Mistä lambdan jännite?
Mistä lambdan jännite?
Tarkoituksena seurata jännitettä tilapäisesti yleismittarilla. Löytyykö jännite esim. diagnoosipistokkeesta sieltä kuskin jalkatilasta vai mistä? Konehuoneen puolelle ei viittis tinailla ylimääräisiä häiriömahdollisuuksia. Kyseessä 9-3 vm -98.
Auto on SAAB, radio on Saba
Re: Mistä lambdan jännite?
http://www.hessumobiili.fi/tiedostot/Ha ... bda%29.pdf
Diagnoosipistokkeesta helpoin testata, minkä hintaisia ja mistä niitä voi hankkia (omaani yhtä testasin, ei tunnistanut järjestelmää)?
Diagnoosipistokkeesta helpoin testata, minkä hintaisia ja mistä niitä voi hankkia (omaani yhtä testasin, ei tunnistanut järjestelmää)?
Re: Mistä lambdan jännite?
Diagnoosipistokkeesta kyllä, mutta ei yleismittarilla. Hommaan pitää olla oskilloskooppi (mittaus suoraan anturilta) tai OBD-lukulaite(mittaus diagnoosipistokkeesta). Omasta pitäis kans lambda tutkia, kun on jo jonkun aikaa polttanut CE-valoa. Voi tietty olla jossain muuallakin vikaa vikaa..
9-3 SE 2.0l -99
Re: Mistä lambdan jännite?
Diagnostiikkapistokkeesta voi lukea lambdan jännitteen obd-testerillä. Tällöin se näyttää sitä jännitettä mitä moottriecu diagnosoi ja välittää sen bittitietona auton väylälle.
Todellinen jännitemittaus lambdalta pitäisi tehdä, kuten aiemmin kerrottiin, niin mielellään oskilloskoopilla lambdan liitäntöjen rinnalta. Karkea ja suuntaa antava mittaus yleismittarilla. Suurin vaiva on järjestellä erilliset mittajohdot tätä toimenpidettä varten.
Kaiken kaikkiaan helpoin tapa on suorittaa mittaus diagnostiikkapistokkeesta tähän sopivalla testerillä tmv. diagnostiikkalaitteella.
Todellinen jännitemittaus lambdalta pitäisi tehdä, kuten aiemmin kerrottiin, niin mielellään oskilloskoopilla lambdan liitäntöjen rinnalta. Karkea ja suuntaa antava mittaus yleismittarilla. Suurin vaiva on järjestellä erilliset mittajohdot tätä toimenpidettä varten.
Kaiken kaikkiaan helpoin tapa on suorittaa mittaus diagnostiikkapistokkeesta tähän sopivalla testerillä tmv. diagnostiikkalaitteella.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Mistä lambdan jännite?
http://www.elekma.com/index.php?main_pa ... cts_id=871
Toimiiko tuo tai joku vastaava NG 900 -98, kertokaa mistä voi tilata ja suomea näyttävä lukulaite hyvä lisäominaisuus??!!
Toimiiko tuo tai joku vastaava NG 900 -98, kertokaa mistä voi tilata ja suomea näyttävä lukulaite hyvä lisäominaisuus??!!
Re: Mistä lambdan jännite?
Vastaan itselleni, tuollaista obd/vastaavaa testasin, ei toiminut!
Re: Mistä lambdan jännite?
Tuota oon isekin miettinyt, että minkälainen OBD-testeri pitää olla, että saabia osaa lukea? Tähän mennessä oon kokeillut ainakin 4 erilaista OBD/OBD2 testeriä, eikä yksikään ole saanut yhteyttä. Ei kiinnostais itelle mitään monen sadan euron laitetta ostaa mikä jopa _ehkä_ toimis saabissa. Nuo mitä tähän mennessä on kokeiltu, on hintaluokaltaan ollu n.20-150e testereitä.
Jos jollain ois tietoa noista testereistä ja niiden toiminnasta, niin voisi hieman valottaa muitakin.
Jos jollain ois tietoa noista testereistä ja niiden toiminnasta, niin voisi hieman valottaa muitakin.
9-3 SE 2.0l -99
Re: Mistä lambdan jännite?
Täällä tuntuu olevan asiallista tietoa, kiitos
Hyvällä yleismittarilla saa kyllä suuntaa-antavan arvon. Käsittääkseni siitä näkee milloin lambda alkaa säätää seosta.
Ei mitään absoluuttisia arvoja tai lambdan kuntoa ole tarkoitus mitata. LowTech-systeemeillä mennään.
Siis muokkaamaton lambdan jännite löytyisi sieltä pistokkeesta? Mikä nasta se mahtaa olla?petrisa kirjoitti: Tällöin se näyttää sitä jännitettä mitä moottriecu diagnosoi ja välittää sen bittitietona auton väylälle
Hyvällä yleismittarilla saa kyllä suuntaa-antavan arvon. Käsittääkseni siitä näkee milloin lambda alkaa säätää seosta.
Ei mitään absoluuttisia arvoja tai lambdan kuntoa ole tarkoitus mitata. LowTech-systeemeillä mennään.
