99 GL --> T16

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: 99 GL --> T16

Viesti Kirjoittaja core2 »

keskikonsoli kirjoitti: Mihinhän tämä liittyy? 99 Turbossahan ei ollut ohjaustehostinta.
Juurihan sanoin, että siinä jolla ajelin ja niissä muissakin sedan mallisisista esisarjan turboista löytyi myös sellainenkin hienous kuin ohjaustehostin.
Eikö se liity ysiysiin josta keskustellaan.
Olen myös saanut kokeilla Stigun ensimmäistä turbolla varustettua 99 rallirelettä ilman servoa, tehojen sanottiin olevan noin 400 heppaa, se oli hirveä ajettava.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: 99 GL --> T16

Viesti Kirjoittaja core2 »

keskikonsoli kirjoitti: No tuossahan tuon sanotkin, nitöä ei olisi saanu tmyydä, eli myytävät sedan Turbo 99:t tehtiin juuri kuten sanoin, -79-80! No ,tuosta en ala inttämään että tuo tyyppikilven numero olis varmasti sama kuin se että montakoi niitä on tehty, tuntuuu vain aika ihmelliseltä että jos autoja ontehty vain 1363 nin löyty tyyppikilpi jossa numero 00001825 (ei ole omani tuo )?
En tiedä mitä ajat takaa, mutta otahan silmä veks ja lue sillä kuopalla kirjoitin esisarjaautosta, esisarja autoja ei silloin eikä nytkään olisi saanut eikä saa myydä, mutta aina katsottiin sormien välistä jos joku sellaisen myi. Kuten täällä jo joku mainitsikin ei turbot olleet liinalla eri chassinumeroilla vaan niitä tuli sikinsokin ulos liinalta.
keskikonsoli kirjoitti:No en kai ole väittänytkään että Saabilla joku erioikeus olisi tuossa ralliluokituksessa mutta tuota tuon ajan luokitusmäärää en kyllä ole koskaan mistään löytänyt, jostakin on tullut käsitys että se olisi ollut tuolla 4000 kpl tienoilla. Ja joo, tiedän että nuo ovat muuttuneet moneeen otteeseen nuo rallien luokitusjutut mutta nythän pitää kuitenkin puhua tuosta ajasta koska puhumme tuonajan autostakin.
En ole sitä tarkoittanutkaan, että olisit väittänyt jotain, näyttää vain siltä ettet tosiaan tiennyt tuota sen aikaista valmistus rajaa. Ja se koski vain autonkorimallia luokittelut tehtiin auton sisustan ja koneen sekä vaihteistojen mallien mukaan. Esimerkiksi Standard A luokka oli aivan normi kori melkein normi kone jota sai virittää vain hiukan, siinä muutama luokka välissä ja sit se kovin eli special tai erikoisluokka.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
keskikonsoli
"Aero"
Viestit: 307
Liittynyt: Ti Heinä 31, 2007 15:04

Re: 99 GL --> T16

Viesti Kirjoittaja keskikonsoli »

aero kirjoitti:
keskikonsoli kirjoitti:eli noiden linkkienkin mukaan Turbo ja normaali 99:t eivät ole aivan samanlaisia ulkomitoiltaan, ovat siis eri autoja.
...vai sedan ja combi coupe? Toisen linkin speksit ovat kromipuskuri"sedanille" (2D) (ihan alkupään versiolle vieläpä), toisen taasen turbokumihuulicombille (3D). Akseliväli on näkyvässä toleranssissa sama (eroa puoli milliä = hukkuu helposti pyöristykseen) ja raidevälien erot saadaan helposti aikaan eri vanteilla ja voi muutenkin olla aikain saatossa tehtyä kehitystä.
Oho! :oops: Tulipa nolo moka, combihan tuo Turbo näyttää olevankin, tuijotin liikaa tuohon turbo-sanaan! :oops: No, yritän selvittää tuota asiaa vielä enemmällä ajalla että onko noissa sedan malleissa eroja ulkomitoissa. :roll:
Avatar
rr
"Hirsch"
Viestit: 933
Liittynyt: Ma Syys 01, 2003 15:39
Paikkakunta: Oulainen

Re: 99 GL --> T16

Viesti Kirjoittaja rr »

keskikonsoli kirjoitti: Arvasin että tästä tulee vääntöä! :evil: Ei todella ole ainakaan sedan Turbo 99:t olleet kaasarimallien seassa valmistusnumeroinnissa, niillä oli aivan oma numerointi ja vuoden 1980 suurin sarjanumero on reilusti alle 2000!

