Uusi akku
Uusi akku
Meinasin lähteä vaihtamaan akkua talvea vasten, kulkineessä vielä orkkis GM joku 60Ah akku. Kuuntelin radiota päivänä eräänä ja seuraavana aamuna oli aika *moumou* starttaus.
Millaisia akkuja olette autoon laitteneet, tuossa motonetissä kävin mutta en osanut oikein suoralta kädeltä mitään valita - boschin akkuja oli aika paljon. Tuo kuuskytjotain amppeerituntia kuulostaa vanhalle dielsel-kaverille kovin vähältä, mikä olisi sopia Ah luku? Autolla ajetaan jonnin verran pätkä-ajoa talvella..
Kiittäen!
Millaisia akkuja olette autoon laitteneet, tuossa motonetissä kävin mutta en osanut oikein suoralta kädeltä mitään valita - boschin akkuja oli aika paljon. Tuo kuuskytjotain amppeerituntia kuulostaa vanhalle dielsel-kaverille kovin vähältä, mikä olisi sopia Ah luku? Autolla ajetaan jonnin verran pätkä-ajoa talvella..
Kiittäen!
-blair
Saab 9-5 Wagon 2,3t A Vector MY2007, stage 1
Ex - Saab 900 2.0 MY1987
Saab 9-5 Wagon 2,3t A Vector MY2007, stage 1
Ex - Saab 900 2.0 MY1987
Re: Uusi akku
Moro
Itsellä oli Zapin 80Ah/600A akku ja hyvin kesti kolme vuotta ja varmaan enemmänkin ennen seisontaa.
Just tänään hain 75Ah:n Zap silverin 83egee.
Kyllä se yli 80Ah sais olla, varsinkin jos autossa on polttoainelämmitin.
Itsellä oli Zapin 80Ah/600A akku ja hyvin kesti kolme vuotta ja varmaan enemmänkin ennen seisontaa.
Just tänään hain 75Ah:n Zap silverin 83egee.
Kyllä se yli 80Ah sais olla, varsinkin jos autossa on polttoainelämmitin.
Saabismi on seikkailu
9-5 2,0t aut. -00 Business
9-5 2,0t aut. -00 Business
Re: Uusi akku
Ei ole eberiä tahi muuta vastaavaa...
-blair
Saab 9-5 Wagon 2,3t A Vector MY2007, stage 1
Ex - Saab 900 2.0 MY1987
Saab 9-5 Wagon 2,3t A Vector MY2007, stage 1
Ex - Saab 900 2.0 MY1987
Re: Uusi akku
ed. saabiin ostin kokeeksi sznajder agm-akun, 70 Ah, olikohan 109€.
Hyvin tärähti käyntiin -26 asteessa ilman lohkolämmitintä.
Kestosta paha sanoa mitään, mutta onpa nuo tuplahintaisetkin hajonneet joskus samantein.
Ja juu Exide on laatuakku, jolla tosin on tehdas Puolassa, niin kuin Sznajderillakin..
Hyvin tärähti käyntiin -26 asteessa ilman lohkolämmitintä.
Kestosta paha sanoa mitään, mutta onpa nuo tuplahintaisetkin hajonneet joskus samantein.
Ja juu Exide on laatuakku, jolla tosin on tehdas Puolassa, niin kuin Sznajderillakin..
ex. MY2007 9-5 2.0t vector biopower "steg 1"
ex. MY2003 9-5 Aero
ex. MY2003 9-5 Aero
Re: Uusi akku
Optiman yellow top tai red top.
Tunnettuja ainakin autohifistien puolella mm.poppis kisoissa.
Itse ainakin panostan seuraavaksi akuksi yellow topin. Maksaa hitusen, mutta en keneltäkään ole kuullut negatiivista palautetta.
Tunnettuja ainakin autohifistien puolella mm.poppis kisoissa.
Itse ainakin panostan seuraavaksi akuksi yellow topin. Maksaa hitusen, mutta en keneltäkään ole kuullut negatiivista palautetta.
Re: Uusi akku
Hojo Pohjanmaalta ja me ostimme Varta E11 74ah olevan akun Saabiin viime talvena. Hyvin on pelittänyt! Entinen akku oli 60ah ja sitähän ne ihmetteli korjaamolla, että miksi entinen omistaja oli laittanut heidän mielestään pienen akun. Terveisin Saab 9-5 Vector 2,0 turbo automat vm 2002!
Re: Uusi akku
joo optimasta kuullu kanssa hyvää, olikos vain sopivaa kokoa vai muistanko oikein et meinaa olla liian korkeita, jos aikoo saada vielä tuon akkukotelon kannen kiinni?
Tai sitten täyty valita joku 48Ah malli, tosin nehän latautuu nopsasti ja antavan hyvän virran.
Tietysti jos on optimaan investoinut niin täytyyhän se esillä olla..
Ja tehtaalta on kanssa pudotettu gm- 60Ah akku nykyiseen kulkineeseen..
Tai sitten täyty valita joku 48Ah malli, tosin nehän latautuu nopsasti ja antavan hyvän virran.
Tietysti jos on optimaan investoinut niin täytyyhän se esillä olla..
Ja tehtaalta on kanssa pudotettu gm- 60Ah akku nykyiseen kulkineeseen..
ex. MY2007 9-5 2.0t vector biopower "steg 1"
ex. MY2003 9-5 Aero
ex. MY2003 9-5 Aero
Re: Uusi akku
...no optima varmasti hyvä, mutta omaan käyttööni 'overkill', joten tähtään vaikka johonkin bossin akkuun mitä se motonetti kauppaa. Niillä on myös niitä Banner akkuja, liekö mistään kotoisin... Täytyy kuuklaa ...
-b
-b
-blair
Saab 9-5 Wagon 2,3t A Vector MY2007, stage 1
Ex - Saab 900 2.0 MY1987
Saab 9-5 Wagon 2,3t A Vector MY2007, stage 1
Ex - Saab 900 2.0 MY1987
Re: Uusi akku
Onhan niitä muitakin paikkoja akun hankkimiseen, kuin Motonet. Ite ostin tuohon vanhukseen akun paikallisesta akkuliikkeestä.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Uusi akku
Itsellä Bilteman 72 Ah akku ja hyvin on startannut talvipakkasillakin, vaikkei autossani ole edes lohkaria. Mielestäni 60 Ah akku on 9-5:een liian pieni, joten ei ihme jos radion kuuntelun jäljiltä startatessa vaikeroi.blair kirjoitti:Meinasin lähteä vaihtamaan akkua talvea vasten, kulkineessä vielä orkkis GM joku 60Ah akku. Kuuntelin radiota päivänä eräänä ja seuraavana aamuna oli aika *moumou* starttaus.
Millaisia akkuja olette autoon laitteneet, tuossa motonetissä kävin mutta en osanut oikein suoralta kädeltä mitään valita - boschin akkuja oli aika paljon. Tuo kuuskytjotain amppeerituntia kuulostaa vanhalle dielsel-kaverille kovin vähältä, mikä olisi sopia Ah luku? Autolla ajetaan jonnin verran pätkä-ajoa talvella..
Kiittäen!
Saab 9-5 2.3t Vector Griffin Sport BioPower M5 Wagon 2009
Ex Saab 9-5 2.3t SE M5 Sedan 1998
Ex Saab 9-5 2.3t SE M5 Sedan 1998
Re: Uusi akku
motonetin Bosch akku 80Ah kun isompi/parempi ei mahtunut, seuraavaan akkuun vaihdan telineen kohttaa joillain senteillä että saan sen sopimaan, nykyinen on täysi susi saa ladata eberin käytöllä keran viikkossa jotta pysyy iskussa, mutta mennään nyt tällä (kuitti on jo hukassa)
Volvo S80 2.4D Momentum aut. -09
Ex:Saab 9-5 1.9 TiD Linear Wagon A 2007
Ex:Saab 9-5 1.9 TiD Linear Wagon A 2007
-
- "Saabisti"
- Viestit: 3983
- Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
- Paikkakunta: Jämsä
- Viesti:
-
- "Ruisku"
- Viestit: 123
- Liittynyt: Ti Marras 01, 2005 00:14
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Uusi akku
Itse hankin tuon Red Topin pari vuotta sitten. Jostain syystä ei tullut oikein ajateltua asiaa loppuun asti, vaan mielessä oli akun hyvät ominaisuudet ja myyjäkin kehui.... Kun kapasiteettia on vain 50 Ah, niin sen kyllä talvella huomaa; tähän asti on aina käyntiin lähtenyt mutta kylmimmillä keleillä joutuu kyllä starttia huomattavasti pitempään pyörittämään ja alkaa epäilyttämään, että riittääköhän virta sittenkään.jeippo kirjoitti:Optiman yellow top tai red top.
