V6 koneen venttiilinjouset ja kiertokankien laakerit

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
ylepola
"Tuplakaasari"
Viestit: 69
Liittynyt: Su Elo 14, 2011 08:36
Paikkakunta: Kangasala

V6 koneen venttiilinjouset ja kiertokankien laakerit

Viesti Kirjoittaja ylepola »

Nyt olisi konemiehille kolme kiperää kysymystä. Olen tuon "taipaleelle jääneen 9-5:n" koneen kokoomisvaiheessa mutta vastaan on tullut tähän mennessä asioita, joihon tarvitsisin mielipiteitä foorumin asiantuntijoilta. Täältä pesee...
1. Nuo turbonpuolen pakoventtiilien kaksoisjouset katso kuva http://ylepola.kuvat.fi/kuvat/Saab+9-5+ ... npuoli.jpg eikö noiden jousien pitäisi olla samanpituiset? Mistähän tuollaiset uudet sisäjouset voisi saada kun ainakin Tampereen Metroautolle kysymys vaikutti olevan liian haasteellinen...
2. Sain varaosatoimittajaltani uudet kiertokankien laakerit. Niissä lukee Opel 3.0 (niinkuin monissa muissakin osissa) ja ne istuvat mainiosti (kuva: http://ylepola.kuvat.fi/kuvat/Saab+9-5+ ... ovitus.jpg) mutta niistä puuttuu reijät! Vertaa http://ylepola.kuvat.fi/kuvat/Saab+9-5+ ... rit+UV.jpg On päivänselvää että nuo reijät pitää laakereissa olla, sillä kiertokangessa on kanava jonka välityksellä voidellaan männäntappi. Mutta. Onko tuo valmistusvirhe vai Opelin vakio? Mitenkähän männäntapit on voideltu Opelissa? Teenkö reklamaation vai pistänkö laakerit pylväsporakoneeseen ja poraan puuttuvat reijät?
3. Moottorissa on kokoomisvaiheessa käytetty monin paikoin tiivistysainetta tyyppiä "silikonitatina". Mitähän se mahtaa olla? Esim. öljypohjan metallitiivisteessä ja vaikkapa takimmaisen runkolaakerikannen vauhtipyörän puolella oli yksinomaan ko. tatinaa... Mitähän laatua noissa paikoissa oikein pitäisi käyttää...?
Saab 9-5 3.0t V6. 45000 km konerempan jälkeen... Kerrassaan mukava peli!
Opel Vectra 2.2 DI toinen GM:n tuote toimii hyvin, mutta se turbon puute...
Cadillac SRX 3.6 kolmas GM:n tuote. Tässä ei turbon puute haittaa paljoa :)
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Re: V6 koneen venttiilinjouset ja kiertokankien laakerit

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Viimeiseen kysymykseen koitan vastata, paras tiivistysaine on anaerobisesti kuivuva tiivisteliima, esim Locktiten 510 tai vaikka Saabin oma tiivisteliima. Se ei kuivu koneen sisälle(öljytilaan) joutuessaan ja tuki öljykanavia tms. Tiivistepinnat kyllä liimaantuu mainiosti.

Ja pikainen vilkaisu EPC:n maailmaan:

Article : Venttiilijousi
PartNo : 4500906
Usage : NLS-USE 90448050
Pako: sylintereille 1,3,5
Imu: sylintereille 1,3,5 ja 2,4,6
Ch. Y3040001--
Order Quantity : 1

Article : Venttiilijousi
PartNo : 9188434
Usage : NLS-USE 90490592
Pako: sylintereille 2,4,6
Ch. Y3040001--
Order Quantity : 1

Olisiko jousen tyyppi vaihtunut jossain vaiheessa? Et välttämättä saa pikkujousta ostettua erikseen, ainakaan Saabilta.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: V6 koneen venttiilinjouset ja kiertokankien laakerit

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

1. Ei jousien vapaa pituus tarvitse olla sama, eli ei niissä sisäjousissa välttämättä mitään vikaa ole.

2. Opelin 3.0 moottori on monelta osin hieman erilainen joten tuskin se valmistusvirhe on vaan laakerit eivät vaan ole samanlaiset. Jos laakerit on muuten täysin samanlaiset niin eiköhän se reikien porauksella sitten ole hyvä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
ylepola
"Tuplakaasari"
Viestit: 69
Liittynyt: Su Elo 14, 2011 08:36
Paikkakunta: Kangasala

Re: V6 koneen venttiilinjouset ja kiertokankien laakerit

Viesti Kirjoittaja ylepola »

Kiitos molemmille herroille vastauksista. Pari kommenttia: "anaerobisesti kuivuva tiivisteliima, esim Locktiten 510" kuulostaa erittäin järkevältä, hommaan sitä. Mutta mikä ihme on "ECP" josta kaivoit noita tietoja? Mistä sellaisen saisi käsiinsä?

Nythän tuon tuplajousen tarkoitus on selvästi jäykistää ko. installaatio ja tuosta valokuvasta puuttuu ikävä kyllä sormituntuma: Nuo sisäjouset eivät kelpaisi jäykistämään enää mitään kuulakärkikynää kummempaa... Onkohan Saab vaihtanut myöhemmissä versioissa tuon jousen tavalliseen yksinkertaiseen jouseen joka on yksin selvästi jäykempi...?

Mr. jcarlsonille kiitos kohdan 2 uskonvahvistuksesta; noin minäkin sen ajattelin olevan. Mielenkiintoisena yksityiskohtana kerrottakoon, että ainakin Mitutoyon tavallisella digitönärillä mitattuna noista alkuperäisistä liuskoista on lähtenyt vain 1-2 satkua pois. Minusta se on aika hyvin 250tkm ajetulla autolla, jolla öljynvaihtovälit ovat selvästi välillä venyneet luvattomankin pitkiksi. Tönärin tarkkuudesta en ryhdy kinaamaan, mutta luulisin sen kuitenkin antavan oikean mittaeron verrattaessa paksuutta suhteessa uuteen liuskaan.
Saab 9-5 3.0t V6. 45000 km konerempan jälkeen... Kerrassaan mukava peli!
Opel Vectra 2.2 DI toinen GM:n tuote toimii hyvin, mutta se turbon puute...
Cadillac SRX 3.6 kolmas GM:n tuote. Tässä ei turbon puute haittaa paljoa :)
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Re: V6 koneen venttiilinjouset ja kiertokankien laakerit

Viesti Kirjoittaja G-mies »

EPC on Saabin Electronic Parts Catalogue, eli varaosakataloogi, sisältäen lähes jokaisen nippelin, mitä autosta löytyy. Löytyy varmaan netistä hakemalla, laita vaikka googleen hakusanoiksi Saab ja EPC, niin pitäisi löytyä tietoa ja ohjelmakin ladattavaksi.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
baasenar
"Hölösuu"
Viestit: 2180
Liittynyt: Ma Loka 24, 2005 11:16
Paikkakunta: Kittee

Re: V6 koneen venttiilinjouset ja kiertokankien laakerit

Viesti Kirjoittaja baasenar »

ylepola kirjoitti:On päivänselvää että nuo reijät pitää laakereissa olla, sillä kiertokangessa on kanava jonka välityksellä voidellaan männäntappi. Mutta. Onko tuo valmistusvirhe vai Opelin vakio? Mitenkähän männäntapit on voideltu Opelissa? Teenkö reklamaation vai pistänkö laakerit pylväsporakoneeseen ja poraan puuttuvat reijät?
Itse kyllä vaihtaisin nuo laakerit sellaisiin, jossa on valmiiksi nuo reiät... ettei vaan tule "sanomista".
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
ylepola
"Tuplakaasari"
Viestit: 69
Liittynyt: Su Elo 14, 2011 08:36
Paikkakunta: Kangasala

Re: V6 koneen venttiilinjouset ja kiertokankien laakerit

Viesti Kirjoittaja ylepola »

Nytpä jo jonkinlaisella kokemuksella Saabin eli GM:n V6 moottorin varaosien saatavuudesta uskallan sanoa: Se on aika huonoa. Lähes kaikissa tulleissa osissa lukee päällä Opel 3.0 (tai Opel 2.0 kuten männänrenkaissa). Öljypohjantiiviste oli vääränlainen jne. Kaikki on kuitenkin tuota viimeksi mainittua lukuunottamatta sopinut, koskapa lohkossakin lukee tuo maaginen GM. Taitaa olla juuri niin, että varaosien kohdalla tulee aina Opelin vastaava perussetti ja jos siihen kuuluu reijättömät laakerit niin sitten kuuluu... Onneksi on hyvä jigi millä jalostaa!

Onkohan tämä ongelma muillakin edessä jos Saab tekee sen moneen kertaan uhatun konkurssin...? Ja mikähän olisi sellainen kori-moottori -yhdistelmä, johon sen jälkeen takuuvarmasti saa osia ja mihin taas ei? En nimittäin soisi tällaisia osien hankintavaikeuksia kenellekään. Hommasta ei olisi tullut yhtikäs mitään, jos tuo tallissani levällään oleva kone olisi todellisesta ajoautosta. Nyt kysymyksessä on harrastaminen ja osien hankintaa ja moottorin kokoamista voin kyllä harrastaa tarvittaessa vaikka koko talven!
Saab 9-5 3.0t V6. 45000 km konerempan jälkeen... Kerrassaan mukava peli!
Opel Vectra 2.2 DI toinen GM:n tuote toimii hyvin, mutta se turbon puute...
Cadillac SRX 3.6 kolmas GM:n tuote. Tässä ei turbon puute haittaa paljoa :)
Vastaa Viestiin