Tuossa Combissani on alkanut oikean puolen vetari naputtaa kurvissa. Tasaisella nopeudellakin kuuluu jo huminaa. Niinpä olenkin miettinyt, josko kannattaisi mielummin vaihtaa autoon uudemmat vetari/napa/levy-paketit. Noihin olisi varmaan käytön kannalta mukavampi etsiä osiakin.
Jos teen autoon tuon päivityksen, niin mitä pitää huomioida? Pitääkö maljatkin vaihtaa? Menevätkö osat muuten heittämällä paikoilleen, vai tuleeko mittaongelmia esim raidetankojen kanssa. Jos maljat pitää vaihtaa, niin kuinkas uudempi malja menee vahojen tilalle? Eikös boorituksissa ole ero?
Auto on siis vuoden -76 99 Combi. Osat ottaisin mahdollisimman uudesta Tupliksesta tai Ysikympistä.
Ysiysin vetarit
Ysiysin vetarit
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Re: Ysiysin vetarit
Pienellä etsiskelyllä selvisi, että näissä vanhemmissa Ysiyseissä on ilmeisesti 30-booriset maljat, kun uudemmissa booreja on 25. Eli näitä ei ainakaan heittämällä voi vaihtaa. Onko tripodeissa jotain eroja, vai käykö uudempi suoraan vanhempaan maljaan? Vai onko esim. maljojen syvyyksissä eroja niin, että vetari jääkin liian lyhyeksi/pitkäksi väärällä malja/vetari kombolla?
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24624
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Ysiysin vetarit
78 asti vetari on pidempi... ja jotain eroa on myös 80-82-- ainakin varaosaputkan kaveri väitti mulle..
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Ysiysin vetarit
Joo, mä olen kanssa ymmärtänyt, että eroja on monenmoisia. Siksi ajattelinkin, että vaihdan tilalle joko hyväkuntoisen alkuperäistyyppisen vetarin, tai sitten päivitän koko vetoakselipaketin uudempaan napoineen kaikkineen. Pitäis vaan saada selville, käykö tuohon vanhaan maljaan nuo uudemmat vetarit.
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Re: Ysiysin vetarit
Itellä on vielä ne alkuperäisten jutut omassa käytössä. Jos aiot vaihtaa niitä osia, niin on varminta purkaa ite purkuautosta koko etuakselisto helahoito sisempien maljojen kera.
Ite olen laakerin ja murroksen vaihtohomman kerran tehnyt ja siihen on hyvä olla prässi. Laakeri menee tossa vanhassa mallissa vaihtoon aina kun nivelen joutuu vaihtamaan. Ei se mikään mahdoton homma ole ja korjaamokirjaa kannattaa käyttää apuna. Jos sitä ei ole, niin kopiot olennaisista sivuista kyllä järjestyy.
Ite olen laakerin ja murroksen vaihtohomman kerran tehnyt ja siihen on hyvä olla prässi. Laakeri menee tossa vanhassa mallissa vaihtoon aina kun nivelen joutuu vaihtamaan. Ei se mikään mahdoton homma ole ja korjaamokirjaa kannattaa käyttää apuna. Jos sitä ei ole, niin kopiot olennaisista sivuista kyllä järjestyy.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Ysiysin vetarit
Sisempiä maljoja en ilmeisesti voi käyttää ainakaan, jos vaihdan tilalle uudempien mallien osia -juurikin tuon boorituksen muutoksen vuoksi. Jos haluan uudet maljatkin vaihtaa pitänee ilmeisesti avata laatikko ja vaihtaa sielläkin jotain sisuskaluja, että uudemmat maljat sopisivat paikoilleen? Siksipä haluaisin tietää, sopivatko uudemmat vetarit tuohon vanhaan maljaan?
Helpointa olisi varmasti vaihtaa alkuperäistyyppinen vetari/napa-paketti, niin ei tarvitsisi alkaa sovittelemaan mitään eikä myöskään prässiä etsimään -sitä kun mulla ei ole tallilla.
Kirjallisuutta multa löytyy alkuperäistä korjaamokäsikirjaa myöten, joten vetareiden rakenne sinänsä on selvillä. Mutta noihin vetonivelien yhteensopivuuksiin siis kaipaisin lisätietoa.
Helpointa olisi varmasti vaihtaa alkuperäistyyppinen vetari/napa-paketti, niin ei tarvitsisi alkaa sovittelemaan mitään eikä myöskään prässiä etsimään -sitä kun mulla ei ole tallilla.
Kirjallisuutta multa löytyy alkuperäistä korjaamokäsikirjaa myöten, joten vetareiden rakenne sinänsä on selvillä. Mutta noihin vetonivelien yhteensopivuuksiin siis kaipaisin lisätietoa.
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Re: Ysiysin vetarit
Omaan 99 84vm tein homman toisin päin muuta ei tarvinnu vaihtaa kuin sisemmän puolen suojakumi + tripoidi, edes maljaa ei vaidettu luovuttaja auto 78
-99 Turbo 1979-
-99 1969-
-99 1969-