100-150 Kmh Kiihtyvyys Topicci
Re: 100-150 Kmh Kiihtyvyys Topicci
Viina tekee muuallakin kuin kuljettajassa ihmeitä
80-120km/h 2,5sek (98E 2,8sek)
100-150km/h 3,5sek (98E 4,1sek)
Suurempiin nopeuksiin ei kuoppainen mökkitie antanut vielä periksi.
Mitattu Racechrono + bluetooth gps-loggeri
80-120km/h 2,5sek (98E 2,8sek)
100-150km/h 3,5sek (98E 4,1sek)
Suurempiin nopeuksiin ei kuoppainen mökkitie antanut vielä periksi.
Mitattu Racechrono + bluetooth gps-loggeri
Saab 9-3 2.0t Sport -00 RE85
Re: 100-150 Kmh Kiihtyvyys Topicci
Kehtaako jannu j kertoa kokoonpanoa noille ajoille
Hyviä aikoja..
Hyviä aikoja..
v###u onneks on Saab (taas on saabistilla saab)
-03 95 aero A steg3
Ex-206 rc
ex-05 93 ss aero
#ssk-4707#
ex-99viggen e85 nappe st3,2
ex -00 93aero
-03 95 aero A steg3
Ex-206 rc
ex-05 93 ss aero
#ssk-4707#
ex-99viggen e85 nappe st3,2
ex -00 93aero
Re: 100-150 Kmh Kiihtyvyys Topicci
Ahtimena pottu eli GT28RS.aero t7 kirjoitti:Kehtaako jannu j kertoa kokoonpanoa noille ajoille
Hyviä aikoja..
Softana maptun.
Potun entinen nuhaisuus yli 6000 kierroksella on nyt tipotiessään.
Pitkässäkin vedossa imuilman lämpötila pysyi hyvänä, ainakin +20 asteen ulkolämpötilassa.
Saab 9-3 2.0t Sport -00 RE85
Re: 100-150 Kmh Kiihtyvyys Topicci
Miten olet saanut vetämään yli 6krpm?Hannu_J kirjoitti: Potun entinen nuhaisuus yli 6000 kierroksella on nyt tipotiessään.
Pitkässäkin vedossa imuilman lämpötila pysyi hyvänä, ainakin +20 asteen ulkolämpötilassa.
Miten pitkässä vedossa ja mikä on hyvä imuilman lämpötila?
Väärinviritys stage 3 1x2-1
Re: 100-150 Kmh Kiihtyvyys Topicci
Rajoitin on 6700rpm.
Pitkäveto oli luokkaa 60-220.
Lämmöt olivat alempana kuin vastaavassa tilanteessa bensalla, vaikka hönkää oli enemmän. Pakolämmöistä ei tietoa, niitäkin voisi tutkia.
Pitkäveto oli luokkaa 60-220.
Lämmöt olivat alempana kuin vastaavassa tilanteessa bensalla, vaikka hönkää oli enemmän. Pakolämmöistä ei tietoa, niitäkin voisi tutkia.
Saab 9-3 2.0t Sport -00 RE85
Re: 100-150 Kmh Kiihtyvyys Topicci
Tarkoitatko, että jos ahtopaine ja ilmamäärät ovat suunnilleen samoja kuin bensalla, että imulämmöt on tullut alas kun on vaihtanut bensan e85:seen?
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Re: 100-150 Kmh Kiihtyvyys Topicci
Tarkoitin että ahtopaineen ollessa suurempi imulämmöt eivät ole karanneet ylös.
Voi toki olla sattumaakin. Mutta niinkuin sanoin, pakolämpöjä voisi katsoa kun niihin tuo re85 taitaa vaikuttaa hyvinkin suotuisasti. Nakuja koneesta ei ole löytynyt.
Jos nyt jotain kiinnostaa niin muita huomioita etanolista kun ei niitä kokemuksia niin paljon ole foorumilla (voisi olla muussakin topicissa):
-Ensimmäinen tankkauväli mennyt 13,2L/100km. Ei pysty vielä sanomaan mitään onko se paljon vai ei. Bensaa mennyt normaalisti 11-12L väliltä.
-Vääntö 2000-3000rpm välillä noussut, varsinainen potku tulee noin 200rpm aikaisempaa alempana. Pintakaasulla kulkee erittäin herkästi, esim ilmastoinnin ylimääräistä jarrutusta ei huomaa toisin kuin ennen.
-Ahtopaine nousee vetoalueella nopeammin kuin bensalla.
