Aivan, mutta jos katsot testitaulukkoa, niin huomaat että Saabia ei itse asiassa edes ole testattu. He käyttävät Cadillac SRX:n testituloksia, koska autot ovat identtisiä rakenteeltaan.core2 kirjoitti:Lisää saab uutisia tullut bittiavaruuteen.
Saab 9-4X utses till Top Safety Pick 2011 i USA.
Saab 9-4X får högsta säkerhetsbetyg, Top Safety Pick, av Insurance Institute for Highway Safety (IIHS, http://www.iihs.org), de amerikanska försäkringsbolagens utvärderingsinstitut. För knappt tre veckor sedan fick Saab 9-5 Sedan samma utmärkelse.
Saab 9-4X nimitetty Top Safety Pick 2011 jenkeissä.
Saab 9-4X saa korkeimman turvallisuustodistuksen, Top Safety pick Insurance Institute Highway Safetyltä ( http://www.iihs.org ) Tämä on ameriikkalaisten vakuutusyhtiöiden arviointi-instituutti. Vajaat kolmeviikkoa sitten sai saab 9-5 saman palkinnon.
Saabin tulevaisuus II
Re: Saabin tulevaisuus II
Re: Saabin tulevaisuus II
No jos yksi malli valmistetaan Ruotsissa eli todennäköisesti joku kalliimpi erikoismalli esim. cabriolet, eiköhän silloin jo valmistusmääristä olisi yli 90 prosenttia Kiinassa.core2 kirjoitti:Uskotko 100 prosenttisesti tuohon itsekkään, että näin käy? Kiinaan tulee kyllä tuotantoa siirtymään, mutta saabien suunnittelu, design ja jonkin saab-mallin valmistus pysyy ruotsissa, näin väittää Muller ainakin tänään.wesku kirjoitti:Mielenkiintoista nähdä miten uskollisena "aitosaabistit" pysyvät jos vaikka muutaman vuoden päästä lähes koko merkin valmistus on siirtynyt Kiinaan
Re: Saabin tulevaisuus II
Ainoa mahdollisuus (ja kiinalaisten tavoite) on siirtää valmistus Kiinaan. Millä ihmeellä valmistus saadaan kannattavaksi yhtäkkiä juaneilla (Yuan) jollei se onnistu kruunuilla?
Lukekaapa uusimmasta TM:stä artikkeli autonvalmistuksesta Kiinassa: parhaiten siellä myyvät (Kiinassa valmistetut) länsiautot kun taas paikalliset viranomaiset haluavat, että kiinalaisten merkkien pitäisi pärjätä. Nyt jos Saabista tulee kiinalaisomisteinen, saadaan aikaan "länsimainen kiina-auto", eli auto jota paikalliset pitävät länsimaisena ja rahat jäävät kuitenkin Kiinaan. USA ja Eurooppa? Vaikea sanoa, ehkä valmistus pysyy Ruotsissa, ehkä siirtyy johonkin halpamaahan (Romania/Meksiko)? Veikkaan, että tulevaisuudessa vain joku spesiaalimalli tulee Peikkohattulasta ja muut muualta.
Lukekaapa uusimmasta TM:stä artikkeli autonvalmistuksesta Kiinassa: parhaiten siellä myyvät (Kiinassa valmistetut) länsiautot kun taas paikalliset viranomaiset haluavat, että kiinalaisten merkkien pitäisi pärjätä. Nyt jos Saabista tulee kiinalaisomisteinen, saadaan aikaan "länsimainen kiina-auto", eli auto jota paikalliset pitävät länsimaisena ja rahat jäävät kuitenkin Kiinaan. USA ja Eurooppa? Vaikea sanoa, ehkä valmistus pysyy Ruotsissa, ehkä siirtyy johonkin halpamaahan (Romania/Meksiko)? Veikkaan, että tulevaisuudessa vain joku spesiaalimalli tulee Peikkohattulasta ja muut muualta.
Re: Saabin tulevaisuus II
Tänään on julkaistu Saab Automobilen vuoden 2010 vuosikertomus ja taloudelliset tunnusluvut. Sen mukaan Saab teki viime vuonna tappiota 347 miljoonaa euroa. Se mikä tekee asiasta varsinaisesti mielenkiintoisen on se, että Spyker kertoi aiemmin omassa vuosikertomuksessa tappiota tulleen 218 miljoonaa euroa. Olisi kiva tietää, että mistä 129 miljoonan ero on voinut syntyä, kenties erilaista(lue luovaa) kirjanpitoa vai jotain muuta? Saab Parts tuotti voittoa viime vuonna 42 miljoonaa euroa, joten edelleen jää jäljelle se kysymys, että mistä jäljelle jäänyt 87 miljoonan euron "tulos" on peräisin? Tällä kertaa myytyjen autojen lukumääräkin on korjattu oikeaksi, eli 28,284 Spykerin aiemmin ilmoittamasta 31,696:sta.
