9-3 ss 1.8t MISSÄ bassot ????
SS 6X9 kaitsarit.
Omani 6X9 kaiuttimet erillisine jakosuotimineen maksoi muistaakseni
yli.200eur. Kaiuttimet sopi alkuperäisiin paikkoihin hyvin jopa reijät
oli kohdallaan. Mielestäni hyvät 6X9kaiuttimet erillisillä jakosuotimilla
ei ole ollenkaan huonot,tosin 6X9 kaiuttimiakin on tosi heikkoja.
Kaiuttimen tajuusarvot on 30Hz-20kHz elikkä aivan riittävät autokäyttöön.
Vahvistin ja kaiuttimet ovat DLS:n valmistamia.
mikkoma
yli.200eur. Kaiuttimet sopi alkuperäisiin paikkoihin hyvin jopa reijät
oli kohdallaan. Mielestäni hyvät 6X9kaiuttimet erillisillä jakosuotimilla
ei ole ollenkaan huonot,tosin 6X9 kaiuttimiakin on tosi heikkoja.
Kaiuttimen tajuusarvot on 30Hz-20kHz elikkä aivan riittävät autokäyttöön.
Vahvistin ja kaiuttimet ovat DLS:n valmistamia.
mikkoma
omasta mielestäni parhaat 6x9 on spl dynamicsin tuli muutamaa merkkii kokeiltuu, mut mikään ei olu niin hyvä. En kyl testannu tommosi focakei ja noit kalliimpii, mut aika hyvii testailin.
Saab 9000 CS 2.3 vm.92
http://www.garaget.org/?car=21212
http://www.garaget.org/?car=21212
Kirjoitin aiemmin jutun siitä kun suoritin stereopäivityksen SS2 tasolle, eli 150w/7kajaria. Päivitysasennuksen jälkeen valitin siitä kun etuovi kajarit eivät soineet puhtaasti,vaan niistä kuulu outo klonksutus puhtaan basson sijaan.
Olen käyttänyt auton kyseisen päivityksen tehneessä Saab huollossa ja pyytänyt etsimään syyn klonksutukseen, eivät ole löytäneet mitään vikaa.
Lopen kyllästyneenä surkiaan ääneen päätin itse tutkia, joten irrotin oviverhoilun ja aloin tutkimaan, suuresti hämmästyneenä huomasin että kaijuttimen ja ritilän välissä oli oviverhoilu joka peitti koko reijän ja siten esti kaijuttimen tuottaman paineen/äänen pääsemästä auton sisätiloihin
otin mattoveitsen ja viilsin oviverhoilun ritiläaukon reunoja pitkin pois molemmista ovista ja asensin kaikki takaisin paikolleen.
Sitten jännittyneenä kuuntelemaan, KLONKSUTUS oli poistunut kokonaan ja bassot soi todella mahtavasti verrattaessa operaatiota edeltävään tilanteeseen
Olen käyttänyt auton kyseisen päivityksen tehneessä Saab huollossa ja pyytänyt etsimään syyn klonksutukseen, eivät ole löytäneet mitään vikaa.
Lopen kyllästyneenä surkiaan ääneen päätin itse tutkia, joten irrotin oviverhoilun ja aloin tutkimaan, suuresti hämmästyneenä huomasin että kaijuttimen ja ritilän välissä oli oviverhoilu joka peitti koko reijän ja siten esti kaijuttimen tuottaman paineen/äänen pääsemästä auton sisätiloihin
otin mattoveitsen ja viilsin oviverhoilun ritiläaukon reunoja pitkin pois molemmista ovista ja asensin kaikki takaisin paikolleen.
Sitten jännittyneenä kuuntelemaan, KLONKSUTUS oli poistunut kokonaan ja bassot soi todella mahtavasti verrattaessa operaatiota edeltävään tilanteeseen
Voi Saabanan !!
9-3 SS 1,8t 04. + BSR Steg 1 (myyty).
9-3 SS 1,8t 04. + BSR Steg 1 (myyty).
