fuel filter heater circuit open
fuel filter heater circuit open
Osaisiko joku valaista mitä "Fuel filter heater circuit open" vikakoodi tarkoittanee. Auto kävi pajalla muista syistä ja samalla vaihdettiin polttoainesuodattimmen joku osa, jota Magneetti väitti lämpöelementiksi. Vikakoodi ei poistunut ja sitä ei saa ainakaan op-com:lla poistettua. Heaterin toimintaahan taitaa ohjata rele, joka löytyy sulakekotelosta. Auto on 9-3 sc vm. 2008 tids ajettu 203tkm, manuaali.
Olisivat mielellään myyneet mulle koko pa filtterin kotelon kun soitin uudelleen. Nyt se lämpöelementti saattaa kuulemma sijaitakin kiinteästi siinä kotelossa. 400e. Pariin otteeseen olen kysellyt tästä asiasta Magneetista ja nyt eivät tiedä edes minkä osan mulle aikaisemmin möivät. Onhan sieltä luvattu asiaa selvitellä ja soittaakin, mutta 1,5kk odotuksen jälkeen soitin sinnepäin. Olisi hyvä saada pa lämmitys kuntoon ennen syksyä ja kylmiä kelejä.
Laitan vikakoodin kunhan pääsen läppärille.
Olisivat mielellään myyneet mulle koko pa filtterin kotelon kun soitin uudelleen. Nyt se lämpöelementti saattaa kuulemma sijaitakin kiinteästi siinä kotelossa. 400e. Pariin otteeseen olen kysellyt tästä asiasta Magneetista ja nyt eivät tiedä edes minkä osan mulle aikaisemmin möivät. Onhan sieltä luvattu asiaa selvitellä ja soittaakin, mutta 1,5kk odotuksen jälkeen soitin sinnepäin. Olisi hyvä saada pa lämmitys kuntoon ennen syksyä ja kylmiä kelejä.
Laitan vikakoodin kunhan pääsen läppärille.
Viimeksi muokannut vili1, Su Elo 07, 2011 14:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-3 1.9 Tid SC vm. 2008
Re: fuel filter heater circuit open
Fuel filter heater circuit open = polttoainesuodattimen lämmityspiirin katkos.
Eli lämmitysvastus rikki, liitin tai johto.. kannattaisi mitata koko piiri läpi.
Eli lämmitysvastus rikki, liitin tai johto.. kannattaisi mitata koko piiri läpi.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: fuel filter heater circuit open
Kävin polttoainesuodattimen lämmittimen johdot siitä suodattimestä läpi, ne tuntui olevan kunnolla kiinni. Samoin rele toimi oikein. Nyt jää siis enää itse lämmitysvastus, joak on varmaankin rikki. MUTTA, missä se sijaitsee? Magneetti ei osannut antaa mulle selvää vastausta... Tiedän missä sijaitsee vastuksen johdon liitin, ja se ei ainakaan mennyt sinne mihin uusittiin Magneetin minulle myymä "lämmitysvastus". Eli hyvin todennäköisesti on väärä osa myyty, koska en itsekään tiedä minkä näköinen koko lämmitysvastus on.jcarlson kirjoitti:Fuel filter heater circuit open = polttoainesuodattimen lämmityspiirin katkos.
Eli lämmitysvastus rikki, liitin tai johto.. kannattaisi mitata koko piiri läpi.
Löytisikö joltakulta räjäytyskuvaa dieselsuodattimesta, josta näkyisi tuo Fuel filter heater elementti? Pitää yrittää kaivaa EPC jostain, jos sieltä löytäisi itse itselleen varaosan... Semmoiseenkin otetaan linkki mielellään vastaan. Auto on siis 9-3 SC 1.9TiDs manuaali, -08.
Saab 9-3 1.9 Tid SC vm. 2008
Re: fuel filter heater circuit open
Mittasithan yleismittarilla kuitenkin? Silmällä ei voi todeta johdon ja liittimien ehjyyttä varmasti.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: fuel filter heater circuit open
Njääh, en mitannut. Eli jos laitan virrat päälle ja mittaan yleismittarilla jännitteet?jcarlson kirjoitti:Mittasithan yleismittarilla kuitenkin? Silmällä ei voi todeta johdon ja liittimien ehjyyttä varmasti.
Saab 9-3 1.9 Tid SC vm. 2008
Re: fuel filter heater circuit open
Lämmitysvastus on siis integroitu polttoainesuodattimeen, kuten myös polttoaineen lämpötila- ja vesipitoisuusanturit. Tuon lämmitysvastuksen liittimen tunnistaa siitä, että siinä on paksuimmat johdot ja ne ovat väriltään punainen ja musta.
