og 93 piristelyä
og 93 piristelyä
Hei itämaan tietäjät,
Tarkotus olis tuosta entisestä LPT T5 nykyisestä steg1 hakea tuommoista n.250hp ja aattelin kysellä viisaammilta jotta mitä rautamuutoksia kannattais harkita? Lueskellut olen et toi välijäähdytin on ainakin aivan liian pieni mutta riittäiskö noilla tehotavoitteilla vaik viggenin välijäähy vai? Ja taitaa tuo turbon vaihtokin tulla eteen,taitaa tehontuotto olla aika rajoilla? Ferritan catback tuli väsättyä viime perjantaina paikoilleen joten ollaan täs edes alkuun päästy... Kiitos etukäteen...
Tarkotus olis tuosta entisestä LPT T5 nykyisestä steg1 hakea tuommoista n.250hp ja aattelin kysellä viisaammilta jotta mitä rautamuutoksia kannattais harkita? Lueskellut olen et toi välijäähdytin on ainakin aivan liian pieni mutta riittäiskö noilla tehotavoitteilla vaik viggenin välijäähy vai? Ja taitaa tuo turbon vaihtokin tulla eteen,taitaa tehontuotto olla aika rajoilla? Ferritan catback tuli väsättyä viime perjantaina paikoilleen joten ollaan täs edes alkuun päästy... Kiitos etukäteen...
Saab 9-3 Aero '02 2.3 Biopower
Ex Saab 9-3 SC TiDS '08
Ex Saab 9-3 SS TiDS '08
Ex Saab 9-3 Sport T5 19t6 RE85
#3884
Tampere
Ex Saab 9-3 SC TiDS '08
Ex Saab 9-3 SS TiDS '08
Ex Saab 9-3 Sport T5 19t6 RE85
#3884
Tampere
Re: og 93 piristelyä
Cooleriksi voisi harkita ihan jotain kiina cooleriakin kun noita tuntuu saavan jo +- 100 € hintaan. Voi sitten kerrasta laittaa vähän pidemmällekkin riittävän, kun nälkä kasvaa syödessä
Viggen coolerista en kyllä osaa sanoa mitään.

Re: og 93 piristelyä
3" DP ja softa, sillä saat hetkellisesti tuon tavoitteen kylmällä kelillä aikaan. Pidempään vetoon auttaa parempi IC, mutta on turhan pieni päivitys tuo viggenin jäähy. Vähintään tuollainen maksimikokoinen bolt-on xflow cooleri, niitä nykyään saa useammastakin paikasta kohtuuhintaan, varsinkin ruotsista. ks vaikka http://www.turbomeck.se/Intercooler-till-SAAB (Streetgearilla näyttää olevan hyllyt tyhjinä)
Vakio T25 hyrrä kyllä juuri riittää noihin tehoihin ja parempi IC edesauttaa.
Vakio T25 hyrrä kyllä juuri riittää noihin tehoihin ja parempi IC edesauttaa.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
Re: og 93 piristelyä
Hei Vesa,kuinka paljon noita ahtopaineita joutuu nostamaan? Mietin vaan tuota bybassia. Onko kellään katsastusmies alkanut naljailemaan välijäähyn vaihdosta vai onko porukka laittanut katsastukseen vakioo tilalle?
Saab 9-3 Aero '02 2.3 Biopower
Ex Saab 9-3 SC TiDS '08
Ex Saab 9-3 SS TiDS '08
Ex Saab 9-3 Sport T5 19t6 RE85
#3884
Tampere
Ex Saab 9-3 SC TiDS '08
Ex Saab 9-3 SS TiDS '08
Ex Saab 9-3 Sport T5 19t6 RE85
#3884
Tampere
Re: og 93 piristelyä
En ole Vesa, mutta: maksimiahtoja nostetaan 0.4barista noin 1.3bariin. Ja huom ei mitään räpellyksiä vaan muutettu softa ecuun. Orkkis bypass toimii ihan normaalisti vaikka vähän piristääkin..
EX: ]9-5 Aero Combi, 93SC 1.8t 2008 243tkm, 9-3 2.0T SE 1998 264tkm, 9000 CSE 2.3i 1994 300tkm
Re: og 93 piristelyä
Kyllähän se kiillotetun blingbling jäähyn voi maastouttaa vaikkapa mattamustalle. Xflow coolerin lisäksi tarvit erilaiset letkut og93:een, eli turbolta ic:lle ja ic:ltä paineputkelle. Niitäkin sai ainakin SG:ltä ellei romikselta löydä T7 letkuja tai leikkaa-liimaa askartele vanhoista osista.
Letkujumppa on vastassa myös vakiomallisen kiinacoolerin kanssa ja niistä löytyy topicceja useampikin.
Bypassia ei tarvi vaihtaa mutta hukkaportin jousi voi olla niin pehmeä vakiossa että stg3 paineiden stabiili pitäminen saattaa olla haaste. Jos näin käy softapäivityksen jälkeen niin sitten pikkasen jäykemmällä jousella forgen kello tilalle.
Tai sitten tekee kuten kapu2 että myy rutkasti ylimääräisiä koriosia pois ja painoa pienentämällä auto kiihtyy nopeammin...
Letkujumppa on vastassa myös vakiomallisen kiinacoolerin kanssa ja niistä löytyy topicceja useampikin.
Bypassia ei tarvi vaihtaa mutta hukkaportin jousi voi olla niin pehmeä vakiossa että stg3 paineiden stabiili pitäminen saattaa olla haaste. Jos näin käy softapäivityksen jälkeen niin sitten pikkasen jäykemmällä jousella forgen kello tilalle.
Tai sitten tekee kuten kapu2 että myy rutkasti ylimääräisiä koriosia pois ja painoa pienentämällä auto kiihtyy nopeammin...
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
Re: og 93 piristelyä
jep jep,täytyypä käydä lueskelemassa noita topicceja vielä tarkemmin. 3" dp ja cooleria sitten metsästään..Tästä pikku piristämisestä taitaa kyl tulla joku loppumaton saaga,kun ei mihinkään voi olla tyytyväinen..Mutta vois kai ton rahan vielä huonomminkin käyttää 

