9-3 2,2 diesel, imusarjan putsaus, läppä puuttuu?
Re: 9-3 2,2 diesel, imusarjan putsaus, läppä puuttuu?
Ei kait niitä tukkia pidäkään, mä poistin ne kaikki 4 läppää jolloin kaikki 8 kanavaa on kokoajan auki. Toimii kuin junan vessa.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Re: 9-3 2,2 diesel, imusarjan putsaus, läppä puuttuu?
Joo ei näköjään saa tukkia, mutta se nyt oli tukkinut ne joten se halus, että tilataan uusi. Poistoa se ei halunnut kokeillakkaan, jos vaikka ei toimikkaan. On kuitenkin kuulemma muutaman tunnin homma vaihtaa se mötikkä.
9000 2.3T -95
Chevy Van 6.2D -89
jäsen
Chevy Van 6.2D -89
jäsen
Re: 9-3 2,2 diesel, imusarjan putsaus, läppä puuttuu?
En minäkään niitä läppiä poistaisi, ellei ole ihan pakko. Putsaus, herkistys, ja egr:n tulppaus, niin toimii kuin sveitsiläinen kello.
Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
Re: 9-3 2,2 diesel, imusarjan putsaus, läppä puuttuu?
mitä niillä tekee jos ne on käyräksi vääntyneet ja olet tulpannut ne kuitenkin auki asentoon?
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Re: 9-3 2,2 diesel, imusarjan putsaus, läppä puuttuu?
En ole omastani imusarjaa avannut, mutta olen käsittänyt foorumia luukiessani, että tuossa on muuttuva pituuksinen imusarja. Eli nuo neljä läppää. Egr taas venttiili joka päästää osan pakokaasuista imusarjaa. Egr pitää tulpata, jolloin nuo läpät ei jumiudu.
Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
Re: 9-3 2,2 diesel, imusarjan putsaus, läppä puuttuu?
Joo, kävi hetkittäinen aivopieru.
EGR venttiili tosiaan päästää tai ei päästä pakokaasuja imusarjaan. Pakokaasujen mukana tulee sitä "möhnää" eli nokea joka tukkii imusarjan kanavat ja jumittaa läpät. Omassa autossa oli imusarjassa noin 3mm paksuudelta kauttaaltaan noen peitossa ja osa imukanavista noin 1/3 tukossa. Painekello, jolla imusarjan läppiä käännelläään oli ranetettu irti läpän akselista tai se oli itsekseen irronnut kun läpät olivat jumiutuneet.
Imusarjassa on 8 kanavaa, ja joka toisessa kanavassa on läppä tyyliin:
( )(-)( )(-)( )(-)( )(-)
jossa ( ) on läpätön kanava ja (-) läpällinen.
Omat läpät olivat niin kieroon menneet että ne kanittivat vähän joka asennossa jolloin taivuttelin ne pois sieltä kokonaan. Ovat akselissa kahdella pistehitsillä. Kanavien putsauksen ja läppien irrotuksen jälkeen oman auton täyskiihdytyksissä tapahtunut pieni aaltoilu ainakin katosi kokonaan, jota oli tukkoisella imusarjalla huomattavissa. Läppien poistolla en ole huomannut mitään vaikutusta toimintaan, vaikka ovatkin kokoajan nyt auki. Tosin en ole ajanut autoa, jossa läpät olisivat liikkuneet herkästi...
EGR venttiili tosiaan päästää tai ei päästä pakokaasuja imusarjaan. Pakokaasujen mukana tulee sitä "möhnää" eli nokea joka tukkii imusarjan kanavat ja jumittaa läpät. Omassa autossa oli imusarjassa noin 3mm paksuudelta kauttaaltaan noen peitossa ja osa imukanavista noin 1/3 tukossa. Painekello, jolla imusarjan läppiä käännelläään oli ranetettu irti läpän akselista tai se oli itsekseen irronnut kun läpät olivat jumiutuneet.
Imusarjassa on 8 kanavaa, ja joka toisessa kanavassa on läppä tyyliin:
( )(-)( )(-)( )(-)( )(-)
jossa ( ) on läpätön kanava ja (-) läpällinen.
Omat läpät olivat niin kieroon menneet että ne kanittivat vähän joka asennossa jolloin taivuttelin ne pois sieltä kokonaan. Ovat akselissa kahdella pistehitsillä. Kanavien putsauksen ja läppien irrotuksen jälkeen oman auton täyskiihdytyksissä tapahtunut pieni aaltoilu ainakin katosi kokonaan, jota oli tukkoisella imusarjalla huomattavissa. Läppien poistolla en ole huomannut mitään vaikutusta toimintaan, vaikka ovatkin kokoajan nyt auki. Tosin en ole ajanut autoa, jossa läpät olisivat liikkuneet herkästi...
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Re: 9-3 2,2 diesel, imusarjan putsaus, läppä puuttuu?
Imusarjan puhdistusta suosittelen minäkin, samalla EGR sitten tukkoon niin pysyy läpätkin paremmin
Re: 9-3 2,2 diesel, imusarjan putsaus, läppä puuttuu?
Muistaako kukaan, ovatko pyörreläpät kiinni vai auki jousikuormalla?
Eli alipainetta ei johdeta ollenkaan pyörreläpän kääntäjälle..
Onko siis haittaa, jos alipainepumpulta menee vacuum -letku vain ahtopaineen ohjaukseen. EGR ja pyörreläppien mankkuvenat ovat kiinni vain sähköissä, ei alipainelinjoissa
Eli alipainetta ei johdeta ollenkaan pyörreläpän kääntäjälle..
Onko siis haittaa, jos alipainepumpulta menee vacuum -letku vain ahtopaineen ohjaukseen. EGR ja pyörreläppien mankkuvenat ovat kiinni vain sähköissä, ei alipainelinjoissa
9-3sc 2.0t biopower -08
900s 2.0t -90
ex 9-3 Aero -01
900s 2.0t -90
ex 9-3 Aero -01