900C:n "letkutus" eli mistä minne?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Piilosaabisti
"Kaasari"
Viestit: 42
Liittynyt: Ke Touko 17, 2006 20:30
Paikkakunta: Maalahti

900C:n "letkutus" eli mistä minne?

Viesti Kirjoittaja Piilosaabisti »

Kyseessä 900C -88. Miten nuo letkut oikeasti pitäis mennä?

Kuva

Ja auto tarvitsee ryyppyä enemmän tai vähemmän koko ajan sekä käy paljon jälkikäyntiä... Mistä aloitan?
Kaikki käy ja ellei käy niin hinataan!
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: 900C:n "letkutus" eli mistä minne?

Viesti Kirjoittaja jus »

Eiköhän ne enimmäkseen ole oikein noin.
Kuvasta ei ihan erotu meneekö D:stä A:han virranjakajan alipainesäätimelle yhtenäinen letku vai onko kuvassa paksun huohotusletkun ja moottorin nostokorvakkeen kohdalla joku jatkos/katkos. Letkussa saattaa olla ollut keskellä hidastusventtiili. Ei ole välttämätön olla läsnä, mutta letkun pitää olla yhtenäinen jos venttiilin poistaa. D:stä lähtevä letku taitaa olla vääränlaista, sisältä ja päältä liian paksua kun ei meinaa pysyä nipassa ilman letkunkiristintä?

F:stä solmussa oleva letku pitäisi mennä kaasuttimen laipan alempaan nippaan, joka pitäisi olla E:n alapuolella.

Linkki isompaan kuvaan:
Kuva
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Piilosaabisti
"Kaasari"
Viestit: 42
Liittynyt: Ke Touko 17, 2006 20:30
Paikkakunta: Maalahti

Re: 900C:n "letkutus" eli mistä minne?

Viesti Kirjoittaja Piilosaabisti »

Juu, A.sta D:hen menevässä on jatkos ja sen voisin tietenkin yhtenäistää. Ja olet ihan oikeassa, E:n alapuolella OLI liitos... :oops: (taitaa olla hieeemmaaaan liian paljon likaa jokapuolella, etteivät edes letkujen liitokset näy). Eli tuo solmussa oleva siihen kiinnikö? Ja sitten kaikki suurinpiirtein ok?

No entä tuo jälkikäynti ja ryypyn suuri tarve? Mihin se viittaa? (Kävin juuri katsastamassa ja kaikki arvot olivat tod hyvät) Sytytysosatkin olen suurimmaksi osaksi uudistanut jo.
Kaikki käy ja ellei käy niin hinataan!
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24616
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: 900C:n "letkutus" eli mistä minne?

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

jälkikäynti ja ryypyn tarve.... johtunee liian hyvistä pakokaasu arvoista.. :saab: ei toimi 1.0 micran päästöarvoilla....
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: 900C:n "letkutus" eli mistä minne?

Viesti Kirjoittaja jus »

Juu, solmuletku varmaan pitää vaihtaa ehjään ja kytkeä sinne löydettyyn nippaan. Letku tulee mokkulasta nimeltä (modulator valve, lean mixture). Jos letku on ummessa, seosta ohjaava venttiil varmaan toimii eri tavalla kuin on suunniteltu ja käyntikin on mitä sattuu. Ei voi tietää miksi tuo on laitettu solmuun, ehkä siellä on muutakin vikaa. Kannattaa silti kokeilla josko letkut oikein laittamalla ja sen jälkeen seoksen säätämällä alkaisi toimia paremmin.

Sammuttaessa ainakin kannattaa ensin laittaa ryyppy pois, ja sitten vasta avaimesta sammutus. Muuten pukkaa jälkikäyntiä.

Onhan virranjakajan alipainekellon kalvo ehjä?

Sivu 10: http://faq.saabnet.ru/saab_carbs/2_description.pdf
Sivu 8: http://faq.saabnet.ru/saab_carbs/6_misc.pdf
Piilosaabisti
"Kaasari"
Viestit: 42
Liittynyt: Ke Touko 17, 2006 20:30
Paikkakunta: Maalahti

Re: 900C:n "letkutus" eli mistä minne?

Viesti Kirjoittaja Piilosaabisti »

jus kirjoitti:... Ei voi tietää miksi tuo on laitettu solmuun, ehkä siellä on muutakin vikaa.
:oops: :oops:
kröhöm... :oops: ... ehkä tuo solmu kuitenkin on selitettävissä... itse sen solmin, että kuvasta kävisi ilmi, etten löytänyt sille paikkaa! :roll: 8O

ostin nimittäin tuon vehkeen hiljattain ja vasta nyt aloin miettimään noita letkuja ja varsinkin tuota yhtä, joka törrötti yksinäisenä...

Mutta SUUURET kiitokset avusta ja kommenteista!
Kaikki käy ja ellei käy niin hinataan!
Vastaa Viestiin