9000 etupään kolina
9000 etupään kolina
Vm 88 turbo on tässä viime aikoina alkanut kolista etupäästä. Olen yrittänyt paikallistaa kolinaa ja apukuskin puolelta tuntuu kuuluvan. Jarrun polkemisella tai vedon päällä pidolla ei ole vaikusta. Lähinnä hitaissa nopeuksissa kuulee (kovissa vauhdeissa suhisee niin paljon ettei kuulu) ja kun ajaa vähän epätasaisella niin kolisee. Kuulostaa että joku osa olisi löysällä ja pääsee liikkumaan. Etupäähän vaihdettu viime vuosina laakeri, jarrusatula, jousi, alatukivarren takapusla (viime vuonna). Ratti ei tärise normaalia enempää kuten tärisi silloin kun tuo takapusla oli lopussa. Ei tuntuisi vetelevän tai täristävän normaalista poiketen.
Kuskin jalkatilasta koetin kiristää sitä ohjauksen niveltä, oli tiukka, ei vaikutusta.
Mitkä olisi mahdolliset viat? itse veikkailen alapalloniveltä tai raidetangon päätä. Mitenköhän ne saisi helposti testailtua.
Kuskin jalkatilasta koetin kiristää sitä ohjauksen niveltä, oli tiukka, ei vaikutusta.
Mitkä olisi mahdolliset viat? itse veikkailen alapalloniveltä tai raidetangon päätä. Mitenköhän ne saisi helposti testailtua.
-
- "Saabisti"
- Viestit: 5804
- Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
- Paikkakunta: Vantaa
Re: 9000 etupään kolina
9000urpo kirjoitti:Vm 88 turbo on tässä viime aikoina alkanut kolista etupäästä. Mitenköhän ne saisi helposti testailtua.
vie katsastukseen
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Re: 9000 etupään kolina
Ei viitsi vielä viedä kun alkaa vasta heinäkuussa katsastusajankohta. Ei taida viitsiä kolinaa kuunnella kuukauttaFirges9000 kirjoitti:9000urpo kirjoitti:Vm 88 turbo on tässä viime aikoina alkanut kolista etupäästä. Mitenköhän ne saisi helposti testailtua.
vie katsastukseen
Re: 9000 etupään kolina
- Kallistuksen vakaajan "koiranluut"
- Alutukivarsien puslat
Siinäpä ne yleisimmät. Oikeesti mahdotonta arpoa mutta selviää kun vaihtaa kaikki kuluvat osat jotka ei enää yli 20v vanhassa autossa voi olla ihan kunnossa
- Alutukivarsien puslat
Siinäpä ne yleisimmät. Oikeesti mahdotonta arpoa mutta selviää kun vaihtaa kaikki kuluvat osat jotka ei enää yli 20v vanhassa autossa voi olla ihan kunnossa
Re: 9000 etupään kolina
Lainataanpas vähän aihetta, kun sama ongelma '94 9000:ssa...
Eli lähdin selvittelemään etupään kolinaa ja olin jo valmiiksi ostanu uudet koiranluut puslineen ja etu-alatukivarren takapuslat kummallekin puolelle.
Kuskin puolella tuli sitten tämän näköinen ylläri vastaan...
Miten tuon murtuman kanssa kannattaisi nyt edetä? Saako tuota murtunutta osaa edes irti ilman rälläkkää?
Eli lähdin selvittelemään etupään kolinaa ja olin jo valmiiksi ostanu uudet koiranluut puslineen ja etu-alatukivarren takapuslat kummallekin puolelle.
Kuskin puolella tuli sitten tämän näköinen ylläri vastaan...
Miten tuon murtuman kanssa kannattaisi nyt edetä? Saako tuota murtunutta osaa edes irti ilman rälläkkää?
Re: 9000 etupään kolina
Eikös tuo ole apurunko mikä on murtunut?
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
9-5 Aero -01 Biopower
Re: 9000 etupään kolina
minun pirssissä kolis kallistuksen vakaaja vasemmalla eessä. otin koiran luun pois niin lakkas kolistelemasta. antaa paukauksen kun kurvaa vasemmalle ja jousitus kevenee.
oliskohan vakaaja jostain rungossa kiinni? kun sais auton ilmaan niin näkis vähän...
oliskohan vakaaja jostain rungossa kiinni? kun sais auton ilmaan niin näkis vähän...
Nissan Pathfinder 2.5 dci se
Re: 9000 etupään kolina
Meidän tonnari kolahteli hitaissa vauhdissa epätasaisella pinnalla, vaikkapa jos ajoi kaivonkannen yli tai monttuun, tai kanttarilta alas. Myös hiekkatien pienet montut sai kolinaa aikaan. Varsinkin jos kuoppa sattui kohdalle, jossa renkaat olivat kääntyneinä kolina tuntui tulevan herkemmin.
