laturista asiaa
laturista asiaa
paljonko pitää olla latausjännite kun laturi on kunnossa?
omassani tyhjäkäynnillä jännite vaeltelee 12,5 - 13,7 välillä aivan hysteerisesti.
pari kertaa on jättänyt lähtemättä käyntiin. Tarvikeliike tarjoaa kolmea eri vaihtoehtoa vaihtolaturista autoon, 90 - 140A. ovatkohan kaikki käypäsiä, vai pitäiskö etukäteen ronkkia selville mikä konepellin alla on?
T: 9-5 1998 2,0t
omassani tyhjäkäynnillä jännite vaeltelee 12,5 - 13,7 välillä aivan hysteerisesti.
pari kertaa on jättänyt lähtemättä käyntiin. Tarvikeliike tarjoaa kolmea eri vaihtoehtoa vaihtolaturista autoon, 90 - 140A. ovatkohan kaikki käypäsiä, vai pitäiskö etukäteen ronkkia selville mikä konepellin alla on?
T: 9-5 1998 2,0t
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1500
- Liittynyt: Su Helmi 12, 2006 21:31
- Paikkakunta: Pietarsaari
Re: laturista asiaa
otat taskulampun ja katsot ylhäältäpäin niin näet sen laturin ja amperi-määrän. lukee aika isolla siinä laturin päällä.
9-5 Farkku, Aero/Hirsch Replica.
Re: laturista asiaa
130 amp. alkuperäisenä.
Mitä tarvikeliike pyytää vaihtolaturista ja toivottavasti Bosch?
Mitä tarvikeliike pyytää vaihtolaturista ja toivottavasti Bosch?
46 vuotta ajoa vain Saabilla. Saab 9-5 Aero sedan- 00, Vector 2.3t wagon A5 -08 # 150.
Re: laturista asiaa
Pitäisi pysyä vakiona 14 V.
Palaako lataus valo kun käännät virran päälle, hehkuuko ihan himmeänä kun käy?
Melko varmaan hiilet loppu--->uusi säädin
Palaako lataus valo kun käännät virran päälle, hehkuuko ihan himmeänä kun käy?
Melko varmaan hiilet loppu--->uusi säädin
Re: laturista asiaa
niinpä tietty, kiitoksia. olisi varmaan pitänyt tutkia ensin. Oletin, kun laturi on niin pahasti vaihdettava, niin on myös pahasti nähtävä.
Pyytävät tarvikeliikkeessä 250- 340 egee riippuen ampeereista; siis lähtöhinta. taisi kyllä olla niitä apostolin tekemiä.
Pyytävät tarvikeliikkeessä 250- 340 egee riippuen ampeereista; siis lähtöhinta. taisi kyllä olla niitä apostolin tekemiä.
Re: laturista asiaa
tyhjäkäynnillä vaeltaa, kun antaa vähän kierroksia pysyy aika tarkkaan 13,8 voltissa. Mutta mulla vaeltaa kyllä itse tyhjäkäyntikin. mikähän siinäkin lie...
Re: laturista asiaa
Turun autosähkössä meni vaihtoon kokonaista neljä tuntia. Positiivista oli että itse laturi bosch maksoi 345 euroa, 130 amppeerinen. Kokonaisummaksi tuli 598 euroa Saabilla laturi oli tuolloin vähän yli 400 - vajaa 500 euroa, toimittavan liikkeen mukaan.
Saab 9-5 2.0t Wagon -07
Re: laturista asiaa
Käytänpä vanhaa topikkia. Onko kukaan kunnostanut tuota femman 130A laturia? Onko siinä mitään poikkeavaa vanhempien Saabien latureihin verrattuna? Omaan vaihdoin hihnan ja niinhän toi laturi jo kohisee. Laakerit alkaa olla kaput. Hyvin lataa vielä eikä melua vielä kuuluvasti koneen käydessä. Vanhempien vehkeiden latureita olen ite laakeroinut uudestaan ja liukurenkaita sorvannut.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: laturista asiaa
Ole antanut kertoa itselleni
No mutta kuitenkin, jos se on samantyyppinen kuin tonnarin sisätuuletettu, niin osat on kuulemma sen verran hintavia ettei kannata käsiään paljo liata
No mutta kuitenkin, jos se on samantyyppinen kuin tonnarin sisätuuletettu, niin osat on kuulemma sen verran hintavia ettei kannata käsiään paljo liata
-
- "Viggen"
- Viestit: 527
- Liittynyt: Pe Joulu 03, 2004 09:32
- Paikkakunta: Oulu
Re: laturista asiaa
Multa vaihtoivat aikanaan ihan pajalla määräaikaishuollon yhteydessä (ei tokikaan merkkihuolto vaan parempi...) laakerit laturiin ja ei muistaakseni montaa euroa maksanu osat. Vaihdosta velottivat puoliskan tunnin. Totuuttahan en ajasta tietenkään tiedä, kun tosiaan pajalla tekivät ja homma tehtiin hihnanvaihdon yhteydessä. Laakerit olivat ostaneet ihan laakerikaupasta. Laturi oli sen jälkeen paikallaan ~140tkm ja toiminee vieläkin, jos ei seuraava omistaja ole autoa petäjän ympärille rullannut.
