jäähdyttäjän kaihdin/verho

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Vastaa Viestiin
jannew
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: Pe Syys 10, 2004 20:44
Paikkakunta: tampere

jäähdyttäjän kaihdin/verho

Viesti Kirjoittaja jannew »

Terve! Etsin Saab 96 vm. 64 maskin ja jäähdyttäjän eteen rullaverhoja, ja niiden naruja tai ketjuja millä niitä käytetään. Autostani puuttuu molemmat verhot, vetimet sekä narut.
Onko kokemusta, mistä saisi hankittua tai mistä voisi sellaset rakentaa?
MindW
"Viggen"
Viestit: 620
Liittynyt: Pe Huhti 23, 2004 18:16
Paikkakunta: Helsinki

Re: jäähdyttäjän kaihdin/verho

Viesti Kirjoittaja MindW »

Itselläkin hakusessa, jos hetken aikaa. Suomesta ei ainakaan tuntuisi kovin helposti löytyvän.
Saab 96 vm. -63 PR/HA Kaksitahtinen sen olla pitää!
#2028 Elias Penttinen
tikkis
"Viggen"
Viestit: 562
Liittynyt: La Heinä 01, 2006 07:36
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: jäähdyttäjän kaihdin/verho

Viesti Kirjoittaja tikkis »

Narun hankkiminen on helppoa; menet lähimpään hyvinvarustettuun urheilu/kalastustarvikeliikkeeseen ja ostat siniharmaata verkon ylä/alapaulanarua. Sitä sai ainakin Lappeenrannan Urheilukoskimiehestä ihan metritavarana ja on hyvin lähellä alkuperäistä sävyä ja halkaisijaa. Verkonpaulanaru on lisäksi semmoista rentoa raskasta rakenteeltaan, että ei mene sykkyrälle ja pysyy näin hienosti suorana. Käytetyn Kaihtimen löydät varmasti kun suunnistat syyskuunn alussa ruotsin klubin rompepäiville.
kabu
"Ruisku"
Viestit: 121
Liittynyt: Ke Tammi 26, 2005 12:01
Paikkakunta: Helsinki

Re: jäähdyttäjän kaihdin/verho

Viesti Kirjoittaja kabu »

Moi,

Hmm, tietääkseni noissa lyhytnokkaisissa tahtareissa ei ole kuin yksi kaihdin, se joka on heti maskin takapuolella (näin ainakin vakiona). En ainakaan muista nähneeni noissa kaihdinta moottorin takapuolella olevan jäähdyttimen yhetydessä.

Puhut tarpeesta löytää rullaverho sekä siihen naru ja ketju. Onko sinulla muut kaihtimen osat olemassa? Systeemihän koostuu seuraavista osista.
- Maskin takapuolelle tuleva suorakaiteenmuotoinen peltikehys jonka alalaitaan verhon rulla kiinnittyy. Kehyksessä on kiinni myös virranjakajaa vesiroiskeilta suojaava metallikauha.
- Kehyksen ylälaidassa on muovinen taittopyörä jonka kautta vetonaru kulkee
- Puinen akseli jonka kummassakin päässä on metallinentulppa. Tämän akselin sisällä on rullaverhon jousimekanismi ja päätytulpista tulee ohuet metallitapit joista toinen on litteä.
- Itse verho on kiinnitettu niittaamalla tuohon puuakseliin
- verhon käyttömekanismi on ensialkuun tosiaan tuollaista pyöreää narua jota kyllä löytyy vaikkapa tosiaan kalastuskaupoista.
- konepellin vasemman saranan vieressä on toinen taittopyörä jonka kautta käyttönaru kulkee.
- konehuoneen väliseinän läheisyydessä tuo vetonaru vaihtuu ketjuksi joka sitten menee tuliseinän läpi kojetaulun vasemman alapään alla olevan lukituspeltiin (64 mallissa tuossa taisi olla jo muoviosa, omassa 62:ssa on peltinen)

Mitkä näistä systeemin osista siis on kadoksissa? Narua löytyy helposti, samoin itse verho joka on ohutta venymätöntä keinonahkaa. Sopivaa ketjua joutuu ehkä vähän etsiskelemään muttei pitäisi olla mahdottomuus.

Peltikehyksen joutunee entisöimään enemmän tai vähemmän ruosteisesta ja kuhmuisesta itse. Rullaverhomekanismeissa on usein sisällä oleva jousi poikki ja jumissa, sellaisenkin joutunee itse askartelemaan. Normaalista asunnon rullaverhosta saa purkamalla hyvinkin käyttökelpoisia ja sopivia osia.
Tahtari-Pekka
95, 1962 (MA) - 900 OG, 1984 (MA)
Vastaa Viestiin