yarski kirjoitti:.
eniwei -ehdin kuitenkin vähän tutkailla tilannetta ja kyllä tuo näyttää silta että sen voisi itsekin vaihtaa, jos vaan kädet mahtuis kunnolla liki polttimoa, ahdasta on. vääntelin jo jonkun teräspuikon jolla sais painettua lukitusklipsiä mutta homma jäi kesken kun tuli käsky syömään. nyt on jo pimeetä, tarttis yhden käden valoa varten ja kaksi irroitukseen, enkä enää jaksa, saas nähdä saanko tuon irti ilman suurempia purkutöitä... tai sitten korjaamollemolle vaan.
umpio ilmeisesti irtoaa kun vaan avaa yläpuolelta kaksi kiinnitysruuvia?
93 korjaamomanuaali olisi tosi kova juttu, vaikka en mitään suurempia meinaa ikinä tehdä mutta on siinä varmaan tämmöiset pikkuhommatkin neuvottu "viimeisen päälle"
Umpiota ei tartte 9-3:ssa irroittaa polttimonvaihtoon. Onko kyseessä vasen vai oikea puoli? Oikea puoli on vähän helpompi kun on enemmän tilaa ja vasemmalle puolellekin saa lisätilaa, kun nyppäsee pesunestetankin täyttöputken pois (lähtee ihan nostamalla ylös ja kuuluu irroittaa kun polttimoa vaihdetaan).
Mutta varsinainen xenonpolttimon vaihto:
1. Virta pois päältä ja avain pois.
2. Suojamuovi (tai kumi) pitää ensin irroittaa samoin kuin normaalipolttimoisessakin.
3. Sytytysmuuntajan liitinkappale irti.
4. Pyörittämällä vasempaan irtoaa sytytysmuuntaja. (Älä käytä voimaa, irtoaa kun pyörittää oikeaan suuntaan eli vasempaan ja etenkin kiinnittäessä älä käytä voimaa!)
5. Kiinnityssanka irti xenon-polttimosta ja uusi kiinni.
6. Asennus päinvastaisessa järjestyksessä.
Kannattaa katsoa missä asennossa polttimo tulee kiinni sytytysmuuntajaan, koska ainakin mulla on kerran ollut vähän vaikeuksia pyöräyttää sytytysmuuntaja takaisin kiinni, kun oli haitat kääntynyt vahingossa väärään asentoon.
Saabin ohjeissa ainakin suositellaan suojalasien ja hanskojen käyttöä xenon-polttimoa vaihtaessa, koska paine polttimon sisällä on suuri.
Jos yhtään epäilyttää omat kyvyt niin kannattaa jättää korjaamon tekemäksi ainakin mun mielestä.