MRe kirjoitti:pmj kirjoitti:Jos tuotteet ovat tällaisia, niin en vaan usko lopulliseen loppuun.
Siis millaisia ja mitkä tuotteet? Tarkoitit varmaan tuote. Saabilla on yksi(!) edes hieman kilpailukykyinen malli, josta muutama variaatio. Kuitenkin alle kymmenen vaihtoehtoa. Millä tahansa kilpailijalla löytyy pelkkiä malleja enemmän kuin 9-5:ssä on moottori- ja vaihdevaihtoehtoja. Vaikka laskettaisiin kaikki mahdolliset kombinaatiot väreineen ja nahkapenkkeineen, niin valinnan määrä ei vielä päätä huimaa.
saab.fi -sivustolla on 5 "mallia": 9-3SS, 9-3SC, 9-3CC, 9-3X ja 9-5. Jos katsoo vaikka audi.fi -sivustoa, niin siellä on 12 ihan aikuisten oikeasti eri automallia. Joista sitten vielä osasta löytyy farkku- ja avoversiot sekä vajaavetoiset ja nelivetoiset. Edes S ja RS-malleja ei ole nostettu omikseen, vaikka esimerkiksi RS5 on "hieman" eri auto kuin A5. Saabin Aerotkin ovat näpertelyä Audin RS-malleihin verrattuna. R8:sta nyt puhumattakaan.
Saabin iso ongelma, vaikka raha-asiat saataisiin kuntoon, on mallisarjan olemattomuus: vain yksi malli eikä sekään myydyimmässä segmentissä. Vaikka saab olisi kuinka hyvä, ei tuossa koko- ja hintaluokassa myyntimäärät missään vaiheessa nouse kovin suuriksi. Nyt tarvitaan 9-3:lle korvaaja, mutta se pitäisi olla myynnissä tänään, eikä vasta joskus vuosikymmenen loppupuoliskolla. Myöskin 9-4X on niche-segmentissä, siitä ei saabin pelastajaksi ole.
Ei Saabin asiakkaat osta Saabia sen takia että niillä olisi jokin tusina mallisto, vaan sen takia että se on Saab ja siinä on asioita jotka puhuttelee asiakasta ja että arvostaa niitä. Tässä niitä on turha eritellä, makunsa kullakin. On muitakin tunnettuja merkkejä pienellä mallistolla liikenteessä, joten se ei ole mikään menestymisen edellytys. Alfa, Porsche, Jaquar jne. Toki 1-2 mallia tarvittaisiin lisää eri variaatioineen.
Mielestäsi nykyinen 9-3 ei ole millään tavalla kilpailukykyinen tuote? Audilla a4(b8)-malliin on tarjolla käytännössä 5 eri dieseliä ja Saabilla käytännössä yksi. Audin tehokkain 3.0V6tdi 240hp/500nm ja Saabilla tehokkain 1.9ttid 200hp/430nm joka on varsin kilpailukykyinen voimanlähde. Bensoja audilla 5, joista tehokkain 3.2V6fsi 265hp/330nm ja Saabilla 1, joista tehokkain 2.0T 240hp/350nm jossa on n.1000kierrosta laajempi maksimi vääntöalue, ei huono vaihtoehto. Molemmat nelivetona. Ja Saabiin voi tankata bensaa ja E85 missä suhteessa tahansa. Onko tämä sitä teknistä etumatkaa? Niin ja johan tuo 2007 esitelty audi pääsi vuonna 2002 esitellyn saabin kanssa samalle tasolle turvallisuudessa. Onhan nykyinen 9-3 mallikaarensa lopussa, mutta täysin kilpailukykyinen vaikka moottorivalikoima onkin suppea. V6 saisi olla vielä tarjolla.
Aika turha verrata RS malleja joihinki Aeroihin, molemmat tehty ihan eri intresseillä. Ja eipä nuo aina mitään kovin onnistuneita ole, esim rs4(b7) varsin hidas radalla, jossa autojen oikeita ajo-ominaisuuksia mitataan. Esimerkiksi 120hp pienempi tehoisempi caymanS pesee tuon, samoin 335i. No R8 onkin sitten audin ainoa oikea urheiluauto, varsin nopea sellainen, mutta eipä ne sitäkään ole pystyneet turbottamaan ilman että auto ei olisi palanut radan varteen.
Kyllä Saab vielä nousee. Nyt se audi/bmw.fi kiinni, jäitä hattuun ja griffin up!