Ensiautoksi Saab OG900 Turbo?
Re: Ensiautoksi Saab OG900 Turbo?
Totta on että se öljyn vaihtovälisuositus oli silloin aikanaan Turbo-malleille sen 7500Km, mutta se oli silloin ja sen aikaisille API SF- tai SG- öljyille. Nykyisin noita kelpuutetaan enää lähinnä ruohonleikkureihin tai muihin pienkoneisiin, ja nyt markkinoilla olevissa yleisimmissä öljyissä nykyaikaisemmat (lähinnä API SL, SM, ja uusimpana tulokkaana SN) luokitusvaatimukset ovat siksi kireät verrattuna vanhempiin että kyllä niillä sen 10 000Km uskaltaa ajaa huoletta samoilla muljuilla.
Re: Ensiautoksi Saab OG900 Turbo?
En kyllä lähtis laittamaan uudempien speksien mukaisia öljyjä vanhempaan moottoriin. Ihan vaan siitä syystä, että vanha moottori ei ole tekniseltä tasoltaan samalla viivalla kuin moottori johon uudet öljyt tarkoitettu. Mutta jokainen tekee miten haluaa.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Re: Ensiautoksi Saab OG900 Turbo?
Kun puhutaan tuosta yleisestä API- luokituksesta, niin ei se vanhempi moottori ole tietoinen spekseistä eikä osaa mitenkään hylkiä uudempien speksien mukaisia öljyjä tai vaatia toimiakseen vanhempia öljyjä, luokitusrajojen vaatimustasojen tiukentuminen tarkoittaa vain ja ainoastaan laadukkaampia ja kestävämpiä. mm. hapettumisenkestoltaan, puhdistavilta ominaisuuksiltaan, ja ilmoitetun viskositeetin pysyvyydeltään parempia öljyjä.
Ei noissa luokitusten kehitysaskelissa ole tapahtunut yhtään mitään sellaista joka estäisi uudemman luokituksen mukaisen öljyn käyttämisen vanhemmassa moottorissa kun pysytään alunperin vaadituissa viskositeettirajoissa, päinvastoin, ovat taaksepäin sopivia, eikä vaikkapa Saabin 16V-Turbomoottorissa ole mitään "tekniseltä tasoltaan" niin vanhanaikaista tämän päivän moottoreihin verrattuna joka estäisi tämän päivän öljyjen käytön.
Ei noissa luokitusten kehitysaskelissa ole tapahtunut yhtään mitään sellaista joka estäisi uudemman luokituksen mukaisen öljyn käyttämisen vanhemmassa moottorissa kun pysytään alunperin vaadituissa viskositeettirajoissa, päinvastoin, ovat taaksepäin sopivia, eikä vaikkapa Saabin 16V-Turbomoottorissa ole mitään "tekniseltä tasoltaan" niin vanhanaikaista tämän päivän moottoreihin verrattuna joka estäisi tämän päivän öljyjen käytön.
Re: Ensiautoksi Saab OG900 Turbo?
Minä mitään öljyistä ymmärrä, mutta kiinostuin ja luin wikipediaa. Siellä tuumataan, että katalysaattorien takia uudemmissa luokituksissa on joka kerta vähennetty fosforin (ja sinkin) määrää, mikä sattuu olemaan tärkein kulutusta estävä aine. Vanhoilla koneilla tämä ei ole eritysen edullista ja kisakoneisiinkaan ei kelpuuteta tämän takia näitä uusia API-luokiteltuja, vaan käytetään öljyjä, missä fosforia on lutrattu enemmän sekaan.
Ei tuo nyt minustakaan äkkiseltään kuulosta kovin yksiselitteisesti siltä, että uudempi on aina parempi.
Ei tuo nyt minustakaan äkkiseltään kuulosta kovin yksiselitteisesti siltä, että uudempi on aina parempi.
Saab 900 Aero -90, Saab 9-5 Aero -01
Re: Ensiautoksi Saab OG900 Turbo?
No mitäs öljyä OG:n koneeseen sitten motosta kannattaa ostaa jos Mobil Ralli Formula DTM 5W-40 ei olekaan hyvää?
