Terse,
itselläni vm.2001 9-3 2.0t jossa 195tkm lasissa,
nyt ongelmana Check Engine valo jota on kuittattu ettei ole hetkellinen häiriö, letkut tutkittu, mankkaventiili vaihdettu, liittimet käyty läpi ja valo syttyy aina päivän pari päästä. Moottorinohjainboxi ilmeisemmin on ollut tyyppivikana ja varsinkin kun kilometrit lähestyvät 200tkm. Kysymys kuuluukin että mitä alla olevissa boxseissa on eroa?
Käykö päikseen?
Tastä kuviin
Tosiaan oli myös kiinni OBD:ssa joku laite mikä kerää muistiin kaiken tiedon mitä ajon aikana tapahtuu.
Vika syttyi tyhjäkäynnillä, normi ajossa 73km/h ja käynnistyskestä 8 sekunttia joten mitään loogista syytä tapahtumaan ei ole.
Niin ja vikana oli "ahtopaineiden ohjainventiilli epävakaa" (tai jotain tuohon suuntaa) ja kyseisen mankkaventtiilin vaihdoin.
Mitä eroa?
Mitä eroa?
Viimeksi muokannut Maza_82, Su Heinä 17, 2011 20:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Mitä eroa?
Ihan aito tech-tutkimus voisi myös auttaa.
Molemmat boksit näyttävät olevan T7, joten käyvät kyllä ristiin. Vaikea toki ennustaa, mitä sisältä löytyy.
Molemmat boksit näyttävät olevan T7, joten käyvät kyllä ristiin. Vaikea toki ennustaa, mitä sisältä löytyy.
Re: Mitä eroa?
Vei hatun mennessään, mitä tarkoitat tech tutkimuksella?Azanovix kirjoitti:Ihan aito tech-tutkimus voisi myös auttaa.
Torstaina käydään oskiloskoopilla läpi missä vika. Tuo vikamuistin lukeminen kun ei aina kerro suoraan todellista syytä..
-
- "Viggen"
- Viestit: 524
- Liittynyt: Ti Touko 06, 2008 15:27
- Paikkakunta: Oulu
Re: Mitä eroa?
Jos tuon ECU:n vaihtaa, pitäisi uuden ajonestokoodi saada samaksi kuin autossasi ja se onnistuu vain softaa muokkaamalla tai TECH:llä, jota löytyy lähinnä vain merkkiliikkeestä. Tietääkseni ECU:t eivät ole kovinkaan helposti vikaantuvia, eli sekoitatkohan sen nyt sytytys-, eli DI-kasettiin, kun puhut tyyppiviasta?
#3929
Saab 9-3 ss -05
Saab 9-3 ss -05
Re: Mitä eroa?
Kyllä muistin väärin nyt kun asian nostit pöydälle, sytkäpuolellahan tuo tyyppivika olikin.Kaks-Seiska kirjoitti:Jos tuon ECU:n vaihtaa, pitäisi uuden ajonestokoodi saada samaksi kuin autossasi ja se onnistuu vain softaa muokkaamalla tai TECH:llä, jota löytyy lähinnä vain merkkiliikkeestä. Tietääkseni ECU:t eivät ole kovinkaan helposti vikaantuvia, eli sekoitatkohan sen nyt sytytys-, eli DI-kasettiin, kun puhut tyyppiviasta?
Enkä tiennyt että ajonestokin pitäisi tosiaan koodailla.
Ajattelin että se on plug and play vaihto.(Innokas jätkä korjaamaan kaiken vaikka mistään ei mitään ymmärrä..

Ehkäpä vaan odottelen torstaihin mitä se oskiloskooppi paljastaa..
Re: Mitä eroa?
TECH2 (tai kavereitten kesken vain tech) on siis se "virallinen" työkalu, jolla saa mm. luettua vikakoodit ja on siinä tarkoituksessa huomattavasti tarkempi kuin aftermarket-testerit. Löytyy useimmiten merkkikorjaamoilta, mutta muutamalla klubilaisellakin sellainen on ja osaavat myös käyttää sitä paremmin kuin suurin osa merkkihuoltojen henkilökunnasta.
Re: Mitä eroa?
Ahaa, kiitos.Azanovix kirjoitti:TECH2 (tai kavereitten kesken vain tech) on siis se "virallinen" työkalu, jolla saa mm. luettua vikakoodit ja on siinä tarkoituksessa huomattavasti tarkempi kuin aftermarket-testerit. Löytyy useimmiten merkkikorjaamoilta, mutta muutamalla klubilaisellakin sellainen on ja osaavat myös käyttää sitä paremmin kuin suurin osa merkkihuoltojen henkilökunnasta.

Voisinkin käydä luetuttamassa jos se on tarkempi kuin perus obd-kalut, vai onko Lahden alueella jollain Saabistilla moinen tech2 kapistus?