Bensaa vuotaa...
Bensaa vuotaa...
Moro!
Huomasin tuossa, että auto haisee bensalle aika tomerasti aina ajon jälkeen tallissa.
Syy löytyi oikean takapyörän luona sijaitsevasta liitoksesta, bensaa vuosi tippumalla!
Bensalinjassa on liitos, jossa muoviputki muuttuu kumiletkuksi.
Liitosta en ole vielä sen kummemmin lähtenyt aukomaan, mutta sen verran huomasin, että muoviputkessa on ollut jonkinmoinen metallinen tukihela päällä ja kumiletku kiristimellä sen päällä.
Nyt tämä tukihela näyttäisi ruostuneen tomuksi, aiheuttaen vuodon.
Onko kellään kokemusta voiko tuon helan jämät vain puhdistaa pois ja kiristää klemulla uudestaan paikoilleen, vai onko pumpun paine niin kova ettei pysy paikoillaan.
Eli pitäiskö koko putki löytää uusi/ehyt...
Huomasin tuossa, että auto haisee bensalle aika tomerasti aina ajon jälkeen tallissa.
Syy löytyi oikean takapyörän luona sijaitsevasta liitoksesta, bensaa vuosi tippumalla!
Bensalinjassa on liitos, jossa muoviputki muuttuu kumiletkuksi.
Liitosta en ole vielä sen kummemmin lähtenyt aukomaan, mutta sen verran huomasin, että muoviputkessa on ollut jonkinmoinen metallinen tukihela päällä ja kumiletku kiristimellä sen päällä.
Nyt tämä tukihela näyttäisi ruostuneen tomuksi, aiheuttaen vuodon.
Onko kellään kokemusta voiko tuon helan jämät vain puhdistaa pois ja kiristää klemulla uudestaan paikoilleen, vai onko pumpun paine niin kova ettei pysy paikoillaan.
Eli pitäiskö koko putki löytää uusi/ehyt...
Saab 9-3, Rover 75, Triumph TR4 (MR), Triumph Herald 13/60 (MR), Triumph Courier 2kpl, Jaguar XJ6, Jensen Interceptor 7.2 , Cezeta 501 (MR) Jaguar X type
Re: Bensaa vuotaa...
Onko kyseessä kaasarimalli, kun kerran kumiletkua on polttoainejärjestelmässä? Kaasarimallissa bensalinjat on paineettomat tai alipaineiset, ei erityisiä vaatimuksia liitosten paineenkestolle.
Kokemusta on samankuuloisesta ongelmasta 90 -85:ssä, siinä paluuutken jatkoliitoksen metallinen nippa oli ruostunut kyljestä puhki. Nipan muoviputken sisään menevässä osuudessa on teräväkulmaiset harjanteet ja kumiletkun sisään menevässä osuudessa pyöreähköt harjanteet. Korjasin katkaisemalla muoviputken siitä nipan juuresta ja painoin purkuautosta otetun ehjän nipan siihen tilalle. Olisi saattanut onnistua ihan vaan katkaisemalla se vanha nippa ja työntämällä kumiletkuosuus muoviputkiosuuden päälle. Nippaa katkaisematta tämä lähestymistapa ei onnistunut, kumiletku oli liian kovettunutta.
Kokemusta on samankuuloisesta ongelmasta 90 -85:ssä, siinä paluuutken jatkoliitoksen metallinen nippa oli ruostunut kyljestä puhki. Nipan muoviputken sisään menevässä osuudessa on teräväkulmaiset harjanteet ja kumiletkun sisään menevässä osuudessa pyöreähköt harjanteet. Korjasin katkaisemalla muoviputken siitä nipan juuresta ja painoin purkuautosta otetun ehjän nipan siihen tilalle. Olisi saattanut onnistua ihan vaan katkaisemalla se vanha nippa ja työntämällä kumiletkuosuus muoviputkiosuuden päälle. Nippaa katkaisematta tämä lähestymistapa ei onnistunut, kumiletku oli liian kovettunutta.
Re: Bensaa vuotaa...
Niin,900i kyseessä, eli tietty painetta linjoissa.
Saab 9-3, Rover 75, Triumph TR4 (MR), Triumph Herald 13/60 (MR), Triumph Courier 2kpl, Jaguar XJ6, Jensen Interceptor 7.2 , Cezeta 501 (MR) Jaguar X type
Re: Bensaa vuotaa...
Olisiko kuitenkin paluuputki se kumiletkullinen, eli kutakuinkin paineeton. Joka tapauksessa edellä kertomani korjaustapa uuden nipan vaihtamalla toimii painelinjallekin.
Re: Bensaa vuotaa...
Moro.
Nyt pääsin auton alle paremmin näkemään, ja kyllä kyse on paluulinjasta.
Pitää kokeilla lyhentää kumiletkua vähän, ja mahdollisesti myös muoviputkea, että saa hyvät pinnat liitokselle. Pari klemmaria pidikkeeksi ja kokeilla.
