ruisku boksi sulaa...

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
900aero-84
"Hirsch"
Viestit: 938
Liittynyt: La Loka 18, 2003 14:30
Paikkakunta: Jyväskylä

ruisku boksi sulaa...

Viesti Kirjoittaja 900aero-84 »

Elikkä kun ottaa vähän rajumia lähtöjä muutaman peräkkäin niin auto sammuu ja ruisku boksista kuuluu saman lainen ääni kuin vilkun releestä paitsi vähän nopeutettuna. Auto ei lähde kayntii vaikka oottaa vähän aikaa ja koittaa startata, vasta sen jälkeen kun käyttää akun kengän pois paikaltaan.

Oiskohan siellä boksissa mahdollisesti jonkin lainen ylikuumenemis rele joka sammuttaa boksin ja lähtee toimimaan vasta "nollauksen" jäljeen.

No tämä ongelma ei varmaan ole kovin yleinen vakio T16 koneissa mutta onko muilla samoja ongelmia ollut???

pohdiskelujen jälkeen tultiin siihen tulokseen että korkeilla paineilla suuttimet (vakio n.217cc/min) työntää koko ajan niin paljon kuin vain pystyy ja vielä pitäs enemmän saada, no ens viikolla kokeillaan auttaako lastu tähän ongelmaan.
900 Aero T16 -84 (projetkti)
9000 Aero 2.0T -94
9000 Aero -96 stage X RE85 (1mile@305km/h)
9-3 Avo Aero -01 BioPower (ex RHD)
9-3 Avo viggen -00
Ossi Koukka o4o4l9457o
Nappe
"Hölösuu"
Viestit: 1095
Liittynyt: To Touko 08, 2003 15:25
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Nappe »

Tuotanoin, ruiskuboxissa ei ole mitään releitä, eikä mitään muutakaan joka napsuttelis, ainoat relet on boxin yläpuolella... Jos naksuttelu todellakin tulee boxista niin on aika hälyyttävää. Ainakaan minä en ole niistä mitään releitä nähnyt...

Onko boxi muuten ruuvattu kiinni, vai roikkuuko irrallisena?
Yhdessä boxin kulmassa on nimittäin transistorien jäähdytystä varten alumiinikorva, joka kautta boxi ruuvataan kiinni koriin, jos boxi ei ole ruuvattu koriin niin tämä arvokas jäähdytyspolku jää pois, jolloin transistoriv voivat ääritapauksessa ylikuumeta.

Tuossa on kuva boxista: http://www.scotsglen.com/saab/ecu/LH22/LH22_main.htm
Vasemmassa ylänurkassa on transistorit, ja niiden jäähdytys.

Ja bensanpaineilla ei ole mitään vaikutusta suuttimien aukioloon, ainoastaan suuttimet kärsivät, boxi ei bensanpaineesta tiedä yhtään mitään, eikä siten kuormitu suuremmasta paineesta (olettaen että suurilla paineilla tarkoitat bensanpaineita, kun bensapuolesta tässä on ollut puhetta) yhtään enempää kuin vakiopaineellakaan, joten ainakaan suoraan tämän ei pitäisi vaikuta käynnistysongelmiin.
Saabit Sekalaisia_Saab-aiheisia_kuvia_vuosien_varrelta
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

Mulla pitää samanlaista ääntä, jos akku on oikein tyhjä ja yrittää startata. Kuten myös sillon, kun koneen ja korin välinen maadoitus oli hapertunut. Ei varmaankaan ole kyse liian suuresta bensansyötöstä ja sen kuumentamasta boksista, itellä sama ruutta ja ei läheskään vakio kone. Ei ongelmia.

Veikkaan kosketushäiriötä jossain johdossa. Ensimmäisenä varmaan kannattaa repiä ne ruiskuboksin yläpuolella olevat releet kouraan ja vaikka avata se kuori ja putsata kärjet sisältä. Näin loppui isoveljen satkun sammuilu. Siellähän on siis kaksi identtistä relettä, toinen ruiskun päärele ja toinen bensapumpulle. Sitten kun tsekkaa maadoitukset ja ruiskun virranoton niin eiköhän se siitä. :)
Aki Peltola #1132
900aero-84
"Hirsch"
Viestit: 938
Liittynyt: La Loka 18, 2003 14:30
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja 900aero-84 »

tarkotin ahto paineita kun vakio ahto paineilla ei tehny koskaan sitä mut nyt se anto tehä ton sammumis homman kaks kertaa n.1,2baaria ja nyt just äsken kolmannen kerran sammu ja auto oli ihan täynnä palaneen muovin hajuista savua kunnes sain ovet auki.

