Uutta murhetta..
Uutta murhetta..
Jees, eli automaattilaatikko vaihdettiin tuossa jokunen viikko sitten, ja tämän jälkeen laitettiin vielä BioPower softa sisään (kiitos Nappe), kaikki toimi ok, tähän asti...
Toissapäivänä iski taas ystävämme moottorin vikavalo ja vilkkui muutaman kerran kun lähdin ohittamaan autoa, OBD-mittari antoi virhekoodiksi P1300.
Tämän jälkeen olen huomannut että kulutus on noussut noin 11.5 -> 13.5 keskikulutukseen (ajan edelleen 98E:llä), ja OBD:n mukainen sen hetkinen kulutus on myöskin välillä oudon korkea, ihan kuin laatikossa olisi kolmonen päällä.
Mitä kannattaisi lähteä tutkimaan? Tulpat vaihdoin eilen, ei merkitystä.. Saab Centralista löysin tuohon P1300 vikakoodiin liittyen vinkin että polttoaineen suodatin tulisi vaihtaa, se nyt on muutenkin edessä tuon softauksen vuoksi, joten voisiko se olla syyllinen?
Mukulakivillä ajaessa kuuluu auton alta jotain metallista kilkettä, hieman huolestuttaa..
Näkeekö ajon aikana mitenkään mikä vaihde laatikossa on?
Auto on 9-5 Aero, vm-01.
Toissapäivänä iski taas ystävämme moottorin vikavalo ja vilkkui muutaman kerran kun lähdin ohittamaan autoa, OBD-mittari antoi virhekoodiksi P1300.
Tämän jälkeen olen huomannut että kulutus on noussut noin 11.5 -> 13.5 keskikulutukseen (ajan edelleen 98E:llä), ja OBD:n mukainen sen hetkinen kulutus on myöskin välillä oudon korkea, ihan kuin laatikossa olisi kolmonen päällä.
Mitä kannattaisi lähteä tutkimaan? Tulpat vaihdoin eilen, ei merkitystä.. Saab Centralista löysin tuohon P1300 vikakoodiin liittyen vinkin että polttoaineen suodatin tulisi vaihtaa, se nyt on muutenkin edessä tuon softauksen vuoksi, joten voisiko se olla syyllinen?
Mukulakivillä ajaessa kuuluu auton alta jotain metallista kilkettä, hieman huolestuttaa..
Näkeekö ajon aikana mitenkään mikä vaihde laatikossa on?
Auto on 9-5 Aero, vm-01.
ex. Saab 9-5 Aero wagon -01 (Biopower st1). Jäsen #5181
-
- "Viggen"
- Viestit: 527
- Liittynyt: Pe Joulu 03, 2004 09:32
- Paikkakunta: Oulu
Re: Uutta murhetta..
vaihda pakkokolmoselle/kakkoselle jne ja seuraa kierroksia...
2xSaab, ikäeroa vaatimattomasti vajaat 36 vuotta
95 VAN -71 MA, 9-5 Stw Aero -06,
9-3 SC TTiD A6 -08, 9-5 Wagon -01/-02 KA, 9000 CD 2.3i -92 -- MYYTY pois
--2236--
95 VAN -71 MA, 9-5 Stw Aero -06,
9-3 SC TTiD A6 -08, 9-5 Wagon -01/-02 KA, 9000 CD 2.3i -92 -- MYYTY pois
--2236--
Re: Uutta murhetta..
SID-infollahan sen näkee kulloisenkin vaihteen - erottelee myös 3-5 luistavan ja lukitun version (ainakin 5-v laatikosta).
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
Re: Uutta murhetta..
"Mukulakivillä ajaessa kuuluu auton alta jotain metallista kilkettä, hieman huolestuttaa.. "
Tuosta kilkutuksesta tulee mieleeni kysyä, että eihän katalysaattorissa voi olla mitään vialla? Jos siellä on tapahtunut jotain kuten esim. tukos/sisuskalut irti tms. niin kulutus nousee dramaattisesti. Toki yhtä dramaattisen kulutuksen nousun voi aiheuttaa myös automaatin puolella jatkuva luisto. Kytkeytyykö "suora veto" päälle nelosella kun hiukan hellittää kaasua? Siis sen, jonka huomaa yleensä lähes kaikilla automaateilla n. 200-300 kierroksen laskusta tasaisessa vedossa.
Tuosta kilkutuksesta tulee mieleeni kysyä, että eihän katalysaattorissa voi olla mitään vialla? Jos siellä on tapahtunut jotain kuten esim. tukos/sisuskalut irti tms. niin kulutus nousee dramaattisesti. Toki yhtä dramaattisen kulutuksen nousun voi aiheuttaa myös automaatin puolella jatkuva luisto. Kytkeytyykö "suora veto" päälle nelosella kun hiukan hellittää kaasua? Siis sen, jonka huomaa yleensä lähes kaikilla automaateilla n. 200-300 kierroksen laskusta tasaisessa vedossa.
