flektin kytkennät.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1500
- Liittynyt: Su Helmi 12, 2006 21:31
- Paikkakunta: Pietarsaari
flektin kytkennät.
joo tuossa tuli todettua että konehuone käy turhan lämpöisenä niin pitäisi saada nuo flektit pyörimään koko ajan. osaan kyllä kytkeä flektin niin että se pyörii katkaisijan kautta, mutta olisi tarkoitus saada pyörimään puoliteholla nuo flektit. jos joku on toteuttanut tällaisen niin olisin kiinnostunut kytkennöistä jne.
9-5 Farkku, Aero/Hirsch Replica.
Re: flektin kytkennät.
kytke katkaisia ja laita väliin säätöpotikka
voit säätää portaattomasti kierros nopeutta vaikka ajonaikana
voit säätää portaattomasti kierros nopeutta vaikka ajonaikana

# 4490
tech 2 ohjelmoinnit ja vikakoodien luvut kaikkiin automerkkeihin p.044-2100131
tech 2 ohjelmoinnit ja vikakoodien luvut kaikkiin automerkkeihin p.044-2100131
Re: flektin kytkennät.
En ole täysin varma, mutta osassa flekteissä on eri käämit joilla valitaan nopeus. Toinen vaihtoehto on sarjavastus samaan tyyliin kuin lämmityslaitteen puhaltimen säädössä.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: flektin kytkennät.
Potikka
Ei kestä tehonkestoltaan normaali potikka. Puhallin/puhaltimet ottavat joka tapauksessa niin suuren virran, että tavallinen potikka kärähtää alta aika yksikön. Ja tehonkestoltaan riittävän suuren potikan asentaminen olisi aika karu teko, niin jumalattoman jytky se on.
Täten potikan voi unohtaa. Tehovastuksilla sen sijaan voi alentaa pyörimisnopeutta. Nekin pitää mitoittaa riittäviksi (tehonkestoltaan). Etuvastuksien kytkentään sopii parhaiten rele, joka kytkeytyy päälle virran ollessa päällä. Flekti siis pyörii alennetulla nopeudella auton virtojen ollessa päällä aina. Kun termostaatti saavuttaa kytkemislämpötilan, ohjautuu flektille suora virta ohittaen releen koskettimet ja etuvastuksen.
Näitä kytkentöjähän ja etuvastuspaketteja löytyy monista ranskalaisista autoista esim Citroen C5. Se saattaisi soveltua sellaisenaan. Voihan tehovastuspaketin rakentaa toki itsekin. Vaatii silloin vähän osata jännitteenjako- ja teholaskentaa. Eli Ohmin laki ja Koffin II:n pitää osata. Oikein hieno tapa olisi suunnitella ja rakentaa hakkurisäädin, mutta se vaatii jo elektroniikkataitoja vähän enemmän. Tässä kytkennässä voisi sitten käyttää nopeuden säätöön potikkaa, koska itse puhaltimen virta ei kulje potikan läpi, vaan sen hoitaa puolijohdekomponentti esim. FET (kanavatransistori).
Mikäli flektissä on kaksi käämiä, hidas ja nopea, tehdään oma jatkuva alennettu jännite tietenkin siihen hitaaseen käämitykseen.



Ei kestä tehonkestoltaan normaali potikka. Puhallin/puhaltimet ottavat joka tapauksessa niin suuren virran, että tavallinen potikka kärähtää alta aika yksikön. Ja tehonkestoltaan riittävän suuren potikan asentaminen olisi aika karu teko, niin jumalattoman jytky se on.
Täten potikan voi unohtaa. Tehovastuksilla sen sijaan voi alentaa pyörimisnopeutta. Nekin pitää mitoittaa riittäviksi (tehonkestoltaan). Etuvastuksien kytkentään sopii parhaiten rele, joka kytkeytyy päälle virran ollessa päällä. Flekti siis pyörii alennetulla nopeudella auton virtojen ollessa päällä aina. Kun termostaatti saavuttaa kytkemislämpötilan, ohjautuu flektille suora virta ohittaen releen koskettimet ja etuvastuksen.
Näitä kytkentöjähän ja etuvastuspaketteja löytyy monista ranskalaisista autoista esim Citroen C5. Se saattaisi soveltua sellaisenaan. Voihan tehovastuspaketin rakentaa toki itsekin. Vaatii silloin vähän osata jännitteenjako- ja teholaskentaa. Eli Ohmin laki ja Koffin II:n pitää osata. Oikein hieno tapa olisi suunnitella ja rakentaa hakkurisäädin, mutta se vaatii jo elektroniikkataitoja vähän enemmän. Tässä kytkennässä voisi sitten käyttää nopeuden säätöön potikkaa, koska itse puhaltimen virta ei kulje potikan läpi, vaan sen hoitaa puolijohdekomponentti esim. FET (kanavatransistori).
Mikäli flektissä on kaksi käämiä, hidas ja nopea, tehdään oma jatkuva alennettu jännite tietenkin siihen hitaaseen käämitykseen.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1500
- Liittynyt: Su Helmi 12, 2006 21:31
- Paikkakunta: Pietarsaari
Re: flektin kytkennät.
kiitos hyvistä vinkeistä, tähän hommaan ei tarvittu kuin 2 pitkää johtoa, kaitkaisija, ja muutama liitin. nyt on hytissä katkaisija ja flektit pyörii puolinopeudella niin kauan kun haluaa.
9-5 Farkku, Aero/Hirsch Replica.