Saab 9-3 Aero '02 2.3 Biopower
Ex Saab 9-3 SC TiDS '08
Ex Saab 9-3 SS TiDS '08
Ex Saab 9-3 Sport T5 19t6 RE85
#3884
Tampere
Ex Saab 9-3 SC TiDS '08
Ex Saab 9-3 SS TiDS '08
Ex Saab 9-3 Sport T5 19t6 RE85
#3884
Tampere
Re: og 93 piristelyä
repesin
No mitäs noilla jousilla ja puskureilla tekee.. tehopainosuhdetta ylös vaan.

EX: ]9-5 Aero Combi, 93SC 1.8t 2008 243tkm, 9-3 2.0T SE 1998 264tkm, 9000 CSE 2.3i 1994 300tkm
Re: og 93 piristelyä
Ja meneekin samalla tavalla kun vanha kuuppa konsanaan tuolla lumihangessa. ei oo mikään maantie aura enää 

Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Re: og 93 piristelyä
Hei,
Kuvittelen että kuuluu jotenkin aiheeseen eli
Netissä on useampiakin artikkeleita T7 koneessa Bypassia ohjaavan venttiilin ohittamisesta. Jonka pitäisi parantaa kaasuun vastaavuutta.
esim. http://www.saab-tuners.com/en/hardware/ ... dification
Elikkäs onko kyseisessä projektissa mitään järkeä?
Kuvittelen että kuuluu jotenkin aiheeseen eli
Netissä on useampiakin artikkeleita T7 koneessa Bypassia ohjaavan venttiilin ohittamisesta. Jonka pitäisi parantaa kaasuun vastaavuutta.
esim. http://www.saab-tuners.com/en/hardware/ ... dification
Elikkäs onko kyseisessä projektissa mitään järkeä?
Re: og 93 piristelyä
EX: ]9-5 Aero Combi, 93SC 1.8t 2008 243tkm, 9-3 2.0T SE 1998 264tkm, 9000 CSE 2.3i 1994 300tkm
Re: og 93 piristelyä
Aika sekavaa mielipidettä tuon ks.linkin modauksesta.. Tai selkeestihän porukka on laittanut että jotain pientä marginaalista parannusta modilla saadaan aikaan..mutta onkohan tosiaan kyseessä sit vaan niin pieni ja marginaalinen hyöty että kannattaako mennä poistaan valmistajan suunnittelemaa palikkaa pois sieltä välistä.. Mukavahan se olis jos tuolla saisi vähän throttle responsea nopeemmaksi 

Re: og 93 piristelyä
Jos haluaa 250hv ja kone on kunnossa ja toimii hyvin, niin lastullahan tuo melkein saa ja halvemmalla hintaa, eli steg1. Voi kyllä olla, että tehot jäävät lämpimimmillä ilmoilla 240hvseen, mutta lähellä kuitenkin liikutaan.
Nordic tai Maptun, ja onhan niitä softan puukottajia tällä foorumilla.
Nordic tai Maptun, ja onhan niitä softan puukottajia tällä foorumilla.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Re: og 93 piristelyä
Aina kun puhutaan persdynosta, niin täytyy ottaa huomioon sekin seikka, että yleensä "virityksen" jälkeen myös halutaan tuntea se saavutettu ero, jolloin se totta kai myös tuntuu. Vähän sama kuin joskus myytiin niitä taikakeppejä bensatankkiin, joilla saatiin kulutusta pienemmäksi. Ilta-Pulun koeajossakin kulutus pieneni selvästi, mutta mitään mahdollisuutta ajokäytöksen muuttumiseen muutoksen todentamiseksi ei varmasti ollut.jeippo kirjoitti:Aika sekavaa mielipidettä tuon ks.linkin modauksesta.. Tai selkeestihän porukka on laittanut että jotain pientä marginaalista parannusta modilla saadaan aikaan..mutta onkohan tosiaan kyseessä sit vaan niin pieni ja marginaalinen hyöty että kannattaako mennä poistaan valmistajan suunnittelemaa palikkaa pois sieltä välistä.. Mukavahan se olis jos tuolla saisi vähän throttle responsea nopeemmaksi
Re: og 93 piristelyä
No tätä juuri vähän ajattelinkin.. Vähän sama ku kauan paikkansa pitänyt, Mitä kovempi ääni -> sitä kovempaa se kulkee. Ja näinhän se on..kunnes kääntää pään ja kattoo sivulasista kuinka nopeasti se maisema vaihtuu 
Mutta niin, tällä modilla kait sama vaikutus, mutta ei varmaan mitään haittaakaan siitä ole todettu aiheutuvan..?

Mutta niin, tällä modilla kait sama vaikutus, mutta ei varmaan mitään haittaakaan siitä ole todettu aiheutuvan..?