tuplaputket kuuppaan
tuplaputket kuuppaan
tulevaa projektia varten kysyisin, miten nuo kannattaisi toteuttaa.
Saabisti jo vuodesta 1994, Saab-klubin jäsen numero 918 vuodesta 1998.
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24618
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: tuplaputket kuuppaan
-----------------X---------------
ristimallia jenkkimiehet suosii V-koneissa...
ristimallia jenkkimiehet suosii V-koneissa...
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: tuplaputket kuuppaan
Itsellänihän ei mitään x putkia ole ja muutenkin ovat kevyesti ylimitoitetut... 2" putki molemmin puolin.
Mistään tehovirityksestä ei voida puhua, mutta äänet on riittävät.
Putket kannattaa vetää mielummin niin lähellä eturipustuksia ja pohjaa kuin mahdollista. itsellä kun tulevat ihan vierekkäin auton keskellä (raappivat ikävästi hiekkateillä keskiharjaan). Tosin putket kannattaa sitoa yhteen etupäästä mottorin alta, koska putki tulee kanteen 2:lla pultilla, eli pääsee helposti liikkumaan, jollei ole toinen puoli tukemassa. Äänenvaimentimet on itselläni turhan suuret ja läpivirtaavat (edelleen se 2") jos haluaa tehon säilyttää, niin kannattanee tehdä se X putki ja laittaa normaalit vaimentimet. Tuplaputkilla, kun tuo vastapine katoaa.. enemän rakennelleet ja asiasta tietävät kertovat varmaan lisää.
jos oikein haluaa korostaa ääniä, niin vetäsee putket molemmin puolin omat ilman X viritystä ja ulos ovien takaa molemmin puolin.. saattas humpata hienosti.

Mistään tehovirityksestä ei voida puhua, mutta äänet on riittävät.

Putket kannattaa vetää mielummin niin lähellä eturipustuksia ja pohjaa kuin mahdollista. itsellä kun tulevat ihan vierekkäin auton keskellä (raappivat ikävästi hiekkateillä keskiharjaan). Tosin putket kannattaa sitoa yhteen etupäästä mottorin alta, koska putki tulee kanteen 2:lla pultilla, eli pääsee helposti liikkumaan, jollei ole toinen puoli tukemassa. Äänenvaimentimet on itselläni turhan suuret ja läpivirtaavat (edelleen se 2") jos haluaa tehon säilyttää, niin kannattanee tehdä se X putki ja laittaa normaalit vaimentimet. Tuplaputkilla, kun tuo vastapine katoaa.. enemän rakennelleet ja asiasta tietävät kertovat varmaan lisää.
jos oikein haluaa korostaa ääniä, niin vetäsee putket molemmin puolin omat ilman X viritystä ja ulos ovien takaa molemmin puolin.. saattas humpata hienosti.

Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa),
9-5 2.3 AERO -08, VARA käyttis talvirenkailla.
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrasteet, ei talvipyöriä.
9-5 2.3 AERO -08, VARA käyttis talvirenkailla.
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrasteet, ei talvipyöriä.
Re: tuplaputket kuuppaan
Mä luin täältä jostain että joku oli laittanu kahdet vakiokamat kulkeen eri puolilta autoo vaan kiinnikkeitä muokkaamalla.
Tarttis vaa löytää riittävän ohuet mutkat jotka sais alkuperäisiin pukinsarviin kiinni, ei löydy niin ohkasii mistään motonetist.
En aatellu yhdysputkee laittaa mut jos tukeva kiinnitys ne vaatii ni samahan sellaset on laittaa.
Ilmeisesti äänistä pitäis kumminki tulla selkeesti vakioita möreämmät....
Tarttis vaa löytää riittävän ohuet mutkat jotka sais alkuperäisiin pukinsarviin kiinni, ei löydy niin ohkasii mistään motonetist.
En aatellu yhdysputkee laittaa mut jos tukeva kiinnitys ne vaatii ni samahan sellaset on laittaa.
Ilmeisesti äänistä pitäis kumminki tulla selkeesti vakioita möreämmät....
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Re: tuplaputket kuuppaan
vakioänkkärit molemmin puolin kuulostaa hyvältä, mutta en ole ihan varma miten sopii... ei ole enää muistissa se vakioänkkäri, et miten ne putket siinä menee.. sinälläänhän kuuppaan on helppo tehdä putket, kun ne on suorat auton alla.. ei paljon tarvi muotoja väistellä.. 

Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa),
9-5 2.3 AERO -08, VARA käyttis talvirenkailla.
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrasteet, ei talvipyöriä.
9-5 2.3 AERO -08, VARA käyttis talvirenkailla.
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrasteet, ei talvipyöriä.
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24618
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: tuplaputket kuuppaan
jos oikein haluaa hifistellä yksi putki systeemin ni esim 17m tanarissa on valurautaiset kulmat pakosarjassa..ne sopii kuupan kanteenkin.. jolloin saa lähdöt jo 2".. toinen puoli kääntää aavistuksen taaksepäin jolloin saadaan putki kiertämään öljyn suodattimen ja saa niistä alkuputkista yhtä pitkät.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: tuplaputket kuuppaan
Vakio etupönttöön toinen lähtö toiseen reunaan (pöntön takana korissa oleva poikittaistuki on vähän tiellä), vakioputkesta leikkaa ja liimaa peilikuvan (jos ei satu löytämään valmiiksi näin taivuteltuatetammi kirjoitti:Mä luin täältä jostain että joku oli laittanu kahdet vakiokamat kulkeen eri puolilta autoo vaan kiinnikkeitä muokkaamalla.

Tehoja tuolla ei varmaan paljoa lisää saa, mutta a: on tuplaputket ja b: ei maavara pienene.
Re: tuplaputket kuuppaan
Jostain vanhasta lehtijutusta muistan lukeneeni että tuplaputket ruostuvat huomattavan nopeasti koska eivät ehdi lämmetä juuri koskaan kunnolla.
95, 96, Saabo, 97, 99, 900, 9000, 9-3, 9-5
Re: tuplaputket kuuppaan
Eikös tää ole paremminkin seurausta liian vähäisestä käytöstä...timotn kirjoitti:Jostain vanhasta lehtijutusta muistan lukeneeni että tuplaputket ruostuvat huomattavan nopeasti koska eivät ehdi lämmetä juuri koskaan kunnolla.
Samalla SAABilla jo vuodesta 1992
Disclaimer: Tero_s kirjoittaa vain mielipiteitään.
Disclaimer: Tero_s kirjoittaa vain mielipiteitään.
Re: tuplaputket kuuppaan
tai sitten materiaaleissa tinkimisestä, mutta pitää kyllä paikkansa. Itse jos lähtisin muussa kuin kujeilumielessä rakentamaan tuplaputkia kutvoseen, niin tekisin ilmanmuuta rosterista. on se vaan niin kiva kuunnella sitä kuminaa. alkuputket ei ruostu, kun siellä sitä lämpöä riittää, mutta takana menee putkea oikeesti huomattavasti nopeammin kuin vakiossa. tietenkin päivittäinen ajo auttaa paljon, mutta harvempi kait kuitenkaan sillä kutvosella jatkuvasti ajelee.Tero_s kirjoitti:Eikös tää ole paremminkin seurausta liian vähäisestä käytöstä...timotn kirjoitti:Jostain vanhasta lehtijutusta muistan lukeneeni että tuplaputket ruostuvat huomattavan nopeasti koska eivät ehdi lämmetä juuri koskaan kunnolla.
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa),
9-5 2.3 AERO -08, VARA käyttis talvirenkailla.
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrasteet, ei talvipyöriä.
9-5 2.3 AERO -08, VARA käyttis talvirenkailla.
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrasteet, ei talvipyöriä.
-
- "Hirsch"
- Viestit: 798
- Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: tuplaputket kuuppaan
Sonettissa oli ostettaessa vakio putket tuplattu eli etupöntön toiseen päähän oli tehty toinen ulostulo ja tämä uusi vakioputki meni kuskin puolella. Autossa oli vakio kone ja äänet ei kyllä muuttunut yhtään minnekkään, mutta olihan tuplaputket
. Kuva löytyy viestiketjusta "Millainen pakoputki V6 moottorille" sivulta 3/3. Koneen virityksen jälkeen tein 1.8 l isoventtiilikoneeseen 1 3/4 tuumaisesta alkukäyrät ja sen H-putken heti vaihdelaatikon taakse. Äänet ei muistuta yhtään V4:sta ja hienosti toimii h-putki myös V4:ssa. No korkeasta viritystasosta johtuen äänet on kovat, vaikka putkistossa on keskellä 2 x Simons 2 tuumaa kartio ja lopussa 2 x Simons 2 tuumaa pyöreä. Youtube Sonett3 video keroo enemmän asiasta.

Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
Re: tuplaputket kuuppaan
Tässähän tuo kuva:

Ja topiikki:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=10&t=39466
Laiskana(ja aavistuksen kiirekin oli kun edellisenä ehtoona enne int-miittiin lähtöä rupesin väsään) vaihdoin vaan ehjän etupöntön.
Pakkohan sitä oli testata ilman loppuputkee ja yllättävästi tuokin vaimentaa eli se saanee lähtee ja tilalle yhdysputki suorasta tavarasta ja taakse sit jotain kohtuu ohkasta ja kammiovaimentimin tai mitä sattuu löytyy.
Taitaa olla loppujen lopuks aika sama mimmoset mökät niin kauan kunnes löytää hiljasen laatikon.

Ja topiikki:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=10&t=39466
Laiskana(ja aavistuksen kiirekin oli kun edellisenä ehtoona enne int-miittiin lähtöä rupesin väsään) vaihdoin vaan ehjän etupöntön.
Pakkohan sitä oli testata ilman loppuputkee ja yllättävästi tuokin vaimentaa eli se saanee lähtee ja tilalle yhdysputki suorasta tavarasta ja taakse sit jotain kohtuu ohkasta ja kammiovaimentimin tai mitä sattuu löytyy.
Taitaa olla loppujen lopuks aika sama mimmoset mökät niin kauan kunnes löytää hiljasen laatikon.

Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Re: tuplaputket kuuppaan
Tästä näkee Sonettin vakioputkiston. Ylempi on Sonett III:n ja alempi Sonett V4:n.
Omassani on yhdysputkea siirretty hieman taaksepäin alkuperäiseen nähden. Putkisto on alastuloilta lähtien 45 mm. Välissä 2 x Simonsin pyöreät ja päässä 2 x Simonsin ovaalit vaimentimet. Ja äänet on tosiaan jotain ihan muuta.
Omassani on yhdysputkea siirretty hieman taaksepäin alkuperäiseen nähden. Putkisto on alastuloilta lähtien 45 mm. Välissä 2 x Simonsin pyöreät ja päässä 2 x Simonsin ovaalit vaimentimet. Ja äänet on tosiaan jotain ihan muuta.

9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
-
- "Hirsch"
- Viestit: 798
- Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: tuplaputket kuuppaan
tetammi löysi kuvan jostakin
. Hyvin nopeasti nuo keskimmäiset isot vaimentimet vaihtuivat 2 tuuman ovaali simonsseihin. Lisäksi aivan viimeisenä olevat kromiset "pakoputkenpäät" omaavat yllättävän äänen pehmennysominaisuuden. Niillä mennään. Alkukäyrät ovat muistaakseni 42 mm tms, mutta kyllä on pakoaukotkin maksimissaan.

Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )