Tuumasin, että jos vaikka ihan vaihdetun moottorin kunniaksi koittaisi kerrankin ennakoida joitain huoltotoimenpiteitä ja esim. pistää vanhat paskat moottorista sinne, minne ne kuuluvat eli ulos.
Motonetistä on joskus tullut hankittua pullo STP Engine Flushia ja ajattelin piruuttani kokeilla. Vaihtokoneella kuitenkin on silläkin rullattu jo yli 300 000 km, joten ei sekään varmaan ihan uutta vastaavassa kunnossa ole.
Osaan toki lukea ohjeet purkista ja niiden suhteen ei ongelmaa, mutta seuraavanlaista skenaariota pyörittelin mielessäni: Riittääkö, että käsittelyn jälkeen vaihtelee öljyt ja suodattimen vai onko peräti todennäköistä, että sitä paskaa on irronnut jonnekin muualle kuin öljysuodattimeen? Olisiko käsittelyn jälkeen syytä mahdollisesti käyttää öljypohja irti (jee, ihanaa, pääsee irrottamaan apurunkoa!) ja putsata se sihti myös?
Turhaa vaivaa en jaksa nähdä, mutta tarpeellisen vaivan näen mielelläni, jottei tarvitse vaihdella moottoreita liian usein.
Moottorin sisäpesu
Re: Moottorin sisäpesu
Eli kukaan ei ole koskaan moista toimenpidettä tehnyt?
Re: Moottorin sisäpesu
Yleensähän se tehdään ihan vaan öljynvaihdon ja suodattimenvaihdon yhteydessä, mutta jos oletetaan olevan kovin karstainen yms. kone niin suositellaan kyllä öljypohjan puhdistusta. En kyllä tiedä onko T5 koneita hajonnut imusihdin tukkeutumiseen?
Re: Moottorin sisäpesu
Hep!j0ne kirjoitti: En kyllä tiedä onko T5 koneita hajonnut imusihdin tukkeutumiseen?
Re: Moottorin sisäpesu
mitähän huoltamot perii ylimääräistä öljynvaihdon yhteydessä tästä pohjan irrottamisesta ja suodattimen puhdistuksesta?
Re: Moottorin sisäpesu
Varmasti paljon ja vähän enemmänkin, koska aikaa tuohon toimenpiteeseen saa kyllä oikeilla työkaluillakin uppoamaan varmaan parikin tuntia. En ole itse irrottanut öljypohjaa koneen ollessa paikallaan, joten en tiedä, kuinka pitkään siinä menee. Mutta kannattaa muistaa huoltamoiden perus tuntitaksat ja laskea siitä.
Suodattimella varmaan tarkoitit öljysihtiä, koska suodatintahan yleensä ei putsata, vaan vaihdetaan suoraan.
Suodattimella varmaan tarkoitit öljysihtiä, koska suodatintahan yleensä ei putsata, vaan vaihdetaan suoraan.
Re: Moottorin sisäpesu
Puhelimella en jaksa linkkiä etsiä, mutta täältä löytyy tuosta moottorin pesusta kattava threadi, jonka innoittamana itsekin pari viikkoa sitten tein seuraavan 2.2tidille ja voi sitä ulos saadun kuran määrää:
STP engine flush -käsittely > pari litraa naftaa öljytilaan hetkeksi liuottamaan > parilla naftalitralla huuhtelu läpi valuttamalla > vähän jäykemmät huuhteluöljyt puhtaalla suodattimella ja riittävä ajolenkki > uusi suodatin ja lopulliset öljyt sisään
Liuottava nafta oli ihan mustaa ja huuhteluöljyt mustuivat 50 km lenkillä. Nyt öljy on pysynyt kirkkaana jo 1 tkm, kun pelkän tavallisen öljynvaihdon jälkeen se olisi ollut jo mustaa.
STP engine flush -käsittely > pari litraa naftaa öljytilaan hetkeksi liuottamaan > parilla naftalitralla huuhtelu läpi valuttamalla > vähän jäykemmät huuhteluöljyt puhtaalla suodattimella ja riittävä ajolenkki > uusi suodatin ja lopulliset öljyt sisään
Liuottava nafta oli ihan mustaa ja huuhteluöljyt mustuivat 50 km lenkillä. Nyt öljy on pysynyt kirkkaana jo 1 tkm, kun pelkän tavallisen öljynvaihdon jälkeen se olisi ollut jo mustaa.