Voi pyhä jysäys nuita asentajien ammattilaisia. Ihmekkös oli, kun ei ääntä tullut. Hyvä, että ratkaisu oli nuinkin helppo. Pitäis jossain vaiheessa yrittää kääntää isän pää tuota päivitystä varten. On niin kuppaset saundit hienossa autossa, omassa og:ssa paljon paremmat ja lisää suunnitteilla.
Matti
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Mun autossa on tehdasasenteisena tuo 150 Watin audiojärjestelmä. Toivottavasti ovat muistaneet ottaa nuo verhoilut pois. Ovikaiuttimet resonoivat melko voimakkaasti, vasemmasta kaiuttimesta tulee vielä aika ajoin metallista sirinää, joka on todella epämiellyttävää No toivottavasti saavat fiksattua sen takuukorjauksessa.
Seuraavaksi täytyis sitten vissiin lähteä ostamaan niitä 6x9" takakaiuttimia
Edelleen pidän sitä epämiellyttävänä, että Loudness -toiminto ei ole Saab Audiossa (kuten myöskään Infotainmentissä ja Infotainment Plussassa) manuaalisesti säädettävissä
Seuraavaksi täytyis sitten vissiin lähteä ostamaan niitä 6x9" takakaiuttimia
Edelleen pidän sitä epämiellyttävänä, että Loudness -toiminto ei ole Saab Audiossa (kuten myöskään Infotainmentissä ja Infotainment Plussassa) manuaalisesti säädettävissä
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
SS1 parannusta jatkuu
Projekti on jatkunut....
Takakonttiin hattuhyllyn alapuolelle kiinnitettiin vahvistin. Virtapiuha tuotiin akulta suoraan,koska yllättäen ES2 sarjassa vakiona mukana
tuleva paksu virtapiuha takakonttiin ei tule mukana ES1 sarjassa.
Virtapiuha saatiin ohjaamoon purkamalla hanskalokero pois ja poraamaamalla reikä konehuoneeseen. Kyseistä toimenpidettä varten oli pellissä jopa kuvio mihin reiän voi porata. Sisähaara lämmittimelle tuotiin samalla samaa kautta. Virtapiuha kulki hienosti kynnyslistan alla takakonttiin.
Edes etupenkkiä ei tarvinnut irroittaa,muutamia muoveja vaan poisteltiin.
Takapenkin joutuu ottamaan pois,mutta se käy helposti.
RCA-piuhat (3 kpl:tta ,eteen, taakse ja subbari) tuotiin keskikonsolissa vaihteiston kylessä taakse ja vasenta laitaa tuotiin kaiutin johdot.
Keskikonsoliin saatiin siis mankan aukko ilmakanavien ja automaattisen ilmastoinnin paneelin väliin. Dremelillä joutui ajelemaan muovia jonkun verran kojelaudan sisältä ,mutta se kävi yllättävän helposti.20mm pleksistä väännettiin DIN aukolle teline ja 3mm pleksi sovitettiin etulevyksi ja maalattiin mankan kehyksen väriseksi. Samalla vähän hopeoitiin vaidekepin alla olevaa muovijutskaa ja hanskalokeron AIRbag listaa (Saatiin vähän ilmettä pelkistettyyn tauluun).
Mankaksi valittiin Pioneerin 6600 ,jossa on 6.5" avautuva näyttö. Mankka sijoitettiin siten että näyttö aukeaa vanhan radio paneelin päälle.
Kaiuttimiksi eteen kojetauluun tuli 3,5" keskiäänet ja diskantit niille varatuille paikoille. Oviin tuli 6,5" Midbassot ja hattuhyllyllä on täytekaiuttimina 6* 9. Nuo ovikaiuttimien piuhat ovat ES1 sarjassa ovissa valmiina ,ne löytyvät peilin säätönupin alle piilotettuina. Toinen pää tulee kuskin penkin alle ,josta niitä on helppo jatkaa eteenpäin.
