og900 -87 suodattimet

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
blair
"Viggen"
Viestit: 556
Liittynyt: Ke Maalis 09, 2011 20:59
Paikkakunta: Nurmijärvi

og900 -87 suodattimet

Viesti Kirjoittaja blair »

Terve gurut,

tällä kertaa tämösellä kiusaan. Laittelen satkua talvikuntoon, nimittäin pitäisi talvella ajaa työmatkat myös.

Kyseessä 2.0 kaasari.

Bensansuodatin; Motonet tarjoaa kaksi vaihtoehtoa, kumpikohan olisi oikea?
Kai tämä suodatin sijaisee konehuoneessa, eikä tankissa tms?

**
Bensasuodin ø6/8mm pienempi 19-0002 900-Kaasutinmallit (pieni) 1.20 €
Bensasuodin ø6/8mm isompi 19-0001 900-Kaasutinmallit (iso) 1.70 €

**

Vaihdan autoon myös minutemanin suosittelemat Motox 5w-40 öljyt, toivottavasti eivät ohuet öljyt valu suoraan maahan :lol: . No, jos valuu niin laitetaan paksummat, nimittäin vuotaa sieltä käyttöhinnojen puolelta jonkin verran.

Motonet tarjoaa näitä öljynsuodattimia, mitähän näistä pitäisi lähteä ostamaan:

**
Öljynsuod mm Volvo/Saab saksal 15-1525 900 saksalaismerkki 5.90 €
Öljynsuodatin Saab 15-1528 900 "SAAB" tarvike (uusi ohut malli) 4.20 €
Öljynsuodatin Saab=GM 9144445 15-1527 900 "SAAB" alkuperäinen (uusi ohut malli) 5.90 €


**

Sisäilmanlaatu on tietysti tärkeä, mutta nämä suodattimet onkin jo hieman kalliimpia, siten siis vaihtoa harkittava ja peilattava auton arvoon (käyttöarvo vielä arvoitus, niin uusi bilika)

Onko tuo kuituvaihtopanos se hässässä mikä näkyy kun kurkistaa konehuoneessa sinne raitisilmaboksiin? Löytyykö boksin syövereistä paikat näille muillekin suotimille?

**
Raitisilmasuodinpanos Saab900 19-1999 900 80->90 Kuituvaihtopanos [1980 - 1990] 13.50 €
Raitisilmasuod+kehys Saab-900 19-2236 900 80->93 Suodin kehyksellä jos kehys puuttuu [1980 - 1993] 23.90 €
Aktiivihiilisuodatin Saab 900 19-2036 900 80->93 Aktiivihiili kehyksellä [1980 - 1993] 24.90 €

**

Vastauksistanne kiitollisena

-b

p.s.
Hyvä peli on ajella, nyt kun takana 250-300km alkaa ajamisen taito löytyä. Kohta aion uskaltaa ajaa moottoritietä töihin, oikeaan kaistaa tosin 8) . Ja mikä tärkeintä, auto toimii.
Viimeksi muokannut blair, To Syys 08, 2011 08:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-blair

Saab 9-5 Wagon 2,3t A Vector MY2007, stage 1
Ex - Saab 900 2.0 MY1987
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24623
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: og900 -87 suodattimet

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

onko autosi kaasari==??? no juu nuo suodattimet on niitä perinteisiä "mopo" malleja eli ihan kumpi omaa silmää miellyttää.... asennus letku poikki konehuoneesta ja klemmareilla kiinni.

saab tarvike tai alkuperäinen ei oo väliä

aktiivihiili se paras...
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: og900 -87 suodattimet

Viesti Kirjoittaja lucaf »

Kaasutinkoneisissahan ymmärtääkseni on mekaanisessa bensapumpussa sisäänrakennettu suodatin, mutta voithan sinä ylimääräisenkin sinne linjalle laittaa, niitä näkee aika ajoin.

Öljynsuodatinvaihtoehdot on kaikki niin halpoja, niin ei varmaan ole hyvää syytä valita jotain muuta kuin "alkuperäinen"

Kyllä se raitisilmasuodatin näkyy sieltä konehuoneen puolelta, muovikansi irroitetaan "päädystä" ja panos tulee vetämällä pois.

Jos olen oikein ymmärtänyt, tuo aktiivihiilisuodatin on vain kalliimpi (laadukkaampi?) vaihtoehto tuolle raitisilmasuodattimelle. Itse olen kerran vaihtanut, ja tuohon panoksen vaihtamiseen en ole perehtynyt, vaan olen vaihtanut kehyksineen kaikkineen.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
blair
"Viggen"
Viestit: 556
Liittynyt: Ke Maalis 09, 2011 20:59
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: og900 -87 suodattimet

Viesti Kirjoittaja blair »

Kiitoksia,

en varmaan tuota bensasuodatinta pistä sitten, ajattelin että vaihdettava osa...
RAitisilmasuodattimen just irroitin... OHHOHH! ei voi muuta sanoa, pakko ostaa uusi.

-b
-blair

Saab 9-5 Wagon 2,3t A Vector MY2007, stage 1
Ex - Saab 900 2.0 MY1987
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24623
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: og900 -87 suodattimet

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

kyl se kannattais melkein.. bensapumpun sisällä on verkko joka suodattaa kyllä ,mutta vuosikymmenien mujut tankissa kannattais suodattaa jo ennen.. heh..
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: og900 -87 suodattimet

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

blair kirjoitti:Vaihdan autoon myös minutemanin suosittelemat Motox 5w-40 öljyt, toivottavasti eivät ohuet öljyt valu suoraan maahan :lol: . No, jos valuu niin laitetaan paksummat, nimittäin vuotaa sieltä käyttöhinnojen puolelta jonkin verran.
Jos siellä kampiakselin tiiviste jo vuotaa eli on kulunut, kutistunut=halkeillut, niin siihen ei oikein enää voi öljyvalinnalla vaikuttaa. Kylmästäpäästä 10W-40 voi olla että ei kylmänä valuta niin rajusti mutta lämmettyä tilanne on ihan sama kuin 5W-40.

Jonkinlaista tekohengitystä ja remontin tuonnemmaksi lykkäämistä voi ehkä saavuttaa laittamalla öljyjen sekaan esim. Liqui-Moly:n öljyvuodonestoaineen, eli suomeksi sanottuna esteripohjaisen kuminturvottimen.


Se bensafiltteri kannattaa asentaa niin päin, että tulopuoli on ikäänkuin suodatinpaperin ulkopuolella, niin voi tarkkailla mitä mujua filtteriin kertyy (edellyttäen että ulkokuori on kirkasta mallia). Virtauksen kannalta asennussuunnalla ei ole merkitystä.
blair
"Viggen"
Viestit: 556
Liittynyt: Ke Maalis 09, 2011 20:59
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: og900 -87 suodattimet

Viesti Kirjoittaja blair »

Kiitos, taas!

ostää päräytän tuota liqui molya. Ei ota kuin 7,50€ jos ei anna.
-blair

Saab 9-5 Wagon 2,3t A Vector MY2007, stage 1
Ex - Saab 900 2.0 MY1987
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: og900 -87 suodattimet

Viesti Kirjoittaja lucaf »

Ja kun nesteiden kanssa läträtään, siellä kaasuttimen päällä olevan korkin allehan kuuluu myös öljyä, sellainen määrä että kun korkin asetat paikalleen, ennen pohjakosketusta öljynpinnan tuottama paine tuntuu korkissa kiinni olevaa mäntää vasten (mielestäni tämä mutu-tuntuma on riittävä, mutta kai jotkut speksitkin asiasta on olemassa). Ja oikea öljy oli muistaakseni automaattilaatikoissakin käyetty ATF öljy (?)

