Ajovalojen oikuttelu
Ajovalojen oikuttelu
Mistä johtunee pitkän valon sammuminen toiselta puolelta (vas).
Alkukesästä valo sammui ja tietokone ilmoitti valovian. Vaihdoin polttimon,
ei auttanut. Sulake ei ollut palanut. Sähköviisas mittasi virran, ei tullut
sulakkeelle. Ajeltuani vika korjautui itsekseen kunnes se taas sammui.
Onkohan molempien puolien pitkille valoille oma rele.
Tietäiskö joku missä vika ?
Alkukesästä valo sammui ja tietokone ilmoitti valovian. Vaihdoin polttimon,
ei auttanut. Sulake ei ollut palanut. Sähköviisas mittasi virran, ei tullut
sulakkeelle. Ajeltuani vika korjautui itsekseen kunnes se taas sammui.
Onkohan molempien puolien pitkille valoille oma rele.
Tietäiskö joku missä vika ?
Re: Ajovalojen oikuttelu
Arvausta ja opastusta. Kattelin haynes-kirjaa.
Edellisessä mallissa (-98 - -02) on yksi rele lähivaloille ja toinen kaukovaloille. Sulakkeita on 4, molemmille pitkille omansa ja lähivaloille samoin. Releet ja sulakkeet on konehuoneessa kuskin puolella lähellä tuulilasia avattavassa kotelossa. Sulakkeiden ja releiden toiminnat on kotelon kannen sisäpuolelle merkitty.
Releeltä menee yhtenä piuhana valomonitorille (joka haistelee onko ajovalo ehjä). Valomonitorilla jakaantuu kahdeksi, molempien puolien kaukovalojen sulakkeille. Sulakkeiden jälkeen tulee polttimot.
En tiedä missä se monitori fyysisesti on, enkä muutenkaan tunne sen rakennetta tai onko termi edes oikea. Sen maadoituspiste on kuitenkin konehuoneessa vasemmalla edessä joten oliskohan sekin konehuoneen puolella.
Edellisessä mallissa (-98 - -02) on yksi rele lähivaloille ja toinen kaukovaloille. Sulakkeita on 4, molemmille pitkille omansa ja lähivaloille samoin. Releet ja sulakkeet on konehuoneessa kuskin puolella lähellä tuulilasia avattavassa kotelossa. Sulakkeiden ja releiden toiminnat on kotelon kannen sisäpuolelle merkitty.
Releeltä menee yhtenä piuhana valomonitorille (joka haistelee onko ajovalo ehjä). Valomonitorilla jakaantuu kahdeksi, molempien puolien kaukovalojen sulakkeille. Sulakkeiden jälkeen tulee polttimot.
En tiedä missä se monitori fyysisesti on, enkä muutenkaan tunne sen rakennetta tai onko termi edes oikea. Sen maadoituspiste on kuitenkin konehuoneessa vasemmalla edessä joten oliskohan sekin konehuoneen puolella.
Auto on SAAB, radio on Saba
Re: Ajovalojen oikuttelu
Jos kyseessä on ss/ss niin jyty tulee valoille UEC:ltä
suoraan?
suoraan?
Saab 9-3 sc 1,9 tid
Ex:Saab 9-3 1,8t SS
Volvo V60 T5
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
Ex:Saab 9-3 1,8t SS
Volvo V60 T5
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
Re: Ajovalojen oikuttelu
Kiitos vastauksista ! Näin olen olettanut olevan, vika releen ja sulakkeen välissä.
Tai lähemmin valomonitorilta vasemman valon sulakkeelle. Hankala paikallistaa fyysisesti purkamatta paikkoja. Tänään taas iltapäivällä valo toimi ja eilen ei. Olisko kosketushäiriö johtimissa ?
Tai lähemmin valomonitorilta vasemman valon sulakkeelle. Hankala paikallistaa fyysisesti purkamatta paikkoja. Tänään taas iltapäivällä valo toimi ja eilen ei. Olisko kosketushäiriö johtimissa ?
Re: Ajovalojen oikuttelu
Aika pätevän oloisia on saabin johtojen liittimet olleet... Kertaakaan ei ole omassani häiriöt johtuneet löysistä tai hapettuneista piuhoista, syyt ovat olleet vähän syvemmällä.
Valomonitoriin en ole koskaan perehtynyt tai sellaista nähnytkään, eli ihan olettamuksia... mutta elektroniikasta jotain hajua on. Jos tekisin valomonitorin yksinkertaisesti, niin sehän olisi käytännössä pieniohminen suurta virtaa kestävä vastus mallia rautalanka, sen päiden välille muodostuu jännite silloin kun virta kulkee ja ajovalo palaa. Sid sitten haistelee tuleeko signaalijännite vai ei... valomonitori voi tosiaan olla ihan rautalankatekniikkaa, ja sellaisena ihan kotikonsteilla korjattavissa jos sen saa avattua. Veikkauksena löysä niittiliitos valomonitorin liittimessä joka hiukan palanut 5A virran vuoksi. Jos monitoripurkki on made in U.K. niin toi olis ihan tyypillinen vika. Tai sitten olen vaan hakoteillä arvauksissa.
Ehkä joku asiaa tuntevampi kertoo lisää.
EDIT: Lamp Control purkki on releen näköinen oranssi purkki samassa laatikossa missä ajovalosulakkeet ja releet. Hellan valmiste ja siitä saa kuoren napsautettua pois. En katsonut mitä sen sisällä on. Toivottavasti vika nyt löytyy.
