karitammi kirjoitti:Tämä on nyt aika hataraa muistelua, mutta jostain jutuista minulle on jäänyt sellainen kuva, että aika saattaa olla ajanut tämän teknologian ohitse.
Polttoaineen suoralla suihkutuksella sylinteriin (GDI, FSI jne) ja venttiilien avautumisen ohjauksella voidaan käyttää korkeampia puristussuhteita. Muistan lukeneeni jonkun Mersun kehitysuutisen, jossa saatiin muuttuvan puristussuhteen efekti aikaiseksi vaihtamatta kampiakselin asemaa sylinterikanteen nähden. Idea oli kai tehdä korkean puristussuhteen kone ja sitten säätää sylinterin painetta venttiilien avulla.
Noita vapaita parametreja alkaa olla kun laitetaan säädettävä ruskutus, venttiiliohajus ja turbo(t). Toivotaan, että Saab pysyy kelkassa mukana.
Tämä siis spekulointia perustuen lukemaani. En ole moottoritekniikan asiantuntija.
Nyt kun bemarit, volkkarit ja mersut ja muut autonvalmistajina itseään pitävät ovat pikku hiljaa esitelleet noi yllä mainitut kikat ja vähän lisäksi muutakin uusimmissa moottoreissaan niin alkaa tulla aika lähemmäksi kun tuotantoon otetaan vihdoinkin tämän pitkällisen näpertelyn jälkeen vihdoinkin tämä

:kin kokeilema ratkaisu.
Tähän tullaan menemään ennen pitkää ja jos oikein ennustajaksi ryhtyy niin tämän moottoritekniikan sovellukset tulee pikku hiljaa syrjäyttämään polttomoottorien luokittelun perinteisessä mielessä dieseleiksi ja bensa moottoreiksi.
Eli tämä sovellus mahdollistaa todellisen Flex Fuel moottorityypin valmistamisen.