Voi toki olla sattumaakin. Mutta niinkuin sanoin, pakolämpöjä voisi katsoa kun niihin tuo re85 taitaa vaikuttaa hyvinkin suotuisasti. Nakuja koneesta ei ole löytynyt.
Jos nyt jotain kiinnostaa niin muita huomioita etanolista kun ei niitä kokemuksia niin paljon ole foorumilla (voisi olla muussakin topicissa):
-Ensimmäinen tankkauväli mennyt 13,2L/100km. Ei pysty vielä sanomaan mitään onko se paljon vai ei. Bensaa mennyt normaalisti 11-12L väliltä.
-Vääntö 2000-3000rpm välillä noussut, varsinainen potku tulee noin 200rpm aikaisempaa alempana. Pintakaasulla kulkee erittäin herkästi, esim ilmastoinnin ylimääräistä jarrutusta ei huomaa toisin kuin ennen.
-Ahtopaine nousee vetoalueella nopeammin kuin bensalla.
Saab 9-3 2.0t Sport -00 RE85
Re: 100-150 Kmh Kiihtyvyys Topicci
E85 on kiva aine, sitä ei voi kieltää. Softien sisältöjä ei ole vielä kukaan tänne kertonut mutta aivan varmasti oikein tehty E85 biopowerisofta sisältää 5-10 astetta kovempia ennakoita jopa tehopäässäkin. Sekin auttaa pakolämmöissä sekä tuo vääntölisää.
T5 autoissa bensa/E85 softien sytkäerot nousee jopa 15 asteeseen. Nakuja ei saa esiin kiduttamallakaan. Vääntöä tulee tarjolle niin paljon lisää että vakiokytkin luovuttaa.
Se että auto kulkee kivasti nyt pintakaasulla johtunee enemmänkin pohjasoftan muutoksesta, ei niinkään polttoaineesta. Kaasuläppään vaikuttavia karttoja kun voi säätää reagoimaan herkemmin pieneen polkaisuun ja myöhemmissä pohjasoftissa sekä bensalla että bp yleisesti tuo käyttäytyminen on tullut myönteisemmäksi kokemukseksi.
Ahtopaineen nousuunkin voi vaikuttaa softa enemmän kuin polttoaine sinänsä.
T5 autoissa bensa/E85 softien sytkäerot nousee jopa 15 asteeseen. Nakuja ei saa esiin kiduttamallakaan. Vääntöä tulee tarjolle niin paljon lisää että vakiokytkin luovuttaa.
Se että auto kulkee kivasti nyt pintakaasulla johtunee enemmänkin pohjasoftan muutoksesta, ei niinkään polttoaineesta. Kaasuläppään vaikuttavia karttoja kun voi säätää reagoimaan herkemmin pieneen polkaisuun ja myöhemmissä pohjasoftissa sekä bensalla että bp yleisesti tuo käyttäytyminen on tullut myönteisemmäksi kokemukseksi.
Ahtopaineen nousuunkin voi vaikuttaa softa enemmän kuin polttoaine sinänsä.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Re: 100-150 Kmh Kiihtyvyys Topicci
Hannu_J kirjoitti:Tarkoitin että ahtopaineen ollessa suurempi imulämmöt eivät ole karanneet ylös.
Voi toki olla sattumaakin.
Taitaa tuossa olla hieman sattumaa ja viinahöyryjen tuomaa fiilistä imulämmöissä, mikäli ulkolämpötila ei ole pudonnut testivetojen välillä.
Pursistettaessa tietynlämpöistä ilmaa tietyn verran ilma lämpenee fysiikan lakien mukaan. Samoin jos keulilla on sama kuuleri ja ympäröivän ilman lämpötila ja nopeus on sama kuin aikaisemmin, niin saman ilmamäärän jäähtyminen on sama. Sillä että pyörittääkö saman hyötysuhteen omaavaa ahtimen akselia ydinvoima, bensan vaiko viinan palamiskaasut ei olevaikutusta ahtimen kuumentaman ilman jäähtymiseen. Jos jollain on muita teknisiä teorioita, niin avatkaa suune.
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Re: 100-150 Kmh Kiihtyvyys Topicci
Sylinterikannen lämpötila varmaan jonkin verran laskee ajettaessa etanolilla, jolloin samalla sekä imusarja, läppäkotelo että läppäkotelon mutka ja siinä oleva ahtoilman lämpöanturi jäähtyvät. Vaikutus tuskin valtavan suuri kun ottaa huomioon ilmamassan ja virtausnopeuden, mutta on olemassa kuitenkin.
