ES1 audion korjaaminen SS/SC:ssä
Re: ES1 audion korjaaminen SS/SC:ssä
Mullahan on kokemusta vain kakkossarjasta, mutta.
Kaiutinsignaalin ryöstäminen ei ole täysin ongelmatonta, omat ongelmani ratkesivat linjatasomuuntimella, jonka jälkeen jouduin myös laittamaan linjavahvistimen. Ryöstin siis takakaiuttimilta.
Omassa aktiivissani on molemmat tulot, mutta linjataso oli ainoa mahdollisuus, kun soitin katkaisi signaalit kaiutintasoa käyttäessä. En tiedä miksi. (Edellisen autoyksilön vastaava ongelma ratkesi luovasti aikareleellä, joka viivästytti virran kytkeytymistä.)
Kolvaa vaan saman tien ne diskantit paikoilleen, kun niitä ei vain yksinkertaisesti ole.
Kaiutinsignaalin ryöstäminen ei ole täysin ongelmatonta, omat ongelmani ratkesivat linjatasomuuntimella, jonka jälkeen jouduin myös laittamaan linjavahvistimen. Ryöstin siis takakaiuttimilta.
Omassa aktiivissani on molemmat tulot, mutta linjataso oli ainoa mahdollisuus, kun soitin katkaisi signaalit kaiutintasoa käyttäessä. En tiedä miksi. (Edellisen autoyksilön vastaava ongelma ratkesi luovasti aikareleellä, joka viivästytti virran kytkeytymistä.)
Kolvaa vaan saman tien ne diskantit paikoilleen, kun niitä ei vain yksinkertaisesti ole.
Re: ES1 audion korjaaminen SS/SC:ssä
Ilmeisesti erillisen vahvistimen tai aktiivisubbarin korkeatasotulot kuormittavat liikaa. Saabin vahvistimen kaiutinlinjan impedanssi tipahtaa liian alhaiseksi, koska omat kaiuttimet ovat edelleen kytkettynä siinä rinnalla. Linjatasomuunnin ei kuormita. Sen sisäänmenon impedanssi on kilo-ohmin luokkaa.
Itselläni on myös kyseinen muunnin, joten lienee syytä kytkeä se käyttöön heti suosiolla.
Itselläni on myös kyseinen muunnin, joten lienee syytä kytkeä se käyttöön heti suosiolla.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Heteron Audioprojektin loppuraportti
Sain oman ES1-4 päivitysprojektini vihdoin valmiiksi. Lähtökohtana siis aivan surkeaksi todettu Saabin perussetti 4:llä kaiuttimella.
Osat:
- Etuovien akustointiin Vibroplastin vaimennusmattoa
- Etuoviin Rainbow SL 165 6,5" 2-tie koaksiaalit, diskantit niiden omien jakosuotimien kanssa kojelaudalle alkuperäisten kaiuttimien seuraksi
- Takahattuhyllylle Rainbow SL 6X9 6x9" 2-tie koaksiaalisarja
- Kuskin penkin alle Saabin oma AMP1 (purkuosa SDCC:ltä potkuhousun Trollin kautta)
- Takahattuhyllyn alle Ground Zero GZTA 4000TX -vahvistin (4 x 85 WRMS @ 4 ohm, 4 x 120 WRMS @ 2 ohm, 600 W max.)
- Linjatasomuunnin AMP1:n seuraksi kuskin penkin alle
- RCA-kaapelit AMP1=>takahattuhylly, kaiutinkaapelit takahattuhylly=>kuskin penkki, virtakaapelia takasulakerasia=>hattuhylly
- 2kpl kuitukaapeleita A-pilari=>AMP1 (osanumero 12801037), 2kpl kuituliittimiä (osanumero 12791220), 1kpl kuituliittimiä (osanumero 12791237). Nämä kaikki Laakkoselta ryöstöhintaan, koska purkuosina melko mahdotonta saada
Etuovien akustoinnin ansiosta etuovet eivät kumise rajummallakaan jumputuksella. Kuskin penkin alle laitettu AMP1 toimittaa vain signaalilähteen virkaa eli sillä ei ajeta mitään kaiuttimia. Sen kaiutinlähdöistä menee signaali ainoastaan linjatasomuuntimelle ja siitä edelleen RCA:lla seuraavalle vahvistimelle. Näin saadaan takavahvistimelle vähemmän "raiskattua" signaalia vahvistettavaksi. Takavahvarilla ajetaan ovia ja taka 6X9:jä. Signaaleista on suodettu pois yli 250Hz taajuudet. Auton oma alkuperäinen vahvistin syöttää etu- ja takakulmiin jääneitä alkuperäisiä elementtejä ja etudiskantteja.
Lopputuloksena on nyt sitten ES1-10, jolla rokki soi! Alkuperäisestä puuttuneet diskantti- ja bassoalueetkin löytyvät nyt.
Osat:
- Etuovien akustointiin Vibroplastin vaimennusmattoa
- Etuoviin Rainbow SL 165 6,5" 2-tie koaksiaalit, diskantit niiden omien jakosuotimien kanssa kojelaudalle alkuperäisten kaiuttimien seuraksi
- Takahattuhyllylle Rainbow SL 6X9 6x9" 2-tie koaksiaalisarja
- Kuskin penkin alle Saabin oma AMP1 (purkuosa SDCC:ltä potkuhousun Trollin kautta)
- Takahattuhyllyn alle Ground Zero GZTA 4000TX -vahvistin (4 x 85 WRMS @ 4 ohm, 4 x 120 WRMS @ 2 ohm, 600 W max.)
- Linjatasomuunnin AMP1:n seuraksi kuskin penkin alle
- RCA-kaapelit AMP1=>takahattuhylly, kaiutinkaapelit takahattuhylly=>kuskin penkki, virtakaapelia takasulakerasia=>hattuhylly
- 2kpl kuitukaapeleita A-pilari=>AMP1 (osanumero 12801037), 2kpl kuituliittimiä (osanumero 12791220), 1kpl kuituliittimiä (osanumero 12791237). Nämä kaikki Laakkoselta ryöstöhintaan, koska purkuosina melko mahdotonta saada
Etuovien akustoinnin ansiosta etuovet eivät kumise rajummallakaan jumputuksella. Kuskin penkin alle laitettu AMP1 toimittaa vain signaalilähteen virkaa eli sillä ei ajeta mitään kaiuttimia. Sen kaiutinlähdöistä menee signaali ainoastaan linjatasomuuntimelle ja siitä edelleen RCA:lla seuraavalle vahvistimelle. Näin saadaan takavahvistimelle vähemmän "raiskattua" signaalia vahvistettavaksi. Takavahvarilla ajetaan ovia ja taka 6X9:jä. Signaaleista on suodettu pois yli 250Hz taajuudet. Auton oma alkuperäinen vahvistin syöttää etu- ja takakulmiin jääneitä alkuperäisiä elementtejä ja etudiskantteja.
Lopputuloksena on nyt sitten ES1-10, jolla rokki soi! Alkuperäisestä puuttuneet diskantti- ja bassoalueetkin löytyvät nyt.
Saab 9-5 Wagon 2008 2.3t A Linear Performance
Edelliset:Saab 9-3 SC 2008 1.9TTID A6 Vector Business, Saab 9-3SS 1.8t -04, Saab 9-3SE 2.0i -98
Edelliset:Saab 9-3 SC 2008 1.9TTID A6 Vector Business, Saab 9-3SS 1.8t -04, Saab 9-3SE 2.0i -98
Re: ES1 audion korjaaminen SS/SC:ssä
Minkä merkkisten/mallisten diskanttien on todettu soivan hyvin yhteen kojetaulukaiuttimien kanssa?
Ristom kirjoitti: Kolvaa vaan saman tien ne diskantit paikoilleen, kun niitä ei vain yksinkertaisesti ole.
9-3 SS 1.8t
Re: ES1 audion korjaaminen SS/SC:ssä
Itse kyllä päädyin tuohon ES1-7 päivitykseen ihan puhtaasti sen takia ettei ES1-4:stä saa alle 110hz ääniä ulos ilman kikkailuja. Vielä ei ole paketti tullut, mutta katsotaan (kuunnellaan) miten tämä rojekti etenee...petrisa kirjoitti:Olen itsekin ajatellut parantaa ES1:n äänentoistoa. Näin aluksi bassojen osalta.
Tarkoitus on asentaa aktiivinen subbari (ostettu on, ei asennettu). Tähän liittyykin eräs kysymys.
Joillakin oli ollut ongelmia kaiutin johdoista signaalia "ryöstettäessä".
Ongelmien ilmetessä, oliko vahvistimessa, johon signaalia tarvittiin, kaiutintasoiset (high level) tulot? Itselläni on aktiivisubbarissa molemmat tulot sekä kaiutintasoiset että linjatasoiset. Mittasin subbarista kaiutintasoiset tulot, etteivät niistä kummatkaan ole suoraan yhteydessä vahvistimen sähkönsyötön miinukseen eli runkoon. Näin ollen ES1:n vahvistimen kumpikaan kaiutinliitäntä ei joudu suoraan auton runkoon. Sen sijaan on mahdollista, että aktiivisubbarin kautta signaali kytkeytyy runkoon konkan kautta. Konkan koko voi olla sellainen, että signaalin eli vaihtosähkön kannalta se on oikosulku.
Tästä seuraakin seuraava kysymys. Onko vahvistin mykistynyt kokonaan pysyvästi "vikakytkennän" takia vai onko se toipunut itsekseen kunhan kytkennät on purettu?
Ja vielä yksi kysymys. Onko kaiutin/linjatasomuunnin aina ollut ongelmaton?
Ihanan kallista, Metrolta AMP1, ovikajarit ja keskikajari = 670 €

Kajareitahan en sinänsä tarvitsisi, koska etupään ääniä tulevat ajamaan DLS:n 3-tie sarja.
9-3 SE 2.0T '01 (Myyty
oli se vaan niiiin kiva!) Tilalla 9-3 SS 1.8t '04

Re: ES1 audion korjaaminen SS/SC:ssä
Sointi on kai makuasia, mutta ihan melkein mitkä tahansa on plussaa.. Nykyiseen vedin vaan jotkut halvat (5 eur/pari HongKongista!!) ja ihan on riittänyt, pesee vakiotason mennen tullen. Saabin omat oli jokunen vuosi sitten 60 eur/pari. Tilaa on muistaakseni korkeussuunnassa n. 15mm ja halkaisijaa arviolta 40mm.MarkusJ kirjoitti:Minkä merkkisten/mallisten diskanttien on todettu soivan hyvin yhteen kojetaulukaiuttimien kanssa?
