku vanhanliiton mies hoitamaan homman. Maksaisin kyllä mielelläni jokusen euron jos saisi vanhat osat pelittämään ilman uusien osien ostoa.
Kiitosta vinkeistä!
Olisko sitten levyyn tarttunut jotain rautaa ja jarruteho sen mukana katosi?
Tuo oli ihan hakuammuntaa kun en muista minkä takia.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Re: jarrulevyt
Oliskos kenelläkään vinkkiä mistä saisi hinta/laatusuhteeltaan jarrulevyt joka kulmaan ja palat myös?Alkaa oleen aikas lopuillaan levyt, kun kynnellä tuntuu melkoinen nystyrä sekä ulko että sisäreunalla.Autohan on tuo allekirjoituksessa oleva,eli 2.3T
Saab 95 2.3t autom.-06
Re: jarrulevyt
Saabilla on kesäkuun loppuun saakka jopa 40 % alennuksia jarrunosista.. Esim 15 " levyt eteen ja palat 245 €.
terv,
george
terv,
george
900 GLi -84 -> 9000 2.3 CD A -90 -> 9-5 2.0T A5 TurboPilot Sedan -07
Re: jarrulevyt
Meconomen myy Saab:iin kuulemma brembon levyjä:
- etulevyt 95 e/kpl (308mm)
- takalevyt 50 e/kpl
Olikohan heillä vielä kesäkuun tarjous, niin että noista hinnoista pois -20%
Toimiikohan se lisäksi MetroAuton kanssa kimpassa esim. Viikissä....
p. 09 856 8 4020
- etulevyt 95 e/kpl (308mm)
- takalevyt 50 e/kpl
Olikohan heillä vielä kesäkuun tarjous, niin että noista hinnoista pois -20%
Toimiikohan se lisäksi MetroAuton kanssa kimpassa esim. Viikissä....
p. 09 856 8 4020
Saab NG 9-5 2.0T MY11
Ex: Saab 96, Saab 99, WV Jetta, 2xWV Passat, Saab 9-3, Saab OG 9-5 Aero, Saab NG 9-3 Aero
Ex: Saab 96, Saab 99, WV Jetta, 2xWV Passat, Saab 9-3, Saab OG 9-5 Aero, Saab NG 9-3 Aero
Re: jarrulevyt
Perimmäinen syy valmistajan kieltoon on melko varmasti tylsempi ja arkipäiväisempi kuin mikään "magnetismi", ollen se että näin kiellettynä on tottakai haluttu varmistaa uusien varaosien myynti, vs. vanhan korjaus, ja se ihan aiheellinenkin huoli siitä että ei säästettäisi väärässä paikassa ja mentäisi ahnehtien koneistamaan vanhoja levyjä tehtaan ilmoittamia minimimittoja ohuemmiksi eli kestävyydeltään sitten tositarpeen tullen heikommiksi, etenkin täällä Härmässä tai ainakin Laihialla..core2 kirjoitti: Tämä sorvi jota "Minuteman" tarkoittaa oli kaksiteräinen sorvi joka oikoi kummatkin puolet levystä samaan aikaan, sen käyttö kiellettiin ainakin Saabilla, mutta en muista syytä siihen jossain kyllä nakuttaa, että se liittyi jotenkin magnetismiin.
Olisko sitten levyyn tarttunut jotain rautaa ja jarruteho sen mukana katosi?
Tuo oli ihan hakuammuntaa kun en muista minkä takia.
Sorvaamalla tehdyssä työstössä ei kyllä jää jarrulevyn teräkseen terän materiaalista sen enempää mitään "rautaa" kuin mitä siinä olisi kuitenkin joka tapauksessa, ja tavalliset jarrupalatkin ovat miltei poikkeuksetta metallisintrattuja joten mikään "magnetismin" pelko tuskin lienee oikeasti syynä kieltoon.
