CD koriin roiskeläpppiä?

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Hirveällä tuurilla voi romikselta löytää läpät, minä en ole koskaan löytänyt ja yritetty on muutamaan Tonnariin. Ei noita paljon ihmisillä ole autoissa koskaan ollut, varmaankin kiitos kuluttajaystävällisen tarvikehinnoittelun :x

Motonetin yleismallin Saab-tekstillä varustetut läpät saa istumaan Tonnariin ihan siististi sekä eteen että taakse. Vaatii hieman aikaa ja viitseliäisyyttä askarrella, mutta rahan meno pysyy kohtuullisena.

Edelliseen Tonnariini askartelin etuläpät -89 Hiacen etuläpistä. Niistä tuli kuin tehtaassa tehdyt, paremman näköiset kuin alkuperäiset... ikäväkyllä Hiacen etuläpän muoto-osa maksaa saman verran kuin Tonnarinkin läpät jos se täytyy ostaa jostain.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Punainen paroni
"Ruisku"
Viestit: 102
Liittynyt: Pe Syys 03, 2004 21:49
Paikkakunta: Riihimäki

Roiske-lärpyttimet

Viesti Kirjoittaja Punainen paroni »

Satuin bongaamaan toisen topicin alta Korja-kumin sivut ja sieltä roiskeläppä-osion.
Kuvia ei ollut, joten ulkonäöstä on paha mennä sanomaan, mutta hinta oli hiukka inhimillisempi kuin tuo 110 euroa.
( 17 ja 22 eur / pari, koosta riippuen)

http://www.korjakumi.fi/tuoteryhmat/roi ... nasto_106/

Satuin itse kyselemään juuri tänään roiskeläppiä, sain orkkis-osien hinnoiksi seuraavaa (Vähämaan Auto/Hyvinkää):
Takaläpät 64 euroa/kpl ja etuläpät n. 110 euroa pari. (en muista hintoja ihan euron tarkkuudella, mutta suuruusluokka oli tämä).

Arvasin, että kumeilla olisi originaalina hintaa, mutta meinasin kyllä lentää seljälleni nämä kustannukset kuultuani. Autona 9000 t -85.
Isolohko
"Hirsch"
Viestit: 743
Liittynyt: La Helmi 14, 2004 16:50
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Isolohko »

Racher kirjoitti:Heh :lol: No ei puutu enään kuin 3 kpl. 110€ ei morjens... yksillä hemmetin kumipalasilla moinen hinta? Aika ryöstöä jo toi hinta.


Täytynee siis alkaa jostain romikselta ettiä cd koriin läppiä, vai käykö cc tai cs korin läpät cd koriin?

Kyllä käy. Mulla on CC-korin etuläpät CD-korisessa matalakeulassa.
CD-koriset läpät saattaa olla romiksissakin aika tiukassa.

Ne on muuten muovia, ei kumia. Ja hinta on uutena aika kova.
96GL -79 (MR)
900T16 Cabriolet -93
9-5 AERO A MY2004 BioPower, 9-5 2.0t A MY2006 BioPower
NG 9-5 2.0TiD MY2011 Jäsen nro 341 - "Kuupasta se kaikki alkoi..."
Racher
"Kaasari"
Viestit: 42
Liittynyt: To Huhti 29, 2004 23:44
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Racher »

Nuo Korja-kumin läpät tuntuisivat ainakin hinnan puolesta ihan varteenotettavilta.

Onhan pihalla vanha 9000 cc -88 josta voi käydä mittaamassa että minkä kokonen se pitäis olla, kun näytti olevan kahta eri kokoa myytävänä.
Griffin 3.0 V6, parasta kyytiä housut jalassa
Red Dragon
"Hirsch"
Viestit: 993
Liittynyt: Ti Kesä 24, 2003 08:10
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Red Dragon »

Lyhkäset riittää vallan mainiosti eteen.
Ostin kesällä Turun Metrosta ja hinta oli alle 100 egee/pari.
Muistaakseni lyhkästen ja pitkien hintaero oli merkittävä eli kysykää lyhyitä (ettei raavi maata).

Tarvikemalleista en saanut hyviäkään kommenteja mutta jos on muovin taivutuksen ammattilainen, niin eri asia.