Laiteltiin uudet alapallonivelet (motonetistä ne kalliimmat) paikoilleen ja kolina katosi. Toinen meni vaihtoon jo senkin takia kun katsastuksessa tuli rikkinäisestä suojakumista sanomista. Toisen kumi oli ehjä, mutta kun nivelen otti ruuvipenkkiin ja vertasi uuteen niveleen, niin eipä siellä kumin sisässä ollutkaan kaikki kunnossa: takelteli ja liikkui hirmu jäykästi.
Paransi huomattavasti suuntavakauttakin tuo nivelten vaihto. Ei enää mene niin pahasti urien ja sivutuulen mukaan. Ihan viaton se ei ole vieläkään suuntavakaudeltaan, mutta iso oli parannus vaivaan ja kustannuksiin nähden
Laiteltiin uudet alapallonivelet (motonetistä ne kalliimmat) paikoilleen ja kolina katosi. Toinen meni vaihtoon jo senkin takia kun katsastuksessa tuli rikkinäisestä suojakumista sanomista. Toisen kumi oli ehjä, mutta kun nivelen otti ruuvipenkkiin ja vertasi uuteen niveleen, niin eipä siellä kumin sisässä ollutkaan kaikki kunnossa: takelteli ja liikkui hirmu jäykästi.
Paransi huomattavasti suuntavakauttakin tuo nivelten vaihto. Ei enää mene niin pahasti urien ja sivutuulen mukaan. Ihan viaton se ei ole vieläkään suuntavakaudeltaan, mutta iso oli parannus vaivaan ja kustannuksiin nähden
EX: '91 9000 CC 2.0
Re: 9000 etupään kolina
Tuo on onneksi se pienempi osa apurunkoa, joka taitetaan alas laatikkoa irrotettaessa. Purkamoilta löytyy varmasti ja vaihto on muutaman tunnin jumppa, kun ei tarvitse laatikkoakaan oikeasti irrotella.horst kirjoitti:Lainataanpas vähän aihetta, kun sama ongelma '94 9000:ssa...
Eli lähdin selvittelemään etupään kolinaa ja olin jo valmiiksi ostanu uudet koiranluut puslineen ja etu-alatukivarren takapuslat kummallekin puolelle.
Kuskin puolella tuli sitten tämän näköinen ylläri vastaan...
Miten tuon murtuman kanssa kannattaisi nyt edetä? Saako tuota murtunutta osaa edes irti ilman rälläkkää?
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
Re: 9000 etupään kolina
Multa löytyy, hakemalla saa ilmaseks. Jos pitää lähetellä niin jotain vaivanpalkkaa vois ottaa.Purkamoilta löytyy varmasti ja vaihto on muutaman tunnin jumppa, kun ei tarvitse laatikkoakaan oikeasti irrotella.
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
9-5 Aero -01 Biopower
Re: 9000 etupään kolina
Mulla on kanssa lähdössä yksi ehjä etukelkka purkuauton matkassa. Noutamalla saa ilmaiseksi.j0ne kirjoitti:Multa löytyy, hakemalla saa ilmaseks. Jos pitää lähetellä niin jotain vaivanpalkkaa vois ottaa.Purkamoilta löytyy varmasti ja vaihto on muutaman tunnin jumppa, kun ei tarvitse laatikkoakaan oikeasti irrotella.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Re: 9000 etupään kolina
Alkuperäisessä asiassa viaksi paljastui rikkinäinen iskunvaimennin. Katsastuksessa huomasi että ei viisari värähdä. Uutta osaa kehään ja kolinat loppui. Leimakin tuli jälleen kun iskarin vaihtoi, eli reiluvuosi on taas ajoaikaa vanhuksella.
Re: 9000 etupään kolina
Kolinaa täälläkin, paikallistettu apparin alapalloon mitä luultavimmin. Motosta ne kalliimmat on varmaan ihan ok, kenenköhän tekemiä ovat?
M97CSB234EFM57001 RE85
Re: 9000 etupään kolina
Ei voi varmaksi sanoa, mitä hyllyssä on. Itse sain TRW:n, missä oli mukana tukivarteen tulevat kolme mutteria (ei uusia pultteja) ja navan päähän pultti ja mutteri.ysikoo kirjoitti:Kolinaa täälläkin, paikallistettu apparin alapalloon mitä luultavimmin. Motosta ne kalliimmat on varmaan ihan ok, kenenköhän tekemiä ovat?
Re: 9000 etupään kolina
Sieltä tuli MOOGit + pikkupultit muttereineen. Todella asiallisen oloiset. Mieluusti laittais sen yläpultin myös uuden, olikohan se M10?
M97CSB234EFM57001 RE85