Mulla on oogeessa viime aikoina ollut Kendall GT-1 20w-50:stä, siinä näköjään ainakin sinkkiä ja fosforia?:
http://forums.pelicanparts.com/porsche- ... lysis.html
En tuota ketjua sen tarkemmin kyllä lukenut että mitä oikeasti haluttiin kertoa.
Mulla on oogeessa viime aikoina ollut Kendall GT-1 20w-50:stä, siinä näköjään ainakin sinkkiä ja fosforia?:
http://forums.pelicanparts.com/porsche- ... lysis.html
En tuota ketjua sen tarkemmin kyllä lukenut että mitä oikeasti haluttiin kertoa.
Re: Ensiautoksi Saab OG900 Turbo?
rökösö kirjoitti:Minä mitään öljyistä ymmärrä, mutta kiinostuin ja luin wikipediaa. Siellä tuumataan, että katalysaattorien takia uudemmissa luokituksissa on joka kerta vähennetty fosforin (ja sinkin) määrää, mikä sattuu olemaan tärkein kulutusta estävä aine. Vanhoilla koneilla tämä ei ole eritysen edullista ja kisakoneisiinkaan ei kelpuuteta tämän takia näitä uusia API-luokiteltuja, vaan käytetään öljyjä, missä fosforia on lutrattu enemmän sekaan.
Ei tuo nyt minustakaan äkkiseltään kuulosta kovin yksiselitteisesti siltä, että uudempi on aina parempi.
Totta on että ZDDP:tä on viimeisimmissä luokituksissa vähennetty ympäristöhömpötyssyistä, mutta samalla sitä on korvattu muilla paineenkestoa ja kulumista ehkäisevillä aineilla (mm. Moly), sekä samalla perusöljyjen laatu on parantunut melko harppauksella viimeisen kymmenen vuoden aikana, erityisesti vetykrakatun EHVI:n.
Jos sitä ZDDP:tä jostakin kumman syystä arkimoottoriinsa kaipaa, niin kannattaa etsiä niitä kisaöljyjä, tai öljyjä joilla on hyvät diesel-luokitukset.
Kokonaan toinen juttu on se, että esim. 16V- Saabin moottori ei kaipaa erityistä sinkkifosfaattimäärää öljyynsä, ei edes yläkerta nokkineen ja painimineen joista nokat ovat nitrattuja ja painimet laadukkaimpia stanukuppeja mitä markkinoilta aikanaan löytyi, samoja käytti, ja taitaa osittain käyttää vieläkin mm. BMW sekä MB.
Eri juttu on tottakai sitten kireät projektit kovine ja jyrkkine nostoineen ja jäykkine jousineen.
Re: Ensiautoksi Saab OG900 Turbo?
Se mitä tarkoitin tuossa aiemmin oli, että miksi esim. huoltoväli saadaan korkeaksi on paremmat komponentit ja paremmat öljyt. Se, että tunkee uusien luokituksien mukaista öljyä vanhaan moottoriin siinä uskossa, että öljyn vaihtoväliä saa pidentää niin silloin ollaan minun mielestä hakoteillä. Haen siis takaa sitä, kun esim. Saabin B202-moottori on tehty ei ole ollut hajuakaan mistään longlife-öljyistä tms. tämän päivän kurasta ja sen päivän sarjavalmistustoleranssit ovat olleet varmasti aivan jotain muuta kuin mihin nykypäivänä pystytään. Sen lisäksi, kun soppaan laitetaan moottorin luontainen kuluminen iän myötä niin saatetaan olla jo tilanteessa jossa 5W-50 täyssynteettisen pysyminen koneessa voi olla jo kysymysmerkki.
Toki saatte tehdä autoillanne mitä haluatte, ei se ole minulta pois.
Toki saatte tehdä autoillanne mitä haluatte, ei se ole minulta pois.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Re: Ensiautoksi Saab OG900 Turbo?
Ensinnäkin nyt on ollut puhe vain 7500Km vs. 10 000Km, ei yhtään mistään longlife-öljyistä- tai huoltoväleistä.
