Moro. Olis auton hankinta edessä ja tollanen ysivitonen saba kiikarissa vm. 06-08.
Aikaisempaa kokemusta ei saabeista ole ja nyt olis mukava saada vähän neuvoja.
- kuinka suuri käytännön kulutus ero on 2.0 ja 2.3 bensakoneissa, automaatilla ? Entä onko näiden koneiden kestävyydessä eroja ?
- onko kaikki saabin koneet hihnalla, vaihtoväli ?
- diesel kone taitaa olla fiatin tekemä mikä vähän arveluttaa, onko näissä esiintynyt suurempia vikoja ? hihna vai ketju ?
- miten automaatit kestää ? olis tarkoitus ostaa nimenomaan automaatilla oleva vai onko turvallisempi pysytellä manuaalissa.
- muuta mitä näistä kannattais huomioida kun lähtee ostamaan ?
Kiitos jo etukäteen vastanneille !
Saab 9-5 mutta millä koneella ?
Re: Saab 9-5 mutta millä koneella ?
Bensakoneet ketjulla, dieselit remmillä.
Bensakoneiden kulutuserot taitavat enimmäkseen tulla nilkan asennosta.
Tuossa '02 kulutuksia -> http://www.byterapers.com/~tobbana/saab ... lutus.html
Automaatti on laiskahko vaihtamaan, mutta mukava, ei kovin vikaherkkä. Manuaalista ei omakohtaisia kokemuksia juurikaan.
-Sami
Bensakoneiden kulutuserot taitavat enimmäkseen tulla nilkan asennosta.
Tuossa '02 kulutuksia -> http://www.byterapers.com/~tobbana/saab ... lutus.html
Automaatti on laiskahko vaihtamaan, mutta mukava, ei kovin vikaherkkä. Manuaalista ei omakohtaisia kokemuksia juurikaan.
-Sami
Sami Räihä #1910
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Re: Saab 9-5 mutta millä koneella ?
Dieselistä ei pahaa sanottaavaa ! nyt vajaaseen kahteenvuoteen on ajettu noin 70tkm automaatti dieselillä ja nyt mittarissa 160tkm eikä isompia ongelmia ole auton kanssa ollut
http://www.ugsaabistit.net/cgi-bin/yabb2/YaBB.pl
Tuossa juuri nimimerkki "9-5T" kehui miten yli 350tkm ajettuun automaatti diesel femmaan ei ole tarvinnut lisätä tippakaan vielä öljyä !
Tuolta foorumilta paremmin tietoa varmaan ainakin dieselkoneista

http://www.ugsaabistit.net/cgi-bin/yabb2/YaBB.pl
Tuossa juuri nimimerkki "9-5T" kehui miten yli 350tkm ajettuun automaatti diesel femmaan ei ole tarvinnut lisätä tippakaan vielä öljyä !
Tuolta foorumilta paremmin tietoa varmaan ainakin dieselkoneista

