Saab 9-5 Aero RE85
Re: Saab 9-5 Aero RE85
Itse asiassa etanoli palaa viileämpänä ja karstattomammin, mutta voitelee vähemmän ja syövyttää joitain osia. Kumilaadut kestää vakiomalleissakin, polttoainemittarin anturin ohjausta on muutettu ja joitain materiaaleja on muutettu (pa-paineensäädin ja venttiiliseetit) todella pitkän ajan kestävyyden maksimoinniksi.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Saab 9-5 Aero RE85
Tuleeko tuosta ongelmia kun ajelee vaikka esim jokatoisella tankillisella bensalla ja toisella alkoholilla? Jos tuota alkoholia alan autossa käyttämään, niin se ei tule olemaan kokoaikaista koska ei ole tuota RE85 bensa-asemaa ihan vieressä.
Saab 9-5 Aero -01 Sedan Manuaali.
Re: Saab 9-5 Aero RE85
Ei tule ongelmia. Jossain jopa suositeltiin ajaa välillä tankillinen bensalla etanolin sijaan.
Re: Saab 9-5 Aero RE85
Juuri tuon voitelun takia on BioPowereihin täällä annettu tää suositus: ota joka viides tankillinen vain bensiiniä. (säästyt suutin vuodoilta
)
EDIT:Lisäys: sitä vaan, että löytyy myös E85 konverteerauksia joissa voi vain käyttää Etanolia, mutta ei bensiinä.

EDIT:Lisäys: sitä vaan, että löytyy myös E85 konverteerauksia joissa voi vain käyttää Etanolia, mutta ei bensiinä.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Re: Saab 9-5 Aero RE85
Tommosia suuttimia pitäis varmaan laittaa sitten tilaukseen 4kpl. http://www.maptun.com/shopProduct.php?p ... 280&car=95
Tuolla maptunella näyttäis olevan 110€ tehokkaampia bensapumppuja, mutta kannataako tuota tilata koska maptunellakaan ei suositella bensapumpun vaihtoa edes 315hp 450nm kohdallakaan alkoholilla?
Minkäslainen homma noi suuttimet on asentaa, vai onko toi suutinvaihto parempi tehtä Saabin korjaamolla ja kuinka kauan aikaa osaavalta asentajalta menee suunilleen suuttimien vaihdossa?
Kun noi suuttimet on vaihdettu niin mites tuo auton käytös muuttuu, koska silloin siellä on vielä Aero08 softa mistä on pyydetty 270hp ja 400nm arvoja. Elikkä muuttuuko noi arvot isompien suuttimen vaihdonjälkeen?
Tuolla maptunella näyttäis olevan 110€ tehokkaampia bensapumppuja, mutta kannataako tuota tilata koska maptunellakaan ei suositella bensapumpun vaihtoa edes 315hp 450nm kohdallakaan alkoholilla?
Minkäslainen homma noi suuttimet on asentaa, vai onko toi suutinvaihto parempi tehtä Saabin korjaamolla ja kuinka kauan aikaa osaavalta asentajalta menee suunilleen suuttimien vaihdossa?
Kun noi suuttimet on vaihdettu niin mites tuo auton käytös muuttuu, koska silloin siellä on vielä Aero08 softa mistä on pyydetty 270hp ja 400nm arvoja. Elikkä muuttuuko noi arvot isompien suuttimen vaihdonjälkeen?
Saab 9-5 Aero -01 Sedan Manuaali.
Re: Saab 9-5 Aero RE85
Tuosta suosituksesta olen aiemminkin kuullut, mutta löytyykö mistään painettuna kun en tuosta manuaalista ole löytänyt. Nyt on meinaan putkeen ajettuna 7tkm etanolilla... Vai pitäskö tankkiin kaataa jotain lisäainetta? Tai sit vaan tankata bensaa välillä.core2 kirjoitti:Juuri tuon voitelun takia on BioPowereihin täällä annettu tää suositus: ota joka viides tankillinen vain bensiiniä. (säästyt suutin vuodoilta)
EDIT:Lisäys: sitä vaan, että löytyy myös E85 konverteerauksia joissa voi vain käyttää Etanolia, mutta ei bensiinä.
