On mukava muistella tässä turbojenaikakautena ja muitten uusien saabien keskellä näitä 99'n alkuaikoja. Kuinka moni muistaa kuvasta miten se oikein alkoi.
Kirjoita piruttain mikä vuosimalli, mikä tää lisävipu on?
Saabin tähän malliin kuului myöskin erillinen takana matkustavien lämmitys ja raitisilman säätö.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Mukava kuva, itselläni oli 71 vuosimallinen viitisen vuotta sitten. Siinä ei ollut vapaakytkintä ja vapaakytkimen vivun aukon päällä oli muovinen peitelevy.
Takamatkustajien lämmityksen säädöt oli ysiyseissä kai 70 luvun loppuun asti. Niiden käyttö tietenkin verotti puhalluksen tehoa etumatkustajille/tuulilasille. Toinen vivuista sääti takalasille tulevaa puhallusta (tämä vipu poistui '78 malleissa) Takalasin suuttimet oli hattuhyllyllä ja suuttimille kulki verhoilun alla pahviputket. Avaimen ja käsijarrun välissä olevan kohouman alla on valo joka valaisee virtalukkoa.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Täytyy jo kertoa, että auto josta kuva on otettu on 1969 vuoden mallia.
Ja se toinen keppi siinä vaihdekepin oikealla puolella on vapaakytkimen
käyttövipstaagi, kuvassa hiukan taaempana on nämä lämpövivut.
Yllättävän moni tuntee ja muistaa nämä namiskat, vaikka siitä on kulunut 41V.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
ristos kirjoitti:Eikös me Esko nuoruutemme muistamme.
Joo kyllä se näin on. Ja kyllä minä jos täytyis valita kahden sairauden välillä
niin valitsisin Parkinsonintaudin ennen dementiaa, kun mukavampi se on läikyttää
jokunen pisara krogilasista, ennen kuin unohtaa täysin et mihinkä sen lasin laski käsistään.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Tuollainen säätölaitteisto on tuttu. Tälläisia en ole nähnyt pitkään aikaan.
Nyt tuli talliin vaihteeksi pirssi laitettavaksi josta tuollainen löytyy.
Tuosta kuvasta poiketen omassani on katkaisija vielä lisänä tuossa takatilan puhaltimen säätönappuloiden "yläpuolella". Tarkoitus ei ole vielä selvinnyt.
#jäsen 4060#
OG 900 Tbo automaatti Vm1984
OG 900i Automaatti Vm1985 & 1988
99 Vm 1970 2kpl (projekti + varaosa auto)
Hyvinhän tuon tunnisti, eka Saabini oli 99 vuodelta 69. Taisi olla joskus 80-luvun lopulla, ostin keulakolaroituna 400 markalla ja tein peltihommat itse pattinginpätkää ja lekaa käyttäen. Jonkin aikaa ajettuani tuli häikkää vetopuolelle, oliskohan ollut vapaakytkimessäkin ongelmaa ja vaihdoin koko moottorivaihteistopaketin muutamaa vuotta uudemmasta 1.85 litraisesta jossa ei sitten enää ollutkaan vapaakytkintä.
Nuoruuden laite siis minullekin, tosin parikymmentä vuotta "jäljessä" niinkuin muukin autoilu vuokrattuja lukuunottamatta.