Herkkä hälytin
Herkkä hälytin
Onko normaalia,että hälytin lähtee itsestään päälle jo pienestäkin ukonilmasta?
Mulla lähti tuossa alkukesän ukkosella hälyt päälle monta kertaa ja nyt on pelko persiissä,että onko akku tyhjänä,kun auto on seissyt kohta kaksi viikkoa Tikkurilan lentoparkissa.Pitäisi lauantaina kotiutua reissusta,niin ei olisi kiva jos joutuis heti apuvirtaa kyselemään...
Ja jos sattuu syystä tai toisesta akku oleen tyhjä,niin onko jotain erityistä huomioitavaa,mitä pitäisi tehdä ennen/jälkeen kun auto on käynnistetty apuvirralla?
Mulla lähti tuossa alkukesän ukkosella hälyt päälle monta kertaa ja nyt on pelko persiissä,että onko akku tyhjänä,kun auto on seissyt kohta kaksi viikkoa Tikkurilan lentoparkissa.Pitäisi lauantaina kotiutua reissusta,niin ei olisi kiva jos joutuis heti apuvirtaa kyselemään...
Ja jos sattuu syystä tai toisesta akku oleen tyhjä,niin onko jotain erityistä huomioitavaa,mitä pitäisi tehdä ennen/jälkeen kun auto on käynnistetty apuvirralla?
VW Passat 3.6 V6, vm 2012
Re: Herkkä hälytin
Imuutaku kello ja Iskelmä-radio kohilleen...
Itelläkin joskus sama homma.jossain oli juttua että pitäs deaktivoida se ikkunatunnistin hälystä.reagoi paineeseen kai.
En kyllä muista miten tuo tapahtui. Siinä ketjussa jollain oli samaa ongelmaa ilotulitusrakettien kanssa...
Itelläkin joskus sama homma.jossain oli juttua että pitäs deaktivoida se ikkunatunnistin hälystä.reagoi paineeseen kai.
En kyllä muista miten tuo tapahtui. Siinä ketjussa jollain oli samaa ongelmaa ilotulitusrakettien kanssa...
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm
#5179
#5179
Re: Herkkä hälytin
itse itseäni komentaen:
-avain lukosta! ota!
-night panel nappi pohjaan! paina!
-odota kunnes kuulet *plim* ja lukee Door alarm only!
lepo!
lasinrikkotunnistin siis pois käytöstä näillä käskyillä...
-avain lukosta! ota!
-night panel nappi pohjaan! paina!
-odota kunnes kuulet *plim* ja lukee Door alarm only!
lepo!
lasinrikkotunnistin siis pois käytöstä näillä käskyillä...
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm
#5179
#5179
Re: Herkkä hälytin
Muuten ihan oikein, mutta eikös auto ollut 2007 sedan ja siinä pidetään clear nappi pohjassa night panel napin sijasta ja avain ei saa nytkään olla virta lukossa, lasinrikkomistunnistin sijaitsee takimmaisessa kattovalaisimessa ja reagoi myös koviin ääniin joita kyllä varmaan esiintyy ukkosella. Kaikki tää löytyy auton käsikirjastakin.mienkoiv kirjoitti:itse itseäni komentaen:
-avain lukosta! ota!
-night panel nappi pohjaan! paina!
-odota kunnes kuulet *plim* ja lukee Door alarm only!
lepo!
lasinrikkotunnistin siis pois käytöstä näillä käskyillä...
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Re: Herkkä hälytin
Kiitos vihjeistä!core2 kirjoitti:Muuten ihan oikein, mutta eikös auto ollut 2007 sedan ja siinä pidetään clear nappi pohjassa night panel napin sijasta ja avain ei saa nytkään olla virta lukossa, lasinrikkomistunnistin sijaitsee takimmaisessa kattovalaisimessa ja reagoi myös koviin ääniin joita kyllä varmaan esiintyy ukkosella. Kaikki tää löytyy auton käsikirjastakin.mienkoiv kirjoitti:itse itseäni komentaen:
-avain lukosta! ota!
-night panel nappi pohjaan! paina!
-odota kunnes kuulet *plim* ja lukee Door alarm only!
lepo!
lasinrikkotunnistin siis pois käytöstä näillä käskyillä...
Täytyy tehdä kyseiset liturgiat,kun on päästy takaisin kotioloihin!
VW Passat 3.6 V6, vm 2012
Re: Herkkä hälytin
Mulla sama riesa og 9-3:n kanssa jos rakeita rippasee tavaalta ni jo on "piipaat" päällä mikäli olen aktivoinut hälyn lukituksen lisäksi.. Ukkosella olenkin näppässy pelkät lukot päälle.