Vanha radio jäi siis semmoisenaan paikoilleen, ainoastaan siihen liittyvä piiloboksi jouduttiin pudottamaan ES1 sarjassa olevan CD-soittimen paikalle. Tämä boxihan jäi ilmastointi paneelin taakse ,kuten alunperinkin. Kaiuttimia on vanhassa radiossa nyt vain yksi,ja se on keskikaiuttimen paikalle sijoitettu yksi vanhoista 3.5" elementeistä.
Tämä sen takia että jostain pitää saada vilkun ja peruutustutkan äänet.
Tänään on sitten suuri päivä, illalla kytketään piuhat mankkaan ja päästään testaamaan miten soundi pelaa. Subbari on vielä erillisessä kotelossa ,mutta se on tarkoitus rakentaa omaan koteloon oikelle puolelle takakonttiin. Siinähän on semmoinen syvennys johon 10" elementti istuu mukavasti.
Kuvia on otettu koko projektin ajan ,joten niitä tullaan laittamaan vielä nettiin. Toivottavasti soundi on tänään mahtava,sillä panostukset on olleet kohtalaiset....
Vastaan myös mielelläni kaikkiin kysymyksiin, saabbien paska soundi on meidän kaikkien yhteinen päänsärky....
Takakonttiin hattuhyllyn alapuolelle kiinnitettiin vahvistin. Virtapiuha tuotiin akulta suoraan,koska yllättäen ES2 sarjassa vakiona mukana
tuleva paksu virtapiuha takakonttiin ei tule mukana ES1 sarjassa.
Virtapiuha saatiin ohjaamoon purkamalla hanskalokero pois ja poraamaamalla reikä konehuoneeseen. Kyseistä toimenpidettä varten oli pellissä jopa kuvio mihin reiän voi porata. Sisähaara lämmittimelle tuotiin samalla samaa kautta. Virtapiuha kulki hienosti kynnyslistan alla takakonttiin.
Edes etupenkkiä ei tarvinnut irroittaa,muutamia muoveja vaan poisteltiin.
Takapenkin joutuu ottamaan pois,mutta se käy helposti.
RCA-piuhat (3 kpl:tta ,eteen, taakse ja subbari) tuotiin keskikonsolissa vaihteiston kylessä taakse ja vasenta laitaa tuotiin kaiutin johdot.
Keskikonsoliin saatiin siis mankan aukko ilmakanavien ja automaattisen ilmastoinnin paneelin väliin. Dremelillä joutui ajelemaan muovia jonkun verran kojelaudan sisältä ,mutta se kävi yllättävän helposti.20mm pleksistä väännettiin DIN aukolle teline ja 3mm pleksi sovitettiin etulevyksi ja maalattiin mankan kehyksen väriseksi. Samalla vähän hopeoitiin vaidekepin alla olevaa muovijutskaa ja hanskalokeron AIRbag listaa (Saatiin vähän ilmettä pelkistettyyn tauluun).
Mankaksi valittiin Pioneerin 6600 ,jossa on 6.5" avautuva näyttö. Mankka sijoitettiin siten että näyttö aukeaa vanhan radio paneelin päälle.
Kaiuttimiksi eteen kojetauluun tuli 3,5" keskiäänet ja diskantit niille varatuille paikoille. Oviin tuli 6,5" Midbassot ja hattuhyllyllä on täytekaiuttimina 6* 9. Nuo ovikaiuttimien piuhat ovat ES1 sarjassa ovissa valmiina ,ne löytyvät peilin säätönupin alle piilotettuina. Toinen pää tulee kuskin penkin alle ,josta niitä on helppo jatkaa eteenpäin.
Vanha radio jäi siis semmoisenaan paikoilleen, ainoastaan siihen liittyvä piiloboksi jouduttiin pudottamaan ES1 sarjassa olevan CD-soittimen paikalle. Tämä boxihan jäi ilmastointi paneelin taakse ,kuten alunperinkin. Kaiuttimia on vanhassa radiossa nyt vain yksi,ja se on keskikaiuttimen paikalle sijoitettu yksi vanhoista 3.5" elementeistä.
Tämä sen takia että jostain pitää saada vilkun ja peruutustutkan äänet.