Taakse pitäisi vielä laittaa lätkät jossain välissä, kun tuli hankittua ne Nokian rompepäiviltä suht edukkaasti :)

Terv Sami R
9000CDE 2,3t -95
900i 16V -91 (voroille tiedoksi: ovilukko vaihdettu tänään eli vanhoilla avaimilla ei enää kannata koittaa :twisted: )
#986
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Racher kirjoitti:Nuo Korja-kumin läpät tuntuisivat ainakin hinnan puolesta ihan varteenotettavilta.
Nuo Korja-kumin läpät ovat yhtä hienoja kuin Motonetin Saab-läpät, eli taipuisasta 5 - 7 mm kumilevystä leikatut palat, joihin on painettu valkoisella värillä teksti SAAB. Olipa kohopainatus tai ei, ja olipa teksti valkoinen tai musta, niin noista en ihan heti keksinyt kuinka rakentaisin tonnariin etuläpät. Mieluummin ilman painatusta. Mistään muotoonvaletusta muoviläpästä valmiine kiinnikkeineen ei Korja-Kumin tai Motonetin Saab-läpissä ole kyse. Sellaisia saa Saabilta ja PCS:stä:
http://www.jus.liitin.net/saab/9000/uud ... elapat.jpg

Firges9000:lla on asialliset kuraläpät edessä, käsityönä mittojen mukaan valmistetut lattarautakannattimet ja läppä metrikumista.
http://www.saabismionsairaus.net/Albums/album87/aat.jpg
Viimeksi muokannut jus, Ma Joulu 17, 2007 18:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

jus kirjoitti:Firges9000:lla on asialliset kuraläpät edessä, käsityönä mittojen mukaan valmistetut lattarautakannattimet ja läppä metrikumista.
http://www.saabismionsairaus.net/Albums/album87/aat.jpg
Jos haluaa sen Saab-tekstin niin tuollaset saa niistä Motonetin/Korja-Kumin läpistäkin. Kiinnikkeet niihin täytyy tienkin askarrella, ei se ihan veistele ja ruuvaa kiinni homma ole.

EDIT:

Muutama kuva Motonetin läpistä Tonnarissa ja hahmotelma siitä miten läpän leikkasin:

http://butler.cc.tut.fi/~jaaltone/kuralappa/

Yläreuna on kiinni ruostumattomalla jousiteräs "klipsillä", joka on kiinnitetty reunalistan kiinnitysruuviiin.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Jussi kirjoitti:Yläreuna on kiinni ruostumattomalla jousiteräs "klipsillä", joka on kiinnitetty reunalistan kiinnitysruuviiin.
Asiallisen näköistä, ja vielä leikkausmallikin hienosti piirrettynä!
Onko nuo alemmat kaksi ruuvattu reunalistaan kiinni?
Osaatko kertoa tuon viivapiirroksen mittasuhteesta - esim. miten leveä on läppä? Näyttää sen verran hyvältä että taidan minäkin tehdä samanlaiset.
Mistäs hankitaan helposti jousiteräsklipsejä tai aineksia?

EDIT:
Laitoin Jussin kuvat uudelleen näkyville:
http://www.jus.liitin.net/saab/9000/uud ... elappa.jpg
http://www.jus.liitin.net/saab/9000/uud ... lappa2.jpg
http://www.jus.liitin.net/saab/9000/uud ... lappa3.jpg
Viimeksi muokannut jus, Ma Joulu 17, 2007 18:17. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

jus kirjoitti:Asiallisen näköistä, ja vielä leikkausmallikin hienosti piirrettynä!
Onko nuo alemmat kaksi ruuvattu reunalistaan kiinni?
Osaatko kertoa tuon viivapiirroksen mittasuhteesta - esim. miten leveä on läppä? Näyttää sen verran hyvältä että taidan minäkin tehdä samanlaiset.
Mistäs hankitaan helposti jousiteräsklipsejä tai aineksia?
Alemmat kaksi ruuvia on ruuvattu helmamuoviin.

Mittasuhteet selviää kun hakee Motonetista läpän ja sovittaa. En muistaakseni muuttanut läpän äärimittoja ollenkaan, lisäsin siihen vain reiät ja leikkasin lokasuojan sisäpuolelle jäävän osan sellaiseen muotoon että se taipuu nätisti kiinnitysruuveille ja toisaalta reunalle. Tein tähän Tonnariin läpät reilut 4 vuotta sitten, joten kovin tarkkoja muistikuvia ei ole siitä kuinka paljon alkuperäisestä läpästä otin pois.

Jousiteräsnauha löytyy helpoimmalla letkuklemmarista. Pala klemmarin pantaa ja taivuttelu viilapenkissä / pihdeissä. "Klipsi" on L:n mallinen pala jossa on 4.5mm reikä reunalistan kiinnitysruuvia varten ja läppää vasten tuleva puolisko taivutettu sen verran yli suorakulman että se jää jännitykselle paikalleen painettuna.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Vastaa Viestiin