Rikkaalla, katti rikki vaiko turbo kaputt?
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8096
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Rikkaalla, katti rikki vaiko turbo kaputt?
Mitatut päästöarvot, 9000 2,0T MY1995 stg1 + T7 mankkumod:
Päästö tyhjäkäynti (kierroksilla):
CO2 14,9 (15,3)
HC [ppm]: 93 (98)
O2: 0,4 (0,16)
Lambda: 1,00
CO: 0,22 (0,42)
Eli on rikkaalla tai sitten katti ei toimi? Pöläyttää vähän sinistä kylmänä, oisko katti ottanut itseensä tuosta turbon (?) aiheuttamasta savutuksesta? Muilla kokemusta sinistä (kylmänä) savuttavan auton päästöarvoista...?
Päästö tyhjäkäynti (kierroksilla):
CO2 14,9 (15,3)
HC [ppm]: 93 (98)
O2: 0,4 (0,16)
Lambda: 1,00
CO: 0,22 (0,42)
Eli on rikkaalla tai sitten katti ei toimi? Pöläyttää vähän sinistä kylmänä, oisko katti ottanut itseensä tuosta turbon (?) aiheuttamasta savutuksesta? Muilla kokemusta sinistä (kylmänä) savuttavan auton päästöarvoista...?
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Re: Rikkaalla, katti rikki vaiko turbo kaputt?
lambda 1,00 = seos hyvä. CO menee yli kierroksilla, mutta mikä oli tällöin lambda-arvo?
Vaikuttaisi siltä että katti ei vaan pysty hapettamaan kaikkea sitä hiilivetyä joka sen läpi virtaa, eli voi hyvin olla että öljynpoltto on se ongelma. Katsastuksessa tulee yleensä hylsy näkyvästä sinisestä savusta muutenkin.
Se savutus lämpimänä loppuu siksi koska katti alkaa hapettamaan, kylmänä tulee raakana läpi ja savutuksen huomaa.
Vaikuttaisi siltä että katti ei vaan pysty hapettamaan kaikkea sitä hiilivetyä joka sen läpi virtaa, eli voi hyvin olla että öljynpoltto on se ongelma. Katsastuksessa tulee yleensä hylsy näkyvästä sinisestä savusta muutenkin.
Se savutus lämpimänä loppuu siksi koska katti alkaa hapettamaan, kylmänä tulee raakana läpi ja savutuksen huomaa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8096
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: Rikkaalla, katti rikki vaiko turbo kaputt?
Lambda 1,00 oli ilmeisimmin kierroksilla, en ole lappua nähnyt, systeri raportoi tekstiviestillä lukemat...jcarlson kirjoitti:lambda 1,00 = seos hyvä. CO menee yli kierroksilla, mutta mikä oli tällöin lambda-arvo?
Vaikuttaisi siltä että katti ei vaan pysty hapettamaan kaikkea sitä hiilivetyä joka sen läpi virtaa, eli voi hyvin olla että öljynpoltto on se ongelma. Katsastuksessa tulee yleensä hylsy näkyvästä sinisestä savusta muutenkin.
Se savutus lämpimänä loppuu siksi koska katti alkaa hapettamaan, kylmänä tulee raakana läpi ja savutuksen huomaa.
Njoo, pitää koittaa jossain välissä käydä tutkailemassa ahtimesta välykset, varata aika päästömittaukseen, ajaa sinne putki punasena ja toivoa että menisi raja-arvojen alle kuumalla koneella / katilla. Katsellaan turbon (ja ehkä katinkin) vaihto sitten paremmalla ajalla...
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8096
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: Rikkaalla, katti rikki vaiko turbo kaputt?
No nyt on turbo katselmoitu läpi. Ei minkäänsuuntaista käsin tuntuvaa välystä ja ahtoputkisto suht. siisti. Ei siis liene turbo kärytyksen syynä. Huohotusputketkin testailin, ei mitään tukoksia ja huohotuksen pikkuletkun takaiskukin puhallusmetodein todennettu toimivaksi. Vaan selkeästi sinistä pukkaa, eli vaihtoehdot lienee vähäiset --> venavarren kumit vaihtoon asiaan kuuluvan kansijumpan kera 

-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Re: Rikkaalla, katti rikki vaiko turbo kaputt?
toden näköinen syy on ventiilivarren suojakumit. öljyä pääsee palotilaan.
#5223
Saab 9-5 wagon 2,0t vector -03 stage 1
Saab 9-5 wagon 2,0t vector -03 stage 1
Re: Rikkaalla, katti rikki vaiko turbo kaputt?
Kyllähän noita kumeja vaihdellaan ilman varsinaista kansijumppaakin, tosin eipä se pahvin vaihto ennaltaehkäisevästi paha homma ole sekään.V.J.S kirjoitti:venavarren kumit vaihtoon asiaan kuuluvan kansijumpan kera
Kulloinkin käsiteltävä sylinteri yläkuolokohtaan, ja paineilmaa muutama kilo pyttyyn tulppakierteillä varustetulla liittimellä. Vipuvarsityökalulla joka asetetaan päätykoukuistaan käsiteltävän puolen vastakkaiseen ja paikoilleen jätettyyn nokka-akseliin, painetaan jousta ja ronkitaan lukituskiilat pois, tai vaikka magneetilla. Mm. Motonet myy jonkinmoista työkalua, näppärä tekee itsekin ja samalla jämerämmän.
Kumien paikoillaanpysymisen varmistamiseksi oli joku Locktiten erityinen liimakin, en nyt muista tai ehdi hakea että mikä niistä.
Re: Rikkaalla, katti rikki vaiko turbo kaputt?
kappas samaa vikaa täälläkin, edelleen. Viime vuoden katsastuksessa HC:t 99 joutokäynnillä. Tuon aeron öljynsyöntiä on tässä jo pitkäään ihmetelty, mutten ole saanut mitään aikaiseksi.
Väljä ahti siis juuri vaihdettu, mutta pöllytys ei loppunut. Kannattaako oikeasti harkita tuota paineilmakonstia, jos kansi muutoin lienee kunnossa (jäähdytysnestettä ei kulu yms.)
Meneehän kansiremppaan ainakin:
-swap-kansi 150e
-plaanaus ja töitä 200e?
-tiivisteet 100e?
-syylarinesteet yms 50e
-->total: 500e?
Nimim.
Ajanko pajalle vai paaliin
Väljä ahti siis juuri vaihdettu, mutta pöllytys ei loppunut. Kannattaako oikeasti harkita tuota paineilmakonstia, jos kansi muutoin lienee kunnossa (jäähdytysnestettä ei kulu yms.)
Meneehän kansiremppaan ainakin:
-swap-kansi 150e
-plaanaus ja töitä 200e?
-tiivisteet 100e?
-syylarinesteet yms 50e
-->total: 500e?
Nimim.
Ajanko pajalle vai paaliin
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Joskus useampikin samaan aikaan.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8096
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: Rikkaalla, katti rikki vaiko turbo kaputt?
Noniin, tämä potilashan pukkasi siis sinistä käryä ihan urakalla putkesta. Ainakin tuo kärytys tuli eilen tiensä päähän, kun turboon laiteltiin korjaussarja. Käytännössä sarja oli aika "turha", sillä savutuksen syy oli totaalijumiin mennyt pakosiiven "männänrengas". Eli sen ura oli tukkeentunut karstasta ja laski öljyä hiukan pakopuolelta läpi, mikä aiheutti savutuksen. Pikkuisen oli nyt jo poikittaisvälystäkin, joka väheni kyllä korjaussarjan asennuksella. Tuo välys ei kyllä vielä aiheuttanut mitään siipikontaktia tms., eli oli normaalin rajoissa.
Eli jos lakrut on timmit, välystä ei ole juurikaan ja silti käryttää, niin todennäköisesti syy on tuo karstoittunut pakosiiven "männänrengas", joten pelkästään putsaamalla karstat saattaa saada hyrrää tekohengitettyä vielä seuraavaksi sadaksitonniksi...
Platonoffin sivulla hyviä vinkkejä kuinka Garretti paloitellaan ja kasataan:
http://photo.platonoff.com/Auto/2005100 ... o_Rebuild/
Se ns. männänrengas näkyy ao. linkin kuvassa, ei tuo akselilla oleva tai sitä seuraava prikka vaan siitä oikealla oleva avoin, tumma ja noita prikkoja leveämpi "männänrengas", jonka pitää siis pyöriä urassaan esteettömästi.
http://photo.platonoff.com/Auto/2005100 ... _seals.jpg
Päästöjä ei ole vielä mitattu uudestaan, kattellaan alkuviikosta miltä näyttää.
Eli jos lakrut on timmit, välystä ei ole juurikaan ja silti käryttää, niin todennäköisesti syy on tuo karstoittunut pakosiiven "männänrengas", joten pelkästään putsaamalla karstat saattaa saada hyrrää tekohengitettyä vielä seuraavaksi sadaksitonniksi...
Platonoffin sivulla hyviä vinkkejä kuinka Garretti paloitellaan ja kasataan:
http://photo.platonoff.com/Auto/2005100 ... o_Rebuild/
Se ns. männänrengas näkyy ao. linkin kuvassa, ei tuo akselilla oleva tai sitä seuraava prikka vaan siitä oikealla oleva avoin, tumma ja noita prikkoja leveämpi "männänrengas", jonka pitää siis pyöriä urassaan esteettömästi.
http://photo.platonoff.com/Auto/2005100 ... _seals.jpg
Päästöjä ei ole vielä mitattu uudestaan, kattellaan alkuviikosta miltä näyttää.
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8096
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: Rikkaalla, katti rikki vaiko turbo kaputt?
Päästöt parasta A-luokkaa, eli kirkkaasti alle katsastusrajojen kaikki arvot.V.J.S kirjoitti: Päästöjä ei ole vielä mitattu uudestaan, kattellaan alkuviikosta miltä näyttää.
Edit: ja leimakin kuulemma haettu menestyksekkäästi.
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84