Akun kengän irrotus auttoi sen verran että sain auton käyntiin mutta käynti ei ollut mitään kovinkaan kaunista kuuneltavaa, ja se rele napsu vieläkin vähän väliä vaikka anto olla tyhjä käynnillä.

Tota rele hommaa en oo vielä tutkinut sen vertaa enempää kuin että katsoin boksin sisälle ja eihän siellä mitään ollut niinkuin nappekin sano.

Täytyy tästä lähtee ettimään sitä todennäköisesti sulanutta relettä kohta.
900 Aero T16 -84 (projetkti)
9000 Aero 2.0T -94
9000 Aero -96 stage X RE85 (1mile@305km/h)
9-3 Avo Aero -01 BioPower (ex RHD)
9-3 Avo viggen -00
Ossi Koukka o4o4l9457o
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

Villi veikkaus: bensapumppu on lujemmalla isommilla ahtopaineilla ja sen rele tykkää kyttyrää... :?:

Jossain on nyt liikaa vastusta. Ilmoittele jos tarvit vastusarvoja tai jotain, kun itellä on siis identtinen tekniikka.

EDIT: ja muovinen releitten jalka sulaa???
Aki Peltola #1132
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Aksu900 kirjoitti:Villi veikkaus: bensapumppu on lujemmalla isommilla ahtopaineilla ja sen rele tykkää kyttyrää... :?:

Jossain on nyt liikaa vastusta. Ilmoittele jos tarvit vastusarvoja tai jotain, kun itellä on siis identtinen tekniikka.

EDIT: ja muovinen releitten jalka sulaa???
Taikka jonkun releen sisäkalut sulaa koskettimien nokeennuttua tahikka juotoksesta.?
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Nappe
"Hölösuu"
Viestit: 1095
Liittynyt: To Touko 08, 2003 15:25
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Nappe »

Jos ihan kabiinin täydeltä savuksi asti, niin siellä ei ihan vähän lämpöä ole käynyt... Todennäköisesti, kuten tässä jo on ehdotettu, niin ongelma on bensapumpun relessä, joka voi olla huonossa kunnossa, kipinöi ja kuumentaa muovista runkoaan ja jalkaa jossa se on kiinni. Muistaakseni nuo releet on metallikuorisia.
Suosittelisin tutkimaan ruiskuun liittyvät johdotukset kunnolla ennen seuraavaa ajoyritystä, palaneen auton haju on nimittäin todella ikävä :(
Saabit Sekalaisia_Saab-aiheisia_kuvia_vuosien_varrelta
900aero-84
"Hirsch"
Viestit: 938
Liittynyt: La Loka 18, 2003 14:30
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja 900aero-84 »

Joo en tule autolla ajamaan vähään aikaan koska vika löytyi siitä paksusta johto nipusta joka lähtee ilmeisesti ruisku boksista.

Kuvankin saan ens viikolla tänne mutta kuitenkin sieltä kabiinin puolelta oli sulanu aika monta johtoa(oli sulanu se nippua suojaava muovi sukkakin) ja jotkut johot oli käyny aika kuumana konepellin allakin.
900 Aero T16 -84 (projetkti)
9000 Aero 2.0T -94
9000 Aero -96 stage X RE85 (1mile@305km/h)
9-3 Avo Aero -01 BioPower (ex RHD)
9-3 Avo viggen -00
Ossi Koukka o4o4l9457o
Passi
"Hirsch"
Viestit: 931
Liittynyt: Su Syys 14, 2003 10:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Passi »

Kannattanee mitata suuttimien resistanssit. Jos suuttimen resistanssi hyvin pieni, virta kasvaa. Tästä seuraa tuollaista johtojen sulamista.

Joku 16ohmia pitäs noi bossin suuttimet olla. En ole varma, mutta sinneppäin. Alle 10 tuskin pitäs olla missään nimessä.

Luulis kyllä että boksi tossa viaheessa jo luovuttaisi.


T. Pasi
Vastaa Viestiin