Mittaa liitin irroitettuna, että siihen tulee 12 V, kun lämmitysvastuksen rele on vetäneenä. Rele on moottoritilan sähkökeskuksessa (R4). Seuraavaksi mittaa resistanssimittauksella lämmitysvastus polttoainesuodattimesta. Resistanssi on hyvin pieni (ohmien luokkaa). Näin ollen olet mitannut johtosarjan ja releen toiminnan vastukselle saakka sekä lämmitysvatuksen kunnon myös.
Releen kärkien sekä releen ja suodattimen välisen johtosarjan liittimen kontaktien kuntoa ei täysin saa testattua, kun edellä kuvattussa tavassa suurta lämmitysvirtaa ei kulje. Se pitäisi tehdä virtamittauksella tai sitten jännitemittauksella suoraan lämmitysvastuksen rinnalta, kun lämmitys on päällä. Tämä vaatii usein hiukan erillisjärjestelyitä, jotta kaikkien liittimien ollessa kytkettynä ko. mittauksista jomman kumman pystyy tekemään. Kannattaa myös mitata, että lämmitysvastukselle tulevan johtosarjan liittimen musta johto (maa) on kunnolla maadoitettu.
Mittaa liitin irroitettuna, että siihen tulee 12 V, kun lämmitysvastuksen rele on vetäneenä. Rele on moottoritilan sähkökeskuksessa (R4). Seuraavaksi mittaa resistanssimittauksella lämmitysvastus polttoainesuodattimesta. Resistanssi on hyvin pieni (ohmien luokkaa). Näin ollen olet mitannut johtosarjan ja releen toiminnan vastukselle saakka sekä lämmitysvatuksen kunnon myös.
Releen kärkien sekä releen ja suodattimen välisen johtosarjan liittimen kontaktien kuntoa ei täysin saa testattua, kun edellä kuvattussa tavassa suurta lämmitysvirtaa ei kulje. Se pitäisi tehdä virtamittauksella tai sitten jännitemittauksella suoraan lämmitysvastuksen rinnalta, kun lämmitys on päällä. Tämä vaatii usein hiukan erillisjärjestelyitä, jotta kaikkien liittimien ollessa kytkettynä ko. mittauksista jomman kumman pystyy tekemään. Kannattaa myös mitata, että lämmitysvastukselle tulevan johtosarjan liittimen musta johto (maa) on kunnolla maadoitettu.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: fuel filter heater circuit open
Suuret kiitokset ohjeista. Pitää huomenna kaivaa yleismittari naftaliinista ja mitata johtosarjat ja anturi. Eihän tuo lämmitinelementti ole suinkaan siinä polttoainesuodatinpatruunassa joka vaihdetaan tietyin väliajoin?petrisa kirjoitti:Lämmitysvastus on siis integroitu polttoainesuodattimeen, kuten myös polttoaineen lämpötila- ja vesipitoisuusanturit. Tuon lämmitysvastuksen liittimen tunnistaa siitä, että siinä on paksuimmat johdot ja ne ovat väriltään punainen ja musta.
Mittaa liitin irroitettuna, että siihen tulee 12 V, kun lämmitysvastuksen rele on vetäneenä. Rele on moottoritilan sähkökeskuksessa (R4). Seuraavaksi mittaa resistanssimittauksella lämmitysvastus polttoainesuodattimesta. Resistanssi on hyvin pieni (ohmien luokkaa). Näin ollen olet mitannut johtosarjan ja releen toiminnan vastukselle saakka sekä lämmitysvatuksen kunnon myös.
Releen kärkien sekä releen ja suodattimen välisen johtosarjan liittimen kontaktien kuntoa ei täysin saa testattua, kun edellä kuvattussa tavassa suurta lämmitysvirtaa ei kulje. Se pitäisi tehdä virtamittauksella tai sitten jännitemittauksella suoraan lämmitysvastuksen rinnalta, kun lämmitys on päällä. Tämä vaatii usein hiukan erillisjärjestelyitä, jotta kaikkien liittimien ollessa kytkettynä ko. mittauksista jomman kumman pystyy tekemään. Kannattaa myös mitata, että lämmitysvastukselle tulevan johtosarjan liittimen musta johto (maa) on kunnolla maadoitettu.