Valomonitoriin en ole koskaan perehtynyt tai sellaista nähnytkään, eli ihan olettamuksia... mutta elektroniikasta jotain hajua on. Jos tekisin valomonitorin yksinkertaisesti, niin sehän olisi käytännössä pieniohminen suurta virtaa kestävä vastus mallia rautalanka, sen päiden välille muodostuu jännite silloin kun virta kulkee ja ajovalo palaa. Sid sitten haistelee tuleeko signaalijännite vai ei... valomonitori voi tosiaan olla ihan rautalankatekniikkaa, ja sellaisena ihan kotikonsteilla korjattavissa jos sen saa avattua. Veikkauksena löysä niittiliitos valomonitorin liittimessä joka hiukan palanut 5A virran vuoksi. Jos monitoripurkki on made in U.K. niin toi olis ihan tyypillinen vika. Tai sitten olen vaan hakoteillä arvauksissa.
Ehkä joku asiaa tuntevampi kertoo lisää.
EDIT: Lamp Control purkki on releen näköinen oranssi purkki samassa laatikossa missä ajovalosulakkeet ja releet. Hellan valmiste ja siitä saa kuoren napsautettua pois. En katsonut mitä sen sisällä on. Toivottavasti vika nyt löytyy.
Auto on SAAB, radio on Saba
Re: Ajovalojen oikuttelu
Tuota, tuota ....
Onko kyse nyt og9-3 valojärjestelmästä eli keskustelu väärässä alakategoriassa vai todellakin ng9-3 eli SS/SC malleista
9-3SS/SC malleissa ajovalot ovat UEC:n ohjaamia, kuten kalle37 jo totesikin aikaa sitten. UEC on moottoritilan väyläohjattu sähkökeskus. Valojen ohjaus, kontrollointi ja diagnostiikka ovat täysin puolijohdetekniikkalla ja "korkeammalla älyllä" toteutettu. Mitään RELEITÄ ei ole tähän hommaan. Sulakkeet tietenkin on aivan normaalisti.
Vanhempien mallien keskustelut voi käydä "og93 ng900 osaston" puolella.
Onko kyse nyt og9-3 valojärjestelmästä eli keskustelu väärässä alakategoriassa vai todellakin ng9-3 eli SS/SC malleista


9-3SS/SC malleissa ajovalot ovat UEC:n ohjaamia, kuten kalle37 jo totesikin aikaa sitten. UEC on moottoritilan väyläohjattu sähkökeskus. Valojen ohjaus, kontrollointi ja diagnostiikka ovat täysin puolijohdetekniikkalla ja "korkeammalla älyllä" toteutettu. Mitään RELEITÄ ei ole tähän hommaan. Sulakkeet tietenkin on aivan normaalisti.
Vanhempien mallien keskustelut voi käydä "og93 ng900 osaston" puolella.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Ajovalojen oikuttelu
Vielä ... koskien 9-3SS/SC:tä
Moottoritilan sähkökeskuksen (UEC) ajovalojen sulakkeet ovat 16 ja 26.
Ne ovat siten ristissä, että F16 on oikea kauko/vasen lähivalo ja F26 vasen kauko/oikea lähivalo.

Moottoritilan sähkökeskuksen (UEC) ajovalojen sulakkeet ovat 16 ja 26.
Ne ovat siten ristissä, että F16 on oikea kauko/vasen lähivalo ja F26 vasen kauko/oikea lähivalo.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Ajovalojen oikuttelu
Kiitoksia osanotosta murheeseeni ja anteeksi, kun en ole antanut tarkempia tietoja autosta. Itse en ymmärrä noista kirjainlyhenteistä ja paljon muustakaan. Auto on kuitenkin Saab 9-3 SE 2.0T 5D TURBO JUBILEE , (M2003 malli 4D 9-3 hatchback), valmistenumero YS3DE55C937005558
Huoltokirjassa mainitaan DICE/TWICE ohjausyksiköt, josta DICE ohjaa mm. etuvaloja ja sisävalaistusta. Konepellin alla takavasemmalla (auton suunnassa) on kotelo, jossa kaikkia ajovalojen etulamppuja varten omat sulakkeet (6,7,8,9) ja releet.
Oranssi purkkikin sieltä löytyy, kuten "are" mainitsit.
Katsastus lähenee ja vika harmittaa.
Huoltokirjassa mainitaan DICE/TWICE ohjausyksiköt, josta DICE ohjaa mm. etuvaloja ja sisävalaistusta. Konepellin alla takavasemmalla (auton suunnassa) on kotelo, jossa kaikkia ajovalojen etulamppuja varten omat sulakkeet (6,7,8,9) ja releet.
Oranssi purkkikin sieltä löytyy, kuten "are" mainitsit.
Katsastus lähenee ja vika harmittaa.
Re: Ajovalojen oikuttelu
Kyllä se sillon on tuo OG -versio. Juuri tuo vuosimalli aiheuttaa hämmennystä, kun on molempia versioita samalla vuosimallilla. Tää ehkä selviää täälläkin (vai selviskö jo?) ja mode saattaa heittää oikealle osastolle, mutta normaalisti tuohon autoon kannattaa hakea apuja tuosta osiosta:
http://foorumi.saabclub.fi/viewforum.php?f=13
http://foorumi.saabclub.fi/viewforum.php?f=13
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla