9-5 Eberin sulakkeen paikka?
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 97
- Liittynyt: Ti Syys 07, 2010 21:00
- Paikkakunta: Nurmijärvi Pohjoinen
9-5 Eberin sulakkeen paikka?
Tervehdys!
Yritin etsiä eberi-keskusteluista turhaan Eberin sulakkeen paikkaa. Autoon on asennettu jo uutena Eberi vasempaan etukulmaan sumuvalon taakse ja siellä se on säilynyt suojattuna lähes kuraantumattomana ts. ulkoisesti kunnossa.
Laite on toiminut pari kk sitten Tampereen Metroautossa huollossa mutta nyt ei tapahdu mitään. SID ilmoittaa heaterille kyllä käyttöaikaa 60 min alaspäin ja laskee, mutta itse lämmitin on hiljaa. Ei pyöri mikään pumppu, ei naksahda mikään rele...
Sulake pitäisi ensin katsoa, mutta kun mokoma ei löydy. Rele löytyy kyllä konehuoneesta (4-nap yleismikrokoteloinen rele merkityltä paikaltaan) ja sen vaihtaminen ei auta.
Pari iltaa käynyt läpi molempia sulakerasioita ja yrittänyt seurata lämmittimeltä lähtevää kaapelinippua, mutta lisälämmittimen sulaketta ei vaan löydy? kaapelinippu menee sinne akun vierestä konehuoneen sulakerasian alle ja siihen loppuu kontaktini?
APUA?
Yritin etsiä eberi-keskusteluista turhaan Eberin sulakkeen paikkaa. Autoon on asennettu jo uutena Eberi vasempaan etukulmaan sumuvalon taakse ja siellä se on säilynyt suojattuna lähes kuraantumattomana ts. ulkoisesti kunnossa.
Laite on toiminut pari kk sitten Tampereen Metroautossa huollossa mutta nyt ei tapahdu mitään. SID ilmoittaa heaterille kyllä käyttöaikaa 60 min alaspäin ja laskee, mutta itse lämmitin on hiljaa. Ei pyöri mikään pumppu, ei naksahda mikään rele...
Sulake pitäisi ensin katsoa, mutta kun mokoma ei löydy. Rele löytyy kyllä konehuoneesta (4-nap yleismikrokoteloinen rele merkityltä paikaltaan) ja sen vaihtaminen ei auta.
Pari iltaa käynyt läpi molempia sulakerasioita ja yrittänyt seurata lämmittimeltä lähtevää kaapelinippua, mutta lisälämmittimen sulaketta ei vaan löydy? kaapelinippu menee sinne akun vierestä konehuoneen sulakerasian alle ja siihen loppuu kontaktini?
APUA?
Saab 96 V4 Ryhmä 2:n ex-kuljettaja
Snabb, Snabbare, Saab
Snabb, Snabbare, Saab
Re: 9-5 Eberin sulakkeen paikka?
Mulla se on konehuoneen sulakeboksissa. Kuvassa ympyröity.


-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 97
- Liittynyt: Ti Syys 07, 2010 21:00
- Paikkakunta: Nurmijärvi Pohjoinen
Re: 9-5 Eberin sulakkeen paikka?
Thank You very much, Sir!
Pitääpä tarkastella uudessa valossa...siis uudessa tiedossa illalla kun pääsee auton luo.
Kiitos siis tiedosta. Ohjekirjan mukaan tuossa paikassa ei ole ko. sulake enkä muista oliko siinä mitään?
Toivottavasti on.
Pitääpä tarkastella uudessa valossa...siis uudessa tiedossa illalla kun pääsee auton luo.
Kiitos siis tiedosta. Ohjekirjan mukaan tuossa paikassa ei ole ko. sulake enkä muista oliko siinä mitään?
Toivottavasti on.
RikuP kirjoitti:Mulla se on konehuoneen sulakeboksissa. Kuvassa ympyröity.
Saab 96 V4 Ryhmä 2:n ex-kuljettaja
Snabb, Snabbare, Saab
Snabb, Snabbare, Saab
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 97
- Liittynyt: Ti Syys 07, 2010 21:00
- Paikkakunta: Nurmijärvi Pohjoinen
Re: 9-5 Eberin sulakkeen paikka?
Tuosta kyllä löytyi sulake, mutta en nyt pääse kokeilemaan kun SID on Englannissa huollettavana. Kojetaulusta löytyy myös isolla O:lla merkitty kytkin jossa ruskeakeltaista kaapelia kytketään ja katkaistaan. Se lienee Eberin SIDin kytkennän kanssa sarjaan kytketty käsikytkin.
Eberin käynnistyskokeilut jatkuvat n. viikon kuluttua kun SID palailee kotiin.
Vielä kun tietäisi mitä tarkoitusta varten kojetaulussa on katkaisinvaraus sille nipulle jonka päässä on moninapainen oranssi liitin. Itsellä oranssi liitin on tyhjässä katkaisinpeitelevyssä tyhjän panttina.
Eberin käynnistyskokeilut jatkuvat n. viikon kuluttua kun SID palailee kotiin.
Vielä kun tietäisi mitä tarkoitusta varten kojetaulussa on katkaisinvaraus sille nipulle jonka päässä on moninapainen oranssi liitin. Itsellä oranssi liitin on tyhjässä katkaisinpeitelevyssä tyhjän panttina.
Saab 96 V4 Ryhmä 2:n ex-kuljettaja
Snabb, Snabbare, Saab
Snabb, Snabbare, Saab
-
- "Viggen"
- Viestit: 697
- Liittynyt: Ti Marras 08, 2005 18:04
Re: 9-5 Eberin sulakkeen paikka?
Kunhan saat Sidin takaisin niin laita lämmitin päälle ajossa, kunhan moottori on lämmennyt.
Jos ei ekalla lähde niin kokeile seuraavalla kerralla uudelleen ja sen jälkeen normaali käynnistystä auton ollessa parkissa.
Jos ei ekalla lähde niin kokeile seuraavalla kerralla uudelleen ja sen jälkeen normaali käynnistystä auton ollessa parkissa.
SAAB
9-5, Aero Wagon, Sentronic, - 04
9-5, Aero Wagon, Sentronic, - 04
Re: 9-5 Eberin sulakkeen paikka?
Siis onko kysessä Saab:n virallinen lisävaruste? Tuollaista kytkintä siinä ei ainkaan normisti ole, oletko varma että liittyy lämmittimeen? Ettei kysessä ole jokin lisävaloviritys? Jos polttoainelämmitin ei käynnisty, niin okkris lämmittimestä voi tarkistaa vikakoodit. Yleisiä vikoja on että hehkutulppa rikki. Tällöin lämmitin kyllä yleensä yrittää käynnistyä jolloin sytytysvaiheessa kuuluu polttoainepumpun naksutusta. Itselläni oli kerran vikana takasin-isku venttiilin hajoaminen ja vesi ei kiertänyt lämmittimessä, ylikuumenemisen estämiseksi lämmitin ei lähtenyt ollenkaan päälle.
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 97
- Liittynyt: Ti Syys 07, 2010 21:00
- Paikkakunta: Nurmijärvi Pohjoinen
Re: 9-5 Eberin sulakkeen paikka?
[quote="eklunto1"]Siis onko kysessä Saab:n virallinen lisävaruste? Tuollaista kytkintä siinä ei ainkaan normisti ole, oletko varma että liittyy lämmittimeen? Ettei kysessä ole jokin lisävaloviritys?
Eberi-laite on asennettu uuteen autoon aikanaan Tampereen Metro-Autossa. Katkaisija ei ole lisävaloviritys vaan tilaajan toiveesta asennettu lisäkatkaisija jolla voi paremmin hallinnoida Eberin käyttöä. Kuulemma tällaista isoa O-merkittyä katkaisijaa on käytetty.
Ymmärsinköhän oikein...onko SIDillä mahdollista hakea Eberin mahdolliset vikakoodit?
Eberi-laite on asennettu uuteen autoon aikanaan Tampereen Metro-Autossa. Katkaisija ei ole lisävaloviritys vaan tilaajan toiveesta asennettu lisäkatkaisija jolla voi paremmin hallinnoida Eberin käyttöä. Kuulemma tällaista isoa O-merkittyä katkaisijaa on käytetty.
Ymmärsinköhän oikein...onko SIDillä mahdollista hakea Eberin mahdolliset vikakoodit?
Saab 96 V4 Ryhmä 2:n ex-kuljettaja
Snabb, Snabbare, Saab
Snabb, Snabbare, Saab
-
- "Viggen"
- Viestit: 697
- Liittynyt: Ti Marras 08, 2005 18:04
Re: 9-5 Eberin sulakkeen paikka?
Minulla on samanlainen nappi, asennettukkin samassa paikassa.matula kirjoitti:
Eberi-laite on asennettu uuteen autoon aikanaan Tampereen Metro-Autossa. Katkaisija ei ole lisävaloviritys vaan tilaajan toiveesta asennettu lisäkatkaisija jolla voi paremmin hallinnoida Eberin käyttöä. Kuulemma tällaista isoa O-merkittyä katkaisijaa on käytetty.
Ymmärsinköhän oikein...onko SIDillä mahdollista hakea Eberin mahdolliset vikakoodit?
Minun napilla voi sammuttaa eberin jos se on kytketty kännykällä. Eli liittyy omassa autossani gsm ohjain boksiin.
Aikoinaan luetutin vika koodit virallisessa Eberin asennus paikassa, merkkiliikkeen laite ei tähän pystynyt.
SAAB
9-5, Aero Wagon, Sentronic, - 04
9-5, Aero Wagon, Sentronic, - 04
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 97
- Liittynyt: Ti Syys 07, 2010 21:00
- Paikkakunta: Nurmijärvi Pohjoinen
Re: 9-5 Eberin sulakkeen paikka?
Niin tässäkin autossa on alusta asti ollut GSM-ohjain, mutta en ole vielä löytänyt koko ohjainta minne SIM-kortin asentaisi? Ilmeisin paikka on kai kojelaudan sisällä lähellä ohjausakselia ja tuota O-katkaisijaa.
kai se on mentävä purkamaan verhoiluja ratin alapuolelta tai siis poljinten yläpuolelta.
kai se on mentävä purkamaan verhoiluja ratin alapuolelta tai siis poljinten yläpuolelta.
Saab 96 V4 Ryhmä 2:n ex-kuljettaja
Snabb, Snabbare, Saab
Snabb, Snabbare, Saab
-
- "Viggen"
- Viestit: 697
- Liittynyt: Ti Marras 08, 2005 18:04
Re: 9-5 Eberin sulakkeen paikka?
Juuri sieltä se omakin löytyi, tosin ei eka kerralla vaan vasta toisella yrittämällämatula kirjoitti:Niin tässäkin autossa on alusta asti ollut GSM-ohjain, mutta en ole vielä löytänyt koko ohjainta minne SIM-kortin asentaisi? Ilmeisin paikka on kai kojelaudan sisällä lähellä ohjausakselia ja tuota O-katkaisijaa.
kai se on mentävä purkamaan verhoiluja ratin alapuolelta tai siis poljinten yläpuolelta.

Oli sijoitettu tosi ylös johtokasojen taakse, täysin musta ja pieni rasia jota ei ollut helppo havaita huonossa valaistuksessa. gsm anteennin johdon ja O napin johtoa seuraamalla kyllä löytyy.
SAAB
9-5, Aero Wagon, Sentronic, - 04
9-5, Aero Wagon, Sentronic, - 04
Re: 9-5 Eberin sulakkeen paikka?
Vikakoodit eivät tule SID:n näkymään. Itse olen luettanut vikakoodin Tampereen Metroautossa. Myös Nokialla oleva Saab huolto luki(Takala) koodin kerran. Jos lämmitin on ollut pitkään käyttämättä, niin saattaa vaatia useamman käynnistysyrityksen ennnenkuin lähtee päälle. Jos akku on huonossa latauksessa tai vaihdon tarpeessa, ei lämmitin käynnisty ollenkaan.
Itse laitoin perus sähkölämmittimen tuo polttoainelämmittimen rinnalle. Syynä oli yksinkertaisesti se että kun tuo lämmitin ikääntyy, niin käyttövarmuus alkaa kärsimään (pohjautuen omiin kokemuksiin) ja jatkuva korjaaminen / vaihto kokonaan uuteen on kallista.
Itse laitoin perus sähkölämmittimen tuo polttoainelämmittimen rinnalle. Syynä oli yksinkertaisesti se että kun tuo lämmitin ikääntyy, niin käyttövarmuus alkaa kärsimään (pohjautuen omiin kokemuksiin) ja jatkuva korjaaminen / vaihto kokonaan uuteen on kallista.
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 97
- Liittynyt: Ti Syys 07, 2010 21:00
- Paikkakunta: Nurmijärvi Pohjoinen
Re: 9-5 Eberin sulakkeen paikka?
No niin, SID2 tuli takaisin tohtorilta ja nyt on pikselit kohdallaan ja näytön plexi naarmuton.
Eberin GSM-ohjain löytyi ja sen sisällä on sielunelämää koko ajan. Pieni led vilkuttelee vihreää kun jännite on kytketty. (=sulake paikallaan)
Eberi sen sijaan ei lähde käyntiin. (Tuo O-merkitty painike on kuulemma tässäkin autossa sammutinnappi josta lämmittimen saa helposti sammutettua ajoon lähtiessään. Näin se kuulemma toimii Metro-Autossa asennetuissa autoissa, kuten joku siinä aikaisemmin kertoikin omasta autostaan.)
Eberin käynnistysyritys ei tosiaan tee mitään. Mittasin Eberille tulevat kaapelit ja navoille 1 ja 2 tulee koko ajan jännite 1:een ja maa 2:een. SIDillä annettaessa manual start tapahtuu, että SID alkaa näyttää heater ja jäljellä olevaa aikaa ; Moottoritilan relekotelossa se pieni lisälämmitinrele vetää ja eberillä tulee uusi jännite navalle no 7, ruskea kaapeli auton puolelta ja liittimen jälkeen sininen kaapeli Eberin puolella.
Mitään ei vaan tapahdu moottoritilan releen hienoista napsausta lukuunottamatta. Seuraavaksi pitää purkaa kojetaulun alla oleva sulakerasia koska ohjekirjan mukaan sielläkin on lisälämmittimen rele? Samanlainen pieni mikrorele kuin moottoritilankin rasiassa.

Eberin GSM-ohjain löytyi ja sen sisällä on sielunelämää koko ajan. Pieni led vilkuttelee vihreää kun jännite on kytketty. (=sulake paikallaan)
Eberi sen sijaan ei lähde käyntiin. (Tuo O-merkitty painike on kuulemma tässäkin autossa sammutinnappi josta lämmittimen saa helposti sammutettua ajoon lähtiessään. Näin se kuulemma toimii Metro-Autossa asennetuissa autoissa, kuten joku siinä aikaisemmin kertoikin omasta autostaan.)
Eberin käynnistysyritys ei tosiaan tee mitään. Mittasin Eberille tulevat kaapelit ja navoille 1 ja 2 tulee koko ajan jännite 1:een ja maa 2:een. SIDillä annettaessa manual start tapahtuu, että SID alkaa näyttää heater ja jäljellä olevaa aikaa ; Moottoritilan relekotelossa se pieni lisälämmitinrele vetää ja eberillä tulee uusi jännite navalle no 7, ruskea kaapeli auton puolelta ja liittimen jälkeen sininen kaapeli Eberin puolella.