Re: ES1 audion korjaaminen SS/SC:ssä
Ääninäyte lisätty: http://sites.google.com/site/markussite/saabs/audioMarkusJ kirjoitti:ES1-4:n rinnalle on asennettu nyt Pioneerin TS-WX11 aktiivisubbari! Tukevasti alumiinista valettu 3,5 kg möykky mahtuu apukuskin penkin alle joko takajakatilaan pitkittäin tai penkin etureunan alle poikittaispalkin päälle (penkkiä ei pysty siirtämään kovin eteen). Kaiutintasoinen signaali on ryöstetty kaiutinjohdoista heti radion takaa, herätevirta ja maadoitus tupakansytyttimeltä ja jatkuva virta radion johdosta. Subbarin taso on säädetty kaakkoon, jakotaajuus 80 hz tienoille, radion bassokorostus suunnilleen kello kolmeen. Jos kääntää nupin kaakkoon on omaan makuun jopa liikaa bassoa
Re: ES1 audion korjaaminen SS/SC:ssä
Oisko sulla kuvaa tuosta subista, miten se asettuu tuonne penkin alle. Itseäkin kiinnostaisi saman tyyppinen asennus, mutta ei ole tullut mitottua tuota vapaana olevaa tilaa penkin alla. Katsellut tällaista http://www.fanaticaudio.com/tuotteet.ph ... tuote=1849MarkusJ kirjoitti:ES1-4:n rinnalle on asennettu nyt Pioneerin TS-WX11 aktiivisubbari! Tukevasti alumiinista valettu 3,5 kg möykky mahtuu apukuskin penkin alle joko takajakatilaan pitkittäin tai penkin etureunan alle poikittaispalkin päälle (penkkiä ei pysty siirtämään kovin eteen). Kaiutintasoinen signaali on ryöstetty kaiutinjohdoista heti radion takaa, herätevirta ja maadoitus tupakansytyttimeltä ja jatkuva virta radion johdosta. Subbarin taso on säädetty kaakkoon, jakotaajuus 80 hz tienoille, radion bassokorostus suunnilleen kello kolmeen. Jos kääntää nupin kaakkoon on omaan makuun jopa liikaa bassoa
#3322
Ex 9-3 SS 2.2 Tid 2003 (372 000km)
Ex 9-3 SS 2.2 Tid 2003 (372 000km)
Re: ES1 audion korjaaminen SS/SC:ssä
Hei,
Olen tutkinut näitä audion paranteluun liittyviä viestiketjuja, enkä ole loytänyt ongelmalleni juurikaan tietoja tahi sitten ei vain ole osunut oikea ketju kohdalleen.
Mulla on autossa tuo "kuuluisa" Premium 70 -tsydeemi. Pientä "upgreidausta" on jo tehtykin: etukajarit on vaihdettu ja taakse on lisätty diskantit originaalien pioneerin tuotosten rinnalle. Seuraava vaihe olisi laittaa mid-bassot vast. etuoviin. Ovista löytyy johdotukset kaiuttimille aina ovessa olevaan liittimeen asti. Auton rungon puolelta tulevassa haitarikumin päässä olevassa pistokkeessa vaan kun ei ole johdotuksia jos naaraspinnejäkään kaiuttimen signaalille. Kävin jo Metroautossa tutkimassa katalogia ja sieltä tilattiinkin piirtokuvan mukaiset pinnit, mutta vaan kun ei tullut oikeita / kuvan mukaisia, vaikka osanumero oli oikea (vai liekö sittenkään) ?!?!? Mistä näitä pinnejä oikein saa ja mikä se osa on varaosanumeroltaan? Autohan on mallivuoden 2008 tekeleitä oleva facelift 9-3.
Avusta kiitollisena,
Petri
Olen tutkinut näitä audion paranteluun liittyviä viestiketjuja, enkä ole loytänyt ongelmalleni juurikaan tietoja tahi sitten ei vain ole osunut oikea ketju kohdalleen.
Mulla on autossa tuo "kuuluisa" Premium 70 -tsydeemi. Pientä "upgreidausta" on jo tehtykin: etukajarit on vaihdettu ja taakse on lisätty diskantit originaalien pioneerin tuotosten rinnalle. Seuraava vaihe olisi laittaa mid-bassot vast. etuoviin. Ovista löytyy johdotukset kaiuttimille aina ovessa olevaan liittimeen asti. Auton rungon puolelta tulevassa haitarikumin päässä olevassa pistokkeessa vaan kun ei ole johdotuksia jos naaraspinnejäkään kaiuttimen signaalille. Kävin jo Metroautossa tutkimassa katalogia ja sieltä tilattiinkin piirtokuvan mukaiset pinnit, mutta vaan kun ei tullut oikeita / kuvan mukaisia, vaikka osanumero oli oikea (vai liekö sittenkään) ?!?!? Mistä näitä pinnejä oikein saa ja mikä se osa on varaosanumeroltaan? Autohan on mallivuoden 2008 tekeleitä oleva facelift 9-3.