Minun pointtini on se, että ensiautosta, arkiautosta kysyvälle on aivan turhaa antaa sellaista kuvaa että ihan tavalliseen vanhaan Saabiin olisi jotakin syytä lähteä metsästämään sen ajan luokitusten mukaisia öljyjä kuin milloin auto on tehty.
Tavallinen kasari- tai ysärisaabi toimii ihan yhtä hyvin uudemmilla luokituksilla kuin mitä se toimi niillä vanhemmillakin kun vain pidetään kiinni viskositeettivaatimuksista eikä lähdetä harhailemaan vääriin viskoihin tai longlifejuttuihin, ellei se soutelu nyt argumentaation kannalta ole ihan välttämätöntä... Mistään valmistajan suosittelemista poikkeavista viskoista ei olla edes puhuttu, joten valmistustoleranssiargumentti on kuolleena syntynyt. Samat viskositeettiluokat kuin silloin aikanaan, pätevät tänäkin päivänä.
Ja toisekseen, jos harrastuneisuus on hartaudeltaan sitä luokkaa että vanhaan autoon on oltava vanhan luokituksen mukaiset öljyt tai että sellaista suositellaan kysyjälle, niin mistä ihmeestä enää (helposti) löytää SF- tai SG- luokkien öljyjä jotka eivät ole mineraaliöljyjä..?
Minun pointtini on se, että ensiautosta, arkiautosta kysyvälle on aivan turhaa antaa sellaista kuvaa että ihan tavalliseen vanhaan Saabiin olisi jotakin syytä lähteä metsästämään sen ajan luokitusten mukaisia öljyjä kuin milloin auto on tehty.
Tavallinen kasari- tai ysärisaabi toimii ihan yhtä hyvin uudemmilla luokituksilla kuin mitä se toimi niillä vanhemmillakin kun vain pidetään kiinni viskositeettivaatimuksista eikä lähdetä harhailemaan vääriin viskoihin tai longlifejuttuihin, ellei se soutelu nyt argumentaation kannalta ole ihan välttämätöntä... Mistään valmistajan suosittelemista poikkeavista viskoista ei olla edes puhuttu, joten valmistustoleranssiargumentti on kuolleena syntynyt. Samat viskositeettiluokat kuin silloin aikanaan, pätevät tänäkin päivänä.
Ja toisekseen, jos harrastuneisuus on hartaudeltaan sitä luokkaa että vanhaan autoon on oltava vanhan luokituksen mukaiset öljyt tai että sellaista suositellaan kysyjälle, niin mistä ihmeestä enää (helposti) löytää SF- tai SG- luokkien öljyjä jotka eivät ole mineraaliöljyjä..?
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2077
- Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
- Paikkakunta: urjala
Re: Ensiautoksi Saab OG900 Turbo?
lyön vielä lusikkani soppaan.
yleisesti esim. saab merkki huollossa on käytetty mobil 1 5w-50 öljyä uudesta asti ja ja toiseksi tuo 16v moottoirihan on ollut melko samanlaisena vielä 2000 luvun saabeissa.
omassa -89 900i 16v:sessa on olleet aina mobilin 5w-50 öljyt ja hyvin on pysyneet sisällä vaikka ajettu vasta 380 tkm. muutoinkin kone on pysynyt hyvässä kunnossa.
vettiilikannessakaan ei ollut minkäänlaista karstaa muodostunut kun jakoketjun vaihdoin 350tkm kohdalla.
tosin jos vanhaan moottoriin jossa on käytetty mineraali öljyjä laittaa synteettiset niin saattaa tulla ongelmia irtoavan lian ja öljyvuotojen muodossa.
yleisesti esim. saab merkki huollossa on käytetty mobil 1 5w-50 öljyä uudesta asti ja ja toiseksi tuo 16v moottoirihan on ollut melko samanlaisena vielä 2000 luvun saabeissa.
omassa -89 900i 16v:sessa on olleet aina mobilin 5w-50 öljyt ja hyvin on pysyneet sisällä vaikka ajettu vasta 380 tkm. muutoinkin kone on pysynyt hyvässä kunnossa.
vettiilikannessakaan ei ollut minkäänlaista karstaa muodostunut kun jakoketjun vaihdoin 350tkm kohdalla.
tosin jos vanhaan moottoriin jossa on käytetty mineraali öljyjä laittaa synteettiset niin saattaa tulla ongelmia irtoavan lian ja öljyvuotojen muodossa.
