Etupyörän laakerin vaihdosta
Etupyörän laakerin vaihdosta
Tuossa on -87 900 etupyörän laakeria vaihtamassa, mutta tarvittaisiin vähän vinkkejä että miten edetä.
Tuossa on jarrusatulan, raidetangonpää irroteltuna, seuraavaksi ala ja yläpallot, mutta tuntuvat olevan melko lujassa.
Mitäs sen jälkeen, sittenkö vaan vedetään olka/napa-asetelma pihalle, täytyykö uloin vetari irrottaa, joku sokka jossain?
Miten tuo laakerin vaihto pitäisi oikeasti tehdä?
Tuossa on jarrusatulan, raidetangonpää irroteltuna, seuraavaksi ala ja yläpallot, mutta tuntuvat olevan melko lujassa.
Mitäs sen jälkeen, sittenkö vaan vedetään olka/napa-asetelma pihalle, täytyykö uloin vetari irrottaa, joku sokka jossain?
Miten tuo laakerin vaihto pitäisi oikeasti tehdä?
9-5 -07, entiset, 9-3 -00, 900i -87, 900S -90.
#4990
#4990
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24070
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Etupyörän laakerin vaihdosta
aivan ekana olisi kannattanu napamutteri löysätä
laakeri vaihtuu prässillä.
pallonivelet irtoaa helposti vasaralla... hommaa helpottaa jousivoiman kumoamistyökalu rli rautaa ylätukivarren ja korin väliin...
laakeri vaihtuu prässillä.
pallonivelet irtoaa helposti vasaralla... hommaa helpottaa jousivoiman kumoamistyökalu rli rautaa ylätukivarren ja korin väliin...
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Etupyörän laakerin vaihdosta
Laita jarrusatuja takaisin kiinni ja jarruvoimaa hyväksikäyttäen avaat vetarin mutterin.
Sitten jarrut pois, ala-ja yläpallo irti. Helpointa uusia ne tässä samalla jos ovat
muutenkin lujassa ja joudut antamaan niille kovaa käsittelyä.
Kun osat on irti täytyy ensin naputella pyörän napa pois. Lähtee vaikka sopivan
kokoisella hylsyllä naputtelemalla. Sitten vaan lukkosokat laakerin molemmilta puolilta
pois ja prässiin. Tosimies voi lekalla ja suunnilleen sopivan kokoisella laakerikehälläkin
saada laakerin pois.
Laita uusi laakeri pakastimeen useaksi tunniksi jolloin menee mukavasti paikoilleen.
Hyviä asennushikiä sinne!
Sitten jarrut pois, ala-ja yläpallo irti. Helpointa uusia ne tässä samalla jos ovat
muutenkin lujassa ja joudut antamaan niille kovaa käsittelyä.
Kun osat on irti täytyy ensin naputella pyörän napa pois. Lähtee vaikka sopivan
kokoisella hylsyllä naputtelemalla. Sitten vaan lukkosokat laakerin molemmilta puolilta
pois ja prässiin. Tosimies voi lekalla ja suunnilleen sopivan kokoisella laakerikehälläkin
saada laakerin pois.
Laita uusi laakeri pakastimeen useaksi tunniksi jolloin menee mukavasti paikoilleen.
Hyviä asennushikiä sinne!
CD 9000 Griffin automaatti -93 Re85, Scarabe Green Metallic
96GL V4 Super-80, Charmottebrun "Seikkailusämpylä"
96GL V4 Super-80, Charmottebrun "Seikkailusämpylä"
Re: Etupyörän laakerin vaihdosta
Kiitoksia vinkeistä, nyt edetty siihen asti että enää laakerikehä on olka/napa-asetelmassa, se tuntuukin olevan niin jumissa että taitaa kaivata vähintääkin raakasti lämpöä ja väkivaltaa Eiköhän se tuosta.
9-5 -07, entiset, 9-3 -00, 900i -87, 900S -90.
#4990
#4990
Re: Etupyörän laakerin vaihdosta
Jeps, tässä yks laakeri just vaihdettiin.
Ei kyllä lisättävää oo aikasempiin ohjeisiin.
Napamutteri kannattaa löysätä kun auto on vielä muuten purkamatta ja pyörä maassa kiinni.
Ei kyllä lisättävää oo aikasempiin ohjeisiin.
Napamutteri kannattaa löysätä kun auto on vielä muuten purkamatta ja pyörä maassa kiinni.
SAAB
Re: Etupyörän laakerin vaihdosta
katselin kerran tosiammattilaisen työtä ko laakerivaihdon suhteen, 1 tunnin homma se likimain oli, aika tehokasta. Koska ulompi lukitusrengas on usein ihan ruostunut jumiin, niin hän prässäsi laakerin pihalle ottamatta rengasta pois, eli painaen vain sisäkooliin voimaa. uuden prässäsi kyseistä lukitusrengasta vasten. säästi työtä. uuden laakerin prässäsi vanhan ulkorenkaan avulla ensin sitä hieman hiottuaan pienemmäksi.