Avusta kiitollisena,
Petri
MiTo QV -10
Ex: BMW 320i -05, Saab 9-3 SC 1.8t -08
Ex: BMW 320i -05, Saab 9-3 SC 1.8t -08
Re: ES1 audion korjaaminen SS/SC:ssä
Mårå
Minullakin -08 SC:ssä tuo neljan kaijuttimen systeeemi ja pelkkää skeidaa on. Hommasin eteen ja taakse laadukkaammat puhujat ja ryöstin takaa subbarille signaalin....ei siitä nyt mikään loistava tullut mutta kelpaa toistaiseksi.
Hyllyssä makoilee ES-7 päivityspaketti pölyttymässä ja en ole vielä oikein varma laitanko koskaan paikoilleen. Omassa ei valmiita kaaapeleita niin kaikki pitäisi tehdä käsityönä.....ihanan työlästä:))
Jos joku sattuu tarvitsemaan tällaista päivityspakettia niin ainahan voi olla yhteydessä.
Kaikki on hankittu kolariautosta Ruotsista,
Minullakin -08 SC:ssä tuo neljan kaijuttimen systeeemi ja pelkkää skeidaa on. Hommasin eteen ja taakse laadukkaammat puhujat ja ryöstin takaa subbarille signaalin....ei siitä nyt mikään loistava tullut mutta kelpaa toistaiseksi.
Hyllyssä makoilee ES-7 päivityspaketti pölyttymässä ja en ole vielä oikein varma laitanko koskaan paikoilleen. Omassa ei valmiita kaaapeleita niin kaikki pitäisi tehdä käsityönä.....ihanan työlästä:))
Jos joku sattuu tarvitsemaan tällaista päivityspakettia niin ainahan voi olla yhteydessä.
Kaikki on hankittu kolariautosta Ruotsista,
Re: ES1 audion korjaaminen SS/SC:ssä
Nii joo, näitä viestiketjuja audiojärjestelmään liittyen on melko monta ja vielä kun olen päässyt käsitykseen, että mallivuodesta 2008 (vaiko 2007) alkaen autoissa on taasen eri tsydeemit kuin aiemmissa, niin siinä on tällaiselle audio-maatiaiselle melkoisesti nieltävää...
Ei ihan oikeasti tiedä, mihin ketjuun näitä kirjoittelisi!?!?
Anyway, homma ovikaiuttimien kanssa etenee. Olen eräältä purkamolta tilannut sen liittimen, joka tulee auton rungosta ja liitetään etuovessa olevaan vastakappaleeseen. Jos tuosta liittimestä saa pinnit ehjänä pois, niin sitten käytän niitä tai jos ei, niin ovatpahan mallikappaleena käytettävissä. Saapas nähdä miten äijän käy
Tämä homma on edennyt sen verran hitaasti, että kaipa se rehellinen tavoite olisi saada edes kaiuttimet paikalleen ja johdot vedettyä valmiiksi vahvistinta varten ennen talven tuloa. Jos oikein hyvin menee, niin saattaapa vahvistin ja jokinlainen subbarikin olla paikallaan ennen ensilumia, mutta kun pitäisi laittaa räystäitä, stailata saunaa, vaihtaa sisäseinien väriä yms....
Perusajatuksena olisi siis kytkeä vahvistimeen etuovien kaiuttimet, takakaiuttimet ja ehkäpä subbari (vaimitensenytmenikään). Vinkkejä otetaan nöyryydellä vastaan kokeneemmilta.