Noista eroista en paljoa tiedä/muista mutta kuten jo aiemmin sanoin, jo pelkällä perstuntumalla jo tiesi ettei noilla kahdella autolla ole paljoakaan tekemistä toistensa kanssa. Pidelkää nyt sitten penkeistänne kiinni, muistelen jostakin lukeneeni aikoinani että Turbo 99:t eivät olisi edes ulkomitoiltaan täysin identtisiä normi 99:n kanssa, samoin akselivälit ym. eivät välttämättä ole samat. Lähdettä en ikävä kyllä voi laittaa ainakaan tähän hätään, joten suurella varauksella tuohon väittämääni tulee siis siihen asti suhtautua josko löydän sen lehden jostakin mistä tuon muistelen lukeneeni tai jotain muuta vastinetta tuolle esim. netistä. Etunapa käsittääkseni on myös suurempi Turbo 99:ssä kuin normaali 99:ssä, eikä ne vetoakselitkaan taida samat olla kuin kaasarimallissa :roll:
LOL :D

Kyllähän turbo 99:t on aika identtisiä muiden versioiden kanssa. Perus 99:n korista löytyy kaikki samat pokkaukset ja reiät, kuin turbostakin. Alustan palikat, kuten jouset, iskarit ja jarrupalat olivat paremmat. Taidettiinpa kootakin ihan normi tuotantolinjalla, eikä käsityönä jossain erikoispajassa :)

Lähdeviittauksena "muistelen jostakin lukeneeni aikoinani" onkin vakuuttava todiste asian paikkansapitävyydestä :roll:
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96, 12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
keskikonsoli
"Aero"
Viestit: 307
Liittynyt: Ti Heinä 31, 2007 15:04

Re: 99 GL --> T16

Viesti Kirjoittaja keskikonsoli »

core2 kirjoitti:
keskikonsoli kirjoitti: Mihinhän tämä liittyy? 99 Turbossahan ei ollut ohjaustehostinta.
Juurihan sanoin, että siinä jolla ajelin ja niissä muissakin sedan mallisisista esisarjan turboista löytyi myös sellainenkin hienous kuin ohjaustehostin.
Eikö se liity ysiysiin josta keskustellaan.
Olen myös saanut kokeilla Stigun ensimmäistä turbolla varustettua 99 rallirelettä ilman servoa, tehojen sanottiin olevan noin 400 heppaa, se oli hirveä ajettava.
Mun mielestä nyt on keskusteltu myytävistä Saab 99 Turboista ja siitä että miten paljon se poikkeaa esim. samaan aikaan myytävistä kaasutinmallin 99GL Saabeista (vaikka ketju alunperin oli aivan muusta aiheesta :(), joten esisajan versiot ei nyt ihan sinänsä osu juuri tuhon aiheeseen. Eikö nuo esisarjalaiset olleet muuten enemmänkin EMS Saabeja joissa tuota vain turbomoottoria kokeiltiin? Tuo myyntin tullut Turbo 99 oli sitten kuintenkin hiukan erilainen kuin EMS, mikäli olen nyt yhtään hajulla asiasta. Hienoa että olet päässyt tuollaisilla ajamaan, ovat kuitenkin aika historiallisia autoja vaikka ei tuota nykyään enän moni muista, me iäkkäämmät Saabistit korkeintaan. :)
keskikonsoli
"Aero"
Viestit: 307
Liittynyt: Ti Heinä 31, 2007 15:04

Re: 99 GL --> T16

Viesti Kirjoittaja keskikonsoli »

core2 kirjoitti:Kuten täällä jo joku mainitsikin ei turbot olleet liinalla eri chassinumeroilla vaan niitä tuli sikinsokin ulos liinalta.
No, mutta varmuudella noissa turbo ysiyseissä oli oma numeronti, eli ei ne ole siellä kaasarinomeroiden seassa vain niin kuin tuo mainitsemasi kirjoittaja varmuudella väitti.

core2 kirjoitti:En ole sitä tarkoittanutkaan, että olisit väittänyt jotain, näyttää vain siltä ettet tosiaan tiennyt tuota sen aikaista valmistus rajaa. Ja se koski vain autonkorimallia luokittelut tehtiin auton sisustan ja koneen sekä vaihteistojen mallien mukaan. Esimerkiksi Standard A luokka oli aivan normi kori melkein normi kone jota sai virittää vain hiukan, siinä muutama luokka välissä ja sit se kovin eli special tai erikoisluokka.
Eikö siis sedan Turbo 99:ä tehtykään MM-luokituksen takia? Miksi niitä sitten tehtiin niin vähän? Minä kun olen ollut sellaisessa "uskossa" että tuo99 Turbo malli tehtiin vain ja ainoastaan siksi että saatiin Stigulle se MM-ralliin alle luokitettua. No, enpähän sitten tiennytkään mitään, joten sori että kirjoitin mitään tuosta ! :oops:
keskikonsoli
"Aero"
Viestit: 307
Liittynyt: Ti Heinä 31, 2007 15:04

Re: 99 GL --> T16

Viesti Kirjoittaja keskikonsoli »

rr kirjoitti:
LOL :D

Kyllähän turbo 99:t on aika identtisiä muiden versioiden kanssa. Perus 99:n korista löytyy kaikki samat pokkaukset ja reiät, kuin turbostakin. Alustan palikat, kuten jouset, iskarit ja jarrupalat olivat paremmat. Taidettiinpa kootakin ihan normi tuotantolinjalla, eikä käsityönä jossain erikoispajassa :)

Lähdeviittauksena "muistelen jostakin lukeneeni aikoinani" onkin vakuuttava todiste asian paikkansapitävyydestä :roll:
Enkö muka tuota tuonut esiin tuossa että suurella varauksella tuohon muistikuvaani pitää suhtautua etenkin jos en mitään lähdettä tuolle väitteelle pysty löytämään. Eikö autoja ole koottuu myös niin sanotusti linjojen ulkopuolella joskus, eikä siis välttämättä missään erikoispajassa. Jos tuo mitä luulen pitäisi paikkansa, eli että tehdastiimi tekee MM-ralliauton luokitusversiota niin mikä ihme se olisi vaikka ne tehtäisiinkin aivan erillisissä pajoissa, varmaan joku tiimi on noinkin joskus tehnyt. Eihän MM-rallitiimeillä yleensä ole ollut rahasta puutetta, vai onko?
keskikonsoli
"Aero"
Viestit: 307
Liittynyt: Ti Heinä 31, 2007 15:04

Re: 99 GL --> T16

Viesti Kirjoittaja keskikonsoli »

Turbo—Introduced in 1978. It was fitted with a turbocharged version of the 2-litre engine. The body was originally a 3-door Combi coupé version but later the company produced a two-door model, which was a limited homologation exercise, to enable the production of a rally car

http://en.wikipedia.org/wiki/Saab_99
Eli, tuo Wiki on ainakin kanssani samaa mieltä että tuo 2-ovinen eli sedan Turbo 99 tehtiin nimenomaan tuon takia että siitä saatiin luokiteltua ralliauto. Tuon Wikin mukaan siis ne ensimmäiset (1977-78) Combi Coupe-malliset 3-oviset turbo 99:t olivat vakio Saabeja joissa oli turbomoottori mutta tuo 2 ovinen sedan nimen omaan rakennettiin (produced) tuota ralliluokitusta varten erikseen ja se ei siis ole normi 99 jossa vain olisi turbomoottori, vaikka näin yleisesti on jopa täällä aina luultu!
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3458
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Re: 99 GL --> T16

Viesti Kirjoittaja suorsa »

keskikonsoli kirjoitti:
suorsa kirjoitti:
keskikonsoli kirjoitti:ei siis mikään normi 99 jossa vain sattuu olemaan turbomoottori, noinhan yleisesti luullaan ja ajatellaan. En siis päde joutavia!
Muutama nykypäivänä merkityksetön ero tulikin jo esille, mutta mitä muuta eroa on?
??? Parempi ajettavuus, tehokkaampi ja huomattavan suorituskykyisempi moottori ja tehokkaammat jarrut:ko ovat nykypäivänä merkityksettömiä asioita autoissa??? 8O Tokko loistelias sisustakaan on aivan merkityksetön asia tämän päivän autoissa?

Edit. Ohjausvälityskin oli eri Turbo 99:ssä kuin kaasarissa.
Tehokkaampi ja suorituskykyisempi moottori sen enempää kuin loistelias sisustakaan eivät ole alustan osia. Parempi ajettavuus sen sijaan tulee taas selkeästi alustasta. Palataanpa siis edelliseen kysymykseen - mitä muuta eroa on kuin jarrut, iskarit ja jouset?

Jarrut - levyt ja satulat samat. Palat samankokoiset, mutta eri materiaalia. Mistä tänäpäivänä löytää turbon orkkis jarrupaloja? 30 vuodessa lienee jarrupalojen osalta tapahtunut kehitystä ja ihan pieleen ei mene veikkaus, että huonoinkin tänä päivänä myytävä jarrupala on turbon orkkis palan veroinen. Ero siis tänäpäivänä merkityksetön.

Iskarit - turbossa vakiona kaasut, muissa neste. Onko tänäpäivänä saatavana enää nesteiskareita ysiysiin? Olettaen kuitenkin, että nesteiskareita löytyisi ja harrastuneisuutta löytyy sen verran, että turbottaa kaasari ysiysin voisi kuvitella tekijällä olevan myös hieman älliä alustan suhteen, jolloin myös alusta saa vähintään uudet iskarit osakseen. Näissä taas hintaero mitätön neste- ja kaasuiskareiden välillä ja ko. harrastajan pitäisi tietää kaasuiskarin olevan parempi -> valitsee kaasut. Ero siis tänäpäivänä merkityksetön.

Jouset - turbossa hieman matalemmat ja jäykemmät, ainakin uutena. Verratessa 30 vuotta vanhoja jousia keskenään ei varmasti kummankaan ominaisuudet enää päätä huimaa. Useimmiten tekniikan luovuttaja autona toimii 900, jossa myös turbon turbon jouset. Näitä jousia löytynee vielä uusiakin. Ero siis tänäpäivänä merkityksetön.

Alustastahan tässä puhuttiin. Muita eroja ei ole ainakaan minulla tiedossa.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 3x 9-5 Tid -10, 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 900 Aero 89 (PR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
keskikonsoli
"Aero"
Viestit: 307
Liittynyt: Ti Heinä 31, 2007 15:04

Re: 99 GL --> T16

Viesti Kirjoittaja keskikonsoli »

suorsa kirjoitti: Alustastahan tässä puhuttiin. Muita eroja ei ole ainakaan minulla tiedossa.
Ai, minusta tuossa aloitusviestissä puhuttiin korista, jarruista ja alustasta. Minä taas puhuin lisäksi että eroja voi olla muitakin, mutta kallistuksenvakaaja ainakin on Turbo 99:ssä ja käsittääkseni kaasarissa tuota ei ole. Noita muita eroavaisuuksia alustassa on hiukan hankala sanoa kun ei niistä ole varmaa tietoa että onko niitä ja jos on niin minkälaisia ne erot mahdollisesti ovat. Ajettavuudessa kuitenkin on suuri ero noiden kahden eri 99 mallin välillä (Turbo ja GL).
Avatar
rr
"Hirsch"
Viestit: 933
Liittynyt: Ma Syys 01, 2003 15:39
Paikkakunta: Oulainen

Re: 99 GL --> T16

Viesti Kirjoittaja rr »

keskikonsoli kirjoitti:
suorsa kirjoitti: Alustastahan tässä puhuttiin. Muita eroja ei ole ainakaan minulla tiedossa.
Ai, minusta tuossa aloitusviestissä puhuttiin korista, jarruista ja alustasta. Minä taas puhuin lisäksi että eroja voi olla muitakin, mutta kallistuksenvakaaja ainakin on Turbo 99:ssä ja käsittääkseni kaasarissa tuota ei ole. Noita muita eroavaisuuksia alustassa on hiukan hankala sanoa kun ei niistä ole varmaa tietoa että onko niitä ja jos on niin minkälaisia ne erot mahdollisesti ovat. Ajettavuudessa kuitenkin on suuri ero noiden kahden eri 99 mallin välillä (Turbo ja GL).
Niissä tehdasvalmisteisissa turbo 99:ssä mitä olen koeajanut ja yhden omistanut, ei ole ollut kallistuksenvakaajia. Kaikki ko yksilöt ovat olleet -80 vuoden malleja. Ysisatasen kallistuksenvakaaja tosin sopii ysiysiin eteen pienellä askartelulla ja taakse suoraan. Yhteen turbottamaani 99:iin asensin satkun vakaajat.
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96, 12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
keskikonsoli
"Aero"
Viestit: 307
Liittynyt: Ti Heinä 31, 2007 15:04

Re: 99 GL --> T16

Viesti Kirjoittaja keskikonsoli »

rr kirjoitti:
keskikonsoli kirjoitti:
suorsa kirjoitti: Alustastahan tässä puhuttiin. Muita eroja ei ole ainakaan minulla tiedossa.
Ai, minusta tuossa aloitusviestissä puhuttiin korista, jarruista ja alustasta. Minä taas puhuin lisäksi että eroja voi olla muitakin, mutta kallistuksenvakaaja ainakin on Turbo 99:ssä ja käsittääkseni kaasarissa tuota ei ole. Noita muita eroavaisuuksia alustassa on hiukan hankala sanoa kun ei niistä ole varmaa tietoa että onko niitä ja jos on niin minkälaisia ne erot mahdollisesti ovat. Ajettavuudessa kuitenkin on suuri ero noiden kahden eri 99 mallin välillä (Turbo ja GL).
Niissä tehdasvalmisteisissa turbo 99:ssä mitä olen koeajanut ja yhden omistanut, ei ole ollut kallistuksenvakaajia. Kaikki ko yksilöt ovat olleet -80 vuoden malleja. Ysisatasen kallistuksenvakaaja tosin sopii ysiysiin eteen pienellä askartelulla ja taakse suoraan. Yhteen turbottamaani 99:iin asensin satkun vakaajat.
Tuolla kyllä mainitaan etu kallistuksenvakaaja (anti-roll bar) ja muistelen omassanikin tuollaisen olleen... :roll:

http://saab99turbo.com/downloads/Saab99 ... 8-1980.pdf


Edit: ... no tuossa kyllä tuo otsikko puhuu 1978 Saabista vaikka kuvat ovat 1980 99 Turbosta??? Aika sekavaa on saatavilla oleva tieto tuosta ko. autosta.... :roll:
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: 99 GL --> T16

Viesti Kirjoittaja core2 »

keskikonsoli kirjoitti:
Turbo—Introduced in 1978. It was fitted with a turbocharged version of the 2-litre engine. The body was originally a 3-door Combi coupé version but later the company produced a two-door model, which was a limited homologation exercise, to enable the production of a rally car

http://en.wikipedia.org/wiki/Saab_99
Eli, tuo Wiki on ainakin kanssani samaa mieltä että tuo 2-ovinen eli sedan Turbo 99 tehtiin nimenomaan tuon takia että siitä saatiin luokiteltua ralliauto. Tuon Wikin mukaan siis ne ensimmäiset (1977-78) Combi Coupe-malliset 3-oviset turbo 99:t olivat vakio Saabeja joissa oli turbomoottori mutta tuo 2 ovinen sedan nimen omaan rakennettiin (produced) tuota ralliluokitusta varten erikseen ja se ei siis ole normi 99 jossa vain olisi turbomoottori, vaikka näin yleisesti on jopa täällä aina luultu!
No tähän ralli autoiluun saabin kanssa, oli tehtävä jotain kun ei V-4:silla ei oikein enään pärjätty ei EMS ralli varustettuna ollut juuri sen parempi joten jos turbo konetta aiottiin käyttää oli se tyypitettävä siis valmistettava se 6000 kappaletta. Laitan tähän mukaan kuvan samanlaisesta autosta kuin se esisarjan auto joita oli kaikenkaikkiaan käytössä muutama sata kappaletta, huomioi, että -75 ja -76 esisarjat olivat kuin EMS:it ulkonäöltään eikä niissä lukenut missään turbo.
Alla
Saab 99 Turbo, sedanmodell kuva on Wikistä ja se löytyy myös Ruotsin saab clubin sivustolta. Muuten tämä 99 turbon valmistus Englantiin ja Jenkkeihin jatkui aina sinne 1983 alkuun.

