nalleolut kirjoitti:olen edelleen sitä mieltä että ois saanu GM antaa kunniakkaat hautajaiset...
Ja mä olen sitä mieltä, että Saab konsernin olisi pitänyt silloin kun GM kosiskeli, kääntyä FIAT konsernin puoleen ja valita se koska yhteistyö oli jo alullaan josta syntyi 9000:nen.
Toki, mutta jos katsotaan FIATin 2000-luvun taloudellista tilaa ja seikkailuja, niin sen perusteella olisi luultavaa, että Saab olisi joutunut samaan tilanteeseen kuin GM:n kanssa 2009 6-7 vuotta aiemmin.
Omat, italialaiset merkit he ovat kyenneet nippanappa suojelemaan, mutta ulkomainen merkki olisi heitetty pihalle ensi käänteessä. 2000-2003 Fiat oli todellisessa taloudellisesa kurimuksessa ja taisteli omien hankkijoidensa kanssa lakitupaa myöten jokaisesta eurosta. Tämän takia GM luopui aikeista hankkia Fiat omistukseensa.
Teme100 kirjoitti: 2000-2003 Fiat oli todellisessa taloudellisesa kurimuksessa ja taisteli omien hankkijoidensa kanssa lakitupaa myöten jokaisesta eurosta. Tämän takia GM luopui aikeista hankkia Fiat omistukseensa.
Nyt olisi kiva tietää mitkä olivat ne auton valmistajat Euroopassa jotka eivät kärsineet yhtään näistä suhdanneheilahteluista ja sanotaanko, lievästä lamasta.
Kyllä saabilla sisäisesti keskusteltiin silloin aikanaan jopa Citikan ja Renunkin kanssa yhteen meno aikeista, heikkoina hetkinä mainittiin myös Toyota ynnä muita. Mutta se oli kait GM:n lupaukset (joita he eivät täyttäneet) jotka painoivat eniten.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
core2 kirjoitti:
Nyt olisi kiva tietää mitkä olivat ne auton valmistajat Euroopassa jotka eivät kärsineet yhtään näistä suhdanneheilahteluista ja sanotaanko, lievästä lamasta.
Kyllä saabilla sisäisesti keskusteltiin silloin aikanaan jopa Citikan ja Renunkin kanssa yhteen meno aikeista, heikkoina hetkinä mainittiin myös Toyota ynnä muita. Mutta se oli kait GM:n lupaukset (joita he eivät täyttäneet) jotka painoivat eniten.
Kaikki toki kärsivät suhdannevaihteluista ja kysynnänvaihteluista, mutta Fiatin kohdalla kyse oli vakavammasta ja pitkäkestoisemmasta taloudellisesta ongelmasta. Ilman mittavaa ja perustavanlaatuista uudelleen organisointia, päällekkäisten toimintojen karsimista ja kulujenkarsintaa koko Fiat olisi kaatunut alle puolessa vuodessa. Ennen tätä se ehti tehdä vuositasolla yli miljardin euron tappion ja rahoittajat kieltäytyivät lisärahoituksesta sekä Italian valtio kieltäytyi heitä taloudellisesti. Heidän mielestään se oli turhaa niin kauan, kun yrityksen rakennevirhettä ei korjattu.
Jos noista voisi tämänpäin tietämyksen perusteella valita yhden, niin ehdottomasti Toyota. Mutta toki tilanne oli silloin sama kuin nytkin, pieni ja tappiollinen valmistaja etsi isompaa tai taloudellisesti vahvempaa kumppania jakamaan tuotekehityskustannuksia ja auttamaan komponettihankintojen kanssa.
Swepart verktygs ägare Lars Thunberg meddelar nu att företaget dragit tillbaka sin konkursansökan mot Saab Automobile Tools. - Vi har enats om en betalningsplan och har dragit tillbaka vår konkursansökan, säger han på måndagsförmiddagen till TTELA.
Swepart verktyg'in omistaja Lars Thunberg ilmoittaa, että hän on vetänyt takaisin konkurssihakemuksen Saab Automobile Tool'sia vastaan, hän kertoi tämän tänään maanantaina aamupäivällä TTELA'lle.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
KRUUNUNVOUTI, uusi uhkaava pilvi saabin taivaalla.
Under måndagen gick också fristen ut för att bestrida 41 av de totalt 104 ärenden som finns hos kronofogden gällande Saab Automobile.
Så skedde inte i något av fallen, vilket innebär att ärendena går vidare för verkställighet. Saab medger att kraven är korrekta och för kronofogden gäller nu att få fram pengarna.
– I första hand tittar vi på företagets konton och säkrar pengar där, säger Hans Ryberg, kontorschef på kronofogdens verkställighetsavdelning, till TT.
-------------------------------------------------------------------------------
Maanantaina meni myös aikaraja umpeen saabin mahdollisuudelle kieltää 41kpl kaikenkaikkiaan sadastaneljästä kruununvoudille jätetyistä vaatimuksista koskien Saab Automobileä.
