Jarrusatulat
- Rin-tin-tin
- "Viggen"
- Viestit: 604
- Liittynyt: Su Joulu 12, 2004 00:32
- Paikkakunta: Borgå
Re: Jarrusatulat
Moi, juuri korjasin samanlaisen hieman löystyneen satulan joka kolisi aivan pe..eleesti.
No minulla sattui olemaan uusi oikeanpuolinen satula, mutta tiedustelin tuttavilta mitkä olisivat optiot jollei olisi ollut.
Ekaksi, irroita jarrupaloja lukitsevat kaksi sokkaa ja niiden alta joustinpelti sekä itse jarrupalat. Irroita satula mutta muista että satulan kiinnitysmuttereiden lukitus (pellin lipare) täytyy suoristaa ennen avaamista. Suureksi avuksi on pulttipyssy, jolla irroitat satulan kadet mutterit. Muista kääntää pyörät niin, että pääset pyssyllä muttereihin käsiksi.
Irroita jousi joka lukitsee jarrupesän ja kolvin. Kun sylinteri riippuu jarruletkusta irtonaisena purista jarrusylinteri esim kahdella papukajapihdillä istukan sisään niin jälleenasennus käy helpommin.
Korjaus:
Poraa satulan ylempi pitkä niitti pois satulasta. Niitin perässä jousi, sen alla holkki, lipare ja lukittus. Tämä härpäke on löystynyt ja aihettaa radiaalisen liikkeen johdosta kolinan. Ääni voi johtua myös siitä että jousi ja holkki ovat ruostuneet kiinni niittiin. Pane uusi niitin kokoinen pultti satulan reikään, holkki ruuville ja sen päälle jousen lipareen ja lukkomutterin. Kiristä lukkomutteri ja asenna paikoilleen.
Kassaa koko homma käänteisessä järjestyksessä.
No minulla sattui olemaan uusi oikeanpuolinen satula, mutta tiedustelin tuttavilta mitkä olisivat optiot jollei olisi ollut.
Ekaksi, irroita jarrupaloja lukitsevat kaksi sokkaa ja niiden alta joustinpelti sekä itse jarrupalat. Irroita satula mutta muista että satulan kiinnitysmuttereiden lukitus (pellin lipare) täytyy suoristaa ennen avaamista. Suureksi avuksi on pulttipyssy, jolla irroitat satulan kadet mutterit. Muista kääntää pyörät niin, että pääset pyssyllä muttereihin käsiksi.
Irroita jousi joka lukitsee jarrupesän ja kolvin. Kun sylinteri riippuu jarruletkusta irtonaisena purista jarrusylinteri esim kahdella papukajapihdillä istukan sisään niin jälleenasennus käy helpommin.
Korjaus:
Poraa satulan ylempi pitkä niitti pois satulasta. Niitin perässä jousi, sen alla holkki, lipare ja lukittus. Tämä härpäke on löystynyt ja aihettaa radiaalisen liikkeen johdosta kolinan. Ääni voi johtua myös siitä että jousi ja holkki ovat ruostuneet kiinni niittiin. Pane uusi niitin kokoinen pultti satulan reikään, holkki ruuville ja sen päälle jousen lipareen ja lukkomutterin. Kiristä lukkomutteri ja asenna paikoilleen.
Kassaa koko homma käänteisessä järjestyksessä.
Where have all the 2-strokes gone?
SAAB 95/96 = Talviauto jonka kanssa pärjää kesälläkin!
Vinterbil med fina sommar egenskaper!
SAAB 95/96 = Talviauto jonka kanssa pärjää kesälläkin!
Vinterbil med fina sommar egenskaper!
Re: Jarrusatulat
Pistetäänpä tyhmä kysymys vaikka tämän ketjun jatkoksi: mitkä ovat kuupan etusatulan kiinnitysruuvien speksit (kierre/pituus) ja mistä niitä saa helpoiten hommattua, mieluiten uutena...
#1970
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4071
- Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
- Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
- Viesti:
Re: Jarrusatulat
Rin-tin-tin kirjoitti:Moi, juuri korjasin samanlaisen hieman löystyneen satulan joka kolisi aivan pe..eleesti.
No minulla sattui olemaan uusi oikeanpuolinen satula, mutta tiedustelin tuttavilta mitkä olisivat optiot jollei olisi ollut.
Ekaksi, irroita jarrupaloja lukitsevat kaksi sokkaa ja niiden alta joustinpelti sekä itse jarrupalat. Irroita satula mutta muista että satulan kiinnitysmuttereiden lukitus (pellin lipare) täytyy suoristaa ennen avaamista. Suureksi avuksi on pulttipyssy, jolla irroitat satulan kadet mutterit. Muista kääntää pyörät niin, että pääset pyssyllä muttereihin käsiksi.
Irroita jousi joka lukitsee jarrupesän ja kolvin. Kun sylinteri riippuu jarruletkusta irtonaisena purista jarrusylinteri esim kahdella papukajapihdillä istukan sisään niin jälleenasennus käy helpommin.
Korjaus:
Poraa satulan ylempi pitkä niitti pois satulasta. Niitin perässä jousi, sen alla holkki, lipare ja lukittus. Tämä härpäke on löystynyt ja aihettaa radiaalisen liikkeen johdosta kolinan. Ääni voi johtua myös siitä että jousi ja holkki ovat ruostuneet kiinni niittiin. Pane uusi niitin kokoinen pultti satulan reikään, holkki ruuville ja sen päälle jousen lipareen ja lukkomutterin. Kiristä lukkomutteri ja asenna paikoilleen.
Kassaa koko homma käänteisessä järjestyksessä.
Tämä ohjeen voisi siirtää tonne FAQ osioon! varmasti hyödyllinen monille!
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Re: Jarrusatulat
Lisätty korjausohje FAQ:iin...
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Re: Jarrusatulat
Olikohan 7/16UNC ja noin tuuman eli 25mm pitkiä. Hyvin varustetuissa ruuvikaupoissa on yleensä ollut.ah79 kirjoitti:Pistetäänpä tyhmä kysymys vaikka tämän ketjun jatkoksi: mitkä ovat kuupan etusatulan kiinnitysruuvien speksit (kierre/pituus) ja mistä niitä saa helpoiten hommattua, mieluiten uutena...
Samalla SAABilla jo vuodesta 1992
Disclaimer: Tero_s kirjoittaa vain mielipiteitään.
Disclaimer: Tero_s kirjoittaa vain mielipiteitään.