Itse ahtoilman lämpötila ahtimen jälkeenhän tosiaan pitäisi olla kuitenkin vähintään sama, kun kompressori pysyy kartalla samassa toimintapisteessä. Käytännössä jos ahtoja on enemmän niin ei pysy vaan kompressorin hyötysuhde menee huonompaan suuntaan painesuhteen kasvaessa ja tietenkin jo pelkkä korkeampaan paineeseen puristaminen nostaa ahtoilman lämpötilaa ideaalikaasulain mukaisesti.
Mitä pintakaasulla ja AC päällä ajamiseen tulee, niin itse T5 kolkissa huomasin suurimman eron tulevan huomattavasti ennakkoa lisäämällä vakiokarttaan nähden alipainealueella ja matalilla kierroksilla. Päästösyistä mapattu turhan myöhäiselle alunperin.
Itse ahtoilman lämpötila ahtimen jälkeenhän tosiaan pitäisi olla kuitenkin vähintään sama, kun kompressori pysyy kartalla samassa toimintapisteessä. Käytännössä jos ahtoja on enemmän niin ei pysy vaan kompressorin hyötysuhde menee huonompaan suuntaan painesuhteen kasvaessa ja tietenkin jo pelkkä korkeampaan paineeseen puristaminen nostaa ahtoilman lämpötilaa ideaalikaasulain mukaisesti.
Mitä pintakaasulla ja AC päällä ajamiseen tulee, niin itse T5 kolkissa huomasin suurimman eron tulevan huomattavasti ennakkoa lisäämällä vakiokarttaan nähden alipainealueella ja matalilla kierroksilla. Päästösyistä mapattu turhan myöhäiselle alunperin.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: 100-150 Kmh Kiihtyvyys Topicci
Moro!
Vähän tässä olen miettinyt joskos jostain sais pikkusen lisää tehoa (nyt 0,85 bar paineet) 99 2.0 9-3. Onko hyvä vinkkiä mitä tehdä. Paineita en viittis nostaa ehkä kun ajettu jo 280 000 ja halusin että auto kestää. Onko jotain muuta edullista jippoa?
Vähän tässä olen miettinyt joskos jostain sais pikkusen lisää tehoa (nyt 0,85 bar paineet) 99 2.0 9-3. Onko hyvä vinkkiä mitä tehdä. Paineita en viittis nostaa ehkä kun ajettu jo 280 000 ja halusin että auto kestää. Onko jotain muuta edullista jippoa?
Re: 100-150 Kmh Kiihtyvyys Topicci
Rajottimet ja välityksetTaikina kirjoitti:Moro!
Vähän tässä olen miettinyt joskos jostain sais pikkusen lisää tehoa (nyt 0,85 bar paineet) 99 2.0 9-3. Onko hyvä vinkkiä mitä tehdä. Paineita en viittis nostaa ehkä kun ajettu jo 280 000 ja halusin että auto kestää. Onko jotain muuta edullista jippoa?
Re: 100-150 Kmh Kiihtyvyys Topicci
Välijäähdyttimen voit toki vaihtaa isompaan, niin tehot nousee ilman ahtojen nostoa. Onko sitten vaivan väärti, kun ohjelman päivityksellä ecuun saat paremmin vastinetta rahalle? Tosin silloin ahtopaineet nousee...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: 100-150 Kmh Kiihtyvyys Topicci
Eikös tuo välijäähdyttimen parantaminen nosta tehollista keskipainetta ja huippupainetta sylinterissä parantaessaan täytöstä samalla tavalla kuin ahtopaineenkin nosto ja lisää esim laakereiden rasitusta ja siten konevaurion riskiä - niinkuin mikä tahansa tehonnosto.
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
Re: 100-150 Kmh Kiihtyvyys Topicci
Paljoa aeros teho ja ahtopaine? Jos enempi ku tuo 0.85bar niin sen softaha on tehdasvalmiste joten sen lykkääminen omaan itseasiassa ei kieli poskella ajatellen olisi edes viritys
T5 kone kestää enempi tehon nostoa, useampaa t5 (ng900 ja tonnareja) viilattu jonkun verran steg1 - steg5 välillä ja yli 340tkm ajettujakin niistä pari eikä yhdessäkään kone ole hajonnut vaan jotain muuta kuten kytkin, laatikko jne menny lähinnä vanhuuttaan.
T5 kone kestää enempi tehon nostoa, useampaa t5 (ng900 ja tonnareja) viilattu jonkun verran steg1 - steg5 välillä ja yli 340tkm ajettujakin niistä pari eikä yhdessäkään kone ole hajonnut vaan jotain muuta kuten kytkin, laatikko jne menny lähinnä vanhuuttaan.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01