Saab 9-5 3.0t V6. 45000 km konerempan jälkeen... Kerrassaan mukava peli!
Opel Vectra 2.2 DI toinen GM:n tuote toimii hyvin, mutta se turbon puute...
Cadillac SRX 3.6 kolmas GM:n tuote. Tässä ei turbon puute haittaa paljoa :)
Opel Vectra 2.2 DI toinen GM:n tuote toimii hyvin, mutta se turbon puute...
Cadillac SRX 3.6 kolmas GM:n tuote. Tässä ei turbon puute haittaa paljoa :)
Re: Uutta murhetta..
Voisko olla sytkäkassu?
Nyk. S204 350cdi 4matic -11 (powered by finturbo ja tdi tuning),ex S204 350cdi amg -10, ex Mannelavetti Sportline -91, ex Saab 9-5 Aero -02, ex E61 530dA -05(stage2 DPF off), ex MB C230 Kompressor Avantgarde Sport -05 #4910
Re: Uutta murhetta..
Vähän tutkailin noita SID infon lukuja, ja löytyihän sieltä vaihteetkin.
Ilmeisesti vaihto menee ihan oikein jos nyt tuosta mitään ymmärrän, eli normaali kaupunkiajossa aika pitkälti 5-8 (1-4) vaihteet käytössä ja maantiellä yli 80km/h nopeuksissa pysyy 12 päällä paitsi jos kiihdyttää, jolloin menee 8->11->12.
Katalysaattorista en osaa sanoa, sitä olen miettinyt koska olen aikaisemmin kuullut että tuollainen metallinen kilinä voisi sellaista aiheuttaa. Käyn huomenna tilaamassa ajan huoltoon, jospa selviäisi vika.
Auto on ollut minulla pari kuukautta, joten ei ole tietoa aikaisemmista huolloista paitsi että leimat ovat kirjaan ilmestyneet ajallaan.
Tänään äänimaailmaan ilmestyi lievä nakutus jota en ole aikaisemmin huomannut (huomasin tämän parkkihallissa).
Ilmeisesti vaihto menee ihan oikein jos nyt tuosta mitään ymmärrän, eli normaali kaupunkiajossa aika pitkälti 5-8 (1-4) vaihteet käytössä ja maantiellä yli 80km/h nopeuksissa pysyy 12 päällä paitsi jos kiihdyttää, jolloin menee 8->11->12.
Katalysaattorista en osaa sanoa, sitä olen miettinyt koska olen aikaisemmin kuullut että tuollainen metallinen kilinä voisi sellaista aiheuttaa. Käyn huomenna tilaamassa ajan huoltoon, jospa selviäisi vika.
Auto on ollut minulla pari kuukautta, joten ei ole tietoa aikaisemmista huolloista paitsi että leimat ovat kirjaan ilmestyneet ajallaan.
Tänään äänimaailmaan ilmestyi lievä nakutus jota en ole aikaisemmin huomannut (huomasin tämän parkkihallissa).
ex. Saab 9-5 Aero wagon -01 (Biopower st1). Jäsen #5181
Re: Uutta murhetta..
Ilmamassamittari vaihdettu ja homma ok!



ex. Saab 9-5 Aero wagon -01 (Biopower st1). Jäsen #5181
Re: Uutta murhetta..
Ja kuten toisella foorumilla asiaa debugattiin niin se perinteinen indikaatio rikkinäisestä massamittarista oli taas, eli ahtopaine ja ilmamassa eivät vastanneet toisiaan suuremmalla kuormituksella. Pienillä kuormilla virhe ei ole merkittävä monestikaan joten vikakoodeja ei synny.
Esim. B235 moottorissa 0,9 bar ahtopaine ja 900mg/C ilmamassa eivät täsmää (joko massan pitäisi olla 1050-1100 haarukassa vähintään tai ahtopaineen luokkaa 0,6 bar jotta täsmäisi).
Esim. B235 moottorissa 0,9 bar ahtopaine ja 900mg/C ilmamassa eivät täsmää (joko massan pitäisi olla 1050-1100 haarukassa vähintään tai ahtopaineen luokkaa 0,6 bar jotta täsmäisi).
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Uutta murhetta..
Eli nyt on siis tosiaan auto taas korjaamolla, jäähdytin lauennut ja laatikon ja jäähdyttimen "joku" putki läpiruostunut ja ruikki vaihteistoöljyt pihalle.
Osaako joku sanoa mistä kannattaisi etsiä uutta jäähdytintä, vai onko korjaamon tarjoama 300e jäähdytin normihintainen? 100e ottavat uudesta putkesta.
Osaako joku sanoa mistä kannattaisi etsiä uutta jäähdytintä, vai onko korjaamon tarjoama 300e jäähdytin normihintainen? 100e ottavat uudesta putkesta.
ex. Saab 9-5 Aero wagon -01 (Biopower st1). Jäsen #5181
Re: Uutta murhetta..
Jos kaikki releet ovat uusia niin sit on suhtkoht sopiva hinta, onko asennus samassa?
Täältä löytyy bildelsbasenilta käytettyjä jäähdyttimiä viidestä kympistä sataan seitsemään kymppiin.
Täältä löytyy bildelsbasenilta käytettyjä jäähdyttimiä viidestä kympistä sataan seitsemään kymppiin.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 164
- Liittynyt: Pe Maalis 31, 2006 21:01
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Uutta murhetta..
Mitähän ilmassamittari maksaa ja mistä kannattaa hankkia? Omalta osalta ajattelin vaihtaa sen hyvissä ajoin, sillä on BSR:n stage1 käytössä ja paljon on ollut juttuja mäntä halkeamista....
Miksu,
Saab 9-5 2.3 t Vector Griffin Wagon -10
Saab 9-5 2.3 t Vector Wagon -03
Saab 9-3 2.0 t Aero -01
Saab 9-5 2.3 t Vector Griffin Wagon -10
Saab 9-5 2.3 t Vector Wagon -03
Saab 9-3 2.0 t Aero -01
Re: Uutta murhetta..
Kannattaako tuota toimivaa immua vaihtaa varoiksi. Ootkos ajatellu vaihtaa toimivampaan softaan(plussana sais SID infonkin).laakkonen13 kirjoitti:BSR:n stage1 käytössä ja paljon on ollut juttuja mäntä halkeamista....

Saab 9-3 SC Aero BioPower A5 MY09 JC Performance
Saab 9-3 SS Linear M6 MY08
Saab 9-3 SS Linear M6 MY08
Re: Uutta murhetta..
Itse ostin eBaystä, maksoi 50e postikuluineen ja hyvin toimii. Niitä löytyy sieltä useampikin, etsii vaan alkuperäisellä tuotekoodilla.laakkonen13 kirjoitti:Mitähän ilmassamittari maksaa ja mistä kannattaa hankkia? Omalta osalta ajattelin vaihtaa sen hyvissä ajoin, sillä on BSR:n stage1 käytössä ja paljon on ollut juttuja mäntä halkeamista....
ex. Saab 9-5 Aero wagon -01 (Biopower st1). Jäsen #5181
Re: Uutta murhetta..
On tämä hauskaa puuhastelua, no harrasteautoksihan tuota voi jo alkaa kutsua 
Nyt ilmeni että laatikko on vajonnut, ja joutuu vaihtamaan tukikumit tjms miksi niitä nyt ikinä kutsutaankaan. Samalla menee pari moottorin vastaavaa, ihanaa.
Äsken kun piti kaupassa käydä niin eipä lähtenyt käyntiin, akku täysin tyhjä.
Uusi akku, ostin kuukausi sitten, joten ehkäpä laturi sökö, ostetaan uusi, rahaa se vaan on.....................................sadfg

Nyt ilmeni että laatikko on vajonnut, ja joutuu vaihtamaan tukikumit tjms miksi niitä nyt ikinä kutsutaankaan. Samalla menee pari moottorin vastaavaa, ihanaa.
Äsken kun piti kaupassa käydä niin eipä lähtenyt käyntiin, akku täysin tyhjä.
Uusi akku, ostin kuukausi sitten, joten ehkäpä laturi sökö, ostetaan uusi, rahaa se vaan on.....................................sadfg
ex. Saab 9-5 Aero wagon -01 (Biopower st1). Jäsen #5181
Re: Uutta murhetta..
Päivitystä..
Akun latauksen jälkeen käynnistynyt ok, tilasin kuitenkin laturin kaiken varalta.
Aamulla lämmitys sekoili, ei tuupannut lämmintä ulos vaikka mitä paineli.
Ajoin ilmastoinnin kalibroinnin, ei vilakoodeja. Puolen tunnin ajon jälkeen puski lämmintä, henkimaailman juttuja kai.
Keskikulutus noussut etanolilla viime päivinä 15 -> 23 litraa satasella.
Osaisko joku neuvoa että mitä arvoja sid infosta seurailen? Lambda arvot poukkoilee ties missä ja amul pyörii 300 - 700 välillä.. Happianturi/t kai seuraavaksi hankintalistalla?
Akun latauksen jälkeen käynnistynyt ok, tilasin kuitenkin laturin kaiken varalta.
Aamulla lämmitys sekoili, ei tuupannut lämmintä ulos vaikka mitä paineli.
Ajoin ilmastoinnin kalibroinnin, ei vilakoodeja. Puolen tunnin ajon jälkeen puski lämmintä, henkimaailman juttuja kai.
Keskikulutus noussut etanolilla viime päivinä 15 -> 23 litraa satasella.
Osaisko joku neuvoa että mitä arvoja sid infosta seurailen? Lambda arvot poukkoilee ties missä ja amul pyörii 300 - 700 välillä.. Happianturi/t kai seuraavaksi hankintalistalla?
ex. Saab 9-5 Aero wagon -01 (Biopower st1). Jäsen #5181