Valoa pimeyteen

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
ajn
"Hirsch"
Viestit: 904
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:58
Paikkakunta: Lempäälä

Valoa pimeyteen

Viesti Kirjoittaja ajn »

Vaikka yöt ovat vaalenemassa kovaa kyytiä, tuli mieleen viimeviikkoinen kokemus tonnarini valoista. Jouduin ajamaan yöllä satakunta kilometriä ja kokemus ei ollut häävi; katuvalaistuksen loppuessa käsi kävi valokytkimellä epäuskoisena; "eikö täsää ole valoja ollenkaan". Kaukovaloilla näkyi jo sentään reunaviiva, jota sitten seurasin...

Kun katsoin umpioiden heijastimia, niissä ei ollut oikeastaan yhtään hopeointia jäljellä... olihan se jo edellisen omistajan jäljiltä vähissä, kun pölysuojat oli jätetty pois ja pöly oli hionut hopeat maantielle. Mutta yllätys oli, kun nyt oli liki kaikki kiilto hävinnyt.

Ja sitten se kysymys: Minkälaisia kokemuksia on näistä ns. tarvikeumpioista; valoteho, sopivuus ja kestoikä. Tai löytyykö originaaliosia tai -umpioita jostain järjelliseen hintaan. Tarvikkeen hinta näkyy olevan 110-120 euroa. :idea: :?:

Niin ja korimalli on CD ja vuosimalli 1990.
Avatar
valtteri
"Hölösuu"
Viestit: 2023
Liittynyt: Su Marras 30, 2003 16:02
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja valtteri »

Omissa 9000 :sissa käytin aina 100 / 80 W lamppuja, niillä näki kummasti
paremmin eikä lamppuja hajonnut normaalia enemmän kun maltoi ostaa muita kuin Bilteman poltimoita . Kyllä umpioiden kunto ratkaisee paljon,siispä jos kesällä asiaa Ruotsiin niin siellä hajottamoilla PALJON hyviä umpioita 9000 :siin.
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98 ja Ng 9-3 t Hirsch -08
"1159"
Avatar
valtteri
"Hölösuu"
Viestit: 2023
Liittynyt: Su Marras 30, 2003 16:02
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja valtteri »

9-5T kirjoitti:
valtteri kirjoitti:Ruotsiin niin siellä hajottamoilla PALJON hyviä umpioita 9000 :siin.
Olisko vinkkiä hyvästä purkaamosta?
Tässä osoiteet mistä löytyy lähes kaikki ruotsin purkaamot :

http://www.bildelsbasen.se
http://www.bildelslagret.com/
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98 ja Ng 9-3 t Hirsch -08
"1159"
ajn
"Hirsch"
Viestit: 904
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:58
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja ajn »

Nytpä tuli hankittua ihan uudet lyhdyt. Merkki on DEPO, made Taiwan... 8O

Ihan asiallisiltahan ne näyttää, mutta semmonen asia kummastuttaa, kun korkeussäädössä on käsin kierrettävä ruuvi, ja autossa on sähkömoottorin käyttämä ruuvi.... jotta sopiikohan tuo moottorisäätimen kiinnitys sinne manuaalisen tilalle???? Ei oikein olisi aikaa kokeilla joten jos joku tietää niin saa kertoa.

Toinen hämmästyttävä seikka on tuo johtojen läpiviennin pölysuoja, eli pitäisikö sen olla mukana siinä johtonipussa vai miten se on toteutettu? Nykyisissä lyhdyissä toteutuksena on roudariteippi... ei hyvä.
ajn
"Hirsch"
Viestit: 904
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:58
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja ajn »

Jep, motonetista ostin ja varmistin myös ihan itte saaden saman vastauksen, joten kyllä uskon sen sopivan. :)

Soitin myös metroautoon tuosta pölysuojakumista, sitä saa irrallisena sangen edulliseen 33 euron kappalehintaan... :evil:
Tulipa sitten taas asiaa tuonne ostetaan-palstalle.
ajn
"Hirsch"
Viestit: 904
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:58
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja ajn »

...Eikä mennyt kuin reilut puali vuatta... :D :D ennekuin uudet umpiot paikallaan autossa, huonomminkin voisi olla.

Kokemuksia:

- Mitat ei ole ihan samat kuin orkinaaleissa, umpion lasin ja vilkun lasin väliin jää rako, ei tosin häiritse minua, mutta vannoutuneempi tunaaja saattaisi nousta kiukkuun. Muuten mittatarkkuus siedettävä.

- Hellan umpion säätömoottorin pallopää (Valeon tekele) ei ole samankokoinen kuin taivaninvalmisteen reikä heijastimessa, lopputulos hieman arvelluttava...

- valokuvio on juuri odotusten kaltainen, eli hellan umpioon verrattuna teräviä aluerajoja, mutta muuten kelvollinen.

Konkluusoni: Näilläkin näkee ajaa, mutta tämän kokemuksen perusteella en toistamiseen hankkisi.

Aiheeseen liittyen toinenkin asia, kun näissä nykyisissä viirulamppuautoissa ei enää ole kuin huomio- ja kaukovalot, lähivalot on näemmä poistettu:

Muistaako kukaan mikä oli perusteena kahdennusvalojen kieltämiselle 1980-> autoissa? Naurettava referenssilukupelleily lisäksi rajoittaa lisäkaukovalojen valotehoa.... ainakin normiautoilijan osalta :roll: :?:
9000cst
"Hölösuu"
Viestit: 1676
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 09:11

Viesti Kirjoittaja 9000cst »

Mimmi kirjoitti:Jos valoa haluat, laita umpioihin xenonit. Valotehoa tulee reilusti lisää.

Nykyiseen(kin) on tulossa xenonit H1:sten tilalle lyhyisiin, kunhan kerkiää hankkia taas uuden sarjan.
Mistä tilaat noi H1 polttimolla olevat xenonit ? voiko heittää paikoilleen kuin normaalit lamput vai pitääkö tehdä modauksia ? Ja mitä kustantaa ?
Saab 9000 CS 2.0t Aut. -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
Vastaa Viestiin