Tunnettuja ainakin autohifistien puolella mm.poppis kisoissa.
Itse ainakin panostan seuraavaksi akuksi yellow topin. Maksaa hitusen, mutta en keneltäkään ole kuullut negatiivista palautetta.
Yellow Topista löytyisi 75 Ah malli mutta muistaakseni ei mene heittämällä vanhalle paikalle suremman kokonsa takia/ansiosta.
Jarru on vauhdin surma!
9000 Turbo Airflow -89 s. 26.1.2000, kolaroitiin 4.11.2005, kuoli saamiinsa vammoihin 10.11.2005
9-5 Aero -00 Nordic 2 s.19.11.2005
9000 Turbo Airflow -89 s. 26.1.2000, kolaroitiin 4.11.2005, kuoli saamiinsa vammoihin 10.11.2005
9-5 Aero -00 Nordic 2 s.19.11.2005
Re: Uusi akku
Optima red 50Ah taitaa kyllä antaa käynnistysvirtaa pirusti enemmän kuin perus 60Ah-77Ah akku.
(käynnistysvirta 1000, kylmäkäynnistys 815 CCA. GM akku 60Ah tais olla alle 600)
Akun koko (Ah) on kakspiippunen juttu...
Olen mietinyt, että jos hommaa ison akun esim. 77Ah, niin eikös talvella lyhkäsessä ajossa akku ole aina puolillaan, kun ei ehdi latautua käynnistyksen jälkeen/webaston käytön jälkeen ts. pienempi optima 50Ah latautuisi nopeammin täyteen. Puolillaan oleva akku kun ei kestä pakkasta niinhyvin kuin täysi.
Eli akku kuin akku, jos ei välillä ehdi latautua täyteen, kuolee Suomen pakkasessa.
(käynnistysvirta 1000, kylmäkäynnistys 815 CCA. GM akku 60Ah tais olla alle 600)
Akun koko (Ah) on kakspiippunen juttu...
Olen mietinyt, että jos hommaa ison akun esim. 77Ah, niin eikös talvella lyhkäsessä ajossa akku ole aina puolillaan, kun ei ehdi latautua käynnistyksen jälkeen/webaston käytön jälkeen ts. pienempi optima 50Ah latautuisi nopeammin täyteen. Puolillaan oleva akku kun ei kestä pakkasta niinhyvin kuin täysi.
Eli akku kuin akku, jos ei välillä ehdi latautua täyteen, kuolee Suomen pakkasessa.
ex. MY2007 9-5 2.0t vector biopower "steg 1"
ex. MY2003 9-5 Aero
ex. MY2003 9-5 Aero
Re: Uusi akku
Itellä tuo sznajder 80 Ah akku. Ja nyt aamulla kun yritin lähteä ajamaan niin ei startannu. Osaatteko kertoo mikä voisi olla, kun tuolleen tekee yhtäkkiä. Akulla ikää noin pari vuotta eikä yöksi jäänyt päälle mitään autoon. Voiko akun kengät olla niin likaiset ettei lataannu kunnolla? Ajot kuitenkin on suht pitkiä ollu viime aikoina. Kengissä vähän näytti olevan semmosta valkosta mutua.. Jos ootte putsaillu niitä niin millä?
Saab 9-5 Aero -00 autom. RE85