Saab 9-3 1.9 Tid SC vm. 2008
Re: fuel filter heater circuit open
Siinä mihin tulee pa-letkutkin.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: fuel filter heater circuit open
Nonnih, nyt on hieman mittailtu. Tässäpä havainnot:
- Mitattu heater liittimestä jännite: en saanut lukemaa (en tiedä oliko rele vetäneenä, sillä lämmintä on tällä hetkellä 22 astetta, milloinkahan tuo rele vetää?)
- Mitattu releen liittimen navoista (siis sulakerasian päästä), sinne tulee hyvin jännitettä 12V
- Rele vaihdettu päikseen toisen kanssa, ei vaikutusta, siis rele kunnossa.
- Mitattu yleismittarin "piippaus" ominaisuudella että toinen heaterin johdoista on maa. Siis maita saa.
- Mitattu olevinaan 1.3 ohmin vastus lämmittimen vastukselta. En tiedä ottiko mittapiikkien kärjet yhteen, sillä oli ahtaat paikat ja hankala mitata.
- Mittasin vastusta myös sillä tavalla, että laitoin tuon piippamoodin päälle. Ininä kuului, mutta piikit saattoi olla silloinkin yhdessä.
- Puhdistin myös "fuel filter heater" maajohdon liitoksen, kuskin A-palkista. Siellä oli kaikki ok näköistä.
Nyt siis kuuluukin seuraava kysymys:
- Lämmittääkö fuel filter heater kokoajan vai alle tietyn lämpötilan?
- Vika on siis joko itse vastuksessa tai virransaannissa välillä rele-->vastus tai vastuksen liitin?
Olisiko kellään heittää varmuuden vuoksi "Fuel filter unit" varaosanumeroa? Voisi katsella netistä vähän hintoja.
- Mitattu heater liittimestä jännite: en saanut lukemaa (en tiedä oliko rele vetäneenä, sillä lämmintä on tällä hetkellä 22 astetta, milloinkahan tuo rele vetää?)
- Mitattu releen liittimen navoista (siis sulakerasian päästä), sinne tulee hyvin jännitettä 12V
- Rele vaihdettu päikseen toisen kanssa, ei vaikutusta, siis rele kunnossa.
- Mitattu yleismittarin "piippaus" ominaisuudella että toinen heaterin johdoista on maa. Siis maita saa.
- Mitattu olevinaan 1.3 ohmin vastus lämmittimen vastukselta. En tiedä ottiko mittapiikkien kärjet yhteen, sillä oli ahtaat paikat ja hankala mitata.
- Mittasin vastusta myös sillä tavalla, että laitoin tuon piippamoodin päälle. Ininä kuului, mutta piikit saattoi olla silloinkin yhdessä.
- Puhdistin myös "fuel filter heater" maajohdon liitoksen, kuskin A-palkista. Siellä oli kaikki ok näköistä.
Nyt siis kuuluukin seuraava kysymys:
- Lämmittääkö fuel filter heater kokoajan vai alle tietyn lämpötilan?
- Vika on siis joko itse vastuksessa tai virransaannissa välillä rele-->vastus tai vastuksen liitin?
Olisiko kellään heittää varmuuden vuoksi "Fuel filter unit" varaosanumeroa? Voisi katsella netistä vähän hintoja.
Saab 9-3 1.9 Tid SC vm. 2008
Re: fuel filter heater circuit open
Nyt sain selville varaosanumeron: 12759935. Se on koko tuolle pömpelille, jonka sisällä on se lämmitinvastuskin, kai. Nyt selvisi myös se, että Magneetti myi minulle vedentunnistimen lämmittimen vastuksena. Pitänee antaa palautetta ja kysellä hyvitystä. Mielestäni kun Saabin merkkihuollon/varaosamyyjien pitäisi tietää mitä myy, ja ei myy jos ei ole varma osasta.
Yritin googlailla tuolla varaosanumerolla, mutta sillä löytyi vain käytettyjä pömpeleitä. Osaisiko joku vinkata mistä tuota kannattaisi kysellä?
Yritin googlailla tuolla varaosanumerolla, mutta sillä löytyi vain käytettyjä pömpeleitä. Osaisiko joku vinkata mistä tuota kannattaisi kysellä?
Saab 9-3 1.9 Tid SC vm. 2008
Re: fuel filter heater circuit open
Tuskin, mittapiikkien ottaessa yhteen on vastus lähellä 0 ohm. Tuo 1,3 ohm kuulostaa ihan järkevältä, todnäk. vastuksen resistanssi on tuolla 1 ohm tienoilla (~200W).vili1 kirjoitti: - Mitattu olevinaan 1.3 ohmin vastus lämmittimen vastukselta. En tiedä ottiko mittapiikkien kärjet yhteen, sillä oli ahtaat paikat ja hankala mitata.