Tänään on sitten suuri päivä, illalla kytketään piuhat mankkaan ja päästään testaamaan miten soundi pelaa. Subbari on vielä erillisessä kotelossa ,mutta se on tarkoitus rakentaa omaan koteloon oikelle puolelle takakonttiin. Siinähän on semmoinen syvennys johon 10" elementti istuu mukavasti.
Kuvia on otettu koko projektin ajan ,joten niitä tullaan laittamaan vielä nettiin. Toivottavasti soundi on tänään mahtava,sillä panostukset on olleet kohtalaiset....
Vastaan myös mielelläni kaikkiin kysymyksiin, saabbien paska soundi on meidän kaikkien yhteinen päänsärky....
Saab 9-3 Sport Seden 2003
KEVENNYS*
Jos näiden asennusten jälkeen ei lähde bassoa sport sedanista niin peli on menetetty..
Jos näiden asennusten jälkeen ei lähde bassoa sport sedanista niin peli on menetetty..
Saab 900T Airflow
Lexus GS 300
Lexus GS 300
Onko kukaan vaihtanut ES-1 (70W) zydeemiin pelkkää kunnollista erillissarjaa etuoviin? Miten bassot?...alkuperäisessähän niitä ei ole olemassa!
Asennuksesta tuntuvat ammattiliikkeet verottavan 100-150 euroa vähän riippuen mm. siitä, onko piuhat vedetty jo valmiiksi oviin. Joku puhui piuhojen sijoittelusta peilin säätönupin alle piiloon. Onko näin myös kyseisessä neekerimallissa?
Nimim. "Asennusaika tilattu jo!"
Asennuksesta tuntuvat ammattiliikkeet verottavan 100-150 euroa vähän riippuen mm. siitä, onko piuhat vedetty jo valmiiksi oviin. Joku puhui piuhojen sijoittelusta peilin säätönupin alle piiloon. Onko näin myös kyseisessä neekerimallissa?
Nimim. "Asennusaika tilattu jo!"
Kyllä etuovi kajareitten piuhat on säätönupin alla piilossa, mutta piuhojen toinen pää ei ole kytketty soittimeen vaan ne menevät kuskin penkin alle missä ne kytketään Saabin alkuperäiseen vahvistimeen, eli 150w järjestelmässä tämä kyseinen vahvistin on, mutta ei 70w järjestelmässäopardi kirjoitti:Onko kukaan vaihtanut ES-1 (70W) zydeemiin pelkkää kunnollista erillissarjaa etuoviin? Miten bassot?...alkuperäisessähän niitä ei ole olemassa!
Asennuksesta tuntuvat ammattiliikkeet verottavan 100-150 euroa vähän riippuen mm. siitä, onko piuhat vedetty jo valmiiksi oviin. Joku puhui piuhojen sijoittelusta peilin säätönupin alle piiloon. Onko näin myös kyseisessä neekerimallissa?
Nimim. "Asennusaika tilattu jo!"
Voi Saabanan !!
9-3 SS 1,8t 04. + BSR Steg 1 (myyty).
9-3 SS 1,8t 04. + BSR Steg 1 (myyty).
Surkeuksien surkeus! Eipä parantunut juurikaan soundi erillissarjalla; bassot puuttuu edelleen lähes kokonaan. Tuntuu, että meni 350€ kankkulan kaivoon... no okei... sen verranhan putoilee jo päivän aikana taskuista
Edellisissä autoissani (kurkkupurkkiCorolla -02 ja kumilankaXsara -00) oli tehtaan vakiosoittimet ja skobet aivan eri planeetalta. Tästä tulee näköjään loputon suo...sama tehojen kanssa...
"BSR Stage 1"
Edellisissä autoissani (kurkkupurkkiCorolla -02 ja kumilankaXsara -00) oli tehtaan vakiosoittimet ja skobet aivan eri planeetalta. Tästä tulee näköjään loputon suo...sama tehojen kanssa...