Mitenkähän verottaja suhtautuu, jos tuo Ruottista tuollaisen pelkälle etanolille tehdyn, autovero tietysti CO2 60g/km mukaan ja käyttömaksut kans...

ex. MY2007 9-5 2.0t vector biopower "steg 1"
ex. MY2003 9-5 Aero
ex. MY2003 9-5 Aero
Re: Saab 9-5 Aero RE85
lukases toi ketju.JanisHell kirjoitti:Tommosia suuttimia pitäis varmaan laittaa sitten tilaukseen 4kpl. http://www.maptun.com/shopProduct.php?p ... 280&car=95
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=14&t=110721
Ei vissiin dekat parhaimmat valinnat.
Eikös jos suuttimet vaihtaa, niin kait se softakin pitää muuttaa. Eikös samalla ruiskutusajalla tule soppaa vähän liiaksi muuten vai kuinka T7 korjailee?
Ja sid näyttää vissiin softan korjaukenkin jälkeen liian vähäisiä lukemia jos ei tech2 korjaa?
ex. MY2007 9-5 2.0t vector biopower "steg 1"
ex. MY2003 9-5 Aero
ex. MY2003 9-5 Aero
Re: Saab 9-5 Aero RE85
Eieiei ... jos vaihdat noinkin erikokoiset suuttimet niin softa pitää skaalata samalla hetkellä. Ei tosiaan voi ajaa sillä 08 aero softalla sellaisenaan.JanisHell kirjoitti:Tommosia suuttimia pitäis varmaan laittaa sitten tilaukseen 4kpl. http://www.maptun.com/shopProduct.php?p ... 280&car=95
Tuolla maptunella näyttäis olevan 110€ tehokkaampia bensapumppuja, mutta kannataako tuota tilata koska maptunellakaan ei suositella bensapumpun vaihtoa edes 315hp 450nm kohdallakaan alkoholilla?
Minkäslainen homma noi suuttimet on asentaa, vai onko toi suutinvaihto parempi tehtä Saabin korjaamolla ja kuinka kauan aikaa osaavalta asentajalta menee suunilleen suuttimien vaihdossa?
Kun noi suuttimet on vaihdettu niin mites tuo auton käytös muuttuu, koska silloin siellä on vielä Aero08 softa mistä on pyydetty 270hp ja 400nm arvoja. Elikkä muuttuuko noi arvot isompien suuttimen vaihdonjälkeen?
Suuttimien vaihto ei ole kovin hassu homma, riippuen pituuseroista voi varautua pieniin suutintukin kiinnityskikkoihin.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
Re: Saab 9-5 Aero RE85
Jaahas että ohjelman tekijä pitää olla vieressä kun suuttimet vaihdatan, elikkä ajoneuvolla ei voi ajaa suuttimen vaihdonjälkeen ilma softa miestä?
Saab 9-5 Aero -01 Sedan Manuaali.
Re: Saab 9-5 Aero RE85
hommaa toinen boksi etukäteen, hankit siihen oikean softalla, tai sitten viet auton suuttimien vaihtoon, irrotat boksin ja viet sen velhon luo ja takaisin 

ex. MY2007 9-5 2.0t vector biopower "steg 1"
ex. MY2003 9-5 Aero
ex. MY2003 9-5 Aero
Re: Saab 9-5 Aero RE85
Niin yritin sen tuossa sanoa mutta tarkennetaan vielä että kyllä trionic adaptoituu sen 25% maksimissaan mutta silloin kannattaa siirtymätaipaleella pysyä closed loop alueella jotta lambdakorjaus hoitaa sen eron softan ja suutinten välillä. Jos menet kiihdytysrikastuksille (n. 0.5 bar->) niin kartat on voineet mennä sekaisin adaptaatiosta.
Eli oikea tapa on muuttaa softaa kun vaihtaa erikokoisia suuttimia tai bensapaineensäädintä.