Viimeksi muokannut antti.hakamaa, To Syys 22, 2011 14:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Re: Ensiautoksi Saab OG900 Turbo?
2000- luvun Saabeissa vaikka perusmoottori onkin samankaltainen, on mm. matalakitkamännät & käyntitoleransseja pienennetty jolloin kuumanpään viskositeettivaatimusta on voitu pudottaa = parempi polttoainetalous. Mutta ne ovatkin jo eri juttu.
Kun nyt puhutaan tässä käsitellylle autolle alunperin suositellusta viskositeettivaatimuksesta ja API- luokituksesta, niin ei ole yhtään syytä sille että ei voitaisi käyttää alkuperäistä API- luokitusta ylittävää öljyä, ne nimenomaan ylittävät ja ovat nimenomaan taaksepäin yhteensopivia.
API- luokituksen kehitysaskelissa ei ole todellakaan tapahtunut mitään sellaista että uudempia aiemmat luokat ylittäviä ei voitaisi käyttää, päinvastoin, mm. öljyn kuumankesto, lietteentorjuntaominaisuudet ja hapettumisenkesto sekä vaaditun viskositeetin pysyvyys ovat parantuneet jokaisella askelella. Pintapaineenkestossa perinteisesti käytetty ZDDP on korvautumassa muilla lisäaineilla.
Kun viskositeetti silloin oli mikä oli vaadittu, ja tänä päivänä samalle moottorille tarjoillaan samaa viskositeettia, ja vain öljyn API-luokitus on parantunut, niin tahtoisin kuulla edes yhden perustelun sille luulolle että vanhalle tässä käsitellylle Saabin 16V- Turbomoottorille tulisi tarjota vain sen aikaiset luokitukset täyttäviä öljyjä, siis nykyisiä huonompia öljyjä? Selitys ei löydy edes sarjatuotannon toleransseista silloin joskus, viskohan meillä nyt tässä pohdinnassa on sama.
Sitä minä ajan takaa että miksi antaa ensiautosta kysyjälle sellainen luulo että harkittu auto tarvitsisi jotakin vanhan luokituksen, ja vieläpä nykyään vaikeasti löydettävää öljyä kun se ei sellaista tarvitse vaan sille käy parempikin. Käsi ylös moniko OG-900:nisti etsiskelee esim. API SF- tai SG- luokan öljyjä autoonsa?
Kun nyt puhutaan tässä käsitellylle autolle alunperin suositellusta viskositeettivaatimuksesta ja API- luokituksesta, niin ei ole yhtään syytä sille että ei voitaisi käyttää alkuperäistä API- luokitusta ylittävää öljyä, ne nimenomaan ylittävät ja ovat nimenomaan taaksepäin yhteensopivia.
API- luokituksen kehitysaskelissa ei ole todellakaan tapahtunut mitään sellaista että uudempia aiemmat luokat ylittäviä ei voitaisi käyttää, päinvastoin, mm. öljyn kuumankesto, lietteentorjuntaominaisuudet ja hapettumisenkesto sekä vaaditun viskositeetin pysyvyys ovat parantuneet jokaisella askelella. Pintapaineenkestossa perinteisesti käytetty ZDDP on korvautumassa muilla lisäaineilla.
Kun viskositeetti silloin oli mikä oli vaadittu, ja tänä päivänä samalle moottorille tarjoillaan samaa viskositeettia, ja vain öljyn API-luokitus on parantunut, niin tahtoisin kuulla edes yhden perustelun sille luulolle että vanhalle tässä käsitellylle Saabin 16V- Turbomoottorille tulisi tarjota vain sen aikaiset luokitukset täyttäviä öljyjä, siis nykyisiä huonompia öljyjä? Selitys ei löydy edes sarjatuotannon toleransseista silloin joskus, viskohan meillä nyt tässä pohdinnassa on sama.
Sitä minä ajan takaa että miksi antaa ensiautosta kysyjälle sellainen luulo että harkittu auto tarvitsisi jotakin vanhan luokituksen, ja vieläpä nykyään vaikeasti löydettävää öljyä kun se ei sellaista tarvitse vaan sille käy parempikin. Käsi ylös moniko OG-900:nisti etsiskelee esim. API SF- tai SG- luokan öljyjä autoonsa?
Re: Ensiautoksi Saab OG900 Turbo?
Tainnut mennä jo ajat sitten off topikkiin.
Jokainen aihe aina valuu näihin öljyihin.
Milloin lootaöljy ja milloin koneen öljy, kyllä niistä voisi varmaan viikon väitellä putkeen.
Jokainen laittanee mitä haluaa, pääasia lienee että vehkeet toimii
Pitäisi lyödä aina aihe lukkoon, kun mainitaan öljy sana
Jokainen aihe aina valuu näihin öljyihin.
Milloin lootaöljy ja milloin koneen öljy, kyllä niistä voisi varmaan viikon väitellä putkeen.
Jokainen laittanee mitä haluaa, pääasia lienee että vehkeet toimii

Pitäisi lyödä aina aihe lukkoon, kun mainitaan öljy sana

#3628
Saab 9-3 SE 2.0t 5D -00 RE85 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
Saab 9-3 SE 2.0t 5D -00 RE85 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
Re: Ensiautoksi Saab OG900 Turbo?
Kun aihe on OG-900:sen hankinta ensiautoksi, niin onko mitään syytä kertoilla harkitsijalle sellaisia luuloja että auto vaatisi joitakin hankalasti löydettäviä voiteluaineita kun asia ei niin ole?Suabisti kirjoitti:Tainnut mennä jo ajat sitten off topikkiin.
:
Re: Ensiautoksi Saab OG900 Turbo?
Niin, onhan se hyvä tehdä näistä "Esson-baari" huhuista faktoja.Minuteman kirjoitti:Kun aihe on OG-900:sen hankinta ensiautoksi, niin onko mitään syytä kertoilla harkitsijalle sellaisia luuloja että auto vaatisi joitakin hankalasti löydettäviä voiteluaineita kun asia ei niin ole?Suabisti kirjoitti:Tainnut mennä jo ajat sitten off topikkiin.
:
Kyllä itsekkin olen kuullut näiltä "mutu-asiantuntijoilta", että Saabin korjaamisessa tarvitaan aina erikoistyökaluja

Mutta johtunee siitä, että "Wanhanliiton" auton ropaajat pitävät Torx kantaista hylsyäkin erikoistyökaluna.
Omat neuvot OG900 Harrastusta aloittavalla ovatkin, että hommaa ripakopallinen erilaisia torx työkaluja.
#3628
Saab 9-3 SE 2.0t 5D -00 RE85 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
Saab 9-3 SE 2.0t 5D -00 RE85 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
Re: Ensiautoksi Saab OG900 Turbo?
Onhan etukäsijarrulisissa vm ~87 asti erikoistyökalun tarve niinkin arkipäiväisessä hommassa kuin etujarrupalojen vaihdossa. Jarrusatulan mäntää pyöritetään erikoistyökalulla, sen korvikkeeksi tosin kelpaa ruuvimeisseli, pihdit tai rälläkän laikan avain. Kytkinremontissakin tarvitaan vaijerin kuorta tai jarruputkea asetelman väliin. Tai vastaava erikoistyökalu.
Onko ensimmäisten vuosimallien satkuissa torx-ruuveja? Omassa 99 -82 :ssa ei ole ainakaan alunperin ainuttakaan torxia.
Onko ensimmäisten vuosimallien satkuissa torx-ruuveja? Omassa 99 -82 :ssa ei ole ainakaan alunperin ainuttakaan torxia.
Re: Ensiautoksi Saab OG900 Turbo?
Torxit taitasivat tulla noin -85 -86 paikkeilla satkuun. Jos en väärin muista niin omissa satkuissa on ollut sekä että, uusin taisi olla -86 vuosimallia, saattoi olla myös hieman uudempi, koska niitä on tullut purettua muutama. -84 vuosimallissa on muistaakseni vielä ihan ph tai pz kannalla olevat ruuvit.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96