Volvo S80 2.4D Momentum aut. -09
Ex:Saab 9-5 1.9 TiD Linear Wagon A 2007
Ex:Saab 9-5 1.9 TiD Linear Wagon A 2007
Re: Saab 9-5 mutta millä koneella ?
No Aero tietysti paras.
Mutta alkaa olemaan vaikea löytää, jos haluaa tietyt varusteet/värin.
Itse halusin sähkösäätöiset nahkajakkarat, navin, ksenonit, sedanina ja manuaalina, niin oli "tyytyminen" tuohon 2,0 litraiseen biopowerina, ei sopivaa Aeroa löytynyt ostohetkellä tai sitten väri olisi ollut joku vauvanpas..n värinen tai vispipuuron punainen. Ruotsissa kun melkein kaikki viirusilmät ovat näitä bioja. Biossa on tietysti se hyvä puoli, että voi tankata mitä vain etanolibensaa, eikös jonkun vuoden päästä tule E20?
Eipä silti, kyllähän tuokin piristettynä mukavasti kulkee, mutta 2,3 litraisen kulkupuoli alle 2000rpm oli kyllä parempi. Tuossa 2,0l tulee kaupungissa välillä tilanteita, jolloin joutuu arpomaan 1. ja 2. vaihteen välillä ja ku ei ykköstä viitti vauhdissa survaista, huomaa sitten odottelevan ahtojen/rpm nousua kakkosella.
Mitsun turbo on kestävämpi Aerossa ja 2,3T-mallissa, 2,0t ja 2,3t ovat tuolla surkealla garretilla. Kytkin on myös kestävämpi ed. malleissa ja jarrulevyt isommat. Tosin voihan kaikki vaihtaa myöhemmin jos siltä tuntuu.
Bensavehkeistä Aero taitaa manuaalina viedä itse asiassa nätisti ajaen vähiten, tosin tuo softan viilaus vei itseltäkin litran verran matka-ajosta. Bensalla ajaen manuaalimallissa matkassa kulutus 7-9 litran nurkilla kaupungissa 10-12 litran verran ja etanolilla matkassa 10-11l ja kaupungissa 14-17l.
Automaatti on varmasti mukava, mutta itse tykkään manuaalista enemmän. Saisi vain laatikko toimia paremmin, alkaa ennen pitkää takkuaan tuo pakin laitto yms.

Mutta alkaa olemaan vaikea löytää, jos haluaa tietyt varusteet/värin.
Itse halusin sähkösäätöiset nahkajakkarat, navin, ksenonit, sedanina ja manuaalina, niin oli "tyytyminen" tuohon 2,0 litraiseen biopowerina, ei sopivaa Aeroa löytynyt ostohetkellä tai sitten väri olisi ollut joku vauvanpas..n värinen tai vispipuuron punainen. Ruotsissa kun melkein kaikki viirusilmät ovat näitä bioja. Biossa on tietysti se hyvä puoli, että voi tankata mitä vain etanolibensaa, eikös jonkun vuoden päästä tule E20?
Eipä silti, kyllähän tuokin piristettynä mukavasti kulkee, mutta 2,3 litraisen kulkupuoli alle 2000rpm oli kyllä parempi. Tuossa 2,0l tulee kaupungissa välillä tilanteita, jolloin joutuu arpomaan 1. ja 2. vaihteen välillä ja ku ei ykköstä viitti vauhdissa survaista, huomaa sitten odottelevan ahtojen/rpm nousua kakkosella.
Mitsun turbo on kestävämpi Aerossa ja 2,3T-mallissa, 2,0t ja 2,3t ovat tuolla surkealla garretilla. Kytkin on myös kestävämpi ed. malleissa ja jarrulevyt isommat. Tosin voihan kaikki vaihtaa myöhemmin jos siltä tuntuu.
Bensavehkeistä Aero taitaa manuaalina viedä itse asiassa nätisti ajaen vähiten, tosin tuo softan viilaus vei itseltäkin litran verran matka-ajosta. Bensalla ajaen manuaalimallissa matkassa kulutus 7-9 litran nurkilla kaupungissa 10-12 litran verran ja etanolilla matkassa 10-11l ja kaupungissa 14-17l.
Automaatti on varmasti mukava, mutta itse tykkään manuaalista enemmän. Saisi vain laatikko toimia paremmin, alkaa ennen pitkää takkuaan tuo pakin laitto yms.
ex. MY2007 9-5 2.0t vector biopower "steg 1"
ex. MY2003 9-5 Aero
ex. MY2003 9-5 Aero
Re: Saab 9-5 mutta millä koneella ?
VW Passat 3.6 V6, vm 2012
Re: Saab 9-5 mutta millä koneella ?
Ok, kiitoksia tiedoista, niitä tuli nopeasti ja näillä pääsee hyvin alkuun
Henkkaw10, hieno saba sulla, lähinnä farkku hakusessa mut ei toikaan mikään mahdottomuus ole. Jos kehtaat niin laita YV:tä auton historiasta, huolloista yms.

Henkkaw10, hieno saba sulla, lähinnä farkku hakusessa mut ei toikaan mikään mahdottomuus ole. Jos kehtaat niin laita YV:tä auton historiasta, huolloista yms.