Kuva
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: 99 GL --> T16

Viesti Kirjoittaja core2 »

No nyt löysin hiukan faktaa sille jota olen maininnut se löytyi vain ruotsiksi joten yritän kääntää parhaani mukaan.

Saab 99 Turbo var en svensk bilmodell som tillverkades av Saab. Modellen var Saabs första med turbomotor och basaerade sig på vanliga Saab 99. År 1977 togs en förserie om 100 fordon fram. Dessa testades under ett halvår och 1978-1980 var modellen i serieproduktion, även om tillverkningen fortsatte ytterligare något år för den brittiska marknaden. Bilen fanns såväl som sedanmodell som combi coupé, den sistnämnda dock endast under 1978.
______________________________________________________________________

Saab 99 Turbo oli ruotsalainen autonmalli jonka valmisti saab. Malli oli saabin ensimmäinen turbomoottorilla oleva ja perustui tavalliseen saab 99:siin. Vuonna 1977 otettiin 100 ajoneuvoa esiin, näitä testattiin puolenvuoden ajan, ja 1978-1980 malli oli sarjavalmistuksessa, vaikka valmistus jatkui vielä joitakin vuosia Englannin markkinoille. Auto löytyi niin sedanmallisena kuin combi coupé:na, tämä viimeksi mainittu ainoastaan vuonna 1978.

Lähde: WikipediA

Tässä mainitaan esisarja autoista jotka olivat aidon 99 Turbon näköisiä, nämä aiemmat jotka minä mainitsin niistä ei edes kaikki henkilökunta tiennyt mitään, vain jotkut aniharvat olivat vihitty asiaan tämä siksi koska se oli salattavaa tietoutta.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
keskikonsoli
"Aero"
Viestit: 307
Liittynyt: Ti Heinä 31, 2007 15:04

Re: 99 GL --> T16

Viesti Kirjoittaja keskikonsoli »

core2 kirjoitti: No tähän ralli autoiluun saabin kanssa, oli tehtävä jotain kun ei V-4:silla ei oikein enään pärjätty ei EMS ralli varustettuna ollut juuri sen parempi joten jos turbo konetta aiottiin käyttää oli se tyypitettävä siis valmistettava se 6000 kappaletta.
???? Tuotahan juuri olen yrittänyt postata tänne että tuo oli luokitus auto tuo sedan Turbo 99, höh, nytkö tuut mulle tuota opettamaan??? :?
core2 kirjoitti:Laitan tähän mukaan kuvan samanlaisesta autosta kuin se esisarjan auto joita oli kaikenkaikkiaan käytössä muutama sata kappaletta, huomioi, että -75 ja -76 esisarjat olivat kuin EMS:it ulkonäöltään eikä niissä lukenut missään turbo.
Alla
Saab 99 Turbo, sedanmodell kuva on Wikistä ja se löytyy myös Ruotsin saab clubin sivustolta. Muuten tämä 99 turbon valmistus Englantiin ja Jenkkeihin jatkui aina sinne 1983 alkuun.

Kuva
Kyllä minulle tuo esiarjan historiakin on ainakin jollakin lailla tuttu, mistähän muuten tuo luku 6000 on oikein peräisin? Ja tuon kuvan autohan on aivan normaali -79 vuoden kaupassakin myytävä Turbo 99, mitä tekemistä tuolla kuvalla on minkään esisarjan auton kanssa?
Kai minä nyt tiedän että minkä näköinen tuo auto on jos olen omistanutkin sellaisen aikoinaan, en mää kuvaa tartte sen tunnistamiseen? ;) Ja, rohkenen todella epäillä että vuoteen 83 olisi noita Turbo 99 Saabeja tehty, mallisarjahan loppui vuosimalliin -80 ja ainoastaan joitakin kappaleita (mm. Englantiin) on myyty vielä vuonna 1981.
Vastaa Viestiin