Mitään ei vaan tapahdu moottoritilan releen hienoista napsausta lukuunottamatta. Seuraavaksi pitää purkaa kojetaulun alla oleva sulakerasia koska ohjekirjan mukaan sielläkin on lisälämmittimen rele? Samanlainen pieni mikrorele kuin moottoritilankin rasiassa.
Saab 96 V4 Ryhmä 2:n ex-kuljettaja
Snabb, Snabbare, Saab
Snabb, Snabbare, Saab
Re: 9-5 Eberin sulakkeen paikka?
Nyt ei ole manuaalia käsillä mutta mielestäni lämmitin ei käynnisty jos on liian lämmin keli. Muistaakseni keli pitää olla alle +5 astetta. Käynnistyksen kuulee kun bensapumppu alkaa naksuttamaan.
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
-
- "Viggen"
- Viestit: 697
- Liittynyt: Ti Marras 08, 2005 18:04
Re: 9-5 Eberin sulakkeen paikka?
Omassa kiesissä käynnistyy riippumatta ulkolämpötiloista.eklunto1 kirjoitti:Nyt ei ole manuaalia käsillä mutta mielestäni lämmitin ei käynnisty jos on liian lämmin keli.
" Matula " kokeilitko ajaa moottorin lämpimäksi ja tehdä manuaali käynnistyksen Sidistä tai gsm ohjaimen kautta ajon aikana ?
SAAB
9-5, Aero Wagon, Sentronic, - 04
9-5, Aero Wagon, Sentronic, - 04
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 97
- Liittynyt: Ti Syys 07, 2010 21:00
- Paikkakunta: Nurmijärvi Pohjoinen
Re: 9-5 Eberin sulakkeen paikka?
Kaikki kokeilut on tehty tallissa pari viikkoa olleelle autolle. Siis yhtään käynnistysyritystä ei ole tehty moottori käynnissä.
En muuten löytänyt mistään sitä eberin 3:n sulakkeen sulakerasiaa, mikä jossakin pitäisi olla.
Mietin eilen eberin irroitusta esim. tulpan katsomista varten ja purin muovisuojat ympäriltä. Onpa tosiaan ahtaassa paikassa sumuvalon ja pesunestesäiliön välissä. Yksikkö on mustan peltikourun yläpuolella ja palkin alapuolella. Peltisessä kannatinkourussa on 3 13mm pultinkantaa ja irroituksen eteneminen vaatii jotakin kuvia.
Niin, luin jostakin forumilta, että lämmittimelle on asetettavissa käynnistymisen lämpötilaehtoja 7 asteen eroin, 7 tai 14 asteen ehto. En tiedä onko näin. Luulen kuitenkin, että normaalisti tuollaista ehtoa ei olisi koska silloinhan kesäaikana ei voisi laitetta käynnistellä noin huoltomielessä...
En muuten löytänyt mistään sitä eberin 3:n sulakkeen sulakerasiaa, mikä jossakin pitäisi olla.
Mietin eilen eberin irroitusta esim. tulpan katsomista varten ja purin muovisuojat ympäriltä. Onpa tosiaan ahtaassa paikassa sumuvalon ja pesunestesäiliön välissä. Yksikkö on mustan peltikourun yläpuolella ja palkin alapuolella. Peltisessä kannatinkourussa on 3 13mm pultinkantaa ja irroituksen eteneminen vaatii jotakin kuvia.
Niin, luin jostakin forumilta, että lämmittimelle on asetettavissa käynnistymisen lämpötilaehtoja 7 asteen eroin, 7 tai 14 asteen ehto. En tiedä onko näin. Luulen kuitenkin, että normaalisti tuollaista ehtoa ei olisi koska silloinhan kesäaikana ei voisi laitetta käynnistellä noin huoltomielessä...
Saab 96 V4 Ryhmä 2:n ex-kuljettaja
Snabb, Snabbare, Saab
Snabb, Snabbare, Saab