Toimiikko toi paineanturin disablointi myös og:ssa night panelia pohjassa pitäen ??
Toimiikko toi paineanturin disablointi myös og:ssa night panelia pohjassa pitäen ??
9-3 SE 2.0t vm-01 tomaatti BioPowered
Re: Herkkä hälytin
Onko Saabissa sisätilan valvonnassa paineanturi?
Ei sinällään mahdotonta, koska sellaisia hälytinjärjestelmissä käytetään. Tosin yleisemmin asuntoautoissa (-vaunuissa). Henkilöautoissa hälytinjärjestelmissä sisätilan valvontaan yleisimmin käytetään:
- kuuntelevaa lasinrikkotunnistinta, joka reagoi korkeataajuiseen "helähtävään" ääneen
- liiketunnistinta, joko ultraäänellä tai mikroaalloilla toteutettuna
Lisäksi useissa järjestelmissä on vielä ilkivaltaa varten tärinätunnistin, joka reagoi ajoneuvon mekaaniseen tärähdykseen.
Jos kuunteleva lasinrikkotunnistin reagoi rankkasateeseen, niin se on huonosti toteutettu (suunniteltu). Suodattimella pitäisi suodattaa muut ei toivotut äänet kuin helähtävä ääni pois. Tärinätunnistin ja/tai paineanturi on sitten asia erikseen, koska se riippuu sen herkkyydestä.
Itselläni on ollut käytössä yli 10 v. autoja, joissa on ollut lasinrikkotunnistin mukana, eikä ne ikinä hälyttäneet rankkasateesta tai ukkosesta. Ne tosin olivatkin erillisiä laadukkaita hälyttimiä. Auton alkuperäisillä hälyttimillä ei tee yleensä mitään
. Niistä ei ole muuta kuin murheita. Asentamalla erillisen esim. CAN-väyläohjatun hälyttimen saa mielestäni paljon parempaa ja toimii auton omilla kaukosäätimillä. Käytännössä on ikäänkuin alkuperäishälytin, mutta parempi
. Ja lisävarusteita voi liittää sen minkä haluaa, vaihtoehtoja on
.
ps. Niin, ihan kaikkiin autoihin (saabin malleihin) ei väyläohjattua hälytintä saa, valitettavasti. Tällaisessakin tapauksessa laittaisin erillisen hälyttimen omalla (pienellä) kaukosäätimellä ja viskaisin alkuperäishälyttimen jordaniaan.
Ei sinällään mahdotonta, koska sellaisia hälytinjärjestelmissä käytetään. Tosin yleisemmin asuntoautoissa (-vaunuissa). Henkilöautoissa hälytinjärjestelmissä sisätilan valvontaan yleisimmin käytetään:
- kuuntelevaa lasinrikkotunnistinta, joka reagoi korkeataajuiseen "helähtävään" ääneen
- liiketunnistinta, joko ultraäänellä tai mikroaalloilla toteutettuna
Lisäksi useissa järjestelmissä on vielä ilkivaltaa varten tärinätunnistin, joka reagoi ajoneuvon mekaaniseen tärähdykseen.
Jos kuunteleva lasinrikkotunnistin reagoi rankkasateeseen, niin se on huonosti toteutettu (suunniteltu). Suodattimella pitäisi suodattaa muut ei toivotut äänet kuin helähtävä ääni pois. Tärinätunnistin ja/tai paineanturi on sitten asia erikseen, koska se riippuu sen herkkyydestä.
Itselläni on ollut käytössä yli 10 v. autoja, joissa on ollut lasinrikkotunnistin mukana, eikä ne ikinä hälyttäneet rankkasateesta tai ukkosesta. Ne tosin olivatkin erillisiä laadukkaita hälyttimiä. Auton alkuperäisillä hälyttimillä ei tee yleensä mitään



ps. Niin, ihan kaikkiin autoihin (saabin malleihin) ei väyläohjattua hälytintä saa, valitettavasti. Tällaisessakin tapauksessa laittaisin erillisen hälyttimen omalla (pienellä) kaukosäätimellä ja viskaisin alkuperäishälyttimen jordaniaan.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Herkkä hälytin
Femman sedanissa on yksi lasinrikkoutumis sensori joka on akustista tyyppiä se reagoi kaikenlaiseen suunnilleen saman frekvenssin omaaviin ääniin kuin lasinrikkoutuminenkin aiheuttaa. Edit: 40 KHz kaista.