Sen muoviputken päälle prässätyn holkin tarkoitushan on tietty, ettei putki jousta ja kiristys pitää, pitää kai yrittää ilman sitä.
On vain aika noloa, jos putki liitos korkkaa kokonaan jossain keskellä ei mitään...
Pitää kai ensin pyöritellä lähiajossa, ja tutkia aina tilannetta.
Nyt pääsin auton alle paremmin näkemään, ja kyllä kyse on paluulinjasta.
Pitää kokeilla lyhentää kumiletkua vähän, ja mahdollisesti myös muoviputkea, että saa hyvät pinnat liitokselle. Pari klemmaria pidikkeeksi ja kokeilla.
Sen muoviputken päälle prässätyn holkin tarkoitushan on tietty, ettei putki jousta ja kiristys pitää, pitää kai yrittää ilman sitä.
On vain aika noloa, jos putki liitos korkkaa kokonaan jossain keskellä ei mitään...
Pitää kai ensin pyöritellä lähiajossa, ja tutkia aina tilannetta.
Saab 9-3, Rover 75, Triumph TR4 (MR), Triumph Herald 13/60 (MR), Triumph Courier 2kpl, Jaguar XJ6, Jensen Interceptor 7.2 , Cezeta 501 (MR) Jaguar X type
Re: Bensaa vuotaa...
yleistä tuumailua, ::
kyllähän kumi aika hyvin kitkaa melkein kaikkiin materiaaleihin, muoviputki kannattaa hyvin putsata jollain liuottimella. joku tukikara voisi olla hyvä panna tueksi muovin sisään. jos kumiletku ei mahdu muovin päälle, pitää yrittää löytää sellainen liitoskara, jonka päät sopivat noiden erikokoisten putkien sisään ?? muoviputkeen änkeämisessä voi käyttää apuna liukastetta ja sellaista bilteman jarruputken pään ruttaajaa , kumiletku varmaankin vain klemmarilla mahdollinen.
putkethan ovat yleensä tiettyjä normikokoja joten karojakin niihin luulisi löytyvän tarvikeliikkeistä.
kyllähän kumi aika hyvin kitkaa melkein kaikkiin materiaaleihin, muoviputki kannattaa hyvin putsata jollain liuottimella. joku tukikara voisi olla hyvä panna tueksi muovin sisään. jos kumiletku ei mahdu muovin päälle, pitää yrittää löytää sellainen liitoskara, jonka päät sopivat noiden erikokoisten putkien sisään ?? muoviputkeen änkeämisessä voi käyttää apuna liukastetta ja sellaista bilteman jarruputken pään ruttaajaa , kumiletku varmaankin vain klemmarilla mahdollinen.
putkethan ovat yleensä tiettyjä normikokoja joten karojakin niihin luulisi löytyvän tarvikeliikkeistä.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Re: Bensaa vuotaa...
Jep, jollain sopivalla jatkonipalla saisi tosiaan tukihelan muoviputken sisään ja näin liitos pitäisi paremmin, pitääpä kokeilla. Upolet vesijohdoissa käytetään kait samaa menetelmää.
Se kumiletkuhan tulee alunperinkin tuon muoviputken päälle klemmarilla kiristettynä, mutta tukihela on ollut sen muoviputken päällä prässättynä, ja rautaa. Se on sitten ruostunut jauhoksi!
Samalla tarkastelulla huomasin, että taka-akselin päällä oleva paineentasausventtiili on myös aika hurjan näköinen!
Kait tuokin kohta alkaa vuotaan jos ei mitään tee, toiminnastakaan ei varmasti ole enää mitään takuita...
Oli siksi hurjan näköinen, että riittää ku hankkii uuden...
Se kumiletkuhan tulee alunperinkin tuon muoviputken päälle klemmarilla kiristettynä, mutta tukihela on ollut sen muoviputken päällä prässättynä, ja rautaa. Se on sitten ruostunut jauhoksi!
Samalla tarkastelulla huomasin, että taka-akselin päällä oleva paineentasausventtiili on myös aika hurjan näköinen!
Kait tuokin kohta alkaa vuotaan jos ei mitään tee, toiminnastakaan ei varmasti ole enää mitään takuita...
Oli siksi hurjan näköinen, että riittää ku hankkii uuden...
Saab 9-3, Rover 75, Triumph TR4 (MR), Triumph Herald 13/60 (MR), Triumph Courier 2kpl, Jaguar XJ6, Jensen Interceptor 7.2 , Cezeta 501 (MR) Jaguar X type
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2083
- Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
- Paikkakunta: urjala
Re: Bensaa vuotaa...
se painevaraaja on tehty melko vahvasta tavaras joten keveällä irtoruosteen kolistelulla ja öljyisellä massalla suojaamalla saat sille vähän lisää käyttö ikää.
uuden löytäminen voi olla tällä hetkellä melko vaikeaa, ellet sitten hyvää käytettyä löydä.
uuden löytäminen voi olla tällä hetkellä melko vaikeaa, ellet sitten hyvää käytettyä löydä.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918