mulla olisi tuossa toisen takakaaren maalaus edessä, jota varten otan renkaan/lokarin pois.
Ostin Biltsikasta pari kolmen tonnin pukkia ja niiden kanssa ihmettelen - mihinköhän ihmeeseen ne olisi tarkoitus laittaa?
eli ajatus oli että tunkkaan vaan toisen kulman ylös ja yksi pukki tukemaan, jos tunkki pettää (hallitunkki). Mutta pukkihan on niin korkea ettei se nyt ainakaan siihen helman alle mahdu.
Eli ostinko väärää tavaraa vai miten autoa pitäisi nostaa ja minne pukki/pukit asentaa?
Kiitos, taas
-blair
Saab 9-5 Wagon 2,3t A Vector MY2007, stage 1 Ex - Saab 900 2.0 MY1987
Jos käytössä on oikea hallitunkki riittävällä nostokapasiteetilla (mitä ei ilmeisesti ole jos nosto ei riitä 385mm), niin kannattaa nostaa kerralla lähestymistavasta riippuen joko keula- tai perä ylös omista nostopisteistään, jotka on neuvottu käyttöohjekirjassa tai omistajan oppaassa.
Pukit yleensä ovat sen verran väkivaltaisen oloisia tallojen muodoiltaan ja materiaaliltaan että niitä ei kannattane tarjota sellaisenaan auton alle alustan pintakäsittelyä puhkomaan, joko omanlaisensa polyuretaanipehmuste, kumitalla tai vaikkapa hätätapauksessa juniorin jääkiekko on ihan hyvä pehmuste.
vaikuttaa siltä että auto kyllä nousee tarpeeksi kun nostaa peräkoukun paikailta. Varmaan pukit voi laittaa esim. taka-apurungon alle, siihen mistä runko pultattu autoon kiinni. Vanha roiskeläppä väliin ja silleen.
korjatkoon joku jos meni metsään...
-b
p.s.
Aikaisemmissa vuosimalleissa oli oikein ohjekirjassa kerrottu paikat pukeille, takanakin oli pari paikkaa vararengaskotelon ympärillä... Mutta ei näköjään tässä versiossa.
Edit: äääh, vaikeaksi menee - ehkäpä vain nostan persiistä niin paljon että pukit menee helman alle... Harmittaa kyllä, koska matalampiakin pukkeja on olemassa. Oletin vain ettei pukki ole 'niin' korkea että auto pitää tunkkaa pystyyn.
Ei kai automaattiaskille koidu mitään haittaa kun perä nostetaan reilusti ilmaan ?? Laitan toki pönkät pyörien eteen, mutta silti...
-blair
Saab 9-5 Wagon 2,3t A Vector MY2007, stage 1 Ex - Saab 900 2.0 MY1987
Jos perää tunkkaa ylös vaihteiston ollessa lukittuna, tunkin pitää päästä rullaamaan pyörillään eteenpäin. Jos alusta ei ole tarpeeksi tasainen, reilunkokoinen levynpala tunkin alla auttaa tasoittamaan.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Toi on tosi hyvä pointti, minkä moni helposti unohtaa! Hirveä vaaranpaikka jos tunkki ei pääse yhtään liikkumaan nostettaessa. Esimerkiksi epätasainen alusta, betonilaatotus missä reunat koholla yms.
Edelleenkin kiinnostaa mihin porukka niitä pukkeja laittaa, esim. kun perä ylhäällä. Keulassa käsittääkseni nostetaan siitä apurungon keskeltä ja pukit voi laittaa apurungon sivuille....
-blair
Saab 9-5 Wagon 2,3t A Vector MY2007, stage 1 Ex - Saab 900 2.0 MY1987
Pukit voi laittaa renkaanvaihtotunkin nostokohtiin. Kolkissa olen laittanut pukkeja myös apurungon alle edessä ja pitkittäisten koripalkkien alle takana, vaikka ohjekirja ei näitä paikkoja neuvojaan (poislukien koko etupään nosto apurungon alta).
Näinkin voi nostaa, mutta vaatii paksumman lompakon: