Virtalukossa ongelma
Virtalukossa ongelma
Päivää
Nyt pamahti tohon omaan saabbiin ikävä ongelma virtalukon kanssa. AUtoa olin starttaamassa, ja startti hiukan kerkesi nytkäyttämään kun avain meni täysin tunnottomaksi. Virrat jäi siis päälle autoon, ja otin akusta johdon irti. Eli siis avain liikkuu täysin vapaasti siitä sammutuskohdasta starttauskohtaan, eikä mitään eloa ole missään kohtaa. Jattelin että josko sen virtalukon ottaisi irti, ja vaihtaisi uuteen, tai hyvään käytettyyn.
Rupesin sitä sitten availemaan, otin hanttimiehen penkin pois, ja purin sen keskikonsolin, ja otin ne 3-sakaraiset erikoisruuvit pois sieltä, jotta sain liikuteltua sitä möttiä, ja sitten otin ne suojat (jotka siis sen mötin päällä yläpuolelta tasasella mutterilla kiinni alapuolella ristipäinen ruuvi) mäkeen siitä. Rupesin sitä systeemiä käätelemään siinä kyljelleen, vähän väkisinhän sitä sai siinä vääntää, kun siellä edessä oli niitä ihme muoveja, jotka pani kaikin mahdollisin keinoin hanttiin. lopulta sitten otin myös vaihdekepin pois tieltä.
Kirjana, josta tietoa kattelin, toimi Alfamerin Saab korjauskirja, ja siinä oli mielestäni hyvin puutteelliset ohjeet virtalukon vaihdosta. Sen kuvan mukaista virtalukkosysteemiä ei edes tossa minun vekkaleessa ollut, vaan siinä oli hiukan erilainen. Myöskään en löytänyt omastani mitään salpaa, mitä kirjan mukaan olisi pitänyt rautalangalla lykätä johonkin suuntaan, ja se sitten irrottaisi lukon.
Eli, tossa linkki ton virtalukkosysteemin kuvaan. Olen numeroinut siihen noita reikiä missä kohtaa se salpa voisi olla. SAnokaapas tietäväiset missä reijässä se salpa voisi olla? TOssa siis se linkki: http://imageshack.us/f/707/virtalukko.jpg/
Mites nyt eteenpäin? Miten ton virtalukon saa tuolta irti, ja laitettua uuden tilalle, ja pitääkö toi virtalukkomötti ottaa kokonaan irti, vai saako ton lukon vaihdettua niin että se möhkäle on tossa autossa kiinni?
Nyt pamahti tohon omaan saabbiin ikävä ongelma virtalukon kanssa. AUtoa olin starttaamassa, ja startti hiukan kerkesi nytkäyttämään kun avain meni täysin tunnottomaksi. Virrat jäi siis päälle autoon, ja otin akusta johdon irti. Eli siis avain liikkuu täysin vapaasti siitä sammutuskohdasta starttauskohtaan, eikä mitään eloa ole missään kohtaa. Jattelin että josko sen virtalukon ottaisi irti, ja vaihtaisi uuteen, tai hyvään käytettyyn.
Rupesin sitä sitten availemaan, otin hanttimiehen penkin pois, ja purin sen keskikonsolin, ja otin ne 3-sakaraiset erikoisruuvit pois sieltä, jotta sain liikuteltua sitä möttiä, ja sitten otin ne suojat (jotka siis sen mötin päällä yläpuolelta tasasella mutterilla kiinni alapuolella ristipäinen ruuvi) mäkeen siitä. Rupesin sitä systeemiä käätelemään siinä kyljelleen, vähän väkisinhän sitä sai siinä vääntää, kun siellä edessä oli niitä ihme muoveja, jotka pani kaikin mahdollisin keinoin hanttiin. lopulta sitten otin myös vaihdekepin pois tieltä.
Kirjana, josta tietoa kattelin, toimi Alfamerin Saab korjauskirja, ja siinä oli mielestäni hyvin puutteelliset ohjeet virtalukon vaihdosta. Sen kuvan mukaista virtalukkosysteemiä ei edes tossa minun vekkaleessa ollut, vaan siinä oli hiukan erilainen. Myöskään en löytänyt omastani mitään salpaa, mitä kirjan mukaan olisi pitänyt rautalangalla lykätä johonkin suuntaan, ja se sitten irrottaisi lukon.
Eli, tossa linkki ton virtalukkosysteemin kuvaan. Olen numeroinut siihen noita reikiä missä kohtaa se salpa voisi olla. SAnokaapas tietäväiset missä reijässä se salpa voisi olla? TOssa siis se linkki: http://imageshack.us/f/707/virtalukko.jpg/
Mites nyt eteenpäin? Miten ton virtalukon saa tuolta irti, ja laitettua uuden tilalle, ja pitääkö toi virtalukkomötti ottaa kokonaan irti, vai saako ton lukon vaihdettua niin että se möhkäle on tossa autossa kiinni?
Re: Virtalukossa ongelma
Ykkösympyrän kehällä oikealla alhaalla on pyöreä parin-kolmen millin reikä, siihen tökkäät ohuen rautalangan, jonka pää on taivutettu muutaman millin kohdalta päästä vajaan 90 asteen kulmaan. Painat rautalankaa sinne reiän perukoille samalla kun käännät avainta. Kun avain on oikeassa asennossa, lukkosylinterin kyljessä oleva salpatappi pystyy painumaan sisään ja lukkosylinterin saa sitten vedettyä ylös. Avaimen oikea asento on kutakuinkin silloin kun avaimen kylki on tuon reiän kohdalla.Darco kirjoitti:pitänyt rautalangalla lykätä johonkin suuntaan, ja se sitten irrottaisi lukon.
Eli, tossa linkki ton virtalukkosysteemin kuvaan. Olen numeroinut siihen noita reikiä missä kohtaa se salpa voisi olla. SAnokaapas tietäväiset missä reijässä se salpa voisi olla?
Onko reikä ummessa?
Jos lukkosylinteri pyörii avainta kääntäessä mutta kuvassa näkyvä pakkilukkoa pyörittävä hammasratas ei pyöri mukana, saat varautua ratassarjan vaihtamiseen. Lukkosylinterissä todennäköisesti ei ole mitään vikaa, tuon rattaan akselin päästä on kynnet poikki.

http://www.thesaabsite.com/900old/Saab- ... ition.html
EDIT: linkin korjailua
Viimeksi muokannut jus, Ke Joulu 11, 2013 10:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Virtalukossa ongelma
Siis se avain pyörii siinä täysin moitteettomasti, muttei se pyöritä sitä sen alla olevaa ratasta, joka ilmeisesti laittaa sen pakkilukon päälle. Sain virrat menemään päälle siitä avaimen alapuolella olevasta rattaasta kun sitä vääntelin, joten vika on varmasti sen rattaan ja lukon kosketuksessa.
kannattaisiko minun ottaa ton lukon sijasta se sen alla oleva ratas irti ja tarkastaa sen kunto? Mites se sitten onnistuu? Tänään sitäkin kattelin, ja siinä näytti aika erikoinen sokka olevan, joka sitä pitää kiinni.
kannattaisiko minun ottaa ton lukon sijasta se sen alla oleva ratas irti ja tarkastaa sen kunto? Mites se sitten onnistuu? Tänään sitäkin kattelin, ja siinä näytti aika erikoinen sokka olevan, joka sitä pitää kiinni.
Re: Virtalukossa ongelma
Rattaan saa pois vasta kun lukkosylinteri on irti.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Virtalukossa ongelma
Oukkei, pitää huomenna kattella lisää.
Re: Virtalukossa ongelma
En sitikkään saanut mokomaa lukkoa ulos.
Löysin tai ollin ainakin löytävinäni jonkun klipun, sieltä reijästä. Mihis sitä klipua tulisi vääntää? Entä mitäs sitten teen samalla kn sitä klipua väännän? Vedän avaimeesta? Kierrän avaimesta vai miten?
Löysin tai ollin ainakin löytävinäni jonkun klipun, sieltä reijästä. Mihis sitä klipua tulisi vääntää? Entä mitäs sitten teen samalla kn sitä klipua väännän? Vedän avaimeesta? Kierrän avaimesta vai miten?
Re: Virtalukossa ongelma
Eipä ole juuri lisättävää eiliseen ohjeeseeni. Reiän pohjalla olevaa tappia painat kohti avaimen kärkeä, tappi menee sisään aika kevyesti kun avaimen asento on oikea, muissa asennoissa ei mene ollenkaan. Pitää rautalangalla tapin päähän kohdistettettuna kevyesti painetta ja kääntää avainta samalla. Tunnet rautalangassa kun avain on oikealla kohdalla ja tappi painuu syvemmälle. Paina tappia syvemmälle. Nyt voit vetää lukkosylinterin ulos kehikosta joko ihan avaimesta vetämällä tai jos lukon haitat on kuluneet ja avain pyrkii ulos lukosta ennemmin kuin lukko ulos kehikosta, voit ottaa varovaisen otteen pihdeillä lukkosylinterin yläosasta.
Re: Virtalukossa ongelma
Hmm...Nyt sain ton systeemin tohon kyljelleen, ja se salpa on sen näkönen ettei sitä voi painaa muualle kun poispäin avaimesta? Ilmeisesti on jotenkin väärin toi lukko tuolla, tai jotain?
Onko mitään muuta keinoa saada tota lukkoa ulos?
Onko mitään muuta keinoa saada tota lukkoa ulos?
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24615
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Virtalukossa ongelma
avain pitää olla tietyssä asennossa ennen ku siitä pikkureiästä josta ei mahdu muuta ku rautalanka sisään saa kielen painettua--
poraamalla on se ultimate keino
poraamalla on se ultimate keino
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659