Piippimoodi on kokolailla turha, vastusarvo kertoo paljon enemmän.- Mittasin vastusta myös sillä tavalla, että laitoin tuon piippamoodin päälle. Ininä kuului, mutta piikit saattoi olla silloinkin yhdessä.
Alle tietyn polttoaineen lämpötilan, eli ei kesällä.Nyt siis kuuluukin seuraava kysymys:
- Lämmittääkö fuel filter heater kokoajan vai alle tietyn lämpötilan?
Todennäköisesti vika on johdotuksessa, mittaa johto ja liittimet myös releen ohjaukselta ecun pinniin.- Vika on siis joko itse vastuksessa tai virransaannissa välillä rele-->vastus tai vastuksen liitin?
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: fuel filter heater circuit open
Jahas, huomenna pitäisi sitten könytä auton alle ja mitata uudestaan tuon lämmittimen vastuksen vastus. Ja sitten alan käymään johtosarjaa läpi jos ei muu auta...
Onko vinkkejä kuinka tuo koko pa-suodattimen "teline"/ kuori lähtee irti? Saisi mitattua kunnolla sen vastuksen toiminnan, kun saisi edes vähän enemmän tilaa.
Tutkailin tuossa EPC:n kuvaa... Eli tuo lämmitinvastus on polttoainesuodattimen suodatinkoteloon integroitu. Eli jos otan tuon suodattimen ja suodatinkotelon pois, niin pääsen mittaamaan vastuksen kunnolla. Tuo suodatinkotelohan lähtee joka kerta pois kun suodatin vaihdetaan, joten siellä voisi ollakin jotain esim. kosketusongelmaa!? Huoltoukkeli ilmasi viimeksi suodattimen vaihdonjälkeen linjat vaan laittamalla pari kertaa virrat päälle ja pois, niin se ilmaa itse itsensä.
Onko vinkkejä kuinka tuo koko pa-suodattimen "teline"/ kuori lähtee irti? Saisi mitattua kunnolla sen vastuksen toiminnan, kun saisi edes vähän enemmän tilaa.
Tutkailin tuossa EPC:n kuvaa... Eli tuo lämmitinvastus on polttoainesuodattimen suodatinkoteloon integroitu. Eli jos otan tuon suodattimen ja suodatinkotelon pois, niin pääsen mittaamaan vastuksen kunnolla. Tuo suodatinkotelohan lähtee joka kerta pois kun suodatin vaihdetaan, joten siellä voisi ollakin jotain esim. kosketusongelmaa!? Huoltoukkeli ilmasi viimeksi suodattimen vaihdonjälkeen linjat vaan laittamalla pari kertaa virrat päälle ja pois, niin se ilmaa itse itsensä.
Saab 9-3 1.9 Tid SC vm. 2008
Re: fuel filter heater circuit open
Sain mitattua lämpövastuksen arvoksi tänään 1.3 ohmia. Eli onkohan se kunnossa? Seuraavaksi tutkimaan johtosarjoja tai odottaa kylmiä kelejä, että saisi vastuksen aktivoitua...vili1 kirjoitti:Jahas, huomenna pitäisi sitten könytä auton alle ja mitata uudestaan tuon lämmittimen vastuksen vastus. Ja sitten alan käymään johtosarjaa läpi jos ei muu auta...
Onko vinkkejä kuinka tuo koko pa-suodattimen "teline"/ kuori lähtee irti? Saisi mitattua kunnolla sen vastuksen toiminnan, kun saisi edes vähän enemmän tilaa.
Tutkailin tuossa EPC:n kuvaa... Eli tuo lämmitinvastus on polttoainesuodattimen suodatinkoteloon integroitu. Eli jos otan tuon suodattimen ja suodatinkotelon pois, niin pääsen mittaamaan vastuksen kunnolla. Tuo suodatinkotelohan lähtee joka kerta pois kun suodatin vaihdetaan, joten siellä voisi ollakin jotain esim. kosketusongelmaa!? Huoltoukkeli ilmasi viimeksi suodattimen vaihdonjälkeen linjat vaan laittamalla pari kertaa virrat päälle ja pois, niin se ilmaa itse itsensä.