Sedaniin (4D) on kahta erimallia 1 kangas-sisustalle ja 1 nahkasisustalle.
Wagonissa (5D) on kaksi sensoria 1 edessä ja 1 takana.
Edessä oleva on joko kangas tai nahka versio samaten takana, mutta taakse on myös mahdollista saada sensori joka sopii kummallekin sisustukselle.
Joissakin hälymallissa on myös kulma-anturi sijoitettuna oikean etuistuimen alle.
Huom! Saabiin saa orkkis hälyn ohjelmoitua ja varusteltua erilailla.
Sedaniin (4D) on kahta erimallia 1 kangas-sisustalle ja 1 nahkasisustalle.
Wagonissa (5D) on kaksi sensoria 1 edessä ja 1 takana.
Edessä oleva on joko kangas tai nahka versio samaten takana, mutta taakse on myös mahdollista saada sensori joka sopii kummallekin sisustukselle.
Joissakin hälymallissa on myös kulma-anturi sijoitettuna oikean etuistuimen alle.
Huom! Saabiin saa orkkis hälyn ohjelmoitua ja varusteltua erilailla.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Re: Herkkä hälytin
Mitä tarkoitetaan 40 kHz:n kaistalla
?
Esim. taajuusalueet 0 ... 40 kHz, 10 kHz ... 50 kHz, 100 kHz ... 140 kHz kaikki toimivat 40 kHz:n kaistalla. Vastaavasti puhelintekniikan äänisignaalin kaista on 3,1 kHz (300 ... 3400 Hz). Käytetty kaista eli kaistanleveys ei kerro riittävästi. Olennaista on tietää myös keskitaajuus.
Ultraäänijärjestelmät toimivat tyypillisesti 40 kHz:n (keski)taajuudella ja kapealla kaistalla. Jos kuunteleva lasinrikkotunnistin (mikrofoni) reagoi herkästi ihmisen kuuloalueen äänitaajuuksiin, on sen suunnittelussa parantamisen varaa. Se on auttamaton tosiasia. Olen testannut käytössäni olleita hälyttimiä lasinrikkotunnistimen osalta siten, että olen jäänyt autoon ja laittanut poppikoneen päälle. Ei ole hälytys lauennut edes diskanttiäänien helähdyksestä, muista äänitaajuuksista puhumattakaan.
Tehdashälyttimissä on se huono puoli, että sen asennustapa on aina yleisesti tiedossa. Nykyautoillahan ei kovinkaan helposti ajamaan varas pääse, joten hälytin suojaa vain lähinnä autoon jätettyä irtainta tai puolikiinteää tavaraa sekä joitain jälkiasenteisia lisävarusteita. Suojaushan perustuu pääosin äänipelotteeseen, joka lähtee sireenistä.
Miltä luulette sireenin äänen kuulostavan, kun sen äänen tuloaukko tukitaan esim. polyuretaanilla? Onko alkuperäishälyttimen sireenin sijainti tiedossa ja siten sinne pääsy mahdollista aiheuttamatta hälytystä esim. lokasuojan tai moottorin alakautta?
Vastaukset ovat: Vaimeaa uikutusta aivan vieressä. On tiedossa ja pääsee käsiksi tekemällä hiukan töitä. Jälkiasenteisen hälyttimen laitteiden asennuspaikkaa ei tiedä kukaan "väärä" henkilö. Se on erittäin suuri varmuustekijä.
Laadukkaat ja ei halvimmat hälyttimet voi varustaa suurella joukolla erilaisia lisälaitteita, joita tuskin saa tehdäshälyyn esim. hälytyksen siirto kauko-ohjaimeen jne. Kaikesta huolimatta hälytin ei välttämättä auta kaikkein röyhkeimpiä voroja vastaan, vaikka se olisi kuinka hyvä.
ps. Jälkiasenteiseen hälyyn voi asentaa lisävarusteita ja toimintoja ohjelmoida kuka tahansa ilman Tekkejä sun muita laitteita. Esim. Defan tunnistimien herkkyyksiä voi säätää ohjelmointikapulasta ja osan tunnistimista poistaa tilapäisesti käytöstä auton oman kaukosäätimen nappuloilla (can-väylä hälytin).

Esim. taajuusalueet 0 ... 40 kHz, 10 kHz ... 50 kHz, 100 kHz ... 140 kHz kaikki toimivat 40 kHz:n kaistalla. Vastaavasti puhelintekniikan äänisignaalin kaista on 3,1 kHz (300 ... 3400 Hz). Käytetty kaista eli kaistanleveys ei kerro riittävästi. Olennaista on tietää myös keskitaajuus.