Jos mahdollista, niin kandee harkita mennä johonkin nurkkakorjaamoon prässäyttämään. Jos ei mahista niin kylmäspraytä voi kokeilla.
uutta laakeria laittaessa voimaa/ iskuja ei saa välittyä kuulien läpi.
Jos mahdollista, niin kandee harkita mennä johonkin nurkkakorjaamoon prässäyttämään. Jos ei mahista niin kylmäspraytä voi kokeilla.
uutta laakeria laittaessa voimaa/ iskuja ei saa välittyä kuulien läpi.
Viimeksi muokannut stara, Ti Heinä 05, 2011 08:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
-
- "Hirsch"
- Viestit: 963
- Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 11:34
- Paikkakunta: Itä-Suomi
Re: Etupyörän laakerin vaihdosta
Ei kannata uutta laakeria sitten naputella liian voimalla, saattaa purkaantua yllättävänkin helposti. Itse olen prässännyt pullotunkilla traktorin keulaa "nostaen", puhtaana menee helposti. Kunnollisen jäähdytyksen kanssa saattaisi riittää ihan henkilöautonkin massa.
# 2569
900S - ex-käyttöauto, RIP
900T16 - entinen ikuisuusprojekti
900S - ex-käyttöauto, RIP
900T16 - entinen ikuisuusprojekti
Re: Etupyörän laakerin vaihdosta
Missään nimessä ei saa mennä laakeria lyömään paikoilleen, yksi ainoa kunnon isku riittää säröyttämään laakeriradan/radat tuhoisin ja pian näkyvin sekä kuuluvin seurauksin. Prässillä tai sitten ei ollenkaan. Tai voihan sitä tietenkin hakkaamalla, mutta yleensä sitä sitten ihmetelläänkin heikkolaatuisia laakereita jotka eivät kestä kuin muutaman sadan tai tuhannen kilometrin...
Re: Etupyörän laakerin vaihdosta
Itse olen avittanut uuden asennusta niin että aamulla laakeri pakkaseen kun asennus illalla. Lisäksi kehälle annettu hiukan lämpöä..huom! jos on ollu pallot irti niin vähän reilumminkin. Menee melkein tiputtamalla reikään
saab 9-3 -02
kesäauto: saab 99GL -83 (8T IC)
rata-auto: 900i -92
kesäauto: saab 99GL -83 (8T IC)
rata-auto: 900i -92
Re: Etupyörän laakerin vaihdosta
Mulla on reilun kymmenen vuoden aikana mennyt kerran laakeri ja korjaaminen oli helppoa. 1. jarrusatula irti. 2.raidetangonpää+pallot irti. 3.sisemmän nivelen kumi auki. 4.varaosa-autosta ehjä paketti tilalle... Varmasti nopein tapa!
Sauli.M #1562
Re: Etupyörän laakerin vaihdosta
Satku sai katsurilta merkinnän otteeseen oikeasta etupyöränlaakerista. Oletteko mistä hommanneet noita laakereita? Fixus näyttäisi netin mukaan tarjoavan SKF ja FAG sarjoja, mitkä ilmeisesti ovat ok?
# 5930
Re: Etupyörän laakerin vaihdosta
kyllä aika ähräämistä on ilman prässiä ( useimmilta ei varmaan onnistu, ja vaiva/ hyötysuhde on huono jos onnistuukin) , ulkopuolen iso seger= lukkorengas (vastaava sisäpuolellakin vaatii ammattilaistason lukkorengaspihdit = n. 50 cm pitkät ??) on yleensä ihan ruostunut jumiin. muistaakseni sitä ulkopuolista ei poistettu ollenkaan, vaan prässättiin sisäkooliin ( = laakerikehään) painaen ulos ja uusi painettiin vanhan laakerin avulla sisään. vanhan ulkokoolista hiottiin hieman pois kamaa, ettei tartu kiinni.
Jos ei ole prässiä, niin tosiaan helpommalla taitaa päästä, kun vaihtaa jostain vanhasta kokonaisen laakeroidun navan, silloin ei tarvii tarvii laakeriakaan haeskella ( siis jos välttämäti haluaa TI- linjalla tuunata)
Minulta löytyy kondiksessa olevia laakeroituja napoja, jos ken haluaa itse tuunata....
-----
nuo SKF ja FAG ovat ainakin parhaat vanhat legendaariset laakerimerkit ( ruotsi ja saksa), vaikka nykyisin tietty kaikki halpismaissa tehdäänkin...
Jos ei ole prässiä, niin tosiaan helpommalla taitaa päästä, kun vaihtaa jostain vanhasta kokonaisen laakeroidun navan, silloin ei tarvii tarvii laakeriakaan haeskella ( siis jos välttämäti haluaa TI- linjalla tuunata)
Minulta löytyy kondiksessa olevia laakeroituja napoja, jos ken haluaa itse tuunata....
-----
nuo SKF ja FAG ovat ainakin parhaat vanhat legendaariset laakerimerkit ( ruotsi ja saksa), vaikka nykyisin tietty kaikki halpismaissa tehdäänkin...
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00