Eli oikea tapa on muuttaa softaa kun vaihtaa erikokoisia suuttimia tai bensapaineensäädintä.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
Re: Saab 9-5 Aero RE85
Bosch EV14 suositeltiin tuossa keskustelussa, mikäköhän EV14 suutin on Saab 9-5 Aeroon vm 01 sopiva? http://www.finjector.com/verkkokauppa/c ... ch_resultsNoNI kirjoitti:lukases toi ketju.JanisHell kirjoitti:Tommosia suuttimia pitäis varmaan laittaa sitten tilaukseen 4kpl. http://www.maptun.com/shopProduct.php?p ... 280&car=95
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=14&t=110721
Ei vissiin dekat parhaimmat valinnat.
Eikös jos suuttimet vaihtaa, niin kait se softakin pitää muuttaa. Eikös samalla ruiskutusajalla tule soppaa vähän liiaksi muuten vai kuinka T7 korjailee?
Ja sid näyttää vissiin softan korjaukenkin jälkeen liian vähäisiä lukemia jos ei tech2 korjaa?
Saab 9-5 Aero -01 Sedan Manuaali.
Re: Saab 9-5 Aero RE85
suutinasia jäi vielä itsellä kesken, tuo mitsun vaihto on ensin itsellä "ohjelmistossa" ja kytkin niin saa väännötkin kohilleen..
dekat kävisivät kait helpommin, mutta eiköhän ev14:set osaava "huolto" saa paikalleen, en nyt enää muista parasta mallia..sorry, mut jos joku muistaa niin jakakoon tietoa..
dekat kävisivät kait helpommin, mutta eiköhän ev14:set osaava "huolto" saa paikalleen, en nyt enää muista parasta mallia..sorry, mut jos joku muistaa niin jakakoon tietoa..
ex. MY2007 9-5 2.0t vector biopower "steg 1"
ex. MY2003 9-5 Aero
ex. MY2003 9-5 Aero
Re: Saab 9-5 Aero RE85
Tästä suosituksesta pitäis löytyä huoltotiedoitus, mutta siitä on jo kauan kun se tuli verstaalle niin, että olen melko matti siitä etten löydä sitä sieltä. Tämän tiedon pitäs kyl löytyä suomen merkkiverstailta myös, luulis ainakin.NoNI kirjoitti: Tuosta suosituksesta olen aiemminkin kuullut, mutta löytyykö mistään painettuna kun en tuosta manuaalista ole löytänyt. Nyt on meinaan putkeen ajettuna 7tkm etanolilla... Vai pitäskö tankkiin kaataa jotain lisäainetta? Tai sit vaan tankata bensaa välillä.
Auton käyttöohjekirjassa ei ole tietoa asiasta.
Itse olen käyttänyt vain tuota viidennen tankillisen bensa sääntöä ja hyvin on futannut.
Täällä on ollut tapauksia jossa BioPowerin omistaja on sanonut, että startatessa huomaa, että 5 sekkaa käy aivan kuin kolmella pytyllä ja kun on kehoitettu tankkaamaan bensaa tankillinen niin sekin oire katosi.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Re: Saab 9-5 Aero RE85
kiitoksia tiedosta. ei ainakaan vielä oo ropistelly kolmella tai kuulunut outoja ääniä.
Täytyy laittaa 98 seuraavaks tankkiin, alkaakin taas viina oleen loppumaisillaan tankista, keskikulutus 16,8l eli ei montaa sataakilometria olla ajeltu
Voi samalla taas verrata et paljonkos sitä bensaa palaa.
Talvella tulee varmaan enemmän ajeltuakin bensiinillä, kun ei kestä kattella lyhkäses ajossa noita 20-25l lukemia tai ei ainakaan jaksa tankata joka toinen päivä..
Täytyy laittaa 98 seuraavaks tankkiin, alkaakin taas viina oleen loppumaisillaan tankista, keskikulutus 16,8l eli ei montaa sataakilometria olla ajeltu

Talvella tulee varmaan enemmän ajeltuakin bensiinillä, kun ei kestä kattella lyhkäses ajossa noita 20-25l lukemia tai ei ainakaan jaksa tankata joka toinen päivä..
ex. MY2007 9-5 2.0t vector biopower "steg 1"
ex. MY2003 9-5 Aero
ex. MY2003 9-5 Aero