Ultraäänijärjestelmät toimivat tyypillisesti 40 kHz:n (keski)taajuudella ja kapealla kaistalla. Jos kuunteleva lasinrikkotunnistin (mikrofoni) reagoi herkästi ihmisen kuuloalueen äänitaajuuksiin, on sen suunnittelussa parantamisen varaa. Se on auttamaton tosiasia. Olen testannut käytössäni olleita hälyttimiä lasinrikkotunnistimen osalta siten, että olen jäänyt autoon ja laittanut poppikoneen päälle. Ei ole hälytys lauennut edes diskanttiäänien helähdyksestä, muista äänitaajuuksista puhumattakaan.
Tehdashälyttimissä on se huono puoli, että sen asennustapa on aina yleisesti tiedossa. Nykyautoillahan ei kovinkaan helposti ajamaan varas pääse, joten hälytin suojaa vain lähinnä autoon jätettyä irtainta tai puolikiinteää tavaraa sekä joitain jälkiasenteisia lisävarusteita. Suojaushan perustuu pääosin äänipelotteeseen, joka lähtee sireenistä.
Miltä luulette sireenin äänen kuulostavan, kun sen äänen tuloaukko tukitaan esim. polyuretaanilla? Onko alkuperäishälyttimen sireenin sijainti tiedossa ja siten sinne pääsy mahdollista aiheuttamatta hälytystä esim. lokasuojan tai moottorin alakautta?
Vastaukset ovat: Vaimeaa uikutusta aivan vieressä. On tiedossa ja pääsee käsiksi tekemällä hiukan töitä. Jälkiasenteisen hälyttimen laitteiden asennuspaikkaa ei tiedä kukaan "väärä" henkilö. Se on erittäin suuri varmuustekijä.
Laadukkaat ja ei halvimmat hälyttimet voi varustaa suurella joukolla erilaisia lisälaitteita, joita tuskin saa tehdäshälyyn esim. hälytyksen siirto kauko-ohjaimeen jne. Kaikesta huolimatta hälytin ei välttämättä auta kaikkein röyhkeimpiä voroja vastaan, vaikka se olisi kuinka hyvä.
ps. Jälkiasenteiseen hälyyn voi asentaa lisävarusteita ja toimintoja ohjelmoida kuka tahansa ilman Tekkejä sun muita laitteita. Esim. Defan tunnistimien herkkyyksiä voi säätää ohjelmointikapulasta ja osan tunnistimista poistaa tilapäisesti käytöstä auton oman kaukosäätimen nappuloilla (can-väylä hälytin).
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Herkkä hälytin
Leveyttä luulisin, vaikka ei sillä mitään merkitystä ole kunhan vain toimii sit ku sen tarttee toimia. Tuosta hälyn ohjelmoinista kaukosäätimeen se on ihan helppo toiminto ohjelmoida myös saabin orkkis hälyyn.
Ja tuohon sireeniin niin jättää sen veks kokonaan ja antaa auton äänimerkin toitottaa sen sijasta, säästyyhän siinä voro ainakin polyuretaanipurkilta.

Ja tuohon sireeniin niin jättää sen veks kokonaan ja antaa auton äänimerkin toitottaa sen sijasta, säästyyhän siinä voro ainakin polyuretaanipurkilta.

Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Re: Herkkä hälytin
Harvassa ne tapaukset jotka viitsii alkaa hälyä hiljentämään. Perusnarkki ei noin pitkään päättelyketjuun kykene.
"In an insane world a sane man must appear insane"
#2558, 9-5 Vector wagon A 2002, 9-5 vector wagon A 2008
#2558, 9-5 Vector wagon A 2002, 9-5 vector wagon A 2008
Re: Herkkä hälytin
Aivan näin se on todellisuudessa.Rafu kirjoitti:Harvassa ne tapaukset jotka viitsii alkaa hälyä hiljentämään. Perusnarkki ei noin pitkään päättelyketjuun kykene.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1105
- Liittynyt: Ti Huhti 07, 2009 08:20
- Paikkakunta: Kajaani
Re: Herkkä hälytin
Pystyykö techillä ohjelmoimaan että olisi aina oletuksena "door alarm only" , melko vittumainen kun ei voi lumia edes harjata auton päältä ilman että hälyt alkaa soimaan.
Joku kipotin.