Mitä minä tässä ajoin takaa on se, että ennen niin yleisellä ja nykyään miltei tuntemattomalla menetelmällä olisi ehkä mahdollista valmistaa vanhoista "kieroista" navoista ja uusista levyistä yhdessä "paikan päällä" maltillisesti sorvaamalla tai hiomalla toimiva ja tasapainoinen, -ehkäpä ottaen huomioon sen että varsinaisessa navassa tapahtuneet materiaalin muodonmuutokset ovat tosiaan jo tapahtuneet-, jatkossa toimivakin yhdistelmä.
(Kokonaan toinen juttu on sitten se, että mistä tässä neljännesvuositaloudessa enää löytää sellaiset levyt joidenka valuaihioiden (pääoman) on annettu makailla useita viikkoja hyllyillä venkoilemassa ennen lopullista koneistusta ja kiiruusti kaupan hyllylle kuljetusta...)
Re: jarrulevyt
Tiedoksi vaan kaikille, itse etsin etulevyistä ongelmaa, mutta se olikin kuskin puoleisessa takalevyssä, jossa oli 10 cm matkalla palanut kohta, joka aiheutti jarruttaessa jumputuksen.
Nyt on takana uudet Brembon levyt ja kiva jarrutella, kun se sujuu tasaisesti.
Ja tietenkin eilen leimasta kertalaakista läpi, ei ollut mitään valittamista
Nyt on takana uudet Brembon levyt ja kiva jarrutella, kun se sujuu tasaisesti.
Ja tietenkin eilen leimasta kertalaakista läpi, ei ollut mitään valittamista
Pirttta kirjoitti:Itse olen myös ihmetellyt jumputusta jarruttaessa ja vaihdoin jo alkis etujarrulevyt, mutta edelleen tuntuu.
Kuskin puolen jarrulevy oli jo jossain vaihessa syönyt jarrukilpeenkin uuden ilmastointiaukon, oliko sitten ollut ruostetta vai mikä. Mikä tuossa navassa sitten menee kieroon?
Palstalla on vaihdettu laakeritakin, autoni 2001 Aero, johon pitäisi saada pelkkä laakerikin.
Oletteko keksineet miten sen voi hyvin kohdistaa, kumpipuoli jumputtaa, koska minäkin ole välillä tehnyt kovia jarrutuksia, jonka jälkeen se on osittain tainnut kadota, mutta palaa kuitenkin.
Saab NG 9-5 2.0T MY11
Ex: Saab 96, Saab 99, WV Jetta, 2xWV Passat, Saab 9-3, Saab OG 9-5 Aero, Saab NG 9-3 Aero
Ex: Saab 96, Saab 99, WV Jetta, 2xWV Passat, Saab 9-3, Saab OG 9-5 Aero, Saab NG 9-3 Aero
Re: jarrulevyt
Laitetaan vaikka tähän ketjuun.
Onko kellään kokemusta Futurezin kauppaamista Black Diamond jarrulevyistä/paloista?
Pitäisi Aeroon etujarrut ennen talvea uudistaa ja mustanpuhuvaan autoon nuo saattais olla omiaan...
Klubikortilla sais tiettävästi alennusta.
http://shop.futurez.fi/epages/GPL.sf/fi ... rrut/Black
Onko kellään kokemusta Futurezin kauppaamista Black Diamond jarrulevyistä/paloista?
Pitäisi Aeroon etujarrut ennen talvea uudistaa ja mustanpuhuvaan autoon nuo saattais olla omiaan...
Klubikortilla sais tiettävästi alennusta.
http://shop.futurez.fi/epages/GPL.sf/fi ... rrut/Black
9-5 Aero -03
Re: jarrulevyt
Entäs paljonko on femmassa se jarrulevyn minimipaksuus, ennenkuin tarvitsee vaihtaa? Omassa on ainakin jarrupalat vaihtokunnossa, mielestäni levyt kuitenkin näyttäisi olevan vielä kuosissaan.
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11