Auto on SAAB, radio on Saba
Re: Mistä lambdan jännite?
petrisa kirjoitti:Diagnostiikkapistokkeesta voi lukea lambdan jännitteen obd-testerillä. Tällöin se näyttää sitä jännitettä mitä moottriecu diagnosoi ja välittää sen bittitietona auton väylälle.
Todellinen jännitemittaus lambdalta pitäisi tehdä, kuten aiemmin kerrottiin, niin mielellään oskilloskoopilla lambdan liitäntöjen rinnalta. Karkea ja suuntaa antava mittaus yleismittarilla.
Mun ymmärryksen mukaan OBD-pistokkeesta ei yleismittarilla mitatessa saa minkäänlaista arvoa pihalle, ei edes suuntaa-antavaa. Pistokkeen tarkoitus on se, että siihen liitetään oikeanlainen lukulaite, joka muuttaa saadun informaation tekstiksi ruudulle.are kirjoitti:Siis muokkaamaton lambdan jännite löytyisi sieltä pistokkeesta? Mikä nasta se mahtaa olla?
Selvennykseksi: Lamdalta tulee tietty jännite pihalle joka menee piuhoja pitkin ECU:lle, tämän jälkeen ECU muuntaa saadun jännitearvon siihen muotoon OBD-pistokkeelle, että sen voi lukulaitteella lukea; ei yleismittarilla.
Toisinsanoen: jos haluat yleismittarilla mitata lambdan arvot, se pitää tehdä suoraan lambdan piuhoista / liittimestä; niissä kulkee voltit siinä muodossa, että yleismittarilla saattaa saada jotain selkoa lambdan toiminnasta. Jos taas diagnoosipistokkeesta haluaa mitata, niin siihen pitää käyttää OBD-lukulaitetta.
Olikohan liian epäselvästi selitetty.. :S Saa oikaista, jos on tarvetta ja parempaa tietämystä asiasta..
9-3 SE 2.0l -99
Re: Mistä lambdan jännite?
Are, korjaus kuten Anza täsmensi, ettet ole väärässä käsityksessä.
Eli diagnostiikkapistokkeesta ei saa ulos kuin väylädataa. Väylädataan taas saa tiedon lambdajännitteestä, mutta sitä ei voi tietenkään tulkita muulla kuin testerillä.
Nämä tämän ikäluokan Saabit ovat hankalia tuon "testerin" suhteen. En ole itse edes näihin noita edullisia testereitä yrittänyt, vaan aina olen suosiolla pistänyt kiinni kalliimman testerin. Toimii, mutta hinta onkin sitten monta kertaluokkaa kalliimpi.
Op-Com ohjelmisto ei tiettävästi toimi kuin uudemmissa Saabeissa ja vähän vastaava Opel-Scanner on arvoitus ainakin minulle. Toisaalta onhan tuolla Opel-Scannerillakin jo hintaa reilusti enemmän kuin muutaman kympin käsikapulatesterillä.
Joten lopputuloksena taitaa olla se, että ehkä kuitenkin varmin ja nopein tapa on värkätä piuhat lambdan rinnalle ja mitata jännitettä siitä.
Eli diagnostiikkapistokkeesta ei saa ulos kuin väylädataa. Väylädataan taas saa tiedon lambdajännitteestä, mutta sitä ei voi tietenkään tulkita muulla kuin testerillä.
Nämä tämän ikäluokan Saabit ovat hankalia tuon "testerin" suhteen. En ole itse edes näihin noita edullisia testereitä yrittänyt, vaan aina olen suosiolla pistänyt kiinni kalliimman testerin. Toimii, mutta hinta onkin sitten monta kertaluokkaa kalliimpi.
Op-Com ohjelmisto ei tiettävästi toimi kuin uudemmissa Saabeissa ja vähän vastaava Opel-Scanner on arvoitus ainakin minulle. Toisaalta onhan tuolla Opel-Scannerillakin jo hintaa reilusti enemmän kuin muutaman kympin käsikapulatesterillä.
Joten lopputuloksena taitaa olla se, että ehkä kuitenkin varmin ja nopein tapa on värkätä piuhat lambdan rinnalle ja mitata jännitettä siitä.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Mistä lambdan jännite?
Pitää tutkia mahdollisuus jos löytyisi lambdan liittimet, molemmat puolet. Tekis väliadapterin ja piuhat ulkokautta ohjaamon puolelle. Taitaa nyt projekti jäädä joksikin aikaa.
Asia kiinnostaa saabin kylmäkulutuksen vuoksi. Moottorin lämpöanturin rinnalle (imusarjan puolella olevaan) laitoin jo 3,6k vastuksen jolla tuntuisi olevan vaikutusta. Softa luulee konetta selvästi lämpöisemmäksi. Vastuksen sopiva arvo löytyy talvella.
Asia kiinnostaa saabin kylmäkulutuksen vuoksi. Moottorin lämpöanturin rinnalle (imusarjan puolella olevaan) laitoin jo 3,6k vastuksen jolla tuntuisi olevan vaikutusta. Softa luulee konetta selvästi lämpöisemmäksi. Vastuksen sopiva arvo löytyy talvella.
Auto on SAAB, radio on Saba