Automobilen tulos kertoo selvästi sen, miksi "täysin rahoitettu liiketoimintasuunnitelma kolmeksi seuraavaksi vuodeksi" ei toteutunut. Kun jokainen myyty auto toi tappiota yli 12k euroa, niin tilanne oli/on aika synkkä. Samalla se vaikeuttaa keski- ja pitkäaikaisen rahoituksen turvaamista, sillä yhtymän myynnistäkään saadut varat eivät riitä nykyisellä tappiokierteellä edes vuodeksi.
Jotenkin nuo luvut tuntuvat ihan poskettomille. Vielä kun päälle laitetaan spykerin Q1:n 79M€ persnetto, niin ei tässä paljon naurata. Q1 kun oli vielä hyvä neljännes myynnillisesti, nousu oli käytännössä joka markkinoilla prosenteissa kolminumeroinen, vaikka -10 Q4:sta jäätiinkin hiukan. Q2:lla ei tulla pääsemään kuin n. 6000 myytyyn autoon, lähes 5000 vähemmän kuin Q1:llä. Ei liene vaikea arvata mitä se tekee operatiiviselle tulokselle.
Automobilen tulos kertoo selvästi sen, miksi "täysin rahoitettu liiketoimintasuunnitelma kolmeksi seuraavaksi vuodeksi" ei toteutunut. Kun jokainen myyty auto toi tappiota yli 12k euroa, niin tilanne oli/on aika synkkä. Samalla se vaikeuttaa keski- ja pitkäaikaisen rahoituksen turvaamista, sillä yhtymän myynnistäkään saadut varat eivät riitä nykyisellä tappiokierteellä edes vuodeksi.
Jotenkin nuo luvut tuntuvat ihan poskettomille. Vielä kun päälle laitetaan spykerin Q1:n 79M€ persnetto, niin ei tässä paljon naurata. Q1 kun oli vielä hyvä neljännes myynnillisesti, nousu oli käytännössä joka markkinoilla prosenteissa kolminumeroinen, vaikka -10 Q4:sta jäätiinkin hiukan. Q2:lla ei tulla pääsemään kuin n. 6000 myytyyn autoon, lähes 5000 vähemmän kuin Q1:llä. Ei liene vaikea arvata mitä se tekee operatiiviselle tulokselle.
Re: Saabin tulevaisuus II
Heh, en välitä mitä taulukot näyttävät tai mitä tuloksia he käyttävät, vaan kerroin sen mitä siellä on kirjoitettu.Teme100 kirjoitti: Aivan, mutta jos katsot testitaulukkoa, niin huomaat että Saabia ei itse asiassa edes ole testattu. He käyttävät Cadillac SRX:n testituloksia, koska autot ovat identtisiä rakenteeltaan.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Re: Saabin tulevaisuus II
Kyllä ne aika poskettomilta tosiaan tuntuu, mutta se oli jokseenkin näitä lukemia joita saatiin silloinkin kun Wallenberg "omisti" saabin.Teme100 kirjoitti: Jotenkin nuo luvut tuntuvat ihan poskettomille. Vielä kun päälle laitetaan spykerin Q1:n 79M€ persnetto, niin ei tässä paljon naurata. Q1 kun oli vielä hyvä neljännes myynnillisesti, nousu oli käytännössä joka markkinoilla prosenteissa kolminumeroinen, vaikka -10 Q4:sta jäätiinkin hiukan. Q2:lla ei tulla pääsemään kuin n. 6000 myytyyn autoon, lähes 5000 vähemmän kuin Q1:llä. Ei liene vaikea arvata mitä se tekee operatiiviselle tulokselle.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Re: Saabin tulevaisuus II
Palatakseni vielä tähän niin kävin vilkaisemassa listaa ja olihan siellä 9-4X:kin mukana:Teme100 kirjoitti: Aivan, mutta jos katsot testitaulukkoa, niin huomaat että Saabia ei itse asiassa edes ole testattu. He käyttävät Cadillac SRX:n testituloksia, koska autot ovat identtisiä rakenteeltaan.
