9-3 2001 2.0T käynnistysongelma

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
JJVilzu
"Kaasari"
Viestit: 44
Liittynyt: Ti Touko 18, 2010 21:36

9-3 2001 2.0T käynnistysongelma

Viesti Kirjoittaja JJVilzu »

Alkoi nyt muuten oikein hyvin kansirempan jälkeen ½ vuotta toimineen 9-3 2001 2.0T:n käynnistys tökkiä lämpimänä. Käynnistynyt loistavasti, mutta nyt yhtäkkiä lämpimänä ei käynnisty. Kylmänä ilman ongelmia, mutta vaikkapa kauppareissu ja ½ h seisoo, niin ei käynnisty millään. Pyörittää ja kaikki muuten näyttäisi olevan ok, paitsi ettei käynnisty. Antaa jäähtyä 1-2h niin lähtee kuin huurteisen kuusen alta kertalaakista samantein. Kun auto käy, ei mitään ongelmia. Ei virhekoodeja.

Itse löysin, että vois liittyä kampiakselinasentoanturiin, mutten löytänyt infoa, onko näissä sellainen ja jos on, mikä olisi sopiva (tarvike)osa...
TommyW
"Viggen"
Viestit: 560
Liittynyt: Ti Syys 15, 2009 06:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: 9-3 2001 2.0T käynnistysongelma

Viesti Kirjoittaja TommyW »

Vian aiheuttaja voi hyvinkin olla asentotunnistin, jollainen sinunkin autostasi löytyy moottorilohkosta, sen vasemmalta puolelta (jäähdyttimen puoleinen kylki), läheltä kytkinkehää peltisen "suojalätkän" alta.

Varaosan alkuperäinen numero on 55557326 merkkiliikkeestä tai esim. Pro-Carservicestä (Jyväskylä) hankkien. Hinta pyörinee satasen kieppeillä.

Tarvikeosan saatavuudesta ei ole tietoa - ainakaan Motonet ei sellaista tarjoa. Ebaystä toki löytyy, jos osalla ei ole "tulipalokiire, esim: http://cgi.ebay.com/ebaymotors/ws/eBayI ... 0497959966
Saabiton Saabisti
JJVilzu
"Kaasari"
Viestit: 44
Liittynyt: Ti Touko 18, 2010 21:36

Re: 9-3 2001 2.0T käynnistysongelma

Viesti Kirjoittaja JJVilzu »

kiitos. Löysinkin tuossa vähän lisäinfoa; Motonetistä saatava 34,90 maksava tunnistin on täysin sama, paitsi että liitin on hiukan erilainen. Sellaisen haen ja käytän vanhaa liitintä. Katsotaan kuinka käy.
JJVilzu
"Kaasari"
Viestit: 44
Liittynyt: Ti Touko 18, 2010 21:36

Re: 9-3 2001 2.0T käynnistysongelma

Viesti Kirjoittaja JJVilzu »

No nyt iski ongelman, en kyllä löydä millään moista anturia tuosta autosta, voisko joku tarkentaa sijaintia tarkemmin. Pääseekö käsiksi alta, vai letkupiuhahässäkän läpi päältä vai miten? Missä se piuhan liitin pitäisi sijaita, jos sen löytäis ja seurais "johtolankaa".
TommyW
"Viggen"
Viestit: 560
Liittynyt: Ti Syys 15, 2009 06:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: 9-3 2001 2.0T käynnistysongelma

Viesti Kirjoittaja TommyW »

Ei ole kuvaa heittää avuksi, mutta etsi imusarjan vasemmasta reunasta (lähempänä kytkinkoppaa) peltinen teline, jossa on kolme liitintä: musta, harmaa ja sininen. Sininen on asentotunnistimen johto, jota seuraamalla tunnistinkin löytyy :D
Saabiton Saabisti
JJVilzu
"Kaasari"
Viestit: 44
Liittynyt: Ti Touko 18, 2010 21:36

Re: 9-3 2001 2.0T käynnistysongelma

Viesti Kirjoittaja JJVilzu »

Johto löyti ja se menee jonnekin imusarjan taakse/alle. Aikaste hankalan näköinen paikka. Mitähän tosta joutuu purkamaan irti, että pääsee käsiksi... huh huh, taitaa olla ilman nosturia aika hankala homma.
TommyW
"Viggen"
Viestit: 560
Liittynyt: Ti Syys 15, 2009 06:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: 9-3 2001 2.0T käynnistysongelma

Viesti Kirjoittaja TommyW »

Se anturille menevä pää on se osa liittimestä, mikä on siinä peltilärpäkkeessä kiinni(alaosa) ja se jatkuu omana johtonaan sinne moottorin vasemmalle kyljelle (eli siis jäähdyttimen puoleiselle kyljelle).
Saabiton Saabisti
JJVilzu
"Kaasari"
Viestit: 44
Liittynyt: Ti Touko 18, 2010 21:36

Re: 9-3 2001 2.0T käynnistysongelma

Viesti Kirjoittaja JJVilzu »

Noniin, lomien välissä täytyi käydä työasioita hoitamassa ja nykäisin samalla tuohon saapin lotjaan uuden pakoputken ja vaihdoin tuon anturin. Pukkien päällä autokatoksessa, onnistui se niinkin, mutta onhan se anturi sen verran hauskassa paikassa, että nosturi olisi ollut "ihan kiva"!o)

Noh, se saappihan ei suostunut käynnistymään enää lainkaan ennen tuota vaihtoa ja se anturi antoi kelan napoihin äärettömän vastuksen - käämi poikki siis. Uudella Motonetin 35 euron anturilla, jonka liittimen modasin puukolla ja rautasahalla vanhasta 3-napaisesta 4-napaiseen liittimeen sopivaksi, toimi kuin kello. Eli suapi käy ja kukkuu taas moitteetta, olipahan se kaapelikin vedetty vaan niin hämärää reittiä ja paikka ahdas, että se vähän viivytti. Muuten erittäin simppeli homma.

Pakoputken vaihto tuohon käy muuten kuin leikki. Käsittämättömän helpot liitokset avata ruosteisinakin (klemmarit siis poikki vaan) ja uusi putki paikalleen. Kävi tukien päällä auto kallellaankin varsin helposti. Tarvikeputkeen (Fenno steel) laitoin vielä vanhan putken rosteri pään näön vuoksi, rälläkällä poikki, reijät kylkeen, kierretapilla kierteen ja pulteilla kireälle. Voila. Ei erota alkuperäisestä.
Vastaa Viestiin