flektin kytkennät.

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
Vastaa Viestiin
scorpio_88
"Hölösuu"
Viestit: 1500
Liittynyt: Su Helmi 12, 2006 21:31
Paikkakunta: Pietarsaari

flektin kytkennät.

Viesti Kirjoittaja scorpio_88 »

joo tuossa tuli todettua että konehuone käy turhan lämpöisenä niin pitäisi saada nuo flektit pyörimään koko ajan. osaan kyllä kytkeä flektin niin että se pyörii katkaisijan kautta, mutta olisi tarkoitus saada pyörimään puoliteholla nuo flektit. jos joku on toteuttanut tällaisen niin olisin kiinnostunut kytkennöistä jne.
9-5 Farkku, Aero/Hirsch Replica.
jusa_71
"Hölösuu"
Viestit: 1631
Liittynyt: La Kesä 25, 2005 20:50
Paikkakunta: lahti

Re: flektin kytkennät.

Viesti Kirjoittaja jusa_71 »

kytke katkaisia ja laita väliin säätöpotikka
voit säätää portaattomasti kierros nopeutta vaikka ajonaikana :wink:
# 4490
tech 2 ohjelmoinnit ja vikakoodien luvut kaikkiin automerkkeihin p.044-2100131
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: flektin kytkennät.

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

En ole täysin varma, mutta osassa flekteissä on eri käämit joilla valitaan nopeus. Toinen vaihtoehto on sarjavastus samaan tyyliin kuin lämmityslaitteen puhaltimen säädössä.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4817
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: flektin kytkennät.

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Potikka 8O :!: :?:

Ei kestä tehonkestoltaan normaali potikka. Puhallin/puhaltimet ottavat joka tapauksessa niin suuren virran, että tavallinen potikka kärähtää alta aika yksikön. Ja tehonkestoltaan riittävän suuren potikan asentaminen olisi aika karu teko, niin jumalattoman jytky se on.

Täten potikan voi unohtaa. Tehovastuksilla sen sijaan voi alentaa pyörimisnopeutta. Nekin pitää mitoittaa riittäviksi (tehonkestoltaan). Etuvastuksien kytkentään sopii parhaiten rele, joka kytkeytyy päälle virran ollessa päällä. Flekti siis pyörii alennetulla nopeudella auton virtojen ollessa päällä aina. Kun termostaatti saavuttaa kytkemislämpötilan, ohjautuu flektille suora virta ohittaen releen koskettimet ja etuvastuksen.

Näitä kytkentöjähän ja etuvastuspaketteja löytyy monista ranskalaisista autoista esim Citroen C5. Se saattaisi soveltua sellaisenaan. Voihan tehovastuspaketin rakentaa toki itsekin. Vaatii silloin vähän osata jännitteenjako- ja teholaskentaa. Eli Ohmin laki ja Koffin II:n pitää osata. Oikein hieno tapa olisi suunnitella ja rakentaa hakkurisäädin, mutta se vaatii jo elektroniikkataitoja vähän enemmän. Tässä kytkennässä voisi sitten käyttää nopeuden säätöön potikkaa, koska itse puhaltimen virta ei kulje potikan läpi, vaan sen hoitaa puolijohdekomponentti esim. FET (kanavatransistori).

Mikäli flektissä on kaksi käämiä, hidas ja nopea, tehdään oma jatkuva alennettu jännite tietenkin siihen hitaaseen käämitykseen.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
scorpio_88
"Hölösuu"
Viestit: 1500
Liittynyt: Su Helmi 12, 2006 21:31
Paikkakunta: Pietarsaari

Re: flektin kytkennät.

Viesti Kirjoittaja scorpio_88 »

kiitos hyvistä vinkeistä, tähän hommaan ei tarvittu kuin 2 pitkää johtoa, kaitkaisija, ja muutama liitin. nyt on hytissä katkaisija ja flektit pyörii puolinopeudella niin kauan kun haluaa.
9-5 Farkku, Aero/Hirsch Replica.
Vastaa Viestiin