Nykyään kun yli 3500 kg kokonaismassalla on verotus huomattavasti edullisempaa kiinnostaisi tietää mitä vaaditaan esim. Toyotan, Fiatin, Mersun, vW LT ymv. alustoilla olevien matkailuautojen ja avolavojen muutokseen ?
Saako esim. kuorma-autosta kertaalleen matkailuautoksi muutetun muuttaa takaisin kuorma-autoksi vai tuleeko siitä silloin yli 3500 kilon henkilöauto ym. ?
Kiinnostaa siis lähinnä tapauksissa joissa alustan puolesta yli 3500 kilon kokonaismassa on mahdollinen mutta esim. B-kortilla ajettavuuden mahdollistamiseksi on jätetty kantavuus papereissa teknisesti mahdollista pienemmäksi.
Tuolta löysin alkuun jotain keskustelua aiheesta http://keskustelu.suomi24.fi/node/8825292
Kokonaismassan muutokset
Re: Kokonaismassan muutokset
Tuosta viestiketjusta löytyi vinkki/linkki ake:n pdf-fileen ja sen viimeiseen lauseeseen.
http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/543EE8F3 ... nkilpi.pdf
http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/543EE8F3 ... nkilpi.pdf
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Re: Kokonaismassan muutokset
Joo tuon perusteella homma lienee melko selvä N-luokan suhteen, samasta mallista pitää olla uutena ollut saatavilla paku- ja kuormuriversiot.
Enemmän askarruttaa muutokset M1-luokan sisällä.
Henkilöautokin tulee ajoneuvoveron perusverosta vapaaksi yli 3500 kilon massalla eli siinä tippuu tuo massaperusteisissa 75-485 euron perusosa pois, eli käytännössä painavammanpuoleisilla laitteilla yli 350.
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2003/20031281
10 § "Perusveroa määrätään henkilö- ja pakettiautolle (M1-, N1-, M1G- ja N1G-luokka) sekä erikoisautolle, jonka suurin sallittu kokonaismassa on enintään 3 500 kilogrammaa."
Joissain 80-luvun matkailuautoissa joita olen katsellut on käsittääkseni tehty muutos kuorma-autosta => matkailuautona verovapaaksi henkilöautoksi, ja samalla alennettu kokonaismassaa alle 3500 kilon. Olisikohan tuollaisessa mitään mahdollisuuksia muuttaa kokonaismassaa suuremmaksi vaikka luokkana säilyisikin M1/matkailuauto ?
Enemmän askarruttaa muutokset M1-luokan sisällä.
Henkilöautokin tulee ajoneuvoveron perusverosta vapaaksi yli 3500 kilon massalla eli siinä tippuu tuo massaperusteisissa 75-485 euron perusosa pois, eli käytännössä painavammanpuoleisilla laitteilla yli 350.
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2003/20031281
10 § "Perusveroa määrätään henkilö- ja pakettiautolle (M1-, N1-, M1G- ja N1G-luokka) sekä erikoisautolle, jonka suurin sallittu kokonaismassa on enintään 3 500 kilogrammaa."
Joissain 80-luvun matkailuautoissa joita olen katsellut on käsittääkseni tehty muutos kuorma-autosta => matkailuautona verovapaaksi henkilöautoksi, ja samalla alennettu kokonaismassaa alle 3500 kilon. Olisikohan tuollaisessa mitään mahdollisuuksia muuttaa kokonaismassaa suuremmaksi vaikka luokkana säilyisikin M1/matkailuauto ?
Re: Kokonaismassan muutokset
Kyllä luulisi onnistuvan, sillä ilmeisesti M-luokan ajoneuvoja on myös onnistuneesti katsasteltu takaisin linja-autoiksi juuri samalla logiikalla ja matkailuautotarkoituksissa, joskin 1+16 vehkeethän eivät virallisesti matkailuautoja saane olla.wesku kirjoitti:Joo tuon perusteella homma lienee melko selvä N-luokan suhteen, samasta mallista pitää olla uutena ollut saatavilla paku- ja kuormuriversiot.
Enemmän askarruttaa muutokset M1-luokan sisällä.
Henkilöautokin tulee ajoneuvoveron perusverosta vapaaksi yli 3500 kilon massalla eli siinä tippuu tuo massaperusteisissa 75-485 euron perusosa pois, eli käytännössä painavammanpuoleisilla laitteilla yli 350.
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2003/20031281
10 § "Perusveroa määrätään henkilö- ja pakettiautolle (M1-, N1-, M1G- ja N1G-luokka) sekä erikoisautolle, jonka suurin sallittu kokonaismassa on enintään 3 500 kilogrammaa."
Joissain 80-luvun matkailuautoissa joita olen katsellut on käsittääkseni tehty muutos kuorma-autosta => matkailuautona verovapaaksi henkilöautoksi, ja samalla alennettu kokonaismassaa alle 3500 kilon. Olisikohan tuollaisessa mitään mahdollisuuksia muuttaa kokonaismassaa suuremmaksi vaikka luokkana säilyisikin M1/matkailuauto ?
Veikkaisin että pitäisi mennä ihan muutoskatsastuksella sikäli mikäli mitään muita esteitä ei tuolle ajoneuvoluokan vaihdokselle ole. Asia tietysti erikseen, jos mennään erikoisajoneuvo- / huoltoautopuolelle, joita yritetään kitkeä suomein teiltä kuin ruttoa.