9-5 ei starttaa
9-5 ei starttaa
Eilen jäi 9-5 kaupan parkkihalliin, kun ei suostunut starttaamaan. Virrat meni päälle ihan normaalisti, mutta startti ei pyörähtänyt ollenkaan. Kymmenen minuutin aikana yrittelin käynnistää uudestaan, mutta ei toiminut. Kävin kotoa toisen auton ja hinausköyden, mutta tässä kohtaa startti kokeiltaessa toimi ihan normaalisti ja ajettiin autot kotiin. Auto näytti kuukausi sitten vikakoodeja P1312 ja P1334. Nämä viittaa sytytyksen ongelmaan ja vaihdoin sitten aluksi tulpat. Voisiko tämä startin toimimattomuus johtua sytytyskasetista? Saakohan Helsingin tienoolta sytytyskasetin ostettua näin lauantaina?
Ex. 900, 4x 9000, 9-5
Re: 9-5 ei starttaa
motonet:)phvk kirjoitti:Eilen jäi 9-5 kaupan parkkihalliin, kun ei suostunut starttaamaan. Virrat meni päälle ihan normaalisti, mutta startti ei pyörähtänyt ollenkaan. Kymmenen minuutin aikana yrittelin käynnistää uudestaan, mutta ei toiminut. Kävin kotoa toisen auton ja hinausköyden, mutta tässä kohtaa startti kokeiltaessa toimi ihan normaalisti ja ajettiin autot kotiin. Auto näytti kuukausi sitten vikakoodeja P1312 ja P1334. Nämä viittaa sytytyksen ongelmaan ja vaihdoin sitten aluksi tulpat. Voisiko tämä startin toimimattomuus johtua sytytyskasetista? Saakohan Helsingin tienoolta sytytyskasetin ostettua näin lauantaina?
#2285
-
- "Aero"
- Viestit: 334
- Liittynyt: Su Maalis 30, 2008 22:18
- Paikkakunta: Espoon erikoistalousalue
Re: 9-5 ei starttaa
phvk kirjoitti:Eilen jäi 9-5 kaupan parkkihalliin, kun ei suostunut starttaamaan. Virrat meni päälle ihan normaalisti, mutta startti ei pyörähtänyt ollenkaan. Kymmenen minuutin aikana yrittelin käynnistää uudestaan, mutta ei toiminut. Kävin kotoa toisen auton ja hinausköyden, mutta tässä kohtaa startti kokeiltaessa toimi ihan normaalisti ja ajettiin autot kotiin. Auto näytti kuukausi sitten vikakoodeja P1312 ja P1334. Nämä viittaa sytytyksen ongelmaan ja vaihdoin sitten aluksi tulpat. Voisiko tämä startin toimimattomuus johtua sytytyskasetista? Saakohan Helsingin tienoolta sytytyskasetin ostettua näin lauantaina?
Parin auton kokemuksella kasetin toimintasavun ulostulo ei vaikuta startin pyörintään. Startti pyörii, mutta masiina ei vain käynnisty.
E
Re: 9-5 ei starttaa
Mitenkäs se femman ajon/käynnistyksenesto toimii, starttaako mutta ei käynnisty, vai eikö starttaa ollenkaan?
Re: 9-5 ei starttaa
Ehkä ensimmäisenä kannattaisi vatkata keppiä, vaihdelaatikon asentoanturin oikkuilukin estää käynnistämisen.
-Sami
-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Re: 9-5 ei starttaa
Startti ei pyörinyt ollenkaan. Pari kertaa kesän aikana on käynyt niin, että ensimmäisellä virta-avaimen käännöllä ei tapahdu mitään, mutta toisella auto käynnistyi normaalisti. Eilen avaimen kääntely ei muuttanut tilannetta mitenkään. Virrat meni päälle normaalisti, mutta startti ei pyörinyt. Nyt kaikki toimii taas normaalisti, mutta eipä tuolla uskalla mihinkään lähteä, ennen kuin joku selitys ongelmaan löytyy.
Vaihdekeppiäkin eilen vatkailin muutaman kerran edestakaisin, sekään ei auttanut. Toki tuo asentoanturi voi hyvinkin olla tässä ongelman syy.
Vaihdekeppiäkin eilen vatkailin muutaman kerran edestakaisin, sekään ei auttanut. Toki tuo asentoanturi voi hyvinkin olla tässä ongelman syy.
Ex. 900, 4x 9000, 9-5
Re: 9-5 ei starttaa
Toinen potentiaalinen voi olla virtalukon pohja.
