900:sen tuplakaasuttimien käynnistysongelma
900:sen tuplakaasuttimien käynnistysongelma
Terve!
Joo mulla on ongelma, joka on tullut paremmin ja paremmin esiin näin ilmojen kylmettyä.
Elikkäs tuplakaasutin Saabissa kylmäkäynnistys on melkop pitkään kestävä toimenpide. Kyselisin nyt , että mistä tämä voi johtua.
Oireita / kuvaus:
1. startata saa pitkään
2. auto lähtee käymään 1-2 kahdella sylinterillä pahasti prököttäen (jos kaasua vähänkin yrittääkin painaa alussa sammu koko auto)
3. joutokäyntinopeus kasvaa aluksi todella hitaasti keskinkertaiseksi ja auto alkaa vastaamaan pieneen hitaaseen kaasupolkimen painallukseen
4. käyti paranee koko ajan, mutta jos kaasua yrittää painaa äkkiä lisää niin taas putoo 1-2 pyttyä pois pelistä (tulevat välittömästi mukaan kun kaasun painamisen lopettaa taikka nopeus tasaantuu)
Mistä tää johtuu??
Käynnistyy vähä niin kuin armeijan uaz.
Joo mulla on ongelma, joka on tullut paremmin ja paremmin esiin näin ilmojen kylmettyä.
Elikkäs tuplakaasutin Saabissa kylmäkäynnistys on melkop pitkään kestävä toimenpide. Kyselisin nyt , että mistä tämä voi johtua.
Oireita / kuvaus:
1. startata saa pitkään
2. auto lähtee käymään 1-2 kahdella sylinterillä pahasti prököttäen (jos kaasua vähänkin yrittääkin painaa alussa sammu koko auto)
3. joutokäyntinopeus kasvaa aluksi todella hitaasti keskinkertaiseksi ja auto alkaa vastaamaan pieneen hitaaseen kaasupolkimen painallukseen
4. käyti paranee koko ajan, mutta jos kaasua yrittää painaa äkkiä lisää niin taas putoo 1-2 pyttyä pois pelistä (tulevat välittömästi mukaan kun kaasun painamisen lopettaa taikka nopeus tasaantuu)
Mistä tää johtuu??
Käynnistyy vähä niin kuin armeijan uaz.
SAAB
en usko kannatiivisteen tai kanen vuotoon
Niin mä en oikeen usko kannentiivisteen tai kannen vuotoon.
Auto on aikasemmin toiminut yhdellä kaasuttimella hyvin ja samoihin aikoihin kuin tuplat asennettiin alkoi ilmetä tämä ongelma. Toisekseen jäähdytysnestettä ei hukumihinkään ja siihen ei myöskään sekoitu mitään. Samaten on öljynlaita, öljyssä ei oo vaahtoa ja se ei lisäänny ittekseen...
Mulla on siellä kasuttimien alapuolella semmonen sähköventtiili ja sen irtikytkeminen (virtapiiristä siis) silleen, että se pysyy avoinna kylmäkäynnistyksessä lyhentää tätä röpötysaikaa merkittävästi.
Kaasuttimein ryyppynvivustot ovat vähän sitä mallia, että välilä on ollu konstikasta (ja on vieläkin) saada niitä toimimaan molempia yhtäpaljon samaan aikaan.
Miten ne tulis säätää?
Vaikuttas että aluksi seos on liian laihalla kun ei annakaasuttaakaan yhtään vaan sammuu heti kun kaasuläppää avataan.
Auto on aikasemmin toiminut yhdellä kaasuttimella hyvin ja samoihin aikoihin kuin tuplat asennettiin alkoi ilmetä tämä ongelma. Toisekseen jäähdytysnestettä ei hukumihinkään ja siihen ei myöskään sekoitu mitään. Samaten on öljynlaita, öljyssä ei oo vaahtoa ja se ei lisäänny ittekseen...
Mulla on siellä kasuttimien alapuolella semmonen sähköventtiili ja sen irtikytkeminen (virtapiiristä siis) silleen, että se pysyy avoinna kylmäkäynnistyksessä lyhentää tätä röpötysaikaa merkittävästi.
Kaasuttimein ryyppynvivustot ovat vähän sitä mallia, että välilä on ollu konstikasta (ja on vieläkin) saada niitä toimimaan molempia yhtäpaljon samaan aikaan.
Miten ne tulis säätää?
Vaikuttas että aluksi seos on liian laihalla kun ei annakaasuttaakaan yhtään vaan sammuu heti kun kaasuläppää avataan.
SAAB
Just,
Ne vivustot ryypylle ovat aina olleet akilleen kantapää ko. kaasareissa. Niiden holkit ovat joko kuluneet tai itse vipujen liitoksien kohdat.
Vaihda nämä tai fiksaa ne tukeviksi.
Ota suodattimen kotelo kaasareiden kyljestä irti ja nosta sormin luisteja. Sen jälkeen väännä kaasuvaijerista täyskaasu. katso onko läpät oikeassa asennossa. Jos ei, niin synkkausta vaan. Sen suosittelen tekemään joka tapauksessa.
Luistit ja alipainekalvojen kunnon tarkistus. Onko "ompelukoneöljyä" korkkien alla.
Jos sinulla on aikaa ja tarmoa, ota koko patteri irti ja Motonetista korjaus-satsi ineen. Samalla oppaasta oikeat kierrokset säätöruuveihin ja saat tasaisen vedon joka vaihteelle, puhumattakaan siitä käynnistyksestä.
Oma rakas käyttösaapas pitää DEFAsta näin aamuisin. Tykkää hörähtää jo tunnin lämmiteltyään ilman ryyppyä. Antaa saman tein lämpimän vastaanoton ratin takana olevalle. Mitä vanhempi peli, sitä tärkeämpi on lohkolämppäri, sen on tullut opittua tässä aikojen saatossa Saabien kanssa pelaillessa...
-H-
Ne vivustot ryypylle ovat aina olleet akilleen kantapää ko. kaasareissa. Niiden holkit ovat joko kuluneet tai itse vipujen liitoksien kohdat.
Vaihda nämä tai fiksaa ne tukeviksi.
Ota suodattimen kotelo kaasareiden kyljestä irti ja nosta sormin luisteja. Sen jälkeen väännä kaasuvaijerista täyskaasu. katso onko läpät oikeassa asennossa. Jos ei, niin synkkausta vaan. Sen suosittelen tekemään joka tapauksessa.
Luistit ja alipainekalvojen kunnon tarkistus. Onko "ompelukoneöljyä" korkkien alla.
Jos sinulla on aikaa ja tarmoa, ota koko patteri irti ja Motonetista korjaus-satsi ineen. Samalla oppaasta oikeat kierrokset säätöruuveihin ja saat tasaisen vedon joka vaihteelle, puhumattakaan siitä käynnistyksestä.
Oma rakas käyttösaapas pitää DEFAsta näin aamuisin. Tykkää hörähtää jo tunnin lämmiteltyään ilman ryyppyä. Antaa saman tein lämpimän vastaanoton ratin takana olevalle. Mitä vanhempi peli, sitä tärkeämpi on lohkolämppäri, sen on tullut opittua tässä aikojen saatossa Saabien kanssa pelaillessa...
-H-
Vaikka en ole mikään kaasutinten ammattilainen, niin yritetään nyt auttaa miestä mäessä.
Omassa projektissani on samaiset pöntöt ja myös se solenoidi siellä kaasutinten alla. Se on jälkikäyntiventtiili ja sen kuuluukin olla kiinni aina, kun virta on päällä. Siihen tulee letku jälkimmäisestä kaasarista ja tästä syystä 2. kaasarin kammiotuuletusventtiili täytyy säätää eri tavoin, kuin 1. kaasarissa. Kakkosessa venttiili säädetään auki asentoon ja se sulkeutuu kun kaasuläppää avataan. Säätö on omissani tehty niin ,että venttiili on avoin molemmissa kaasareissa jotakuinkin yhtäaikaa, kun kaasuläppiä avataan. Toisin sanoen, 2. kaasarin venttiili on juuri ja juuri auki normaalisti, jotta se tuulettaa 1. kaasarin kanssa vähän matkaa samaan aikaan. Toki 2. kaasarin venttiili menee aikaisemmin kiinni, mutta sillä en ole huomannut olevan vaikutusta. Vaikutusta oli sillä, että säädin 2. kaasarin kammiotuuletusventtiilin käyttäytymään samoin kuin ykkösen(eli kiinni tyhjäkäynnillä). Koneen käynti huononi merkittävästi ja tuntui, että kaasarit evät ole synkassa.
Siis, sen ilmakanavan pitää olla auki sinne solenoidiin tyhjäkäynnillä(solenoidi on toki kiinni). Tarkista vaikka nuo kammiotuuletusventtiilit ohjeen(toivottavasti sulla on joku korjauseepos) mukaan ja muista jättää se 2. kaasarin venttiili hieman auki. Olisikohan tästä selityksestä yhtään apua?
Siihen ryypyn säätöön ei ole muuta ohjetta, kuin katsoa, että molemmat vivut saavuttavat huippuasentonsa yhtäaikaa. Mulla oli onneksi projektia varten 2 paria kaasareita, joista valitsin toimivat osat. Toisessa parissa oli rungot paremmat ja toisessa ryypyt.
Toivottavasti tästä on edes jotain apua
Matti
Omassa projektissani on samaiset pöntöt ja myös se solenoidi siellä kaasutinten alla. Se on jälkikäyntiventtiili ja sen kuuluukin olla kiinni aina, kun virta on päällä. Siihen tulee letku jälkimmäisestä kaasarista ja tästä syystä 2. kaasarin kammiotuuletusventtiili täytyy säätää eri tavoin, kuin 1. kaasarissa. Kakkosessa venttiili säädetään auki asentoon ja se sulkeutuu kun kaasuläppää avataan. Säätö on omissani tehty niin ,että venttiili on avoin molemmissa kaasareissa jotakuinkin yhtäaikaa, kun kaasuläppiä avataan. Toisin sanoen, 2. kaasarin venttiili on juuri ja juuri auki normaalisti, jotta se tuulettaa 1. kaasarin kanssa vähän matkaa samaan aikaan. Toki 2. kaasarin venttiili menee aikaisemmin kiinni, mutta sillä en ole huomannut olevan vaikutusta. Vaikutusta oli sillä, että säädin 2. kaasarin kammiotuuletusventtiilin käyttäytymään samoin kuin ykkösen(eli kiinni tyhjäkäynnillä). Koneen käynti huononi merkittävästi ja tuntui, että kaasarit evät ole synkassa.
Siis, sen ilmakanavan pitää olla auki sinne solenoidiin tyhjäkäynnillä(solenoidi on toki kiinni). Tarkista vaikka nuo kammiotuuletusventtiilit ohjeen(toivottavasti sulla on joku korjauseepos) mukaan ja muista jättää se 2. kaasarin venttiili hieman auki. Olisikohan tästä selityksestä yhtään apua?
Siihen ryypyn säätöön ei ole muuta ohjetta, kuin katsoa, että molemmat vivut saavuttavat huippuasentonsa yhtäaikaa. Mulla oli onneksi projektia varten 2 paria kaasareita, joista valitsin toimivat osat. Toisessa parissa oli rungot paremmat ja toisessa ryypyt.
Toivottavasti tästä on edes jotain apua
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki