Eli nopeasti tarttis apuja.
Pahoittelut jos aiheesta on jo ketju josta löytyy hyvät kuvalliset ohjeet tms. Pikaiselöa haulla en löytänyt nyt kun auton päällä makoilen. Olethan ystävällinen ja laitat linkin jos sellainen ketju jo löytyy.
ELIKKÄ: suutin tukin päältä otettu johtonivaska jo pois edestä, samoin se kouru missä tuo nippu kulki.
Suuttimien liittimet irrotettu ja nyt ruutat jo näkyykin ja se "tukki" missä suuttimet ovat kiinni vielä..eli mikä lie bensakisko tms se sitten onkaan?
KUINKA JATKAN? Pitääkö linjasta "ilmata" paineita tms ennen irrotusta? Lähteekö tuo bensakisko irti (pikanen vilkaisu) muutamalla pultilla? Tuleeko suuttimet sen kiskon mukana ylös vai jäävätkö vielä paikoilleen? Mitä muuta huomioon otettavaa tässä vaiheessa? /niksiä??
EDIT: SAAB 93 2000vm aero
Kiitos ja anteeks!
Suutinten vaihto *PIKA*
Re: Suutinten vaihto *PIKA*
(Ainakin) jos autossasi on ruskeat suuttimet, on bensatukki kiinni imusarjassa kahdella 10mm kannalla olevalla pultilla - nämä irroittamalla, nousee tukki nostamalla suuttimineen päivineen pois paikoiltaan.
Mikäli suuttimet ovat olleet paikoillaan pitkään (esim. vuodesta 2000
), voivat ne olla hieman tiukasti imusarjassa kiinni.
Mikäli et ole tehnyt paineenpoistoa (mitä tekstistäsi ymmärrän), on bensatukissa vajaan 3 barin "jäännöspaine", mikäli kaikki on kunnossa => eli bensaa roiskahtaa siinä vaiheessa, kun irroitat ensimmäisen suuttimen, bensan tulo- tai paluulinjan irti tukista. Bensaa ei toki tule "loputtomasti", kun pumppu ei ole käynnissä.
Paineenpoisto tapahtuu (tai olisi tapahtunut
) auton käydessä, irroittamalla sulake nro. 32 => eli sähköt pois pumpulta, jonka jälkeen auto sammahtaa, kun ei bensaa enää riitä suuttimille.
Sulake laitetaan paikoilleen vasta, kun virta-avain on käännetty OFF:iin tai otettu pois virtalukosta.
Mikäli suuttimet ovat olleet paikoillaan pitkään (esim. vuodesta 2000

Mikäli et ole tehnyt paineenpoistoa (mitä tekstistäsi ymmärrän), on bensatukissa vajaan 3 barin "jäännöspaine", mikäli kaikki on kunnossa => eli bensaa roiskahtaa siinä vaiheessa, kun irroitat ensimmäisen suuttimen, bensan tulo- tai paluulinjan irti tukista. Bensaa ei toki tule "loputtomasti", kun pumppu ei ole käynnissä.
Paineenpoisto tapahtuu (tai olisi tapahtunut

Sulake laitetaan paikoilleen vasta, kun virta-avain on käännetty OFF:iin tai otettu pois virtalukosta.
Saabiton Saabisti
Re: Suutinten vaihto *PIKA*
Jees kiitoksia tästä.
Samalla sekunnilla kun postasin aiheen, niin sain puhelimen kautta apuja joilla homma hoitui. Kiitoksia siittä kangasalle!
Paineita en tosiaan linjasta ottanut pois, joten muutama desi sieltä kasivitosta tuli.. kuppi alle, niin ei sotkenut. Urakkahan oli helppo loppuen lopuks, mutta ensikertalainen kerkes jo hätääntyä ja vaivata muitakin asialla
Anyway, auto käy ja kukkuu taas, kiitokset tähänkin ketjuun osallistuneelle.
Samalla sekunnilla kun postasin aiheen, niin sain puhelimen kautta apuja joilla homma hoitui. Kiitoksia siittä kangasalle!
Paineita en tosiaan linjasta ottanut pois, joten muutama desi sieltä kasivitosta tuli.. kuppi alle, niin ei sotkenut. Urakkahan oli helppo loppuen lopuks, mutta ensikertalainen kerkes jo hätääntyä ja vaivata muitakin asialla

Anyway, auto käy ja kukkuu taas, kiitokset tähänkin ketjuun osallistuneelle.