-Sami
-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Re: 9-5 ei starttaa
Millainen homma on vaihtaa virtalukon pohja automaattivaihteiseen 9-5:een? Ysitonnariin vaihto kesti varttitunnin, mutta tämä on vissiin hankalampi?
Ex. 900, 4x 9000, 9-5
Re: 9-5 ei starttaa
Virtalukon pohjan vaihtoon menee pari-kolme tuntia ihan vaan siitä johtuen, että purettavaa on suhteellisen paljon. En oli itse vaihtanut mutta isot pojat ovat kertoneet.
Tuli joista oireista mieleen nimimerkki Eskin vanha Aero jonka ongelmat olivat kovasti samankaltaisia. Muistaakseni.....
Jos kasettia kaipaat, niin minulla on yksi käytetty kasetti (Leppävaarassa). Laita yv:tä, jos on tarvis.
Tuli joista oireista mieleen nimimerkki Eskin vanha Aero jonka ongelmat olivat kovasti samankaltaisia. Muistaakseni.....
Jos kasettia kaipaat, niin minulla on yksi käytetty kasetti (Leppävaarassa). Laita yv:tä, jos on tarvis.
#2332
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
Re: 9-5 ei starttaa
- starttimoottorin plus-kaapeli löysällä
- automaatin asentoanturi
- virtalukon pohja
- "key not accepted" eli auto ei tunnista avainta. Vilkkuuko ajoneston ledi, kun autossa on virrat päällä? Helppo kokeilla ja autonhan saa käyntiin ohjekirjan neuvojen mukaan eli START-asennossa painetaan avaimesta takaluukun aukaisunappia.
- automaatin asentoanturi
- virtalukon pohja
- "key not accepted" eli auto ei tunnista avainta. Vilkkuuko ajoneston ledi, kun autossa on virrat päällä? Helppo kokeilla ja autonhan saa käyntiin ohjekirjan neuvojen mukaan eli START-asennossa painetaan avaimesta takaluukun aukaisunappia.
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Re: 9-5 ei starttaa
Jep, minulla tuo vika asettui vaihdekepin asentoanturin uusimisella.koistha kirjoitti: Tuli joista oireista mieleen nimimerkki Eskin vanha Aero jonka ongelmat olivat kovasti samankaltaisia. Muistaakseni......
Eski
Re: 9-5 ei starttaa
Vikakoodit ja moottorin vikavalo poistuivat sytytyskasetin vaihdolla.
Käynnistysongelman syynä oli starttimoottorin kaapeli, vaikka ei siitä karstaa juuri löytynyt, eikä tuntunut olevan löysällä. Kaapelin irrotus, putsaus ja kiinnitys kuitenkin auttoi ongelmaan.
Käynnistysongelman syynä oli starttimoottorin kaapeli, vaikka ei siitä karstaa juuri löytynyt, eikä tuntunut olevan löysällä. Kaapelin irrotus, putsaus ja kiinnitys kuitenkin auttoi ongelmaan.
Ex. 900, 4x 9000, 9-5
Re: 9-5 ei starttaa
Miten sytytyskasetin saa irrotettua?phvk kirjoitti:Vikakoodit ja moottorin vikavalo poistuivat sytytyskasetin vaihdolla.
Ei irtoa vaikka kuinka repii? Siis sen SÄHKÖLIITTIMEN !
(Lisätty myöhemmin ongelman ratkettua, kiitos avusta!)
Meinasi tosiaan käpy palaa totaalisesti tuossa pihalla sateessa tätä nerokasta sähköliitintä tutkiessa. Painoi tai veti, työnti tai repi..., niin ei irronnut.
Meisselinpäällä ronkin ja taivuttelin mitä uskalsin ettei jää muovipalat käteen. Kun koko saabbi on kasattu erikokoisilla torx-ruuveilla, niin sitten tämän sytytyskasetin liitin pitää olla jollain ihme salpasysteemillä kiinni. Miksei siinäkin voinut olla samankokoista torx-ruuvia kun kuitenkin kasetti on niillä (4 kpl) kiinni moottorin päällä.
Youtubesta löytyy tietysti myös video jossa tuonkin irroitus näytetään.
Viimeksi muokannut Raser, Su Kesä 30, 2013 11:16. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Saab 9-5 Aero Sedan manuaali vm. 2006, 240 tkm, "Kulkee kun elukka!".
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
Re: 9-5 ei starttaa
Liittimen sivussa oleva punainen salpa kammetaan ulospäin. Samalla liitinpuoliskot loittonevat toisistaan.