Terveisin
Petri


Anyway, homma ovikaiuttimien kanssa etenee. Olen eräältä purkamolta tilannut sen liittimen, joka tulee auton rungosta ja liitetään etuovessa olevaan vastakappaleeseen. Jos tuosta liittimestä saa pinnit ehjänä pois, niin sitten käytän niitä tai jos ei, niin ovatpahan mallikappaleena käytettävissä. Saapas nähdä miten äijän käy


Perusajatuksena olisi siis kytkeä vahvistimeen etuovien kaiuttimet, takakaiuttimet ja ehkäpä subbari (vaimitensenytmenikään). Vinkkejä otetaan nöyryydellä vastaan kokeneemmilta.

Terveisin
Petri
MiTo QV -10
Ex: BMW 320i -05, Saab 9-3 SC 1.8t -08
Ex: BMW 320i -05, Saab 9-3 SC 1.8t -08
Re: ES1 audion korjaaminen SS/SC:ssä
Mitäköhän pakettiin sisältyy, onko otettu 2007->uudemmasta autosta? Omassa 2008 Vectorissa on tuo 70W sarja, eikä päivitys olisi pahaksi.Nuts kirjoitti:Hyllyssä makoilee ES-7 päivityspaketti
Saabilla jo vuodesta 1982, nyt kesällä 2008 Saab 9-3 Vector BioPower A Cabriolet ja talvella 2002 9-5 Arc A
Löytyy myös 2023 Volvo C40 Twin
Löytyy myös 2023 Volvo C40 Twin
Re: ES1 audion korjaaminen SS/SC:ssä
Mårå
Paketin tulisi sopia -08 SC 1,9 TiD Faceliftiin, hankittu Mimmin avustuksella ja EPC:n varaosanumeroilla.....bensavehkeessä varmaan sama. Kannattaa selvittää etukäteen että löytyykö autossa valmiina johtosarja....kahta versiota on olemassa...johtosarjalla ja ilman...riippuu vissiin onko alkuvuoden malli vai loppuvuoden malli.
Tähän vahvariin ei sitten tule ollenkaan valokaapeleita,,,,,,Wis:issä kohtalaisen helpposelkoinen kytkentäkaava.
Niin, ja paketti sisältää ovi ja keskipuhujat, vahvistin, vahvistimeen tulevat liitinkotelot + pinnit.
Paketin tulisi sopia -08 SC 1,9 TiD Faceliftiin, hankittu Mimmin avustuksella ja EPC:n varaosanumeroilla.....bensavehkeessä varmaan sama. Kannattaa selvittää etukäteen että löytyykö autossa valmiina johtosarja....kahta versiota on olemassa...johtosarjalla ja ilman...riippuu vissiin onko alkuvuoden malli vai loppuvuoden malli.
Tähän vahvariin ei sitten tule ollenkaan valokaapeleita,,,,,,Wis:issä kohtalaisen helpposelkoinen kytkentäkaava.
Niin, ja paketti sisältää ovi ja keskipuhujat, vahvistin, vahvistimeen tulevat liitinkotelot + pinnit.
Re: ES1 audion korjaaminen SS/SC:ssä
Ok, bensan ja dieselin välillä tuskin eroa. Oma tehty 2007 lopulla, eli ensimmäisiä 2008 mallin autoja. Jos tosiaan joissakin on kaapelit niin luulisi tuossa olevan. Pitää tutkia, laitan yv:tä.
Saabilla jo vuodesta 1982, nyt kesällä 2008 Saab 9-3 Vector BioPower A Cabriolet ja talvella 2002 9-5 Arc A
Löytyy myös 2023 Volvo C40 Twin
Löytyy myös 2023 Volvo C40 Twin
Re: ES1 audion korjaaminen SS/SC:ssä
Hei
Tätä ikuisuusaihetta vielä hieman tentaten...