Soittivat vielä huollosta ja säikäyttivät, että laturin laakerit paskana. Kysyin, mitäs tehtäis, sanoivat, ettei ohjeen mukaan voi vaihtaa. Kysyin, mitä maksaa laturi, sanoivat, että sen 300, johon vastasin, että voihan ...kele. Siihen vaan ukko, että ei ku että sillä vaan soittelin, että auton saa hakea, laakerit on veihdettu ja että kunhan vain säikytteli...
Soittivat vielä huollosta ja säikäyttivät, että laturin laakerit paskana. Kysyin, mitäs tehtäis, sanoivat, ettei ohjeen mukaan voi vaihtaa. Kysyin, mitä maksaa laturi, sanoivat, että sen 300, johon vastasin, että voihan ...kele. Siihen vaan ukko, että ei ku että sillä vaan soittelin, että auton saa hakea, laakerit on veihdettu ja että kunhan vain säikytteli...
2xSaab, ikäeroa vaatimattomasti vajaat 36 vuotta
95 VAN -71 MA, 9-5 Stw Aero -06,
9-3 SC TTiD A6 -08, 9-5 Wagon -01/-02 KA, 9000 CD 2.3i -92 -- MYYTY pois
--2236--
95 VAN -71 MA, 9-5 Stw Aero -06,
9-3 SC TTiD A6 -08, 9-5 Wagon -01/-02 KA, 9000 CD 2.3i -92 -- MYYTY pois
--2236--
Re: laturista asiaa
Jees jees. Taidan metsästää yhden harjoituskappaleen ostoilmoituksella. Siitähän se selviää, kun yhden räjäyttää.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: laturista asiaa
Itsellä ainakin lataus jännite aikalailla 13,91-13.97.. riippuen vähän kuinka hyvin saa kaikki sähköä vievät vempeleet sammutettua. Oli muuten helkkarin kätevä tuo jännitenäyttö joita joku halvalla kauppas täällä foorumilla. Akussa kun lukee Biiiilteeema, niin hiukan volumea kääntäessä, voltit tippuu 11,89 alhaimmillaan, elikkä ei tohdi edes musiikkia kuunnella tuolla akulla.
Re: laturista asiaa
Omassani jännite heilui myös aikalailla, mutta vika ei ollutkaan laturissa vaan viallisessa laturin / startin / akun välisessä kaapelissa. Homman pystyy toteamaan helpoiten siten, että laittaa kaikki mahdolliset sähkönkuluttajat päälle moottorin käydessä ja varovasti kokeilee laturin päässä olevaa paksun kaapelin rengasliitintä niin sormet pitäsi palaa...
Re: laturista asiaa
Kenties vähemmän epätieteellinen toteamistapa olisi kytkeä jännitemittari laturin ja akun plusnavan tai laturin ja startin välille. Ei pitäisi näkyä isoa jännitettä jos kaapelit ja liitokset on kunnossa.nittiniiu kirjoitti:pystyy toteamaan helpoiten siten, että laittaa kaikki mahdolliset sähkönkuluttajat päälle moottorin käydessä ja varovasti kokeilee laturin päässä olevaa paksun kaapelin rengasliitintä niin sormet pitäsi palaa...
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1500
- Liittynyt: Su Helmi 12, 2006 21:31
- Paikkakunta: Pietarsaari
Tänään aukaisin töissä -06 femman laturin (oli remmin paloja päässyt laturin sisään.) ja voin sanoa että on aika paskamainen vaihdettava! siis se laturin irroitus autosta.. mutta mutta asiaan siis: laturiin voi vaihtaa laakerit ja on todella nätti homma. otin tietoja laturista, laakereista, säätimestä jne.
eli:
Laturi: BOSCH 140A 0 124 525 016
Säädin: BOSCH BR14-T3 F 00M 145 366
Pienempi laakeri: SKF BB1 0603A
Isompi laakeri: NTK 6303LV
toivottavasti tästä oli apua jollekkin!
eli:
Laturi: BOSCH 140A 0 124 525 016
Säädin: BOSCH BR14-T3 F 00M 145 366
Pienempi laakeri: SKF BB1 0603A
Isompi laakeri: NTK 6303LV
toivottavasti tästä oli apua jollekkin!
9-5 Farkku, Aero/Hirsch Replica.