Saab 9-3 1.9 Tid SC vm. 2008
Re: fuel filter heater circuit open
Nonnih, nyt on mitattu navan 87 ja liittimen välinen piuha. Piuha oli OK ja mittasin samalla groundin. Sekin oli OK. Eli maita saa ja virtaa pitäisi tulla. Jännitettä en ole saanut vielä mitattua liittimen päästä. Yritin myös mitata pa-suodattimen kotelosta, jossa tuo lämmitinvastus on, vastuksen vastuksen (!? ). Sain tulokseksi joko 1.2ohmia tai tasaisestinousevan ohmiluvun. Liekkohön käynyt piikkien kärjet yhdessä, sillä ne kun laittoin yhteen niin antoin tuon 1.2 ohmia tulokseksi.
Yhtä asiaa myös mietin: voisiko olla niin, että OP-COM ei suostu poistamaan tuota vikakoodia? Koetin piruuttani ottaa myös tuon fuel temperature liittimen irti, ja tulihan siitä vikakoodi. Se tosin jäi tullakseen, eli OP-COM:lla sitä ei tuntunut saavan pois. Voisikohan vika olla niinkin yksinkertainen, että Techillä tuon vian saisi kuitattua pois, ja että OP-COM näyttäisi väärin? OP-COM näyttää että vika on päällä, eli present. Ja punaisella lukee tuo koodi. Eli sen mukaan vika on vielä päällä.
Kannattiaiskohan käyttää Techin päässä, ennenkuin alkaa tilailemaan uutta pa-suodattimen koteloa? Onko vinkkejä mistä kannattaisi tuota katsella?
Noh, tulipahan edes jarrupalat vaihdettua eteen tänään
Yhtä asiaa myös mietin: voisiko olla niin, että OP-COM ei suostu poistamaan tuota vikakoodia? Koetin piruuttani ottaa myös tuon fuel temperature liittimen irti, ja tulihan siitä vikakoodi. Se tosin jäi tullakseen, eli OP-COM:lla sitä ei tuntunut saavan pois. Voisikohan vika olla niinkin yksinkertainen, että Techillä tuon vian saisi kuitattua pois, ja että OP-COM näyttäisi väärin? OP-COM näyttää että vika on päällä, eli present. Ja punaisella lukee tuo koodi. Eli sen mukaan vika on vielä päällä.
Kannattiaiskohan käyttää Techin päässä, ennenkuin alkaa tilailemaan uutta pa-suodattimen koteloa? Onko vinkkejä mistä kannattaisi tuota katsella?
Noh, tulipahan edes jarrupalat vaihdettua eteen tänään
Saab 9-3 1.9 Tid SC vm. 2008
Re: fuel filter heater circuit open
Jeps. Tilannekatsausta: nyt on siis auto käytetty Techin päässä ja ei lähtenyt vikakoodi sillä. Myös sulakerasia on käytetty irti liittimistään, jos vika olisi vaikka liittimissä. Ei apua, vaikka käytin vielä sen piirilevynkin irti. Siihen loppui minun uskallus, kun piirilevyä kädessäni pidin. Melko vahvat juotokset viellä näkyi olevan, voisihan siitä ottaa kaikki sulakkeet ja releet irti ja katsoa vielä juotokset toiselta puolen. Pitänee kerätä siihen vielä vähän aikaa rohkeut`ta..
Seuraavaksi pitää vielä mitata tuleeko relee oikeasti jännitettä, että se pääsee vetämään. Voisiko relettä ja systeemiä testata laittamalla johdon suoraan akulta? Vai rikonko silleen lisää? Vai vienkö autosähköliikkeeseen ihan suosiolla?
Tietysti jos joku joka oikeasti näistä ymmärtää, suostuisi vian korjaamaan/diagnosoimaan niin voisinpa siitä vähän vaikka maksaakin... Ei kehtaisi uuttaa sulakeboksiakaan ihan suotta ostaa, eikä uutta pa-suodattimen koteloa, jos vaikka se hemmetin vastus olisikin rikki.
Seuraavaksi pitää vielä mitata tuleeko relee oikeasti jännitettä, että se pääsee vetämään. Voisiko relettä ja systeemiä testata laittamalla johdon suoraan akulta? Vai rikonko silleen lisää? Vai vienkö autosähköliikkeeseen ihan suosiolla?
Tietysti jos joku joka oikeasti näistä ymmärtää, suostuisi vian korjaamaan/diagnosoimaan niin voisinpa siitä vähän vaikka maksaakin... Ei kehtaisi uuttaa sulakeboksiakaan ihan suotta ostaa, eikä uutta pa-suodattimen koteloa, jos vaikka se hemmetin vastus olisikin rikki.
Saab 9-3 1.9 Tid SC vm. 2008