built after February 2011
Mercedes GLK
Saab 9-4X
Subaru Tribeca
Toyota Highlander
Toyota Venza
Volvo XC60
Volvo XC90
Ja lista löytyy tuolta:
http://www.iihs.org/ratings/default.aspx
Sekä autokohtainen testi täältä:
http://www.iihs.org/ratings/ratingsbyseries.aspx?id=735
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Re: Saabin tulevaisuus II
Jep, ja kun klikkaat Saab 9-4X:n tuloksia, tulee sivut joissa lukee:core2 kirjoitti: Palatakseni vielä tähän niin kävin vilkaisemassa listaa ja olihan siellä 9-4X:kin mukana:
built after February 2011
Mercedes GLK
Saab 9-4X
Subaru Tribeca
Toyota Highlander
Toyota Venza
Volvo XC60
Volvo XC90
Ja lista löytyy tuolta:
http://www.iihs.org/ratings/default.aspx
Sekä autokohtainen testi täältä:
http://www.iihs.org/ratings/ratingsbyseries.aspx?id=735
Tested vehicle specifications:
2010 Cadillac SRX 4wd
Eli koska autot ovat samanlaiset, käyvät Cadillacin tulokset myös Saabin kohdalla. Cadillac tuli ensin markkinoille, niin se testattiin ensin ja sen tulokset sopivat myös Saabiin.
Re: Saabin tulevaisuus II
Jep näin onkin: results also apply to: 2011 Saab 9-4X
Joten eiköhän ne ole identtiset pirssit koska niin sanovat.
Joten eiköhän ne ole identtiset pirssit koska niin sanovat.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Re: Saabin tulevaisuus II
Ruotsin hallitus on tänään antanut siunauksensa(tai hyväksyntänsä, miten vaan) Saabin aikeille myydä 50.1% kiinteistöyhtiönsä osakekannasta Hemfosalle. Kauppasumma on 255Mkr, eli 28M€. Ostaja aikoo maksaa kauppasumman välittömästi Saabille.
http://www.regeringen.se/sb/d/14995/a/172313
http://www.regeringen.se/sb/d/14995/a/172313
Re: Saabin tulevaisuus II
Ja 9.8 lähtisi tuotanto käyntiin.
Re: Saabin tulevaisuus II
by = mennessä, eli aika auki on,
-----------
nojaa telan jutussa http://ttela.se/ekonomi/saab/1.1280967- ... -semestern Geers puhuu viikosta 32
-----------
nojaa telan jutussa http://ttela.se/ekonomi/saab/1.1280967- ... -semestern Geers puhuu viikosta 32
Re: Saabin tulevaisuus II
Kovin pitkälle menee, mutta toki asiassa on se hyvä puoli, että nyt aikaa solmia kaikki langan päät. Eli tällöin kaikki asiat on tarkastettu, sopimukset tehty, hankintaketju toiminnassa ja varastot täytetty.Tri-Lo kirjoitti:Ja 9.8 lähtisi tuotanto käyntiin.
Re: Saabin tulevaisuus II
..ja asiakkaat menetetty. Olen kerran tai kaksi nähnyt tien päällä uuden 9-5:n ja hienolta se näyttää, mutta kun niitä ei valmisteta, tulevaisuudesta, varaosien saatavuudesta, jälleenmyyntiarvosta jne. ei ole minkäänlaisia takeita ja tehokkaan Aeron hinta on em. asiat huomioonottaen älytön, niin...Teme100 kirjoitti:Kovin pitkälle menee, mutta toki asiassa on se hyvä puoli, että nyt aikaa solmia kaikki langan päät. Eli tällöin kaikki asiat on tarkastettu, sopimukset tehty, hankintaketju toiminnassa ja varastot täytetty.
Mielenkiintoista muuten, että kun Volvo myytiin Kiinaan, Saab-fanaatikot nauraa hekottivat niin että kuola roiskui - ja nyt ollaan niin onnellisia, kun Saabkin muuttuu kiinalaiseksi. Siinä välissä vielä joku ehti kaivata Volvoa apuun Saabia pelastamaan..
Re: Saabin tulevaisuus II
Näinhän tää on, mutta niinhän tuulimyllyäkin käännetään tuulen mukaan.jmarin kirjoitti:Mielenkiintoista muuten, että kun Volvo myytiin Kiinaan, Saab-fanaatikot nauraa hekottivat niin että kuola roiskui - ja nyt ollaan niin onnellisia, kun Saabkin muuttuu kiinalaiseksi. Siinä välissä vielä joku ehti kaivata Volvoa apuun Saabia pelastamaan..
Mutta mielestäni on järkevää yrittää johonkinpäin ennenkuin pistää nurin koko tivolin.
Ja tää, että pidetään kesikset ekaks koska alihankkijoilla on kans porukka lomalla samoihin aikoihin, ja jos olis lomia muutettu sekin olis maksanut ison määrän lisä
rahaa tehtaalle, uusien sopimuksien nojalla.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.