Haluaisin vaihtaa pelkät elementit uusiksi 7-kaiuttimen järjestelmään: (eteen 3 kpl, taakse 2 kpl ja mahdollisesti oviin 2 kpl). Keskusteluja lukeneena olen yrittänyt koostaa tietoa, mutta selkää kokonaiskuvaa en ole saanut:
Kartoitus:
Kojetaulun kulmiin: 3,5", 4 ohm. Sopii ainakin Rainbow k87i ja Hertz ECX87.4 (pienin viilauksin). Asennustilaa kohtuullisesti.
Kojetaulun keskelle 4", ohm ???... Asennustila hyvin matala, Blaupunkt THx 102 sopis, mutta on herännyt juttua, että kaiuttimen taso on niin matala, että ei välttämätön vaihtaa. Lisäksi monesti joutuu ostamaan kaiutinparin, jolloin toinen on ylinmääräinen.
Farmarin takakaiuttimiksi samat kuin etukulmiin. Näissä tila rajoittanee vähiten, mutta hyvä olla samaa sarjaa, eks je? Sedanissa tais olla 4", näin mainitakseni vain...
Etuoviin 6½, 2 ohm, mutta malleja en ole löytänyt. Ongelma on niissäkin koko ja ennenkaikkea ohmisuus.
1. Siispä, kun lienee järkevää pitää kaikki kaiuttimet samanmerkkisinä ja -mallisina yhtenäisen äänimaailman luomiseksi, onko mitään merkkiä, jolta nuo kaikki vois saada? Ja jos ei, niin mitkä menis kohtuu helposti oviin?
2. Kaikista kaiutin paikoista kai tulisi löytyä myös koaksaalielementti?
3. Voiko etuoviin laittaa 4 ohmiset, mutta herkät elementit? Eikös 2 ohmisuus ole tässä tapauksessa lähinnä sitä varten, että vahvari ei kuormittuis liikaa? Mitä ongelmia voi koitua? Millä valmistajalla olis 2 ohmin kaiuttimia?
Tätä ikuisuusaihetta vielä hieman tentaten...
Haluaisin vaihtaa pelkät elementit uusiksi 7-kaiuttimen järjestelmään: (eteen 3 kpl, taakse 2 kpl ja mahdollisesti oviin 2 kpl). Keskusteluja lukeneena olen yrittänyt koostaa tietoa, mutta selkää kokonaiskuvaa en ole saanut:
Kartoitus:
Kojetaulun kulmiin: 3,5", 4 ohm. Sopii ainakin Rainbow k87i ja Hertz ECX87.4 (pienin viilauksin). Asennustilaa kohtuullisesti.
Kojetaulun keskelle 4", ohm ???... Asennustila hyvin matala, Blaupunkt THx 102 sopis, mutta on herännyt juttua, että kaiuttimen taso on niin matala, että ei välttämätön vaihtaa. Lisäksi monesti joutuu ostamaan kaiutinparin, jolloin toinen on ylinmääräinen.
Farmarin takakaiuttimiksi samat kuin etukulmiin. Näissä tila rajoittanee vähiten, mutta hyvä olla samaa sarjaa, eks je? Sedanissa tais olla 4", näin mainitakseni vain...
Etuoviin 6½, 2 ohm, mutta malleja en ole löytänyt. Ongelma on niissäkin koko ja ennenkaikkea ohmisuus.
1. Siispä, kun lienee järkevää pitää kaikki kaiuttimet samanmerkkisinä ja -mallisina yhtenäisen äänimaailman luomiseksi, onko mitään merkkiä, jolta nuo kaikki vois saada? Ja jos ei, niin mitkä menis kohtuu helposti oviin?
2. Kaikista kaiutin paikoista kai tulisi löytyä myös koaksaalielementti?
3. Voiko etuoviin laittaa 4 ohmiset, mutta herkät elementit? Eikös 2 ohmisuus ole tässä tapauksessa lähinnä sitä varten, että vahvari ei kuormittuis liikaa? Mitä ongelmia voi koitua? Millä valmistajalla olis 2 ohmin kaiuttimia?