Ja palataksemme otsikon aiheeseen, kai olet tarkistanut ilmansuodattimen kunnon? Kuskin puoleisen ajovalon takana musta tötterö, auki minuutissa ja panos maksaa alle kympin. Itselläni viherpiipertäjänä on tapana pitkittää panoksen käyttöikää kiertämällä suodatinpanoksesta puhdas alue ilmanottoaukon suuntaan.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: og900 -87 suodattimet

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

lucaf kirjoitti:Ja kun nesteiden kanssa läträtään, siellä kaasuttimen päällä olevan korkin allehan kuuluu myös öljyä, sellainen määrä että kun korkin asetat paikalleen, ennen pohjakosketusta öljynpinnan tuottama paine tuntuu korkissa kiinni olevaa mäntää vasten (mielestäni tämä mutu-tuntuma on riittävä, mutta kai jotkut speksitkin asiasta on olemassa). Ja oikea öljy oli muistaakseni automaattilaatikoissakin käyetty ATF öljy (?)

N. 10mm vaimenninsylinterin yläreunasta ja ATF on oikea öljy. ATF:n tyypillä ei niinkään ole väliä, olennaista oli aikanaan se että oli ainoita pakkasessakin notkeahkona pysyviä öljyjä.
blair
"Viggen"
Viestit: 556
Liittynyt: Ke Maalis 09, 2011 20:59
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: og900 -87 suodattimet

Viesti Kirjoittaja blair »

Joo,

vaihdoin jo:

-Tulpat, NKG (vanhat tulpat oli aika löysällä ja jengoissa aika ikävä tuntuma, sain kuitenkin uudet tulpat napakasti kiinni, en varmaan koskaan uskalla vaihtaa enää niitä. Ekan sylinterin tulppa EI MILLÄÄN löytänyt kivaa jengaa vaan piti aika raskaalla kädellä kiertää, jos oikeasti olisi väärällä kierteellä niin tuskin menisi pohjaan saakkaa, nyt meni)
- Virranjakajankansi
- Pyörijä (tulppien johdot selkeästi uudet, jätin vaihtamatta)
- ilmanputsari (5,50€, vanha oli tosi hurjan näköinen, putsarikotelon pohjalla oli hieman öljyä, ehkä ruokalusikallinen ja tosi vanhaa koska osittain lähti "laattana pois".
- Laatikon öljyt (vanhat oli tosi litkua, ehkä kahvin väristä. Mahdollisesti ATF öljyt, punaista aluperin?)

Muita juttuja:

-Syyläri selkeästi uusi, max. pari vuotta vanha. Pakkasneste tasolla -29c, riittääköhän tuo vai kaadanko paisariin lisää glykolia, varaa olisi hieman alhaalla tai lähellä MIN merkkiä paisari?

Moottorin öljyt vaihtuu vielä+suodatin ja raitisilmansuodatin.
-blair

Saab 9-5 Wagon 2,3t A Vector MY2007, stage 1
Ex - Saab 900 2.0 MY1987
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: og900 -87 suodattimet

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Kun sitä autoa nyt kerran noin huolella ja pieteetillä huolletaan, niin minä en jättäisi jäähdytinnestettä arvailujen varaan vaan vaihtaisin myös sen. Kustannus kun on korkeintaan n. 15-20€ luokkaa, ja samalla saisi varmuuden siitä että korroosionestoinhibiittorit olisivat voimissaan, eli pysyisi se uudehko syyläri sekä lohko & kansi kunnossa, sekä ettei talvipakkasilla pääsisi "yllättäen" jyrähtämään syyläri jäähän lyhyen ajomatkan jälkeen. Siitä kun voi koitua sitten astetta kalliimpi remontti.
blair
"Viggen"
Viestit: 556
Liittynyt: Ke Maalis 09, 2011 20:59
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: og900 -87 suodattimet

Viesti Kirjoittaja blair »

Minuteman kirjoitti:Kun sitä autoa nyt kerran noin huolella ja pieteetillä huolletaan, niin ...
Huolella juu :lol:

Vakavasti, kiitos vinkistä - otan harkintaa. :saab: saa vielä tarjota muutaman sata huoletonta kilometriä ennen kuin investoin lisää...
-blair

Saab 9-5 Wagon 2,3t A Vector MY2007, stage 1
Ex - Saab 900 2.0 MY1987
Vastaa Viestiin