Näin ei käynyt yhdessäkään näistä 41 asiasta jotka nyt etenevät täytäntöönpanoon. Saab myöntää, että vaatimukset ovat korrekteja joten voudin on vain löydettävä riittävät rahat saabilta.
-Ensi sijassa tutkimme yrityksen tilit ja varmistamme rahat sieltä, kertoo Hans Ryberg, konttoripäällikkö kruununvoudin täytäntöönpano osastolta, TT:lle (tidningarnas telegrambyrå)
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Jos on usko ollut koetuksella aiemminkin niin nyt se alkaa kyllä pikkuhiljaa olla täysin loppu.
Erikoiset on ollu kuviot ja viime vuosien tapahtumat joten täysin mitä sattuu voi tietenkin vielä tapahtua. Kenties kiinalaiset tulevat viime hetkellä ja ostavat Saabin pilkkahintaan, tai odottavat ensin konkurssia ja sitten ostavat vielä halvemmalla.
Huolestuttavinta on kyllä se että varaosien saanti takkuaa ilmeisesti melkoisen pahoin varsinkin uusien mallien osalta.
Eipä tainnut tulla sitä päivää että tämän taloon pihaan olisi ilmaantunut tuliterä oma Saabi.
Sinänsä nuo voudin kaipailemat rahasummat on kyllä aika pieniä, mutta jos tuollaisia summiakaan ei ole varaa maksaa niin eipä sitä taideta tuotantoakaan käynnistellä. Kävi vähän niinkuin keväällä ounastelinkin, että jossei tuotantoa käynnistetä niin aloitus siirtyy ja siirtyy hamaan tulevaisuuteen jos edes alkaa uudelleen.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Just read:
Zhejiang Youngman Lotus Automobile Co., Ltd. will consider making an additional investment in Saab AB to help the troubled automaker out, disclosed a senior executive for the Zhejiang-based company yesterday. SAAB is here to stay. Period.
Zeewolde, The Netherlands, 26 July 2011 – Swedish Automobile N.V. (Swan) announces that Saab Automobile AB (Saab Automobile) has delayed payment of the wages to its white-collar employees as some of the funds that were committed by investors were not paid in time to effect such salary payments. Saab Automobile is taking all necessary actions to collect these funds and continues discussions with various parties to obtain additional short-term funding so that the payments can be made.
Swan will update the market of any new developments.
Tilanne on varmaan ollut hermoja raastava, mutta minusta on vain tuntunut siltä, että tuskimpa tuo hollantilainen piämies tai venäläinen rahamies olisi kiinnostunut Saabista, jos heillä ei olisi itsellä uskoa saada Saabia jaloilleen. Ja puhumattakaan kiinalaisista, tuskimpa hekään kärräisivät kottikärryttäin rahojaan Saabin tilille, jos valoa ei olisi näkyvissä tunnelin päässä !
Kyllä se siiitä nousee, uskokaa vaan !
Ari
Ari #831 - Pidättekö minua ihan hulluna vai idioottina ?
Sonett73 kirjoitti:Tilanne on varmaan ollut hermoja raastava, mutta minusta on vain tuntunut siltä, että tuskimpa tuo hollantilainen piämies tai venäläinen rahamies olisi kiinnostunut Saabista, jos heillä ei olisi itsellä uskoa saada Saabia jaloilleen. Ja puhumattakaan kiinalaisista, tuskimpa hekään kärräisivät kottikärryttäin rahojaan Saabin tilille, jos valoa ei olisi näkyvissä tunnelin päässä !
Kyllä se siiitä nousee, uskokaa vaan !
Ari
Olen täysin samaa mieltä, ennen, nyt ja jatkossakin koska Saabilla on NIIN paljon hyvää meneillään. Täytyy vaan ottaa muutama askel taaksepäin ja katsoa sitä suurempaa kuvaa, ja miten pitkälle ollaan jo tultu. Aivan liikaa lujatahtoisia ihmisiä kaatuakseen!
Dagens Industrin mukaan Antonovin Gemini Fund jätti maksamatta aiemmin sovitun sopimuksen mukaisen summan(n. 5M€), ja tämä johti siihen, että Saabilla ei enää ollut varaa maksaa kaikkia palkkoja. Noin 1600 työntekijää jäi ilman palkkaansa.
Jep ei kukaan virkamiehistä saanut palkkaansa tänään, eräs heistä joka istuu konttorissa Nyköpingissä, mutta kuuluu Trollin jengiin, kertoi tänään, että menee ainakin ensviikolle ennenkuin dinerot ovat tilillä.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
core2 kirjoitti:Akkujen totaalikapasiteetti on 35 kilowattituntia. Lataus tavallisesta seinäpistokkeesta kestää noin 4 tuntia ja pikalatausasemalla noin 30 - 40 minuuttia.
Energiaa mukana saman verran kuin 3.5 litrassa bensaa.. Oliko tämä joku vitsi vai? Toinen vitsi on tuo 4 tunnin lataus - mistä normipistorasiasta saa 10 kW tehon?