"BSR Stage 1"
Mikä laitteistovalmistaja muuten tekee nuo Saabin SSx -stereot ? ... olisi ihan mukavaa "nice to know" -tietoa... Saabilla itsellään tuskin on äänentoistovalmistusta omasta takaa Trolhättanissa
Ties vaikka jostain löytyisi tietoa tuosta mainitusta Loudness -toiminnasta: "päälle/pois"
Ties vaikka jostain löytyisi tietoa tuosta mainitusta Loudness -toiminnasta: "päälle/pois"
Ex-Saab 93 ss 2.0t Vector -03 BSR
Ruotsin Saab turboklubissa esiintyy harvakseen yks Trollhättanissa työskentelevä insinööri joka on ollut mukana stereolaitteiston kehittelyssä. Hänellä on/oli oma kotisivukin jossa hän kertoi SS:än stereolaitteistosta ja oli sielä jotain kytkentäpiirustuksiakin, en muista hänen kotisivujen osoitetta, mutta jos saan sen esille niin laitan sen tänne. Hänen käyttäjänimi on muuten Jari, kovin Suomalaiselta kuullostaaTKL kirjoitti:Mikä laitteistovalmistaja muuten tekee nuo Saabin SSx -stereot ? ... olisi ihan mukavaa "nice to know" -tietoa... Saabilla itsellään tuskin on äänentoistovalmistusta omasta takaa Trolhättanissa
Ties vaikka jostain löytyisi tietoa tuosta mainitusta Loudness -toiminnasta: "päälle/pois"
Voi Saabanan !!
9-3 SS 1,8t 04. + BSR Steg 1 (myyty).
9-3 SS 1,8t 04. + BSR Steg 1 (myyty).
Jopas jotakin, enpä olisi uskonut ja vieläpä finskpojkenSaabanan kirjoitti: Ruotsin Saab turboklubissa esiintyy harvakseen yks Trollhättanissa työskentelevä insinööri joka on ollut mukana stereolaitteiston kehittelyssä. Hänellä on/oli oma kotisivukin jossa hän kertoi SS:än stereolaitteistosta ja oli sielä jotain kytkentäpiirustuksiakin, en muista hänen kotisivujen osoitetta, mutta jos saan sen esille niin laitan sen tänne. Hänen käyttäjänimi on muuten Jari, kovin Suomalaiselta kuullostaa
Ex-Saab 93 ss 2.0t Vector -03 BSR
Samainen Jari kirjoittelee myös SaabCentralissa ja aiheena stereot + mainittu, että työskentelee/työskenteli aikanaan Saabilla. Todella ammattitietoinen em. aihepiiristä.Saabanan kirjoitti:Ruotsin Saab turboklubissa esiintyy harvakseen yks Trollhättanissa työskentelevä insinööri joka on ollut mukana stereolaitteiston kehittelyssä. Hänellä on/oli oma kotisivukin jossa hän kertoi SS:än stereolaitteistosta ja oli sielä jotain kytkentäpiirustuksiakin, en muista hänen kotisivujen osoitetta, mutta jos saan sen esille niin laitan sen tänne. Hänen käyttäjänimi on muuten Jari, kovin Suomalaiselta kuullostaaTKL kirjoitti:Mikä laitteistovalmistaja muuten tekee nuo Saabin SSx -stereot ? ... olisi ihan mukavaa "nice to know" -tietoa... Saabilla itsellään tuskin on äänentoistovalmistusta omasta takaa Trolhättanissa
Ties vaikka jostain löytyisi tietoa tuosta mainitusta Loudness -toiminnasta: "päälle/pois"
SSAero
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
No se olis kyllä tosi asiaa, jos pystyisit onkimaan tuon hemmon kotisivun esille ja laittamaan osoitteen tänne palstalle.Saabanan kirjoitti:Ruotsin Saab turboklubissa esiintyy harvakseen yks Trollhättanissa työskentelevä insinööri joka on ollut mukana stereolaitteiston kehittelyssä. Hänellä on/oli oma kotisivukin jossa hän kertoi SS:än stereolaitteistosta ja oli sielä jotain kytkentäpiirustuksiakin, en muista hänen kotisivujen osoitetta, mutta jos saan sen esille niin laitan sen tänne. Hänen käyttäjänimi on muuten Jari, kovin Suomalaiselta kuullostaa
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007